Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, det tror jag med! Det gick upp ett litet ljus för mig när tränaren senast sa till mig att jag har en tendens att ställa mig på insidan av foten, vilket får hälen att åka utåt/bakåt och skapar spänning.

Liksom ... det gör jag ju när jag går på marken så det är inte konstigt om jag gör det annars med :angel:

Extra spännande blev det när jag pratade med naprapaten (som inte är hästmänniska och som inte kan något alls om ridning) och hon utan att någonsin ha sett mig rida kunde beskriva just vad jag har problem med när jag rider.
Precis, för som det syns på din film så hamnar du lite i knäslut och fram över hästens bogar. Det är inte mkt men jag tror det är lättare att känna att du har hästen framme för din skänkel om du har stigbygeln på fotplattan och stöd där. Sen rätar du på dig lite, sitter mer rakt över henne och tänker att hennes manke ska komma upp och känslan är att hon går själv, framför dig, lite som att ni är på väg mot ett hinder, men att hon har stödet och kontakten i din hand i stället för kontakten med ett hinder. Det låter lätt när jag skriver men tar ett tag att vänja om kroppen. Men du verkar ha ganska bra kroppsmedvetenhet så det låter som du är på rätt väg. :)
 
Precis, för som det syns på din film så hamnar du lite i knäslut och fram över hästens bogar. Det är inte mkt men jag tror det är lättare att känna att du har hästen framme för din skänkel om du har stigbygeln på fotplattan och stöd där. Sen rätar du på dig lite, sitter mer rakt över henne och tänker att hennes manke ska komma upp och känslan är att hon går själv, framför dig, lite som att ni är på väg mot ett hinder, men att hon har stödet och kontakten i din hand i stället för kontakten med ett hinder. Det låter lätt när jag skriver men tar ett tag att vänja om kroppen. Men du verkar ha ganska bra kroppsmedvetenhet så det låter som du är på rätt väg. :)
Du har helt rätt! Tack för tipset :)

Jag önskar mig verkligen bättre kroppsmedvetenhet, haha! Är lite vind och skev i kroppen rent generellt och har länge "glidit med" i ridningen för att jag inte har förstått hur jag ska översätta "det man ska göra" till mina egna förutsättningar, men har allt mer börjat inse att vänta lite det handlar inte om att jobba mot en bild av en idealsits utan snarare att få till det så att min kropp med mina proportioner har möjlighet att röra sig med hästen på ett sätt som inte stör henne.

Har beordrat maken att säga till mig om han märker att jag fuskar, haha.
 
Vi börjar komma i gång så smått efter sommaren. Har ridit ett pass för tränare och fick betydligt färre påminnelser om att jag använder benen för mycket eller hamnar före henne i takten. I galoppen kommer det fortfarande, för jag litar inte riktigt på att hon håller den, men det blir bättre. Finns en liten svullnad kvar på vänster has men hon rör sig bra. Höger galopp är fortfarande lite besvärligare än den var under våren, så om jag inte får till nån förbättring på 2-3 veckor till kanske det blir en koll trots allt. Å andra sidan är min höger höft riktigt dålig just nu, så vet inte hur mycket det spelar in. Har fått reda på att jag har CAM-pålagringar, så det kanske gör mer att ta mig till farbror doktorn. ;P
 
Själv har jag just varit hos naprapaten och fått stötvåg i ryggen igen. Passade på att diskutera lite om pronation kontra ridning, i och med att jag håller på att försöka få ordning på min sits.

I mina vanliga skor har jag inlägg för att kompensera pronation, men inte i ridstövlarna för jag har tänkt att det kanske inte spelar någon roll. Men naprapaten tyckte att jag skulle pröva att rida med inlägg också och se hur det påverkar sitsen. Hade varit najs om det kunde hjälpa, men vi får väl se :D
Åh spännande. Jag pronerar också men har aldrig haft något extra i ridstövlarna. Inte ens tänkt tanken!
 
Vi gav oss ut på fyraårs idag och det var spännande. Vi skulle ju ridit ihop med en stallkompis men det justerades om så jag red i paret före, tillsammans med ett sto som Fille blev väldigt förtjust i och helst ville följa med hem efter ritten :love1:
På framridningen var han jättefin och oväntat tuff i det okända ridhuset, men sen i stora ridhuset med dressyrstaket, blommor och domarbord så drabbades Fille av scenskräck och då försvann tyvärr all (
😅
) bjudning så det blev lite kämpigt och det blev inte så mycket register att visa upp. Shit happens liksom 🤷‍♀️
Landade ändå på Trav -7,2 Skritt -7,0 Galopp -7,0 Lösgjordhet -6,5(
🤪
) och Allmänt Intryck -7,3 och fick kritik som ”Trevlig häst med positiv mjukhet”.
Totalen blev 70% och jag hade blivit besviken om han hade fått det en ”vanlig dag”, men är nöjd över de procenten som var helt rättvist bedömt idag när han var så spänd -bra lägstanivå liksom.

Väldigt lyckad utflykt och han var superenkel att ha med sig, kunde lätt lämna honom till mamma medan jag gjorde mig iordning och överhuvudtaget var han jätteduktig. När han blir lite mer berest och världsvan så kommer han även våga andas på banan
❤️


6095D705-76DA-4A18-BA09-172A1CBD9663.png
 
Har tävlat med Zacke i helgen och återigen älskar jag att kunna rida två dagar i rad! Igår var han superspänd och tryckig för en läskig domarkur men idag hade jag en mycket bättre plan och fick honom med mig. 63% i LA3 igår och 68.8% i samma program idag med jättebra känsla! Blev en blå rosett idag och rosetter är alltid kul😁. Brandlarmet gick i ridhuset på framridningen och alla utom jag stannade eller gick ut. Jag var så fokuserad på ridningen att jag bara fortsatte 😂. Zacke är verkligen en klippa i mycket, han klippte lite med öronen men jobbade på ändå💖.
IMG_20210828_152019_752.jpg
 
Idag var det lite vemodigt nästan, Fille flyttade hemifrån :grin: han har stått i samma stall sen han var föl så lite förvirrad idag över ny hage, ny box och nya grannar. Men han var duktig och skötsam, löste lastningen själv både på och av - skönt!

imorgon ska jag tävla :nailbiting: blir en LA:3 med (numera fd) stallägarens häst, den jag ridit mycket vid sidan av Fille. Han är inte så tävlingsrutinerad och jag har inte tävlat på jag vet inte hur länge, så vi får se hur det går. Men ska bli himla roligt!🥳
 
Ibland får en rosett bara för att andra klassen inte heller kan göra rena byten😁. Zacke och jag debuterade MsvB1 och han var så himla fin på framridningen! Red på parkeringen som var i en stor gräshage och jag hade en absolut toppkänsla. Tyvärr förbyttes den till sämsta känslan inne på banan och han blev så oerhört tryckig. Då blir det svårt att byta. 60.8% gav ändå en blå rosett💙😁. Nu får han gå i skogen en vecka och vila från tävling några veckor.
 
Ibland får en rosett bara för att andra klassen inte heller kan göra rena byten😁. Zacke och jag debuterade MsvB1 och han var så himla fin på framridningen! Red på parkeringen som var i en stor gräshage och jag hade en absolut toppkänsla. Tyvärr förbyttes den till sämsta känslan inne på banan och han blev så oerhört tryckig. Då blir det svårt att byta. 60.8% gav ändå en blå rosett💙😁. Nu får han gå i skogen en vecka och vila från tävling några veckor.
Grattis till debut! Och rosett! :D
 
Tävlingsdebut idag då :) red en LA:3 och vi landade på drygt 66%. Han var väldigt fin på framridningen men spände till på banan. Blev tyvärr skrämd vid domarbåset där det stod en högtalare och man ropade "hej och välkommen" preciiiis när vi var intill högtalaren. Men, det är sånt som händer! 🤷‍♀️
Tappade bjudning pga spänningen men gjorde alla moment, inga stora missar utan ganska jämnt rakt igenom - bara inte så bra som han kan. Detta var hans 8e tävling i livet (varav endast 2 är i år) så han är inte så rutinerad heller. Kommer bli bra med lite rutin så han kan slappna av - det är en väldigt fin häst :love:
Jag är nöjd iallafall och det var skoj att vara iväg :D
241410244_401595681703102_3063000774026431016_n.jpg
 
Senast ändrad:
Hejhej, nu kanske detta är en dum fråga men jag verkar inte vara vidare bra på att söka efter svar, så ställer den här.
Lätt C:1 - får man rida lätt? Hade en konversation med en vän som påstod detta. Funderar på att åka ut på en Pay and Ride nu till hösten med min lilla nämligen. :)
 
Hejhej, nu kanske detta är en dum fråga men jag verkar inte vara vidare bra på att söka efter svar, så ställer den här.
Lätt C:1 - får man rida lätt? Hade en konversation med en vän som påstod detta. Funderar på att åka ut på en Pay and Ride nu till hösten med min lilla nämligen. :)
Nej man får inte rida lätt i LC1, men ibland på pay and ride kan de ju göra undantag kring sånt så du kan ju ställa frågan!
 
Om det fortsätter gå framåt med träningen för vår del (dvs om vi fortsätter kunna fatta galopp :laugh: ) så skulle jag också vilja testa någon programträning eller pay&ride, men tänker som du @hola att jag vill få rida lätt i början för att ge hästen en så avslappnad upplevelse som möjligt :)
 
Det programmet hade min klubb med på sin dressyrtävling för två veckor sedan. Tyckte att det såg ut att vara ett trevligt program för kommande första-starter för unghäst, perfekt med lättridningen ju :)

Håller med helt,perfekt både för unghästar och/eller orutinerade hästar/ryttare som vill komma igång och tävla dressyr.
Lite förvånad att så få väljer det på pay and ride istället för att skumpa runt i LC.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
1
· Visningar
212
Senast: em76
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 747
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
765
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
50 51 52
Svar
1 039
· Visningar
68 783

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp