Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är det nog inte, det är ett rätt avslappnat läge. Det är som skänklar som studsar mkt för att ryttaren inte fått ordning på vilka muskler som ska vara spända och avspända, det är nog mest jobbigt för hästen, om det är en sån som är hyperkänslig för vikt... Jag frågade faktiskt senast jag var på kurs om ett huvud på sned stör hästen och det trodde inte den tränaren att det gjorde.

Det ser obekvämt ut iaf.
Flängande skänklar är också ett kapitel för sig. 😅
 
Är det inte så att rörelsen måste ut någonstans och är man spänd i kroppen, och inte kan ta hand om rörelsen i tex bröstryggen, så kommer huvudet att guppa? Och att man lägger huvudet lite på sned kan göra att kroppen kompenserar för den snedheter någon annan stans som sen ger mer snedheter och obalans i kroppen, och då även för hästen. Även en liten snedhet brukar ha sin orsak som kan ge problem eller störningar i sitsen, om inte annat så på sikt.
 
Följdfråga till er som tror det beror på spändhet i sitsen. Var tror ni spändheten i sitsen kommer ifrån då som leder till själva guppandet?
 
Kanske fel tråd att skriva i men har tänkt på det ett tag. Ser många kvinnor har väldigt guppiga huvud i dressyren. Har typ inte sett en enda man med det. Blir nyfiken på varför. Någon som vet en möjlig anledning? 🙈

Som andra skrivit så handlar det om att man inte är flexibel på rätt ställen. Oftast är man inte tillräckligt genomsläpplig i höfterna, tillräckligt ”i” sadeln och för svag i bålen. Det leder till spänningar som förhindrar rörelse genom ryttarkroppen. För vissa tas då den rörelsen ut i nacken istället.
 
Följdfråga till er som tror det beror på spändhet i sitsen. Var tror ni spändheten i sitsen kommer ifrån då som leder till själva guppandet?
– Dina nackmuskler ska bära huvudet. Om huvudet guppar betyder det att du inte släpper igenom rörelsen i höften. Hakan ska dras lite bakåt och neråt för att skapa en bra ryggkurva som blir följsam när hästen svingar i ryggen
https://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/sju-punkter-for-en-bra-sits.htm
 
Tack för era svar. Jätteintressant. Tänker vidare. Vad tror ni ang min iakttagelse ang kvinnor vs män i denna frågan? Slumpen?
 
Tack för era svar. Jätteintressant. Tänker vidare. Vad tror ni ang min iakttagelse ang kvinnor vs män i denna frågan? Slumpen?

Jag vet inte riktigt. Precis som du har jag bara sett det hos kvinnor.
Det har nog till viss del att göra med olikheten i våra bäcken och olika vinklar i höftleden som gör att män lättare kommer ner i sadeln. En man har ju annan bäckenform som gör att höftledens vinkel är en annan än för kvinnor. Om man kollar på en kvinnas bäcken och lårben så har kvinnan större vinkel mellan bäcken och lårben. En kvinnas lårben går mer inåt mot knäna så att säga. Tänk kobent liksom..
Det gör det ju svårare att rotera om skänkeln uppe vid höften och hänga ner benet. Funkar den bas-biten sämre funkar hela sitsen mkt sämre.
Roterar skänkeln åt fel håll, med tårna ut så tappar man optimal 3-punktssits, balans, genomsläpplighet etc.
 
Kanske fel tråd att skriva i men har tänkt på det ett tag. Ser många kvinnor har väldigt guppiga huvud i dressyren. Har typ inte sett en enda man med det. Blir nyfiken på varför. Någon som vet en möjlig anledning? 🙈

jag tror - att ryttaren ”tror” att den sitter stilla. :p
Den har ju huvudet stilla, och rörelsen sker i nacken, lite längre ned mot nyckelbenshöjd -då känns det som att de sitter still.
Jämfört med om du ”låser” nacken stilla högre upp och låter huvudet följa med i/
släppa ut rörelsen, det blir väldigt gungigt...
 
Som andra skrivit så handlar det om att man inte är flexibel på rätt ställen. Oftast är man inte tillräckligt genomsläpplig i höfterna, tillräckligt ”i” sadeln och för svag i bålen. Det leder till spänningar som förhindrar rörelse genom ryttarkroppen. För vissa tas då den rörelsen ut i nacken istället.

Bara som en spinoff: Jag har precis börjat rida igen efter ca 5 års uppehåll. Under den här tiden så har jag blivit avsevärt mycket mer vältränad och OJ vilken skillnad jag känner i sitsen. Tyvärr har jag inga speglar där jag rider men känslan av just stabilitet/flexibilitet som du nämner är helt annorlunda.
Upplever dock att jag har ett rörelsemoment i bäckenet som jag inte riktigt känner igen sedan tidigare, att jag liksom har ett tydligt "gångjärn" mellan över-/underkropp. Upplever dock resten av kroppen mer stilla.
 
Igår var vi ute på äventyr med en av tvåårshingstarna. Fick ett högst spontant erbjudande om en hästplats på en clinic för Eamon Hickey och tog chansen.
Hästen vi hade med oss är en väldigt vänlig och mjuk, men också mycket känslig individ och kändes som en perfekt häst till detta. Han är longerad med sadel och träns, och förberedd för att börja med uppsittning men vi har inte gjort det än.
Det gick SÅ himla bra, hästen svarade bra på jobbet och när clinicen var slut skrittade hästen lugnt med ryttare, över vattenmatta, i grimma. Samt följde med lös runt om i ridhuset när Eamon pratade med publiken.
Vi tre som "hörde till hästen" har sett Eamon tidigare men det var ett tag sen så det var en bra uppfräschning, och fick flera bra grejer för oss att ta med hem till hemmajobbet med både denna hästen och de andra fyra som håller på att ridas in.
Jätteroligt!
 
Igår var vi ute på äventyr med en av tvåårshingstarna. Fick ett högst spontant erbjudande om en hästplats på en clinic för Eamon Hickey och tog chansen.
Hästen vi hade med oss är en väldigt vänlig och mjuk, men också mycket känslig individ och kändes som en perfekt häst till detta. Han är longerad med sadel och träns, och förberedd för att börja med uppsittning men vi har inte gjort det än.
Det gick SÅ himla bra, hästen svarade bra på jobbet och när clinicen var slut skrittade hästen lugnt med ryttare, över vattenmatta, i grimma. Samt följde med lös runt om i ridhuset när Eamon pratade med publiken.
Vi tre som "hörde till hästen" har sett Eamon tidigare men det var ett tag sen så det var en bra uppfräschning, och fick flera bra grejer för oss att ta med hem till hemmajobbet med både denna hästen och de andra fyra som håller på att ridas in.
Jätteroligt!
Åh det låter jätteroligt ! Och så nyttigt!
 
Jag tyckte att det har varit så tyst i tråden men jag har bara inte fått aviseringar om nya inlägg. 😬
Nu har jag läst ikapp.

Här har vi haft lite 'väggupp'. Hästen fick en spark som gjorde att vi fick vila ett tag och efter det en liten förkylning. Men nu är vi igång.

Nästa helg är det programridning på hemmaplan (alla restriktioner följs!)och jag är lite kluven till vilket program jag borde rida.
Antingen LA:3 som vi har flera placeringar i och uppenbarligen gör bra eller MSVC:1 där allt känns 'enkelt' förutom de enkla bytena.
Vi kommer förmodligen att gå ut i LA till en början när tävlingarna kommer igång igen, mest pga mitt tokdumpade självförtroende efter sista starten.
Men kanske är det ett ypperligt tillfälle att prova MSVC igen utan 'krav' samt att kunna få domarens åsikter? Om huruvida vi är redo eller inte?
Eller ska jag ta LA för att det är vår comfort zone?

Men nått som är riktigt självförtroendehöjande just nu är hoppningen! Det är så galet roligt att jag nästan (men bara nästan)funderar på att sadla om. 😁 Snacka om glad lort till häst så fort hon ser en bom! 💕
 
Jag tyckte att det har varit så tyst i tråden men jag har bara inte fått aviseringar om nya inlägg. 😬
Nu har jag läst ikapp.

Här har vi haft lite 'väggupp'. Hästen fick en spark som gjorde att vi fick vila ett tag och efter det en liten förkylning. Men nu är vi igång.

Nästa helg är det programridning på hemmaplan (alla restriktioner följs!)och jag är lite kluven till vilket program jag borde rida.
Antingen LA:3 som vi har flera placeringar i och uppenbarligen gör bra eller MSVC:1 där allt känns 'enkelt' förutom de enkla bytena.
Vi kommer förmodligen att gå ut i LA till en början när tävlingarna kommer igång igen, mest pga mitt tokdumpade självförtroende efter sista starten.
Men kanske är det ett ypperligt tillfälle att prova MSVC igen utan 'krav' samt att kunna få domarens åsikter? Om huruvida vi är redo eller inte?
Eller ska jag ta LA för att det är vår comfort zone?

Men nått som är riktigt självförtroendehöjande just nu är hoppningen! Det är så galet roligt att jag nästan (men bara nästan)funderar på att sadla om. 😁 Snacka om glad lort till häst så fort hon ser en bom! 💕

Jag tycker att man väl är med på sådana träningar för att utvecklas och utmana sig själv och få bolla med domaren efteråt, så om jag varit du hade jag definitivt ridit Msv C
 
Jag tyckte att det har varit så tyst i tråden men jag har bara inte fått aviseringar om nya inlägg. 😬
Nu har jag läst ikapp.

Här har vi haft lite 'väggupp'. Hästen fick en spark som gjorde att vi fick vila ett tag och efter det en liten förkylning. Men nu är vi igång.

Nästa helg är det programridning på hemmaplan (alla restriktioner följs!)och jag är lite kluven till vilket program jag borde rida.
Antingen LA:3 som vi har flera placeringar i och uppenbarligen gör bra eller MSVC:1 där allt känns 'enkelt' förutom de enkla bytena.
Vi kommer förmodligen att gå ut i LA till en början när tävlingarna kommer igång igen, mest pga mitt tokdumpade självförtroende efter sista starten.
Men kanske är det ett ypperligt tillfälle att prova MSVC igen utan 'krav' samt att kunna få domarens åsikter? Om huruvida vi är redo eller inte?
Eller ska jag ta LA för att det är vår comfort zone?

Men nått som är riktigt självförtroendehöjande just nu är hoppningen! Det är så galet roligt att jag nästan (men bara nästan)funderar på att sadla om. 😁 Snacka om glad lort till häst så fort hon ser en bom! 💕

jag hade också testat MSV C, perfekt att göra det inför vinterträningen så du får en lite check på hur ni ligger till och vad ni behöver träna mer på 😊
 
Nu är Elli såld och jag räknar dagarna tills hon åker. Hon blev kvar två veckor i väntan på stallplats hos nya ägarens tränare. Känns som en riktigt bra köpare som dessutom vill stå just hos tränaren för att få mycket hjälp. Tror det kommer bli toppen!

Så har jag naturligtvis hittat och reserverat en spanjor till mig🙈. Vet i princip inget om den mer än att den är hemskt snäll och det har varit min prio. Den ska besiktas i veckan så är bara att hålla tummarna att den går igenom.
 
Nu är Elli såld och jag räknar dagarna tills hon åker. Hon blev kvar två veckor i väntan på stallplats hos nya ägarens tränare. Känns som en riktigt bra köpare som dessutom vill stå just hos tränaren för att få mycket hjälp. Tror det kommer bli toppen!

Så har jag naturligtvis hittat och reserverat en spanjor till mig🙈. Vet i princip inget om den mer än att den är hemskt snäll och det har varit min prio. Den ska besiktas i veckan så är bara att hålla tummarna att den går igenom.
Spännande! Berätta!

Har du kunnat provrida hästen? Eller låtit någon annan provrida?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 703
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
752
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
49 50 51
Svar
1 011
· Visningar
66 905
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
27 28 29
Svar
560
· Visningar
27 887
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp