Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har tränat med lillen på Ridesum idag. Superkul! Slutade träna vid 19, tittade igenom träningen en gång när jag smorde prylarna och sen dess har jag kollat två gånger till. Men jag sörjer verkligen att jag inte kan ladda ner filmen och visa för folk, han var helt magiskt fin stundtals. Ibland lite väl rund i galoppen eller lite väl uphill (dvs mer studsgalopp liknande bocksprång och krumbukter), men överlag är han en fantastisk liten häst.

Håller verkligen tummarna för att vi kommer starta på Breeders på lördag, att inget kommer i vägen. Det som har varit trassligt i veckan har varit en snedhet i mig som har förstärkt hans starka sida så han blivit lite assymetrisk. Men nu vet jag hur jag ska göra (dvs sitta rakt över och putta in magen på höger sida så han blir rakare) så nu känns livet lättare igen. Han var också mycket nöjd. Med lite tur kan vi nå upp till 7,5 i skritten, men jag är nöjd med 6 p också, med tanke på hur han kan skritta när han blir spänd.
 
Har haft en fantastisk tävlingshelg med mina svarta ston😍. Eller ja, Carmen är inte min. Hon gick iaf LA3 och MsvC1 på 66 resp 64% och det gav en 4e och en 2aplats under lördagen. Söndagen var premiärtävling för Elli som sprang en LC1 på 64%💖. Så himla lycklig att Elli som är riden mindre än ett år redan är ute på tävlingsbanan! Hon skötte sig dessutom alldeles utmärkt även om hon blev lite blyg i början av programmet.

Lite tråkigare är att Barbs uppfödare backat ur och det blir ingen försäljning dit :( . Har ev ett annat hem på gång åt henne. Nu när jag väl bestämt mig för att inte ha kvar henne så vill jag få det gjort, även om det på inget sätt är en katastrof om hon blir kvar.Visa bifogad fil 57518
Grattis till de fina resultaten men så väldigt jobbigt med Barb. När man har bestämt sig vill man ju helst inte ha några 'väggupp'...
Å andra sidan brukar jag tänka mig att det finns en mening med allt.
 
Jag har tränat med lillen på Ridesum idag. Superkul! Slutade träna vid 19, tittade igenom träningen en gång när jag smorde prylarna och sen dess har jag kollat två gånger till. Men jag sörjer verkligen att jag inte kan ladda ner filmen och visa för folk, han var helt magiskt fin stundtals. Ibland lite väl rund i galoppen eller lite väl uphill (dvs mer studsgalopp liknande bocksprång och krumbukter), men överlag är han en fantastisk liten häst.

Håller verkligen tummarna för att vi kommer starta på Breeders på lördag, att inget kommer i vägen. Det som har varit trassligt i veckan har varit en snedhet i mig som har förstärkt hans starka sida så han blivit lite assymetrisk. Men nu vet jag hur jag ska göra (dvs sitta rakt över och putta in magen på höger sida så han blir rakare) så nu känns livet lättare igen. Han var också mycket nöjd. Med lite tur kan vi nå upp till 7,5 i skritten, men jag är nöjd med 6 p också, med tanke på hur han kan skritta när han blir spänd.
Jag håller också en tumme!
Och jag Vet redan att din lilla häst är helt fantastisk (även om det såklart hade varit kul att se lite från träningen). 😍
 
Igår hade jag med min häst på lektion (rider en gång i veckan på ridskola) och vi var lite överallt och härjade. Jag blev superspänd och han försökte febrilt lista ut vad jag ville. Stackarn.

Idag red jag privatlektion för min ridlärare. Vi jobbade på volt fast som en fyrkant (medellinje en punkt, sen på långsidan, sen A och sen långsidan) och jag skulle bara svänga 4 gånger på volten (vid varje punkt)
Väldigt nyttig övning för mig och när jag tittade upp på punkterna så gick det ännu bättre 😁
Gjorde samma sak i alla gångarter.
Fick ganska bra ordning på det hela på slutet

Jag är dock väldigt rädd och osäker när jag rider min egen häst. Vet tyvärr inte varför för han är snäll och enkel egentligen.
Men nu känns det som om att vi kanske kan lösa detta
 
Skulle varit ute och tävlat med laget idag.

Men Fröken svullnade för några veckor sedan upp i benen, och efter det blev senskadorna hon haft som pingpongbollar båda fram. Hon har ju bara gått fullt ut sen juli ungefär och det är ganska deprimerande att hon inte skulle hålla.

Så istället har vi varit på veterinärbesök idag.

Veterinären kunde inte känna nån ömhet eller något som tydde på ny skada i senorna, men hade inget emot att göra ultraljud bara för att kolla. Innan det så skulle vi göra rörelsekontroll; för att kolla om hon var halt vilket hon borde varit om senorna var affekterade.

Inget avvikande rakt fram, på volt på mjukt eller hårt underlag. Veterinären fortsatte prata om att lymfangit ev kan "sätta" sig i gammal ärrvävnad och bli kvar där och att vi i fortsättningen skall vara uppmärksamma på detta. Speciellt båda fram om benen svullnat i övrigt och om hon inte är halt. Böjprov gjordes också, och hon var ren fram.

Men ville inte ens sätt ner benet efter ha blivit böjd vb. Veterinären jätteförvånad iom att hon varit ren på volt och rakt fram. Knät och hasen är röntgade utan fynd och återbesök om 2v för att spruta, göra ridprov mm.

Senorna visade sig fina på ultraljudet med. Inga skador någonstans. Så har gått från lite förlamande "min häst håller inte" till "wtf bakben???"

Jo så att eh...

Kotledsinflammation i bak. Inte helt vanligt, tydligen. Så sånt sysslar vi med.
 
Attans! Men de hittade iallafall vad det var... hon måste väl ha vrickat sig eller nåt?

Typ? Iom att hon inte visade hälta förrän hon böjdes så kan hon ju typ ha vrickat sig och så har jag ridit på det. Vilket inte är optimalt.... Men leden ser fin ut och bra prognos så on ändå
 
Jo så att eh...

Kotledsinflammation i bak. Inte helt vanligt, tydligen. Så sånt sysslar vi med.
Trist!
Men min erfarenhet är att en kotled bak ofta är en kompensatorisk inflammation. Om inte ett trauma föreligger då såklart.
Hoppas ni snart är tillbaka.
 
Herregud, världens hjärtsnörp här idag.

Strax innan lunch ringde det, från stallet, -och det är aldrig något bra när det kommer samtal mitt på (arbets)dagen eller sent på kvällen.
Nu var det stor-drama; 4st unghingstar hade sprängt staketet och dragit runt, de fick snabbt tag i alla utom en -som tagit sig in till Fille och nu jagade honom för fullt. Den var helt ointresserad av de andra två i hagen, den siktade in sig på Fille, och det gick inte att få tag i någon av dem.
Bara att rycka sina prylar, stoppa in huvudet till chefen och säga "jag måste kompa ut, hej!" och sätta av mot stallet.

Har en halvtimme att köra mellan jobb och stall så är ju en bit och på den tiden hade väl orken börjat ta slut i hagen för när jag kom så sprang de inte längre utan stod stilla och blängde på varandra. Fick tag på Fille och fäktade bort den andra med ett spö så vi kom ut ur hagen. Sen försöka få tag på den andra, såklart var det den unghästen som är rädd om huvudet och lite lurig att få på grimma i vanliga fall, kan väl säga att det inte var lättare nu när han var så uppe i varv. Men med bebisröst och gulligullande blev även den infångad.
In och inspektera.
Fille har fått ett antal bett i halsen som var svullna och ett blödde, men såg annars rätt ok ut, inga synliga skador bortsett från nåt skrubbsår på benen (tom skorna var kvar).

Tog ut honom senare för att kolla honom på lina och då såg han inte så rolig ut tyvärr ☹ Är väl inte så förvånad om han sträckt sig när han sprungit som en galning, sparkat och försvarat sig, och hingsten har klättrat -så har ju stått på ryggen på honom.
Han var inte öm när jag kände igenom honom och hade som sagt inga synliga skador, så jag hoppas att han bara är mör och stel.

Nä fy vilken pärs! Tänk så himla illa det kunde gått. Jag var helt inställd på avsparkade ben eller senskador. Även tur att det inte hade börjat regna så det var halt (ösregnar nu), eller att det var fruset osv.
 
Herregud, världens hjärtsnörp här idag.

Strax innan lunch ringde det, från stallet, -och det är aldrig något bra när det kommer samtal mitt på (arbets)dagen eller sent på kvällen.
Nu var det stor-drama; 4st unghingstar hade sprängt staketet och dragit runt, de fick snabbt tag i alla utom en -som tagit sig in till Fille och nu jagade honom för fullt. Den var helt ointresserad av de andra två i hagen, den siktade in sig på Fille, och det gick inte att få tag i någon av dem.
Bara att rycka sina prylar, stoppa in huvudet till chefen och säga "jag måste kompa ut, hej!" och sätta av mot stallet.

Har en halvtimme att köra mellan jobb och stall så är ju en bit och på den tiden hade väl orken börjat ta slut i hagen för när jag kom så sprang de inte längre utan stod stilla och blängde på varandra. Fick tag på Fille och fäktade bort den andra med ett spö så vi kom ut ur hagen. Sen försöka få tag på den andra, såklart var det den unghästen som är rädd om huvudet och lite lurig att få på grimma i vanliga fall, kan väl säga att det inte var lättare nu när han var så uppe i varv. Men med bebisröst och gulligullande blev även den infångad.
In och inspektera.
Fille har fått ett antal bett i halsen som var svullna och ett blödde, men såg annars rätt ok ut, inga synliga skador bortsett från nåt skrubbsår på benen (tom skorna var kvar).

Tog ut honom senare för att kolla honom på lina och då såg han inte så rolig ut tyvärr ☹ Är väl inte så förvånad om han sträckt sig när han sprungit som en galning, sparkat och försvarat sig, och hingsten har klättrat -så har ju stått på ryggen på honom.
Han var inte öm när jag kände igenom honom och hade som sagt inga synliga skador, så jag hoppas att han bara är mör och stel.

Nä fy vilken pärs! Tänk så himla illa det kunde gått. Jag var helt inställd på avsparkade ben eller senskador. Även tur att det inte hade börjat regna så det var halt (ösregnar nu), eller att det var fruset osv.
Fy så otäckt! Hoppas han inte fått någon värre skada!
 
Herregud, världens hjärtsnörp här idag.

Strax innan lunch ringde det, från stallet, -och det är aldrig något bra när det kommer samtal mitt på (arbets)dagen eller sent på kvällen.
Nu var det stor-drama; 4st unghingstar hade sprängt staketet och dragit runt, de fick snabbt tag i alla utom en -som tagit sig in till Fille och nu jagade honom för fullt. Den var helt ointresserad av de andra två i hagen, den siktade in sig på Fille, och det gick inte att få tag i någon av dem.
Bara att rycka sina prylar, stoppa in huvudet till chefen och säga "jag måste kompa ut, hej!" och sätta av mot stallet.

Har en halvtimme att köra mellan jobb och stall så är ju en bit och på den tiden hade väl orken börjat ta slut i hagen för när jag kom så sprang de inte längre utan stod stilla och blängde på varandra. Fick tag på Fille och fäktade bort den andra med ett spö så vi kom ut ur hagen. Sen försöka få tag på den andra, såklart var det den unghästen som är rädd om huvudet och lite lurig att få på grimma i vanliga fall, kan väl säga att det inte var lättare nu när han var så uppe i varv. Men med bebisröst och gulligullande blev även den infångad.
In och inspektera.
Fille har fått ett antal bett i halsen som var svullna och ett blödde, men såg annars rätt ok ut, inga synliga skador bortsett från nåt skrubbsår på benen (tom skorna var kvar).


Tog ut honom senare för att kolla honom på lina och då såg han inte så rolig ut tyvärr ☹ Är väl inte så förvånad om han sträckt sig när han sprungit som en galning, sparkat och försvarat sig, och hingsten har klättrat -så har ju stått på ryggen på honom.
Han var inte öm när jag kände igenom honom och hade som sagt inga synliga skador, så jag hoppas att han bara är mör och stel.

Nä fy vilken pärs! Tänk så himla illa det kunde gått. Jag var helt inställd på avsparkade ben eller senskador. Även tur att det inte hade börjat regna så det var halt (ösregnar nu), eller att det var fruset osv.
Nej men fy fasen så otäckt! Hoppas att han ”bara” är stel efter allt rabalder och inte fått några värre skador. Så himla onödigt!😖😫
 
Nej men fy fasen så otäckt! Hoppas att han ”bara” är stel efter allt rabalder och inte fått några värre skador. Så himla onödigt!😖😫

ja fyfan vad rädd jag blev. Hur ofta händer det liksom att en annan häst bryter sig in i hagen och det blir kaos? Alltså här har jag varit så nöjd över hur bra det går i hagen med hans kompisar, de leker och har sig men alla tre är väldigt fina med varandra - så kommer en som inte alls har där att göra och muckar :rage:

stackarS Fille!😖
 
ja fyfan vad rädd jag blev. Hur ofta händer det liksom att en annan häst bryter sig in i hagen och det blir kaos? Alltså här har jag varit så nöjd över hur bra det går i hagen med hans kompisar, de leker och har sig men alla tre är väldigt fina med varandra - så kommer en som inte alls har där att göra och muckar :rage:

stackarS Fille!😖
Jag hade varit vansinnig kan jag erkänna. Ingens fel såklart men ändå.
 
Vi fick vår nya sadel i tisdags, och fy sjutton vad skönt det är att kunna rida utan att få ont direkt! Idag blev första dagen som jag red i den förutom vid kontrolltillfället i tisdags, eftersom jag passande nog bokat osteopat till Prince och mördarmassage till mig själv mitt i veckan. :P (Men det blir ju bra att få ut de här förbannade spänningarna som gamla sadeln skapat runt höfterna, och Prince har en SI-led som behöver kontrolleras med jämna mellanrum sedan en olycka för typ 10 år sen. När både han och jag inte ska tränas på några dagar i rad så passar det ju bra ihop. 😁)
Hur som så minns jag inte ens när jag satt i en sadel senast utan att känna påfrestningar i ryggen men i den här känns ryggen avslappnad och bra eftersom jag hamnar i ett neutralt läge (ingen ostkrok längre!). Hoppet jag känt under den långa väntan sedan jag gjorde sitsanalysen (i juni) om att kunna rida utan att få ont i höft och rygg verkar ha besannats! :banana::bump:

På onsdag har vi t.o.m. en träning bokad för första gången på säkert fyra år! :eek::bump:
 
Vi fick vår nya sadel i tisdags, och fy sjutton vad skönt det är att kunna rida utan att få ont direkt! Idag blev första dagen som jag red i den förutom vid kontrolltillfället i tisdags, eftersom jag passande nog bokat osteopat till Prince och mördarmassage till mig själv mitt i veckan. :P (Men det blir ju bra att få ut de här förbannade spänningarna som gamla sadeln skapat runt höfterna, och Prince har en SI-led som behöver kontrolleras med jämna mellanrum sedan en olycka för typ 10 år sen. När både han och jag inte ska tränas på några dagar i rad så passar det ju bra ihop. 😁)
Hur som så minns jag inte ens när jag satt i en sadel senast utan att känna påfrestningar i ryggen men i den här känns ryggen avslappnad och bra eftersom jag hamnar i ett neutralt läge (ingen ostkrok längre!). Hoppet jag känt under den långa väntan sedan jag gjorde sitsanalysen (i juni) om att kunna rida utan att få ont i höft och rygg verkar ha besannats! :banana::bump:

På onsdag har vi t.o.m. en träning bokad för första gången på säkert fyra år! :eek::bump:
Härligt!!!

Vi hade inte det lika härligt på vår MSVC-debut igår. 😔
Redan i stallet tyckte jag hon ruskade på huvudet/viftade på svansen lite väl mycket men jag flugsprayade ordentligt och tänkte inte mer på det.
När jag kom fram så hade några knoppar nästan släppt vilket Aldrig händer. Hon har alltså fortsatt ruska i transporten.
Även på framridningen ruskades det väldans och även såna där helkroppsskakningar. Hon kändes så långt från sig själv så även jag mådde dåligt.
Men jag tänkte att jag chansar att gå ner på banan i alla fall. Hon kändes ok i traven och vi fick fina poäng men i första förvända drog hon bockandes iväg åt ett helt annat håll så då utgick jag. Stackars min lilla häst!
Det jag kan misstänka är att hon har nån älgfluga nånstans, det är liksom enda förklaringen. Eller att det är nått riktigt knas.
Så idag kommer jag luslänsa hela djuret efter kryp...
 
Härligt!!!

Vi hade inte det lika härligt på vår MSVC-debut igår. 😔
Redan i stallet tyckte jag hon ruskade på huvudet/viftade på svansen lite väl mycket men jag flugsprayade ordentligt och tänkte inte mer på det.
När jag kom fram så hade några knoppar nästan släppt vilket Aldrig händer. Hon har alltså fortsatt ruska i transporten.
Även på framridningen ruskades det väldans och även såna där helkroppsskakningar. Hon kändes så långt från sig själv så även jag mådde dåligt.
Men jag tänkte att jag chansar att gå ner på banan i alla fall. Hon kändes ok i traven och vi fick fina poäng men i första förvända drog hon bockandes iväg åt ett helt annat håll så då utgick jag. Stackars min lilla häst!
Det jag kan misstänka är att hon har nån älgfluga nånstans, det är liksom enda förklaringen. Eller att det är nått riktigt knas.
Så idag kommer jag luslänsa hela djuret efter kryp...
Jodå, mycket riktigt hittade jag en lus i manen på henne igår. Att man kan bli så glad över en insekt.
Ingen i svansen men massa bett.
Känns skönt att få en förklaring men trist att jag inte hade sinnesnärvaro nog att leta upp den på tävlingsdagen. Men vi har inte varit i närheten av skogen på en vecka så hade inte en tanke på älgfluga...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 705
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
752
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
49 50 51
Svar
1 012
· Visningar
66 987
Senast: Ainon
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
27 28 29
Svar
560
· Visningar
27 894
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp