Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kallar det pråmfötter när dom är väldigt höga och långa. Tycker det verkar tyvärr vara väldigt vanligt idag.
Bara som exempel min förra hästs fötter 4 veckor efter att han hade skotts för enormt dyra pengar av en klinikhovslagare... Detta är pråmfötter i min mening.

Tycker du det är vanligt alltså ? 😳
 
Jag kallar det pråmfötter när dom är väldigt höga och långa. Tycker det verkar tyvärr vara väldigt vanligt idag.
Bara som exempel min förra hästs fötter 4 veckor efter att han hade skotts för enormt dyra pengar av en klinikhovslagare... Detta är pråmfötter i min mening.

Aha då är jag med. Det finns en speciell hovslagare häromkring i mina trakter där man direkt kan se om det är denne som verkat/skott hästarna för den personen gör exakt så. :crazy:
 
Det är ju otroligt negativt om så många hästar är så dåligt undermåligt skodda som du erfar är vanligt . Jag blir förvånad .
Det är inte så kul att se men ingen verkar tycka att det ser konstigt ut och eftersom det även är klinikhovslagare som skor så här så litar ju folk på att det är rätt och riktigt. Min häst var ju som sagt skodd av klinikhovslagare, denna skoning kostade mig 4700:- ..
 
Det är ju otroligt negativt om så många hästar är så dåligt undermåligt skodda som du erfar är vanligt . Jag blir förvånad .

Stod tidigare på en stor anläggning där ett antal hästar var mycket dåligt skodda. Blir lätt så när man tycker att en skoning som kostar över 800 kr är ocker :grin:
 
Aha då är jag med. Det finns en speciell hovslagare häromkring i mina trakter där man direkt kan se om det är denne som verkat/skott hästarna för den personen gör exakt så. :crazy:

När jag bodde i Skåne så var det en superpopulär hovslagare som skodde på det viset.
 
Stod tidigare på en stor anläggning där ett antal hästar var mycket dåligt skodda. Blir lätt så när man tycker att en skoning som kostar över 800 kr är ocker :grin:
Det som är jätte skrämmande är att folk betalar dyra pengar för dessa skoningar så det är inte för att dom är snåla. Hovslagarna är utbildade och folk tror då att allt är rätt och riktigt..
 
De flesta jag har sett har varit de. De har dessutom varit vaccinerade mot herpes.
Min tyska stallägare hävdar att alla hästar i Tyskland vaccineras två ggr/år och inklusive HV1/4 precis som du skriver. Hon tycker det är jätte märkligt att vi inte vaccinerar så ofta plus att dom flesta veterinärer faktiskt vägrar vaccinera mot HV1/4 om du inte har ett dräktigt sto.
 
Min tyska stallägare hävdar att alla hästar i Tyskland vaccineras två ggr/år och inklusive HV1/4 precis som du skriver. Hon tycker det är jätte märkligt att vi inte vaccinerar så ofta plus att dom flesta veterinärer faktiskt vägrar vaccinera mot HV1/4 om du inte har ett dräktigt sto.
EHV1/4 Ska det naturligtvis vara.. :o
 
Min tyska stallägare hävdar att alla hästar i Tyskland vaccineras två ggr/år och inklusive HV1/4 precis som du skriver. Hon tycker det är jätte märkligt att vi inte vaccinerar så ofta plus att dom flesta veterinärer faktiskt vägrar vaccinera mot HV1/4 om du inte har ett dräktigt sto.
Men det stämmer inte, för ingen av mina tyskar har varit vaccinerade på det sättet. Iofs så kanske det är något nytt, det var ett tag sedan jag köpte min senaste häst.
 
Men det stämmer inte, för ingen av mina tyskar har varit vaccinerade på det sättet. Iofs så kanske det är något nytt, det var ett tag sedan jag köpte min senaste häst.
Jag har själv ingen aning vet bara vad min tyska stallvärd säger och hennes syster bor fortfarande i Tyskland och har häst och hon hävdar bestämt att så är fallet.
 
Interessant att se hur ni ressonerar ang. min fråga!

Personligen skulle jag nog tycka att det kändes lite oseriöst, om jag kom för att provrida en häst till 100-150 K och den inte hade skor... Men å andra sidan skulle jag nog inte reagera så mycket om det varit t.ex. i DK eller Irland, så för min del har det antagligen med förväntningar att göra.

Skulle det göra skilnad om det var en unghäst (inriden och i träning 3-4 dar i veckan) eller en vuxen häst?

En dressyrhäst hos en sån anläggning du avser om jag tolkar dig rätt, så en unghäst utifrån prisklassen och arbetet du beskriver hade jag tyckt det normalt om den var oskodd bak .

Nyfiken på vad som föranleder dina undringar 😉
 
Det som är jätte skrämmande är att folk betalar dyra pengar för dessa skoningar så det är inte för att dom är snåla. Hovslagarna är utbildade och folk tror då att allt är rätt och riktigt..


Låter väldigt beklämmande att det är så och så frekvent 😳

Verkar som vi är rätt förskonade här i länet ang det och det är jag utifrån din bild väldigt tacksam för 😅

Vi har massor med stora anläggningar, men även ett bra utbud på väldigt duktiga hovslagare . Det är guld värt 😄
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 667
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
748
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
49 50 51
Svar
1 010
· Visningar
66 694
Senast: Tajger
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
27 28 29
Svar
560
· Visningar
27 858
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp