Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Filmade för onlinedressyr i helgen. Cnut skötte sig helt ok. Fick drygt 68%. I höstas fick vi 64% så det går framåt.
Han har kommit fram i formen även om han fortfarande behöver bli mer framme i handen. Jag har haft latex i mitten på bettet, men plockat bort det nu. Tror att jag ska sätta tillbaka det då han tar lite mer stöd då. Väldigt nyttigt att rida program, så tacksam för alla som ger oss möjligheten.
 
Filmade för onlinedressyr i helgen. Cnut skötte sig helt ok. Fick drygt 68%. I höstas fick vi 64% så det går framåt.
Han har kommit fram i formen även om han fortfarande behöver bli mer framme i handen. Jag har haft latex i mitten på bettet, men plockat bort det nu. Tror att jag ska sätta tillbaka det då han tar lite mer stöd då. Väldigt nyttigt att rida program, så tacksam för alla som ger oss möjligheten.

Jag har älskat möjligheten att rida program hemma, då hästen blir väldigt nervös av att vara på tävlingsbanan och stänger av helt. Men nu sist vi "tävlade" hade hon på nåt vis förstått att det var tävling, så hon var nervös även på hemmaplan. :banghead: Alla jag pratat med om detta säger att det enda sättet att komma vidare på är att fortsätta tävla, så jag försöker tänka att fördelen med att "tävla" hemma är att det åtminstone bara är jag, filmaren och domaren som ser eländet. :angel:
 
Jag har älskat möjligheten att rida program hemma, då hästen blir väldigt nervös av att vara på tävlingsbanan och stänger av helt. Men nu sist vi "tävlade" hade hon på nåt vis förstått att det var tävling, så hon var nervös även på hemmaplan. :banghead: Alla jag pratat med om detta säger att det enda sättet att komma vidare på är att fortsätta tävla, så jag försöker tänka att fördelen med att "tävla" hemma är att det åtminstone bara är jag, filmaren och domaren som ser eländet. :angel:
Det är ju perfekt! Dröm att lyckas skapa samma reaktioner hemma så att man faktiskt kan träna jämfört med om det är något som bara dyker upp när man är iväg :up:
 
Det är ju perfekt! Dröm att lyckas skapa samma reaktioner hemma så att man faktiskt kan träna jämfört med om det är något som bara dyker upp när man är iväg :up:

Haha, så har jag inte tänkt! Jag var mest besviken över att vi, som äntligen började få godkända procent, var tillbaka på ruta ett igen (Nåja, kanske inte. Den här gången hade hon faktiskt tre gångarter, det brukar hon inte ha på tävling annars. ;) ).

Frågan är om det tom skulle funka utan att det är en "tävling". Dvs att jag gör henne snygg, klär upp mig själv, ställer ut bokstäver och ber en kompis filma. :sneaky:
 
Haha, så har jag inte tänkt! Jag var mest besviken över att vi, som äntligen började få godkända procent, var tillbaka på ruta ett igen (Nåja, kanske inte. Den här gången hade hon faktiskt tre gångarter, det brukar hon inte ha på tävling annars. ;) ).

Frågan är om det tom skulle funka utan att det är en "tävling". Dvs att jag gör henne snygg, klär upp mig själv, ställer ut bokstäver och ber en kompis filma. :sneaky:
Testa!
Om ni kan få samma reaktion på hemmaplan och sen öva på att få till bra ridning ändå eller bara vänja hästen så kommer det säkert bli mycket lättare sen när du ska iväg och rida på andra ställen :)

Såhär jobbade jag mycket för flera år sedan när jag tävlade med hund. Där pratas det mycket om att göra tävling och träning så lika som möjligt och att väcka samma känsla som vid tävling på träning för att man ska få många chanser på att öva. Tycker absolut det går att applicera på hästarna också!
 
Hur har det gått med din nacke? Funkar det bättre med iberiska gångarter tycker du? Jag har ju själv problem med nacken pga hästspark och är just nu hästlös men sugen på att skaffa en fyrbent kompis efter pandemin. Men jag är bekymrad över stora gångarter och/eller tung häst, och läkaren var ungefär noll procent hjälpsam (börja rida igen? Men den sparkade ju dig i huvudet?! Spela golf istället). Kommer absolut stå på stall med fullservice för att mocka leriga hagar och släpa tunga höbalar över en frusen stallplan vill jag inte utsätta nacken för -- men jag skall ju helst ha en typ av häst som jag kan rida oftare än en gång i veckan utan att nacken gör ont.
Jag har inga stora problem i kroppen. Men det är ju ytterst få halvblod som är lika bekväma som en "vanlig" iberisk. För min kropp är det väldigt mycket enklare att sitta ner på de iberiska. Även vid de fåtal tillfällen min blir stressad och irrar runt så går han ju att sitta på 😆

Men det är väl bara att prova? Åk och rid ett gäng lusar och se hur det känns?
 
Filmade för onlinedressyr i helgen. Cnut skötte sig helt ok. Fick drygt 68%. I höstas fick vi 64% så det går framåt.
Han har kommit fram i formen även om han fortfarande behöver bli mer framme i handen. Jag har haft latex i mitten på bettet, men plockat bort det nu. Tror att jag ska sätta tillbaka det då han tar lite mer stöd då. Väldigt nyttigt att rida program, så tacksam för alla som ger oss möjligheten.

Jag har också tävlat online i helgen, men får vänta till början av april för resultat. Det kändes väldigt bra under uppvärmningen i ridhuset, men skulle rida programmen på utebanan och hästen, som trodde att han var klar, blev lite förnärmad över att behöva gå förbi sin box och fortsätta jobba. Hade sedan svårt att få fram honom igen så det blev rätt energilöst, formen lite lång och låg, mellangångarterna lite för otydliga och vi fick till något onödigt byte. Men det ser överlag trevligt, avslappnat och "accurate" ut, så förhoppningsvis blir poängen helt ok ändå.

Det är så länge sedan jag tävlade att jag helt hade glömt hur svårt det är att rida program!
 
Jag har älskat möjligheten att rida program hemma, då hästen blir väldigt nervös av att vara på tävlingsbanan och stänger av helt. Men nu sist vi "tävlade" hade hon på nåt vis förstått att det var tävling, så hon var nervös även på hemmaplan. :banghead: Alla jag pratat med om detta säger att det enda sättet att komma vidare på är att fortsätta tävla, så jag försöker tänka att fördelen med att "tävla" hemma är att det åtminstone bara är jag, filmaren och domaren som ser eländet. :angel:

Det här låter ju väääldigt mycket som att det är DU som blir nervös och att det smittar över på hästen, funderat på det? Mitt ena sto var sådär, helt j*a hopplös på dressyrtävlingar, men endast pga att jag blev spänd....

KL
Måste försöka hitta någon onlinedressyr jag med tror jag, vi körde programridning på hemmaklubben i januari och debuterade i LB till 65% (auktoriserad domare), men hästen (min numera 6-åring) har stärkat sig något enormt i kroppen sedan dess så vore kul att se vad vi ligger på nu.
 
Det här låter ju väääldigt mycket som att det är DU som blir nervös och att det smittar över på hästen, funderat på det? Mitt ena sto var sådär, helt j*a hopplös på dressyrtävlingar, men endast pga att jag blev spänd....

KL
Måste försöka hitta någon onlinedressyr jag med tror jag, vi körde programridning på hemmaklubben i januari och debuterade i LB till 65% (auktoriserad domare), men hästen (min numera 6-åring) har stärkat sig något enormt i kroppen sedan dess så vore kul att se vad vi ligger på nu.

Nä, jag blir inte nervös. Snarare tvärtom. Jag har fått höra den teorin många gånger, men i det här fallet stämmer det inte. Jag är inte ett dugg nervös över att tävla, vilket är väldigt skönt.

Det var dessutom en kompis som filmade oss återigen och hon har sett oss massor med gånger (och filmat alla ”tävlingar”), hon fattade inte alls vad som flugit i hästen helt plötsligt. Hon har aldrig tidigare sett oss tävla på riktigt, men nu fick hon se hästens beteende. Så det var en skön bekräftelse på att det är hästen som blir stressad och går in i sig själv, inte jag. :)
 
Nä, jag blir inte nervös. Snarare tvärtom. Jag har fått höra den teorin många gånger, men i det här fallet stämmer det inte. Jag är inte ett dugg nervös över att tävla, vilket är väldigt skönt.

Det var dessutom en kompis som filmade oss återigen och hon har sett oss massor med gånger (och filmat alla ”tävlingar”), hon fattade inte alls vad som flugit i hästen helt plötsligt. Hon har aldrig tidigare sett oss tävla på riktigt, men nu fick hon se hästens beteende. Så det var en skön bekräftelse på att det är hästen som blir stressad och går in i sig själv, inte jag. :)

Men visst har du startat tråd tidigare om problem med tävlandet? Kring prestationsångest, nervositet eller nåt sånt?
 
Nä, jag blir inte nervös. Snarare tvärtom. Jag har fått höra den teorin många gånger, men i det här fallet stämmer det inte. Jag är inte ett dugg nervös över att tävla, vilket är väldigt skönt.

Det var dessutom en kompis som filmade oss återigen och hon har sett oss massor med gånger (och filmat alla ”tävlingar”), hon fattade inte alls vad som flugit i hästen helt plötsligt. Hon har aldrig tidigare sett oss tävla på riktigt, men nu fick hon se hästens beteende. Så det var en skön bekräftelse på att det är hästen som blir stressad och går in i sig själv, inte jag. :)
Men varför skulle en häst bli spänd av att gå ett program på hemmaplan om inte ryttaren signalerade nervositet/ändrade sin ridning på något vis? :)
 
Måste försöka hitta någon onlinedressyr jag med tror jag, vi körde programridning på hemmaklubben i januari och debuterade i LB till 65% (auktoriserad domare), men hästen (min numera 6-åring) har stärkat sig något enormt i kroppen sedan dess så vore kul att se vad vi ligger på nu.
Får kanske inte göra reklam, men på Facebooksidan MysDressyr hittar du tävlingar. Försöker köra en/månad och har tre program/tävling, oftast LC (med lättridning), LB och LA. Rosetter åt alla naturligtvis 😁.
 
Tror min lilla chilispanjor äntligen börjar landa i att vara både valack och svensk. Han har senaste veckan blivit väldigt behaglig och mer avspänd i arbetet. Älskar honom mer och mer för varje dag💖.
IMG_20210328_214120_905.jpg
 
Jag har inga stora problem i kroppen. Men det är ju ytterst få halvblod som är lika bekväma som en "vanlig" iberisk. För min kropp är det väldigt mycket enklare att sitta ner på de iberiska. Även vid de fåtal tillfällen min blir stressad och irrar runt så går han ju att sitta på 😆

Men det är väl bara att prova? Åk och rid ett gäng lusar och se hur det känns?
Jag bor i USA och får tyvärr flyga för att prova hästar. Även om jag bor i en hästtät stat så är det inte gott om dressyrhästar här. Så jag får liksom tänka innan jag provar eftersom provridning förmodligen innebär en tre timmars flygresa till Florida om jag inte har tur. Så om en viss hästras (som jag aldrig har provat själv) ger många ryttare X problem och jag själv måste undvika X, går den rasen bort. Det är därför det är så värdefullt att höra från andra här på Buke - det hjälper mig att sålla. :bow:
 
Jag skadade nacke och rygg illa som 15-åring. Jag slet av ligament i nacken och hade fraktur. Jag fick nervskador och har en ärrvävnad i ryggmärgskanalen. Fick också kotkompressioner i bröstryggen.
Läkare sade att det var uteslutet att rida igen. Jag var sjukskriven flera år pga smärtan.

Jag insåg dock att jag kunde rida islandshäst. Inte kanon för en dressyrryttare kanske. Men jag kunde iaf rida. Och sedan insåg jag att många araber funkade. Och efter det även PRE/Lusse. Så det var vad jag red många år.
När jag själv både fått en bättre sits och hade blivit bättre öht i kroppen efter många år så har jag kunnat börja rida halvblod och tom jobba med det.

Däremot är min nacke så instabil IOM att ligamenten inte funkar som de ska. Så jag får väl egentligen inte ramla av. Risken att jag bryter nacken är rätt stor.
Jag har försökt undvika det genom att både bli sadelfast och undvika onödiga risker. Jag är ingen hoppryttare med hoppningen i kroppen. Så jag är väldigt försiktig om jag ska hoppa. Jag ser också alltid till att reda ut stökiga hästar av suttet och lära in hjälper som ger mer kontroll än normalt.

Men vill man rida och har paj nacke så skulle jag rek både en ras som de ovan jag listade. Och lika viktigt: arbeta med sitsen. Så att man tar ut rörlighet i höfter och bröstrygg för att spara nacken.
Att gå till en BRA kiro kan vara väldigt gynnsamt både för att skynda på läkningen och för att undvika kompensatoriska låsningar. Ofta får vi med whiplash lite gamnacke och kutrygg om man inte aktivt arbetar för att undvika det. Kiron ska då inte behandla en aktiv skada. Men man kan behandla på andra punkter som påverkar hållningen av den skadade nacken till det bättre.
Är man osäker på vilken kiro som är bra så kan man safe:a lite och gå till en med Gonstead-utbildning. Den utbildningen är lite mer avancerad än vanliga. En vanlig kiro kan vara kompetent nog. Men Gonsted ska vara det.
Kan de tex hjälpa dig bibehålla rörlighet i bröstryggen kommer du kunna spara din nacke då du rider.
Jag har faktiskt funderat på islandshäst. Jag har tyckt om dem jag har ridit i Sverige och tycker de verkar överlag smarta och roliga. De är dock extremt ovanliga här. Fjordingar finns det en uppfödare inom en timmes körning men islänningar tror jag det krävs en flygtur för att titta på. Jag har också tänkt på att helt enkelt ringa runt bland ridskolorna och se om någon har en gammal ponny som vill gå i mini-pension nu i sommar. Kanske vore det klokt att starta med en häst som verkligen inte är reaktiv och skulle gilla att strosa runt i skritt på fälten. Då kunde jag vänja in kroppen igen utan att stressa något.

Håller 100% med dig att sitsen gör A och O för nacken. Det märkte jag verkligen månaderna efter jag blev skadad: sitsträningarna var de minst smärtsamma ridpassen! Håller på med mycket styrketräning avsuttet nu för att inte behöva om från början med sitsen när pandemin är över.
 
Jag har faktiskt funderat på islandshäst. Jag har tyckt om dem jag har ridit i Sverige och tycker de verkar överlag smarta och roliga. De är dock extremt ovanliga här. Fjordingar finns det en uppfödare inom en timmes körning men islänningar tror jag det krävs en flygtur för att titta på. Jag har också tänkt på att helt enkelt ringa runt bland ridskolorna och se om någon har en gammal ponny som vill gå i mini-pension nu i sommar. Kanske vore det klokt att starta med en häst som verkligen inte är reaktiv och skulle gilla att strosa runt i skritt på fälten. Då kunde jag vänja in kroppen igen utan att stressa något.

Håller 100% med dig att sitsen gör A och O för nacken. Det märkte jag verkligen månaderna efter jag blev skadad: sitsträningarna var de minst smärtsamma ridpassen! Håller på med mycket styrketräning avsuttet nu för att inte behöva om från början med sitsen när pandemin är över.
Fattar!
Araber kan också vara värt att kolla upp. Det bör ju vara lite vanligare ras over there?
Finns ju korrekt hanterade araber som är mkt stadiga.
 
Fattar!
Araber kan också vara värt att kolla upp. Det bör ju vara lite vanligare ras over there?
Finns ju korrekt hanterade araber som är mkt stadiga.
Ja det gör det absolut! Toppenidé. I den här delen av landet så används araberna mest till pleasureklasser runt saddleseat men de dyker upp då och då på dressyrtävlingar. Min tränare hade en arabvalack som gick 4th level (nivån under PSG) och han fick helt ok poäng trots sina "arabiga" gångarter. Jag provade honom en gång och tyckte han var fin: nätt och behaglig och mjuk. Bra storlek också. Och han var igång och reds tills han var 28! Det tycker jag låter trevligt, en häst som håller sig frisk och sund länge. Så klart beror det ju på hur de har hanterats, så är det ju alltid, men jag tror det är lättare att förvandla en tittig unghäst på 175cm e: Jazz till en livsfarlig kanon än en medelålders ponny som har varit med om en del. Så jag skall nog leta efter en äldre kompis i första hand, vad det än blir för ras - och om det blir en arab kanske den hänger med betydligt längre än bara några år.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 641
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
736
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
48 49 50
Svar
993
· Visningar
65 663
Senast: Gnist
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
556
· Visningar
27 622
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp