Drömjobb eller kärlek

Bukefalos 30 år!

Det låter på det du skriver och dina svar här som om du egentligen har bestämt dig? Jag hade inte flyttat för kärleken eller för att bilda familj, men det är ju i slutändan bara du som kan bestämma vad som är rätt för dig! :)
Både och. Har funderat i 2 år och har väl i princip bestämt mig för att leta nytt jobb men det tar emot så fruktansvärt att veta att man ska sluta här på den platsen jag trivs så bra på, är mest det. Känns som jag kommer ångra mig vilket val jag än gör

Både och. Har funderat i 2 år och har väl i princip bestämt mig för att leta nytt jobb men det tar emot så fruktansvärt att veta att man ska sluta här på den platsen jag trivs så bra på, är mest det. Känns som jag kommer ångra mig vilket val jag än gör
Det kan ju ta precis hur lång eller kort tid som helst att hitta nytt jobb, så börja söka och ta ställning utifrån hur det går?

Man måste inte ta ett annat jobb för att man erbjuds det heller.
Under processen fram tills attman i så fall erbjuds jobbet hinner man få beta mer om uppgifter, vilken lön, schema mm. de erbjuder. Sedan kan man alltid säga nej och vara kvar på sin arbetsplats.

Du behöver ju inte heller säga något till din arbetsgivare förrän du eventuellt behöver gå på en intervju på arbetstid och du inte kan ta ledigt den dagen/timmarna med någon annan ursäkt.

Varför är det helt uteslutet att han ska flytta? Jag förstår att det är krångligare när man har barn, men det är också lite av en fälla att det så solklart är du som ska göra tuffa uppoffringar för relationens skull.

Vad vill du på lång sikt då? Har du familj kvar i hemstaden? Om 10 år är du alltså 40 - hur vill du att din tillvaro ser ut då? Eller om 20 år?

Varför är det helt uteslutet att han ska flytta? Jag förstår att det är krångligare när man har barn, men det är också lite av en fälla att det så solklart är du som ska göra tuffa uppoffringar för relationens skull.
Det blir väl framförallt en uppoffring för barnen om deras pappa ska byta ort. Känns inte rättvist alls i min värld.

Däremot håller jag med om att den som flyttar gör en stor uppoffring och att den som bor kvar kommer behöva kompensera för det på olika sätt. Till exempel ekonomiskt om det tar tid att hitta ett jobb man trivs med och vill stanna på över tid

Vad vill du på lång sikt då? Har du familj kvar i hemstaden? Om 10 år är du alltså 40 - hur vill du att din tillvaro ser ut då? Eller om 20 år?
Bra fråga jag är så dålig på att sätta mål och veta vad jag vill.. familjen bor kvar i hemstaden och de träffar jag inte så ofta så därför vill jag också flytta hem för att få träffa dom mer. Helst vill jag ha en familj och en egen gård med hästar och eget företag så jag kan jobba med hästar hela dagarna, men det känns svårt och dyrt 😂 samtidigt som jag vill stanna kvar här pga jobbet vill jag heller inte känna att jag ska bli lämnad ensam kvar här typ

Behöver lite tips och råd från er hästmänniskor som förstår min livskris..

Flyttade från min hemstad till främmande ort för 4 år sen för mitt drömjobb och jobbar med hästar som beridare & hästskötare. Aldrig trivts så bra på mitt jobb och har lärt känna så mycket människor och får så mycket möjligheter via jobbet att träna/tävla. Rider hela dagarna och älskar verkligen livet förutom inte så mycket ledigt och tid för annat. MEN… träffade en kille i min hemstad för några år sen och nu har vi varit tillsammans i 2 år med distansförhållande (ca 5 timmar emellan). Älskar verkligen honom och vill spendera livet med honom och ha familj osv, är ändå 30 år nu. Han har barn sen innan och kan inte flytta utan isåfall måste jag flytta. Det känns ju helt självklart för mig att flytta för att få spendera livet med honom och träffa min familj och gamla vänner igen jag aldrig träffar längre men det tar emot så mycket att sluta på mitt jobb och alla möjligheter man får här.. finns inga liknande jobb där tyvärr så måste försöka hitta något annat men det känns svårt när man bara vill jobba med hästar.

Hur hade ni tänkt…?
Jag hade stannat på drömjobbet faktiskt, det är otroligt mycket värt att leva en vardag man mår bra i och ett jobb man älskar.

Jag tänker också, om du aldrig har bott med honom eller levt med honom på heltid. Känner ni varandra såpass att du vet om att du hade trivts att bo med honom 24/7? I vanliga fall tänker jag att man kan hyra ut sin lägenhet i andra hand ett år och testa om man trivs ihop osv men nu måste du ge upp ett drömjobb och liv för att bo med honom. Det hade jag nog inte vågat riktigt.

Jag hade stannat på drömjobbet faktiskt, det är otroligt mycket värt att leva en vardag man mår bra i och ett jobb man älskar.

Jag tänker också, om du aldrig har bott med honom eller levt med honom på heltid. Känner ni varandra såpass att du vet om att du hade trivts att bo med honom 24/7? I vanliga fall tänker jag att man kan hyra ut sin lägenhet i andra hand ett år och testa om man trivs ihop osv men nu måste du ge upp ett drömjobb och liv för att bo med honom. Det hade jag nog inte vågat riktigt.
Har ju varit med honom mycket under semester osv och spenderat flera veckor tillsammans. Dock är det inte alls samma sak som det vardagliga livet med jobb osv så det är ju svårt att veta. Ja precis jag försöker ju tänka på vad jag vill osv men är ju kluven eftersom jag vill båda delarna vilket inte går

Det funkar bra! Önskar utöka företaget mer och gå ner i tid på ridskolan till iaf 50% då är jag nöjd 😁👌

Så se över dina möjligheter, de finns massor av vägar att gå. Har du tävlat mkt kan du enkelt söka dig till C-tränare utbildningen t.ex.
Hur gick du tillväga med att starta eget företag och få in kunder osv? Är ju min dröm att ha eget och rida hästar hela dagarna men känns svårt att börja om man inte har ett känt namn typ

Hur gick du tillväga med att starta eget företag och få in kunder osv? Är ju min dröm att ha eget och rida hästar hela dagarna men känns svårt att börja om man inte har ett känt namn typ

Jag fick några samarbeten först egentligen. Jag hjälpte dem rida sina hästar och de fick lite lektioner. Sen har jag ju arbetat på ridskolan i några år så folket runt omkring vet vem jag är. Tävlade endel för att komma in på C-tränarutbildningen och sen kom jag in.

I samband med utbildningen erbjöd jag några ekipage gratis träningar för att kunna öva mer på det som vi gick igenom på utbildningen. Sedan startade jag faktiskt företaget innan utbildningen var klar för att jag fick så stor efterfrågan 😅

Jag har inte fullt med folk varje vecka, men iom att jag får fast lön från ridskolan gör de inte så mkt just nu. 🤗

Har ju varit med honom mycket under semester osv och spenderat flera veckor tillsammans. Dock är det inte alls samma sak som det vardagliga livet med jobb osv så det är ju svårt att veta. Ja precis jag försöker ju tänka på vad jag vill osv men är ju kluven eftersom jag vill båda delarna vilket inte går

Alltså - det GÅR ju att få allt det du vill ha. Jobba med hästar, vara i en relation, bilda familj, kanske så småningom köpa egen gård och driva egen verksamhet. Det är liksom fullt rimliga förväntningar på livet. Du måste inte säga upp dig från ditt drömjobb för att få allt det där andra, det går att kombinera.

Det som möjligtvis INTE går är att få ett vardags- och samboliv med DEN HÄR mannen JUST NU samtidigt som du behåller ditt drömjobb. Det är en viktig skillnad, tycker jag. För det handlar inte om att du på något vis förr eller senare måste ge upp din dröm för att få familj och barn, utan det handlar om ifall du känner att du vill göra det för den relation du är i nu. Skulle du träffa någon annan - som kanske bor i närheten av där du bor och jobbar nu - så vore ju läget ett helt annat.

Fundera också över hur det skulle kännas om du ger upp ditt drömjobb nu, flyttar ihop med din pojkvän och sen upptäcker att det inte alls funkar och du inte vill bo ihop med honom längre - kan du då återuppta ditt jobb eller är det "kört"? Det är en stor risk att ta för ett kärleksförhållande!

För att man som förälder inte borde flytta från sina barn. För att en förälder ska vilja finnas där för sina barn. För min del, om en partner hade valt mig framför sina barn hade jag nog tappat respekten för honom.

Jag förstår hur du tänker och jag är också tveksam till att göra den stora uppoffringen att ge upp sitt drömjobb för en relation. Men att ge upp sina barn - eller göra det mycket, mycket krångligare att ha ett vardagsliv med sina barn - det hade för min del som förälder varit 100% uteslutet. (Jag valde personligen bort en samborelation när min dotter var i tidiga tonåringen för att jag inte tyckte att hon skulle behöva bo ihop med en relativ främling.)

Alltså - det GÅR ju att få allt det du vill ha. Jobba med hästar, vara i en relation, bilda familj, kanske så småningom köpa egen gård och driva egen verksamhet. Det är liksom fullt rimliga förväntningar på livet. Du måste inte säga upp dig från ditt drömjobb för att få allt det där andra, det går att kombinera.

Det som möjligtvis INTE går är att få ett vardags- och samboliv med DEN HÄR mannen JUST NU samtidigt som du behåller ditt drömjobb. Det är en viktig skillnad, tycker jag. För det handlar inte om att du på något vis förr eller senare måste ge upp din dröm för att få familj och barn, utan det handlar om ifall du känner att du vill göra det för den relation du är i nu. Skulle du träffa någon annan - som kanske bor i närheten av där du bor och jobbar nu - så vore ju läget ett helt annat.

Fundera också över hur det skulle kännas om du ger upp ditt drömjobb nu, flyttar ihop med din pojkvän och sen upptäcker att det inte alls funkar och du inte vill bo ihop med honom längre - kan du då återuppta ditt jobb eller är det "kört"? Det är en stor risk att ta för ett kärleksförhållande!
Varför tror du kärlek är utbytbar?

Väldigt många människor har mer än en kärlesrelation under livet - vissa har många kortare, andra har färre men längre, men de som endast har en enda kärlek som varar hela livet blir, vad jag förstått, färre och färre. Det är ju inte så att TS är dömd att leva resten av sitt liv ensam om just den här relationen skulle ta slut? Det finns många relationer som tar slut snarare av yttre omständigheter (långa avstånd i distansförhållanden, bonuskonstellationer som inte funkar, önskemål om livsstil som krockar osv) än av att kärleken tar slut. Och det är ju inte helt ovanligt att de som varit inblandade i ett sånt förhållande faktiskt hittar en ny kärlek så småningom. Så ja, i det perspektivet är väl kärleken synnerligen utbytbar? Jag tror inte på "the one and only" som generellt koncept för kärleksrelationer.

Tillägg: Och jag tror inte på att sätta kärleken och tvåsamheten före allt annat - den är liksom inte ett ofelbart koncept för lycka, utan det krävs att ganska många andra delar i livet också faller på plats för att det ska bli ett bra och lyckligt liv.

Det är ju bara kolla statistik, tex hur många giftermål som slutar i skilsmässa osv.
Det är inte jättevanligt med evig kärlek och samma partner genom hela livet.
Speciellt inte i Sverige där det är socialt accepterat att byta partner.

Att flytta för att man känner sig klar och vill göra något annat tycker jag är helt rimligt.
Att bara flytta pga en man hade jag aldrig gjort, hur fantastisk han än är.

Jag är i lite motsatt situation fast kortare avstånd. Inte en chans att jag skulle lämna mitt liv här med jobb jag gillar, vänner, lägenhet, perfekta träningsmöjligheter och bästa stallet för min häst.
Min partner kommer vara den som flyttar hit. Dock har han ett fast jobb här, eget boende, vänner och familj.
Det har varit superviktigt för mig, att han flyttar och har ett eget stabilt liv, inte bara pga av mig.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Träning och hälsa del 15
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar