Drömmen om att få jobba hemma

Bukefalos 30 år!

Vårt företag har personliga distansavtal mellan arbetstagare och närmsta chef, som tillåter distansarbete upp till två dagar i veckan när det passar med arbetsflödet. Möten är blandade mellan teams och på plats, det är bara ett par möten som är uttalade att vi ska ha dem fysiskt och då anpassar man sig efter detta och håller sig på kontoret de dagarna. Behöver jag ha tag på någon av mina kollegor när de/jag sitter på distans så gör jag det lika lätt över teams/mail/telefon som att fysiskt gå bort till deras arbetsplats.

Det är en fantastiskt bra förmån och möjlighet, för de som kan och vill göra detta. Jag har kollegor som alltid jobbar hemma två dagar, och kollegor som aldrig jobbar hemma. Det är suveränt att kunna välja själv efter vad som passar en som person och ens livssituation.

Jag är otroligt glad att möjligheten finns, det ger den allra bästa blandningen av plats- och distansarbete.

Är det ingen som har ett jobb där det är användbart att kunna prata med kollegor i andra arbetslag och funktioner?

Jag har stor frihet gällande att jobba hemma eller på kontor, men väljer ofta att gå till kontoret därför att mitt jobb blir mycket snabbare och effektivare när jag kan ha snabba och oplanerade samtal.
T.ex. så har jag tagit över ett projekt från distributionsteamet, som har gjort mycket research i en ny marknad vi kanske kommer expandera till - att kunna gå till deras skrivbord eller bara stöta på dem i kön i kafeterian och t.ex. förtydliga något från materialet jag tagit över, eller att kunna stöta på en senior ledare och inse att något från mötet dagen innan behöver förtydligas, är ovärderligt, och inte något som händer när man jobbar hemma.

Jag är inte speciellt social och bedömer mig själv som introvert, men en arbetsroll där man knappt behöver prata med kollegor känns nästan lite... monoton?
Jag 👋
Jag jobbar i projekt. Jag behöver snabbt kunna fråga någon, någon behöver snabbt kunna fråga mig. Vi kanske behöver rita upp något för att lösa ett problem.
Vi har några som jobbar mycket hemma och det märks. De har mycket sämre koll än vad vi andra har som byter några ord vid kaffeautomaten. Jag tycker också det är sjukt annoying när någon ringer för att fråga via teams. Tycker det tar mycket längre än och blir mer störd än om någon skulle komma och fråga mig direkt.

Jag förstår dock att alla har en roll som innebär att lösa problem tillsammans med andra på det sättet jag jobbar med. Jag blir också förvånad över hur många som säger sig bli störd av ljud i kontorslandskap. Jag sitter i ett sådant men jag besöker några regelbundet och tycker det är knäpptyst. Känns som att gå in på ett bibliotek. Det är betydligt tystare där än på min arbetsplats.

Det finns just nu ett ganska hårt tryck på många större företag att man ska vara på kontoret. Vissa trycker till och med på 100% närvaro (sådär som det var för de flesta innan pandemin).

Gissar att det kan bli konflikter kring det och att möjligheten till distansarbete blir en mer sällsynt förmån som kan användas som konkurrensmedel vid anställning.

I mitt yrke funkar det sisådär med distansarbete - det försvårar flera viktiga delar. Det underlättar vissa saker också och för vissa personer är det nästan helt nödvändigt att kunna få skapa det fokuset i ensamhet. Men det finns en klar tendens att personer som vill jobba mycket hemifrån överskattar/övervärderar de egna insatserna jämfört med det som också måste göras för att hela företaget ska fungera, dvs underskattar det de gör på plats tillsammans med kollegor för helheten, både resultatmässigt och kulturellt och samhörighetsmässigt.

Vi har ganska många uppgifter som kräver att man är på plats för att konfigurera eller hantera hårdvara och större labsystem eller att någon kunnig i liknande roll är på plats - och att kräva varje dag att någon kollega ska rådda med det för att man vill jobba hemifrån - skapar konflikter.

Jag gissar att normen på några års sikt kommer att flyttas mot att enstaka dag per vecka är okej, men att mer än så typiskt inte är önskvärt och kräver speciellt bra förutsättningar för att godkännas.

Jag jobbar 100% hemifrån och har gjort i snart 10 år. Passar mig perfekt! Men jag har ett rum i huset som är mitt kontor och där finns allt som behövs. Höj- och sänkbart skrivbord, riktig stol, två stora skärmar, skrivare, stor hylla till pärmar och böcker osv. Ska man jobba hemifrån mycket måste det finnas en riktigt arbetsplats för det. Jag kan stänga om mig om familjen är hemma.

Hundarna är sällan ensamma tack vare att jag jobbar hemma. Hästlivet underlättas och jag promenerar hundar eller rider en häst på lunchen. Underbart att inte ha restid. Jag har inget stort socialt behov. Är mycket mer effektiv än när jag jobbade på förra jobbet pga att jag får vara ifred mer och kan blir klar snabbare och sluta tidigare.

Jag tycker det är toppen :)

Jag jobbar 100% hemifrån och har gjort i snart 10 år. Passar mig perfekt! Men jag har ett rum i huset som är mitt kontor och där finns allt som behövs. Höj- och sänkbart skrivbord, riktig stol, två stora skärmar, skrivare, stor hylla till pärmar och böcker osv. Ska man jobba hemifrån mycket måste det finnas en riktigt arbetsplats för det. Jag kan stänga om mig om familjen är hemma.

Hundarna är sällan ensamma tack vare att jag jobbar hemma. Hästlivet underlättas och jag promenerar hundar eller rider en häst på lunchen. Underbart att inte ha restid. Jag har inget stort socialt behov. Är mycket mer effektiv än när jag jobbade på förra jobbet pga att jag får vara ifred mer och kan blir klar snabbare och sluta tidigare.

Jag tycker det är toppen :)

Kan också tillägga att alla hos oss har hemmakontor och vi är utspridda i Sverige och Norge. Så kommunikationen är via teams, vanlig telefon och mejl och är man van vid det så funkar det jättebra tycker jag. Det blir många samtal och mejl per dag eftersom vi ju inte kan springa in till varann och diskutera saker.

Jag 👋
Jag jobbar i projekt. Jag behöver snabbt kunna fråga någon, någon behöver snabbt kunna fråga mig. Vi kanske behöver rita upp något för att lösa ett problem.
Vi har några som jobbar mycket hemma och det märks. De har mycket sämre koll än vad vi andra har som byter några ord vid kaffeautomaten. Jag tycker också det är sjukt annoying när någon ringer för att fråga via teams. Tycker det tar mycket längre än och blir mer störd än om någon skulle komma och fråga mig direkt.

Jag förstår dock att alla har en roll som innebär att lösa problem tillsammans med andra på det sättet jag jobbar med. Jag blir också förvånad över hur många som säger sig bli störd av ljud i kontorslandskap. Jag sitter i ett sådant men jag besöker några regelbundet och tycker det är knäpptyst. Känns som att gå in på ett bibliotek. Det är betydligt tystare där än på min arbetsplats.
Jag tänker att vi alla har olika nivåer där vi blir störda.

En del blir rent av störda av tystnad.

Jag blir störd om jag hör någon annan knappa på ett tangentbord - så kontorslanskap skulle mest troligt göra att jag fick det väldigt svårt att utföra mitt arbete - det räcker med delat kontor där den andra skriver för att jag ska bli störd. Pratar någon samtidigt som jag behöver prata i telefon så är det KATASTROF.

Blir någon av er störda på er fritid av att ha jobbet hemma?

För mig är det en stor nackdel med hemma jobb, jag kan lätt tänka på jobb och lösa problem när jag INTE JOBBAR = min fritid störs…
I teorin låter det bra för mig med möjligheten att gå en promenad eller mocka på lunchen, men i verkligheten är risken större att jag hela tiden är tillgänglig på telefon/Teams/i tanken och jobbar även när jag har rast/paus/slutat arbetsdagen.

Vad är det som lockar med att sitta hemma? Varför är det bättre än att vara på kontoret?
Jag har aldrig "suttit hemma" och nåt kontor har jag aldrig haft, jag har jobbat med händerna "på riktigt" och har en mekanisk verkstad kombinerad med en elektronikavdelning hemma och där ingår ingen sittning förutom när jag caddat ny eller reparerat trasig elektronik. Som egenföretagare är man nog lite asocial och jag skulle aldrig palla att behöva frottera mig med en massa människor hela dagarna, jag har aldrig fattat vad det är som är så spännande med ett kontor och att sitta av tiden där.

För mig är det en stor nackdel med hemma jobb, jag kan lätt tänka på jobb och lösa problem när jag INTE JOBBAR = min fritid störs…
I teorin låter det bra för mig med möjligheten att gå en promenad eller mocka på lunchen, men i verkligheten är risken större att jag hela tiden är tillgänglig på telefon/Teams/i tanken och jobbar även när jag har rast/paus/slutat arbetsdagen.
Absolut inte för mig, jag slutar när jag slutar. Igår tog jag dock ett viktigt samtal 30 min efter jag slutade och jobbade i fem minuter, men det händer ytterst sällan. 😊 Jag är duktig på att "gå hem" från jobbet. Jag brukar svara i telefon om jag har rast, då min rast hemma brukar vara att jag hänger tvätt eller något liknande. Går jag runt i trädgården eller är på promenad ligger telefonen inne och då hör jag den inte.

Är det ingen som har ett jobb där det är användbart att kunna prata med kollegor i andra arbetslag och funktioner?

Jag har stor frihet gällande att jobba hemma eller på kontor, men väljer ofta att gå till kontoret därför att mitt jobb blir mycket snabbare och effektivare när jag kan ha snabba och oplanerade samtal.
T.ex. så har jag tagit över ett projekt från distributionsteamet, som har gjort mycket research i en ny marknad vi kanske kommer expandera till - att kunna gå till deras skrivbord eller bara stöta på dem i kön i kafeterian och t.ex. förtydliga något från materialet jag tagit över, eller att kunna stöta på en senior ledare och inse att något från mötet dagen innan behöver förtydligas, är ovärderligt, och inte något som händer när man jobbar hemma.

Jag är inte speciellt social och bedömer mig själv som introvert, men en arbetsroll där man knappt behöver prata med kollegor känns nästan lite... monoton?
Under flera år (min förra arbetsplats) hade jag inga kollegor på själva arbetsplatsen så allt togs digitalt oavsett. Jag jobbade med myndighetskontroll och var på ett och samma företag som hade ett 20-tal anställda men jag var den enda från myndigheten. Det kändes lite ensamt och utsatt ibland. Det kontor jag hade var en 2x1 cm stor skrubb. De dagar jag hade enbart administrativt arbete jobbade jag hemma då närmsta kontor (utöver "skrubben") var 9 mil bort. Så skillnaden blev inte så stor avseende tillgång till kollegor.

Eftersom verksamheten här inte haft några fasta tider är arbetstid och fritid sammanflätade, jag kan ta ledigt när jag vill och jobba när jag vill, idag tex. när det ska bli glödhett ute är jag i verkstan fast det är lördag, min tid bestämmer jag själv över, nu mer än någonsin sen jag blev pensionär men tidigare fanns inga fasta tider eller dagar, så himla skönt att jobba när man känner för det och ha ledigt när man känner för det och strunta i både tider och dagar.

Jag jobbar hemifrån 100% och älskar det, speciellt sedan jag flyttade till större lägenhet och kan ha ett separat kontor istället för jobba i sovrummet. Jag upplever att jag är mer effektiv och har lättare att koncentrera mig när jag jobbar hemifrån och det är över två år sedan jag var in och besökte kontoret senast.

Innan jag blev hembaserad satt jag i kontorslandskap och fick lov att gå till en liten ljudisolerad hytt varje gång jag skulle prata i telefon. Redan då var alla möten på Skype/Teams då jag jobbar i ett internationellt team och inte har några teammedlemmar i Sverige. När kontoret flyttades till Stockholm 2017 så valde jag att bli hembaserad istället för att pendla minst 3h om dagen - den tiden lägger jag hellre i stallet.

Jag har skrivbord, bekväm stol och dubbla skärmar - allt betalat av företaget.

Jag störs inte alls faktiskt, jag är noga med att stänga ned allt när jag jobbat klart, och då vi inte kommunicerar via telefon utan via Teams så är det ingen som ringer om jag är utloggad. Eftersom jag har häst måste jag sluta jobba i tid för att åka till stallet, jag märker att jag lätt jobbar över om jag inte har något bokat efter jobbet - det är väl det enda egentligen.

Jag har aldrig "suttit hemma" och nåt kontor har jag aldrig haft, jag har jobbat med händerna "på riktigt" och har en mekanisk verkstad kombinerad med en elektronikavdelning hemma och där ingår ingen sittning förutom när jag caddat ny eller reparerat trasig elektronik. Som egenföretagare är man nog lite asocial och jag skulle aldrig palla att behöva frottera mig med en massa människor hela dagarna, jag har aldrig fattat vad det är som är så spännande med ett kontor och att sitta av tiden där.
Det skulle vara tråkigt om man satt av tiden på kontor, men det gör man inte. En del av det roliga är att man löser problem tillsammans med andra.

Är det vad du tror om andra människors arbete? Att de sitter av tiden?

Jag tänker att vi alla har olika nivåer där vi blir störda.

En del blir rent av störda av tystnad.

Jag blir störd om jag hör någon annan knappa på ett tangentbord - så kontorslanskap skulle mest troligt göra att jag fick det väldigt svårt att utföra mitt arbete - det räcker med delat kontor där den andra skriver för att jag ska bli störd. Pratar någon samtidigt som jag behöver prata i telefon så är det KATASTROF.
Jo så är det ju såklart. Men ett visst mått av ljud behöver ju folk få göra föra att kunna utföra sina egna uppgifter. Och blir man så störd av tangentknapper och lite prat så borde man väl bli minst lite störd hemma av diskmaskinsljud, någon som går i trappen, brevbärare, skrikande barn, djur som går på parkett osv. Det är väl det jag mest blev förvånad över.

Jo så är det ju såklart. Men ett visst mått av ljud behöver ju folk få göra föra att kunna utföra sina egna uppgifter. Och blir man så störd av tangentknapper och lite prat så borde man väl bli minst lite störd hemma av diskmaskinsljud, någon som går i trappen, brevbärare, skrikande barn, djur som går på parkett osv. Det är väl det jag mest blev förvånad över.
Jag har i regel inte sådana ljud hemma vid min arbetsplats.

Mina små ligger i sängen bredvid min dator, knäpptysta. Lite fågelkvitter och ett sus från bilar långt bort hör jag, men det tycker jag inte är störande på nivån det är just nu.

Ja, jag skulle aldrig säga till någon att vara tyst. Problemet är mitt, inte deras. De har rättighet att göra ljud. Det minskar dock inte att jag om jag har en dålig dag, blir störd av det.

Jag har jobbat minst halvtid hemma sedan pandemin och kan inte tänka mig att återgå till heltid på kontor. Det kommer inte att ske. Den miljö jag arbetar i nu är dock inte så digitalt mogen om jag får uttrycka det så. Väldigt mycket är fortfarande uppbyggt kring fysisk närvaro - i sammanhang som egentligen inte kräver eller blir bättre av fysisk närvaro. Men nu ska jag snart byta jobb till en arbetsgivare som jag vet ligger mycket mer framme här, vilket känns bra.

Kommer att gå från eget rum till aktivitetsbaserat kontor och ser faktiskt fram emot det. Jag tror nämligen att aktivitetsbaserat kommer att passa mig. Jag har när jag tidvis besökt forskningsinstitut arbetat ganska aktivitetsbaserat: skrivit i det tysta biblioteket, eller inne på rummet. Haft diskussionsmöten i seminarierum eller vid middagen eller i promenader ute på stan. För mig funkar det väldigt bra och bidrar till fokus och kreativitet att jag kan röra mig mellan olika zoner under arbetet. Så jag tror att det kommer att passa bra för mig med ett aktivitetsbaserat kontor. Det är också genomtänkt och luftigt. De tysta zonerna var vi inte ens in i när jag visades runt vid intervju. De är no go ens för den typen av icke-tyst verksamhet=stor respekt för de som jobbar där.

Skulle jag välja helt själv skulle jag vilja jobba helt hemifrån och med ett arbete där alla var helt inriktade på att jobba hemifrån. Tycker att det är delvis en fokusfråga (och så är vi naturligtvis alla olika). Jag gjorde ett jobb för några år sedan när alla var i olika länder och vi lyckades vara supereffektiva och hade trevligt och kreativa diskussioner vid våra Teamsmöten. Sen träffades vi alla på en konferens och hade trevligt där med. Jag skulle gärna kunna tänka mig ett arbetsliv så - kollegor helt inriktade på digitalt arbetsätt och ett jobb man gör tillsammans för att sedan träffas ett par gånger per år. Med olika tidszoner blir det också väldigt flexibla arbetstider vilket passar mig perfekt. Vi får väl se om det blir så i mitt yrkesliv! Jag har ca ett decennium kvar till pensionen. Pendling och de nordiska vintrarna tär på mig och jag skulle inte ha något emot att flytta söderut, men behöver ha ett jobb jag kan ta med mig.

Inte det minsta, men jag har alltid varit väldigt noga med att skilja på fritid och arbetstid.
Har haft kollegor som tar med sig jobbtelefonen hem och har den på och även tar samtal efter arbetstid.

Jag sätter på dator och telefon när arbetsdagen börjar. Kan knappa ur telefonen om jag behöver skriva i lugn och ro. När arbetsdagen är slut stänger jag av och lägger undan. Och så slutar jag tänka på jobbet.

Det har tagit många år att komma dit eftersom jag haft ett väldigt tungt och engagerande arbete som jag tidigare levde med dygnet runt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar