Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ridit Kontur 3 gånger sammanlagt då jag inte riktigt är nöjd med hur sadeln ligger. Så sadelutprovaren kommer nu den 11 februari så blir markarbete/vila fram tills dess.
Han är väldigt stressad när man rider och vill gärna bara springa i traven men tror det är en muskel och tränings sak :).
Kan annars inte vara mer nöjd över hans temperament, dock är han lite känsligare i ridningen än vad jag är van vid men det kan ju bara bli en positiv sak om jag verkligen försöker ta vara på det. Han verkar också gilla bett som tar lite plats och ligger stilla så ska försöka köpa ett sånt som han kan tänkas gilla. Rider på tredelat med fasta ringar idag och det känns sådär.

Han ska få träffa en riktigt duktig equiterapeut på onsdag som ska få känna igenom och så innan vi startar på riktigt :D.
Men ja är ganska kär i denna kille :love:.
Han ser härlig ut. Vackert namn också :heart är det ett smeknamn ?
 
Lånade sambons häst en liten stund idag
CFF8A358-B032-4AC0-B4E8-FA37620069D5.jpeg
 
Denna veckan så har det hänt en hel del för min lilla häst :heart.
I måndags var det dags för hovslagare och då fick han skor fram. Han va lika snäll som alltid och jag är så tacksam för hans temperament.
I onsdags så kom equiterapeuten ut och han var ganska låst i hela högra sidan. Det fixades till så gott man kan på en träff och återbesök 9 mars.

Sist men inte minst så kom sadelutprovaren igår och provade sadlar på honom. Hon mätte mitt bäcken och andra saker och sen hade vi 2 sadlar jag skulle prova rida i.
När vi kommer ner till ridhusen så är det hoppträning i det största, så vi va tvungna att rida i de lite mindre med 7! andra hästar. Jag tyckte så synd om Kontur som innan detta som mest ridit med 2 andra hästar. Han va spänd men trots situationen väldigt snäll.
Den första sadeln va helt okey men kände inte direkt något speciellt med den. Mer än att Kontur va sjukt pigg, glad och mycket, mycket smidigare och lättare i sin kropp efter besöket med equiterapeuten. Han sparkade lite med ena benet av pigghet haha :).
Sen när jag fick prova den andra sadeln, hallelujah som han kan gå :love: :love: . Han riktigt höjde ryggen så det kändes som jag skulle nå taket och fick en riktigt underbar trav. Han blev så glad och nöjd att det kom en spark till av glädje och pigghet.
Så den sadeln har jag nu på lån över helgen :).

Men en annan sak som kom fram igår som jag inte riktigt sett innan är att han är riktigt tjurig mot de andra hästarna. Lägger öronen tillbaka och blir riktigt sur om de kommer på några meters avstånd.
Får nog inhandla lite röda rosetter.
 

Bifogade filer

  • 149098001_160745312361326_6514018301967982082_n.jpg
    149098001_160745312361326_6514018301967982082_n.jpg
    6,6 KB · Visningar: 91
@border_kelpie Vad härligt att det går så bra med din postorderhäst också 😁!

Här går det också stadigt framåt och vi har ridit ute i snön idag😃. Dessvärre har veckans vårvindar påmint Dio att han faktiskt är hingst så nu blir det kastrering. Är väl onödigt rädd för uppvaket så är väl bara hoppas att det går bra.
IMG_20210214_102802_240.jpg
 
@border_kelpie Vad härligt att det går så bra med din postorderhäst också 😁!

Här går det också stadigt framåt och vi har ridit ute i snön idag😃. Dessvärre har veckans vårvindar påmint Dio att han faktiskt är hingst så nu blir det kastrering. Är väl onödigt rädd för uppvaket så är väl bara hoppas att det går bra.Visa bifogad fil 64809
Håller tummarna för smidig op. Vi har i vårt stall gjort 4st liggande kastreringar under 2020 och det har gått jättebra, även om åtminstone jag var sjukt nervös för Filles :angel:
 
@border_kelpie Vad härligt att det går så bra med din postorderhäst också 😁!

Här går det också stadigt framåt och vi har ridit ute i snön idag😃. Dessvärre har veckans vårvindar påmint Dio att han faktiskt är hingst så nu blir det kastrering. Är väl onödigt rädd för uppvaket så är väl bara hoppas att det går bra.Visa bifogad fil 64809

Han är så söt! Och måste väl vara tigrerad? Undrar var det kommer ifrån.
 
Hästen opererades för sin struppipning i januari och igår fick vi grönt ljus att sätta igång igen.
Så hon har vilat lite mer än 4 v och promenerat dagligen och gått i mindre hage. Sista veckan innan op trappade jag ner henne.
Hur skulle ni lägga upp igångsättningen?
Oftast har man ju vilat hästen pga skada och har då en långsammare igångsättning.
Går ni efter 'regeln' att hästen ska vara helt igång efter lika lång tid som den vilat?
 
Hästen opererades för sin struppipning i januari och igår fick vi grönt ljus att sätta igång igen.
Så hon har vilat lite mer än 4 v och promenerat dagligen och gått i mindre hage. Sista veckan innan op trappade jag ner henne.
Hur skulle ni lägga upp igångsättningen?
Oftast har man ju vilat hästen pga skada och har då en långsammare igångsättning.
Går ni efter 'regeln' att hästen ska vara helt igång efter lika lång tid som den vilat?

Iom att det ändå bara är fyra veckor och att hon promenerats under tiden skulle jag nog jogga ett lätt pass ganska direkt, bara motionsrida lite lätt i alla gångarter och med väldigt låga krav och mycket skrittpauser i början. Kanske göra det varannan dag och varannan dag promenera/skritta. Efter hand kan man öka både mängden trav/galopp och kraven, jag tycker att man har märkt ganska tydligt på hästen vad den tycker är lagom och när den börjar bli trött. Oftast tappar inte hästarna så mycket som man tror på bara några veckor. Man får också ta hänsyn till hur hårt hästen ska tränas när den är igång, det är ju stor skillnad på en skogsmulle och en häst på elitnivå.
 
Hästen opererades för sin struppipning i januari och igår fick vi grönt ljus att sätta igång igen.
Så hon har vilat lite mer än 4 v och promenerat dagligen och gått i mindre hage. Sista veckan innan op trappade jag ner henne.
Hur skulle ni lägga upp igångsättningen?
Oftast har man ju vilat hästen pga skada och har då en långsammare igångsättning.
Går ni efter 'regeln' att hästen ska vara helt igång efter lika lång tid som den vilat?
Ja kan inte så mkt om struipping. Är det något med operationen som kan påverka? Tex att den inte får bli för ansträngd pga luftvägarna eller något?
Belastningsmässigt för muskler och leder hade jag inte varit så oroad. Joggat igång i alla gångarter men varit lyhörd på vad hästen orkar.
 
Ja kan inte så mkt om struipping. Är det något med operationen som kan påverka? Tex att den inte får bli för ansträngd pga luftvägarna eller något?
Belastningsmässigt för muskler och leder hade jag inte varit så oroad. Joggat igång i alla gångarter men varit lyhörd på vad hästen orkar.
Nej allt med op är stabilt nu men självklart ska man vara lyhörd på hästen vad gäller luftvägarna (och i övrigt också).
Jag är gärna extremt försiktig vad gäller Allt så då kan det vara intressant att höra hur fort/långsamt andra skulle sätta igång sina hästar så jag kan lägga mig mittemellan. Annars är vi väl inte igång förrän sommaren. 😂
 
Iom att det ändå bara är fyra veckor och att hon promenerats under tiden skulle jag nog jogga ett lätt pass ganska direkt, bara motionsrida lite lätt i alla gångarter och med väldigt låga krav och mycket skrittpauser i början. Kanske göra det varannan dag och varannan dag promenera/skritta. Efter hand kan man öka både mängden trav/galopp och kraven, jag tycker att man har märkt ganska tydligt på hästen vad den tycker är lagom och när den börjar bli trött. Oftast tappar inte hästarna så mycket som man tror på bara några veckor. Man får också ta hänsyn till hur hårt hästen ska tränas när den är igång, det är ju stor skillnad på en skogsmulle och en häst på elitnivå.
Hon fick trava 10 min på töm igår. Idag uppsuttet och lite längre om hon verkar lugn.
Hon gick ut i sin vanliga hage med sina polare igår så hade egentligen tänkt att låta henne vara ett par dagar men med fri tillgång tror jag det är bra att hon rör sig. Hon har redan lagt på sig lite för många kilon... 🙄
 
@border_kelpie Vad härligt att det går så bra med din postorderhäst också 😁!

Här går det också stadigt framåt och vi har ridit ute i snön idag😃. Dessvärre har veckans vårvindar påmint Dio att han faktiskt är hingst så nu blir det kastrering. Är väl onödigt rädd för uppvaket så är väl bara hoppas att det går bra.Visa bifogad fil 64809
Det går säkert bra.
Skönt att få det gjort, det är ändå ett lite annat säkerhetstänk med hingstar.
 
Hon fick trava 10 min på töm igår. Idag uppsuttet och lite längre om hon verkar lugn.
Hon gick ut i sin vanliga hage med sina polare igår så hade egentligen tänkt att låta henne vara ett par dagar men med fri tillgång tror jag det är bra att hon rör sig. Hon har redan lagt på sig lite för många kilon... 🙄

Ja, som sagt, man brukar ju märka på dem om de känns trötta. Trava 10 min på töm är ju antagligen ingen direkt ansträngning för henne om hon haft hyfsad grundkondis innan. Du har ju dessutom hållt igång henne i skritt. Jag är av skolan hellre lite för försiktigt än lite hårt dock, så kanske därför jag är lite mesig än vad vissa andra är :p
 
Nej allt med op är stabilt nu men självklart ska man vara lyhörd på hästen vad gäller luftvägarna (och i övrigt också).
Jag är gärna extremt försiktig vad gäller Allt så då kan det vara intressant att höra hur fort/långsamt andra skulle sätta igång sina hästar så jag kan lägga mig mittemellan. Annars är vi väl inte igång förrän sommaren. 😂
Då hade jag bara kört på! Inte hårdträning såklart, men avspända joggingpass i alla gångarter. Du kan ju lägga in lite extra mycket tömkörning och longering nu i början om du vill. Du lär ju märka vad hon orkar :)
 
Hästen opererades för sin struppipning i januari och igår fick vi grönt ljus att sätta igång igen.
Så hon har vilat lite mer än 4 v och promenerat dagligen och gått i mindre hage. Sista veckan innan op trappade jag ner henne.
Hur skulle ni lägga upp igångsättningen?
Oftast har man ju vilat hästen pga skada och har då en långsammare igångsättning.
Går ni efter 'regeln' att hästen ska vara helt igång efter lika lång tid som den vilat?
Caspian opererades ju två gånger för struppipning. Det var 8 veckors konvalescens där 4 veckor var boxvila med promenader. De kunde vara hur långa som helst men lugna och han fick inte komma upp i andning eller adrenalin- När han sen vecka 5 fick stå i liiite större hage (max 8 meter lång så han kunde ta ett språng, inte mer, fick jag börja sätta igång långsamt. Vi fick väldigt tydliga instruktioner från Ultuna så du kan nog ringa din veterinär om du är osäker.

Vi skrittade uppsuttet vecka 5, vecka 6 la jag in korta travsträckor och vecka 8, precis innan återbesöket, så fick han börja galoppera korta sträckor också har jag för mig. Jag hade honom mycket på töm för han funkade bra med det och gick över bommar i låg takt.

Det finns ju olika varianter av operation, tyvärr stod han på ett rehabstall som inte funkade så bra för ägaren struntade i både mina instruktioner och veterinärens hemgångsråd så den första operationen gick upp (då hade han blivit av med det undre vänstra stämbandet i en laseroperation och det övre vänstra hade fästs i brosket som en liten gardin. Det var dock ok läkt efter åtta veckor men jag tror att återgången också beror på hur det var på rehabstallet. Andra gången tog vi undre högra stämbandet med laser och den gången var han hemma. Första veckan (som du redan passerat) promenerades han 20 minuter i taget 3-5 gånger om dagen men sen fick vi gå så mycket vi ville, så länge han var lugn.

Han var supersnäll hela tiden för utom ett litet utbrott, och togs ju bort 1,5 år efter den operationen men den operationen var lättare för honom. Efter första operationen minns jag att han hostade blod och visade mig blodet (genom att nosa på det) i boxen när jag kom till Ultuna och hälsade på...

Jag hade varit noga med att rida i så öppen och låg form jag bara kunde och från vecka 5 börja skritta avsuttet på promenad i rask takt. Fick också mycket beröm för att han var i fint skick på återbesöket. Men då är ju jag en galning som inte hade några på problem alls att promenera 1-2 timmar om dagen med honom för att han inte skulle få för mycket överskottsenergi och skritt är ju så bra för att bygga fina muskler när de skrittar på genom kroppen.
 
Corax; Och: för att skriva saker i en kortfattad version: kolla med ditt hemgångsråd men superviktigt att du tar det lugnt. Väldigt många strupppiningsoperationer måste göras om, så det är mycket bättre att skritta mycket och länge lugnt än att stressa, för det är verkligen värt det i längden.
 
Corax; Och: för att skriva saker i en kortfattad version: kolla med ditt hemgångsråd men superviktigt att du tar det lugnt. Väldigt många strupppiningsoperationer måste göras om, så det är mycket bättre att skritta mycket och länge lugnt än att stressa, för det är verkligen värt det i längden.
Ja alltså... Enligt veterinären är det bara att tuta och köra. 🙈 Så inget 'ta det lugnt' här inte. Hon är ju endoskoperad två gånger sedan op, varav sista gången igår, och allt ser utmärkt ut.
Han sa att det inte finns några restriktioner alls nu men självklart kommer jag att ta det hyfsat lugnt och lyssna på henne.
Enligt vet så har bara en enda op av den kirurgen de tre senaste åren behövt göras om så jag hoppas att det stämmer (lasrad och tie-back).
Och hon verkar känna sig väldigt frisk och kry i alla fall.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 672
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
748
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
49 50 51
Svar
1 010
· Visningar
66 797
Senast: Tajger
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
27 28 29
Svar
560
· Visningar
27 872
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp