Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hon fick trava 10 min på töm igår. Idag uppsuttet och lite längre om hon verkar lugn.
Hon gick ut i sin vanliga hage med sina polare igår så hade egentligen tänkt att låta henne vara ett par dagar men med fri tillgång tror jag det är bra att hon rör sig. Hon har redan lagt på sig lite för många kilon... 🙄
När jag opererade min för struppipning (snart 10 år sedan dock) var det första 6 veckorna som hon inte fick bli ansträngd. Efter återbesöket fick vi grönt ljus och jag vet att jag då frågade hur jag skulle sätta igång. Det var inget direkt fokus på att jag behövde ta det lugnt för operationens skull. Jag körde igång med mycket galoppintervaller, men till att börja med väldigt korta och sen succesivt stegrande under ett par veckors tid.

Jag har återkollat henne med endoskop flera gånger efter operationen och allt ser kanon ut. Dock har hon fortfarande en del missljud vid högre ansträngning (och om hon är lite upphetsad) men det kommer bara från ärrvävnaden antagligen. I efterhand har jag funderat på om ärret hade blivit bättre om jag satt igång ännu lugnare, men det är säkert ingen sanning i det ;).
 
Ja alltså... Enligt veterinären är det bara att tuta och köra. 🙈 Så inget 'ta det lugnt' här inte. Hon är ju endoskoperad två gånger sedan op, varav sista gången igår, och allt ser utmärkt ut.
Han sa att det inte finns några restriktioner alls nu men självklart kommer jag att ta det hyfsat lugnt och lyssna på henne.
Enligt vet så har bara en enda op av den kirurgen de tre senaste åren behövt göras om så jag hoppas att det stämmer (lasrad och tie-back).
Och hon verkar känna sig väldigt frisk och kry i alla fall.
Men vad spännande. Det beror väl på klinik och veterinär då, men jag minns i samma veva som Caspian fick diagnosen att operationen hade delvis gått upp (ska sägas att det fanns ärrvävnad så han var liiiite bättre än innan) så fick Ponnymammans dotter operera om sin fälttävlanshäst och då skrev vi lite om det att det inte var ovanligt med kompletterande operationer. Och vi hade ju dubbla läktiden mot vad ni hade, innan den andra endoskopin. Men de har väl kommit fram till att det var onödigt-
 
@Fiorano Ja det är verkligen roligt men han har blivit galet pigg sedan han blev masserad, fixade av equiterapeuten 😅.
Skrittade ut i lördags men va mer gnäggande, taktande och bockande än skritt 🙈. Uppskattas inte riktigt men förstår han mår bra nu och vill uttrycka det.
Hoppas det iallafall 🤣. För på marken är han lugn och avslappnad.
 
När jag opererade min för struppipning (snart 10 år sedan dock) var det första 6 veckorna som hon inte fick bli ansträngd. Efter återbesöket fick vi grönt ljus och jag vet att jag då frågade hur jag skulle sätta igång. Det var inget direkt fokus på att jag behövde ta det lugnt för operationens skull. Jag körde igång med mycket galoppintervaller, men till att börja med väldigt korta och sen succesivt stegrande under ett par veckors tid.

Jag har återkollat henne med endoskop flera gånger efter operationen och allt ser kanon ut. Dock har hon fortfarande en del missljud vid högre ansträngning (och om hon är lite upphetsad) men det kommer bara från ärrvävnaden antagligen. I efterhand har jag funderat på om ärret hade blivit bättre om jag satt igång ännu lugnare, men det är säkert ingen sanning i det ;).
Det är ju ärrvävnaden som gör att missljudet minskar (man stabiliserar ventrikeln genom att lasra/döda vävnad och skapa ärrvävnad). Det öppnar inte upp särskilt mycket så förmodligen gjordes en uppfästning av arybrosket också? Det är därför flest omoperationer sker, för att brosket går sönder eller att suturerna släpper.
Att de låter är ju egentligen strunt samma så länge de får luft och kan syresätta sig ordentligt.

@Amanda_F Ja, eller hur. Lite för spännande för min smak. Så jag gör väl som alltid, lägger mig i mitten och lyssnar på hästen.
Den enda komplikationer hon haft är en lättare lokal inflammation vid op-såret. Ingen temp eller näsflöde alls.
 
Det är ju ärrvävnaden som gör att missljudet minskar (man stabiliserar ventrikeln genom att lasra/döda vävnad och skapa ärrvävnad). Det öppnar inte upp särskilt mycket så förmodligen gjordes en uppfästning av arybrosket också? Det är därför flest omoperationer sker, för att brosket går sönder eller att suturerna släpper.
Att de låter är ju egentligen strunt samma så länge de får luft och kan syresätta sig ordentligt.

@Amanda_F Ja, eller hur. Lite för spännande för min smak. Så jag gör väl som alltid, lägger mig i mitten och lyssnar på hästen.
Den enda komplikationer hon haft är en lättare lokal inflammation vid op-såret. Ingen temp eller näsflöde alls.
Det kan nog mycket väl stämma. Jag vet att det dels gjordes en liggande operation (där själva stämbandet fästes upp?) och dels stående laseroperation efteråt. Längesen nu :). Det är i alla fall inget som släppt som jag förstod det, men missljud kvarstår. Dock ingenting hästen verkar lida alls av.
 
Åh red ett så himla bra pass på den stora svarta idag -enligt ägaren; bästa hon sett hittills :D känns bra inför helgen då jag ska låna honom och åka på träning för nygammal tränare (jag red för hen för mer än 10 år sen, gud det närmar sig nog 15 år förresten😅), det är så längesen så det räknas som ny tränare -och hästen har hen aldrig sett.

taggad!
 
Jag måste bara få skryta lite över yngsta dottern.

Igår fick hon vara poster girl på sin tränares sociala medier och "reklamfilmen" delades även på dressyrsnacket på Facebook.

Jag visste inte ens att den gruppen fanns, men blev medlem när tränaren frågade om jag sett kommentarerna?

Gissa om jag blev stolt?!

https://fb.watch/4citizjJ93/
Du kan vara jättestolt! Såg filmen på FB, jättefint ❤️
 
Jag måste bara få skryta lite över yngsta dottern.

Igår fick hon vara poster girl på sin tränares sociala medier och "reklamfilmen" delades även på dressyrsnacket på Facebook.

Jag visste inte ens att den gruppen fanns, men blev medlem när tränaren frågade om jag sett kommentarerna?

Gissa om jag blev stolt?!

https://fb.watch/4citizjJ93/

Vad roligt! Jag såg också filmerna och imponerades - hälsa dottern att det är en jättefin utveckling, både du och hon kan vara stolta!
 
Var iväg på träning med den store idag, längesen vi tränade. Gick jättefint så det var så himla roligt! Jag tycker SÅ mycket om den här hästen, han är en stor favorit 🥳 Men jag kommer nog lite kunna röra mig imorgon, herregud vad jobbigt det var att rida lite ordentligt😅

91C856D7-82F0-4888-8072-AA25C1DBE5B4.jpeg
 
Sitter och kollar på kandar och bett. Är visserligen oceaner av tid kvar tills det är aktuellt med kandar men man kan ju planera och drömma lite :D

blir dock inte riktigt klok på vad som gäller för bridongen? Läser jag TR så står ”Tvåledat bridongbett, där mellandelen kan låsas och bli som ett stångbett/oledat bett är inte tillåtet.”

Det tolkar jag som att lock-up inte är tillåtet? Men kollar jag flera kända bettmärken så säljs hur många bett som helst som bridong med lock-up? Tolkar jag TR fel? Eller är det inte lock-up de menar?
 
Sitter och kollar på kandar och bett. Är visserligen oceaner av tid kvar tills det är aktuellt med kandar men man kan ju planera och drömma lite :D

blir dock inte riktigt klok på vad som gäller för bridongen? Läser jag TR så står ”Tvåledat bridongbett, där mellandelen kan låsas och bli som ett stångbett/oledat bett är inte tillåtet.”

Det tolkar jag som att lock-up inte är tillåtet? Men kollar jag flera kända bettmärken så säljs hur många bett som helst som bridong med lock-up? Tolkar jag TR fel? Eller är det inte lock-up de menar?
Menar de kanske ett sånt tredelat som ser ut som ett ormigt rakt bett?

Jag hade iofs tolkat det som du,att lock up inte är ok.
Men sen använder ju många bridongbett som vanliga tränsbett så de säljs nog ändå även om TR inte skulle tillåta det som just kandarbetsling.
 
Mindre roliga nyheter här då vi inte kunnat eller kan rida dressyr på ett tag. Kontur har varit lite ofräsch de senaste veckan, 2 veckorna då han varit oren på volt i vänster varv. Inte varje pass eller hela tiden, utan ibland, då och då.
Vi var hos veterinären idag och det gick till såhär.
Jag fick gå med honom på "gången" fram och tillbaka i skritt och trav. Inget syntes.
Vi gick till ridhuset och longerade först i hans bra varv. inget syntes. Longerade då i vänster varv och där såg man att han inte va ren.
In på gången igen och nu böjprov. Inget syns på något av benen.
Men veterinären känner när hon böjer höger fram att de tar emot lite. Bedövar höger framknä.
In i ridhuset och longera igen. Nu är han ren på volt till vänster men nu oren på volt till höger..
Dubbel hälta fram.
Vi röntgar hans framknä men inget syns, som tur i oturen!

Veterinären tror på inflammation i båda framknäna och han får behandling på plats, metacam med hem och ett schema vi ska följa.
Återbesök om 3 veckor.
Kontur väger 633 kg och är 167 cm hög.

Nu undrar jag bara varför, varför fick han inflammation i båda knäna? Har han haft det länge? Har jag gjort så han fått det? Ridit en del på volt i ridhuset de senaste pga all is.

Ja blir nog ett tag innan jag kan träna dressyr :(
 
Mindre roliga nyheter här då vi inte kunnat eller kan rida dressyr på ett tag. Kontur har varit lite ofräsch de senaste veckan, 2 veckorna då han varit oren på volt i vänster varv. Inte varje pass eller hela tiden, utan ibland, då och då.
Vi var hos veterinären idag och det gick till såhär.
Jag fick gå med honom på "gången" fram och tillbaka i skritt och trav. Inget syntes.
Vi gick till ridhuset och longerade först i hans bra varv. inget syntes. Longerade då i vänster varv och där såg man att han inte va ren.
In på gången igen och nu böjprov. Inget syns på något av benen.
Men veterinären känner när hon böjer höger fram att de tar emot lite. Bedövar höger framknä.
In i ridhuset och longera igen. Nu är han ren på volt till vänster men nu oren på volt till höger..
Dubbel hälta fram.
Vi röntgar hans framknä men inget syns, som tur i oturen!

Veterinären tror på inflammation i båda framknäna och han får behandling på plats, metacam med hem och ett schema vi ska följa.
Återbesök om 3 veckor.
Kontur väger 633 kg och är 167 cm hög.

Nu undrar jag bara varför, varför fick han inflammation i båda knäna? Har han haft det länge? Har jag gjort så han fått det? Ridit en del på volt i ridhuset de senaste pga all is.

Ja blir nog ett tag innan jag kan träna dressyr :(
Vet du hur han reds inna du fick hem honom? Jag har ingen erfarenhet av inflammation i framknäna, men inflammationer brukar ju kunna komma som ett brev på posten om man utsätter hästen för sådant den inte är van vid. Det har ju blivit mycket nytt för din häst (underlag, hovslagare, ryttare, hagar osv osv), så hans kropp kanske inte riktigt orkat med det.

Hoppas han snabbt blir bättre ❤️
 
Vet du hur han reds inna du fick hem honom? Jag har ingen erfarenhet av inflammation i framknäna, men inflammationer brukar ju kunna komma som ett brev på posten om man utsätter hästen för sådant den inte är van vid. Det har ju blivit mycket nytt för din häst (underlag, hovslagare, ryttare, hagar osv osv), så hans kropp kanske inte riktigt orkat med det.

Hoppas han snabbt blir bättre ❤️

Jag vet inte riktigt hur han har gått mer än varit ridskolehäst för barn med funktionsnedsättning (skritt rakt fram med ledare typ). Samt tävlat körning i maraton med hans halvbror.
Men vet att han aldrig varit i ett ridhus innan han kom till mig och nu gått ganska ofta i ridhuset på grund av underlaget (is).

Men får köra som schemat säger och sen se hur det går :)

Tack :heart
 
@border_kelpie Antagligen är det alla förändringar i hans liv som gett reaktionerna. När du sätter igång så rida rakt fram en månad eller två. Sen lägger du inte volter och stora mjuka spår efterhand. Sen tycker jag att en bra grundregel är max tre varv på volt innan en går ut längs fyrkanten i allt vardagsarbete. Voltjobb är mer fiende än vän och i just igångsättningar har jag blivit tvingad att lära mig använda raka spår, nu föredrar jag det😁. Det kommer bli bra för er!!
 
Här tuffar det på min mina spanska gubbar. Vet inte om jag skrev det här men det visade sig att Dio antagligen är 14-15 år och inte 10 som det står i passet. Inget jag orkar bråka om och oavsett vill jag ha kvar honom även om säljaren direkt erbjöd byte. Nu har han blivit valack och första veckan han fick börja jobba efter op var han helt uppåt väggarna. Blivit bättre nu och NAF magic har fungerat riktigt bra! I helgen blir det träning och det är så roligt att vara igång och rida💖

Har även en till spansk gubbe i stallet nu som är på foder , Zancado en svenskfödd PRE e Zagal på 14 år som är startad MsvB. Han var dock ofräsch på vetbes och är behandlad i ett bakknä nu. Vi har börjat handskritta och det är åb nästa vecka. Förhoppningsvis kommer hsn igång framöver och jag ser verkligen fram mot framtiden med dessa två hästarna!
IMG_20210316_205901_616.jpg
 
Här tuffar det på min mina spanska gubbar. Vet inte om jag skrev det här men det visade sig att Dio antagligen är 14-15 år och inte 10 som det står i passet. Inget jag orkar bråka om och oavsett vill jag ha kvar honom även om säljaren direkt erbjöd byte. Nu har han blivit valack och första veckan han fick börja jobba efter op var han helt uppåt väggarna. Blivit bättre nu och NAF magic har fungerat riktigt bra! I helgen blir det träning och det är så roligt att vara igång och rida💖

Har även en till spansk gubbe i stallet nu som är på foder , Zancado en svenskfödd PRE e Zagal på 14 år som är startad MsvB. Han var dock ofräsch på vetbes och är behandlad i ett bakknä nu. Vi har börjat handskritta och det är åb nästa vecka. Förhoppningsvis kommer hsn igång framöver och jag ser verkligen fram mot framtiden med dessa två hästarna!Visa bifogad fil 66389
älskar att det typ går 2 Dio på Zackes bredd :D
 
Här tuffar det på min mina spanska gubbar. Vet inte om jag skrev det här men det visade sig att Dio antagligen är 14-15 år och inte 10 som det står i passet. Inget jag orkar bråka om och oavsett vill jag ha kvar honom även om säljaren direkt erbjöd byte. Nu har han blivit valack och första veckan han fick börja jobba efter op var han helt uppåt väggarna. Blivit bättre nu och NAF magic har fungerat riktigt bra! I helgen blir det träning och det är så roligt att vara igång och rida💖

Har även en till spansk gubbe i stallet nu som är på foder , Zancado en svenskfödd PRE e Zagal på 14 år som är startad MsvB. Han var dock ofräsch på vetbes och är behandlad i ett bakknä nu. Vi har börjat handskritta och det är åb nästa vecka. Förhoppningsvis kommer hsn igång framöver och jag ser verkligen fram mot framtiden med dessa två hästarna!Visa bifogad fil 66389
Men oj!

Det är ju ganska stor skillnad på 10 år och 15 år!

Jag förstår om du inte vill skicka tillbaka honom om du fäst dig vid honom, men i ett sådant läge måste väl priset i så fall justeras?

Det är sorgligt att risken att bli lurad är så stor, men framför allt undrar man hur hästarna har det.

Om man inte är seriös och fifflar med pass osv, hur noggrann är man då med hästens väl och ve?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
1
· Visningar
194
Senast: em76
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 729
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
758
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
50 51 52
Svar
1 026
· Visningar
67 991
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp