Dyr möhippa

zassoo

Trådstartare
Hur mycket pengar tycker ni är rimligt att lägga på en möhippa?

Jag har aldrig varit på någon förut men tycker att 1300 kronor är på tok för mycket :crazy: Speciellt när många är studenter...
 
Det där är så jäkla jobbigt. På något sätt så känns det som att det kan dra iväg hur mycket som helst och ingen får säga något om att det är "dyrt". Många planerar ju resor och allt möjligt och antar att alla har råd och vill lägga all sin tid på en möhippa...
 
Jag ska delta i en som kommer att kosta en bra bit över 200€ (ca 1800kr). Plus tågresor, mat, hotell o.s.v. Jag tänker vara tråkig och köra dit och hem med egen bil. Dessutom är möhippan planerad i en stad där ingen av deltagarna bor (av nån idiotisk anledning), så vi måste alla ta oss dit och därifrån...
 
Hur mycket pengar tycker ni är rimligt att lägga på en möhippa?

Jag har aldrig varit på någon förut men tycker att 1300 kronor är på tok för mycket :crazy: Speciellt när många är studenter...

Jag brukar säga att jag vill lägga max 1000 :- på möhippor. Tycker det är mycket pengar men om man tänker att man ska ha mat, dricka och aktiviteter i 1-2 dagar och dessutom betala för bruden blir det ju en del. De möhippor jag har varit på har alla gått på 900-1000 kr.
 
Hur mycket pengar tycker ni är rimligt att lägga på en möhippa?

Jag har aldrig varit på någon förut men tycker att 1300 kronor är på tok för mycket :crazy: Speciellt när många är studenter...
Har nog betalat mellan 800-3000 SEK. Beror ju helt på aktiviteter och vad man äter. Ska man äta 3 rätters ute så drar de ju direkt i väg. Är de en nära god vän känns de ok att lägga mer, men inte lika kul annars. Alltid svårt att enas om hur mkt man vill lägga.
 
Beror på är det 1300 inklusive min egen kostnad eller tillkommer middag osv för mig?

1300 för någon aktivitet, middag och lite dricka tycker inte jag är farligt egentligen.
 
Nu är det några år sedan jag var med och arrangerade möhippor, men då var kostnaden inte i närheten av 1300 i dagens penningvärde. Jag skulle snarare tro att det låg runt 500 och då ingick alltid någon lite häftigare aktivitet för den blivande bruden + mat (ofta picnic, knyt eller middag hemma hos någon) och någon gemensam aktivitet. Av det sistnämnda minns jag det lokala spaet och att vi helt enkelt gick ut och dansade eftersom bruden var fullständigt dansgalen.

Idag med heltidsjobb och ok lön skulle jag lägga 1300 om det var en nära vän och - märk väl - om pengarna verkligen gick till en upplevelse som kändes helrätt för personen.
 
Jag tycker det låter på tok för mycket. Det blir ju helt fel om möhippan är så dyr att folk riskerar att avstå pga kostnanden. Som om det inte är nog dyrt att gå på bröllop med kläder, present/kuvertavgift eventuell resa för att ta sig till bröllopet etc.

Jag har inte varit på någon möhippa, men kan jag tycka att 500 kr är en mer rimlig summa om många är studenter. Kan några inte tänka sig en lite enklare möhippa, så kan man ju lösa det så att de som har bra inkomst betalar en större andel.
 
Det är knepigt, för är man bjuden vill man ju gå. Och man vill inte vara den som gnäller på att aktiviteterna eller maten är för dyra. Sen vill jag heller inte vägra gå p.g.a. pengarna, även om jag nog avstått ifall jag på förväg fått veta hur mycket det skulle kosta.

Dessutom tror jag inte alls att jag kommer att ha speciellt kul. Tvärtom.

Jag hade tänkt mig att ca 100€ (800-900 kr) för hela grejen vore överkomligt. Helst kring 500kr.

Kan folk inte ha kul utan att det ska kosta så himla mycket?
 
Hur mycket pengar tycker ni är rimligt att lägga på en möhippa?

Jag har aldrig varit på någon förut men tycker att 1300 kronor är på tok för mycket :crazy: Speciellt när många är studenter...

Runt en tusenlapp till 1500 har jag nog lagt på de jag har varit på (även som student) så det låter rätt normalt tycker jag. Då har vi dessutom oftast varit på krogen efteråt och då drar det ju iväg ett antal hundralappar till.
 
fast det är svårt att anordna mat7aktivitet och grejer för en hel dag i en stad med billig budget. En aktivitet kostar lätt 300kr om mna gör nåt litet, bara inträdet utan behandlingar på spa kan kosta 500 här i sthlm.
 
Hur mycket pengar tycker ni är rimligt att lägga på en möhippa?
Jag tror ärligt talat inte att jag varit på en möhippa som kostat mindre än 1000:-. De flesta ligger mellan 1000-1500:- någonstans däromkring. Vissa har varit dyrare, men då har det varit någonting speciellt som man annars inte gör så det har varit värt det ändå.

1300:- för en möhippa tycker jag är väldigt medel. Och jag går hellre på en möhippa som är dyr och välplanerad, än som är billig och långtråkig, för det finns inget värre än att vara kvar på ett ställe trots att det är tråkigt bara för att vara artig. Och man vill ju att den blivande bruden ska ha en bra dag!!
 
Hur mycket pengar tycker ni är rimligt att lägga på en möhippa?

Jag har aldrig varit på någon förut men tycker att 1300 kronor är på tok för mycket :crazy: Speciellt när många är studenter...

Jag tycker det helt beror påsituationen. Men det viktiga är ju att folk inte avstår pga inte har pengar. Jag tyker att man bör vara lite lyhörd när man ordnar ngt om pengar. TS- har du möjlighet att ta upp saken med de som är mest involverade?
Det kommer ju ofta till andra saker också sen i och med bröllopet.
 
Senaste möhippan jag var på kostade 550:- och sen tillkom kostnad för middagen på kvällen så ca 800:- beroende på vad man åt och drack.
Så beroende på vad som är planerat så kan jag tycka att det är dyrt.
 
1300:- för en möhippa tycker jag är väldigt medel. Och jag går hellre på en möhippa som är dyr och välplanerad, än som är billig och långtråkig, för det finns inget värre än att vara kvar på ett ställe trots att det är tråkigt bara för att vara artig. Och man vill ju att den blivande bruden ska ha en bra dag!!

Finns väl inget som säger att en billig möhippa måste vara långtråkig och/eller oplanerad?
Man måste vara extremt fantasilös och tråkig, om en dyr möhippa är enda sättet att få en rolig möhippa.
 
Jag tror ärligt talat inte att jag varit på en möhippa som kostat mindre än 1000:-. De flesta ligger mellan 1000-1500:- någonstans däromkring. Vissa har varit dyrare, men då har det varit någonting speciellt som man annars inte gör så det har varit värt det ändå.

1300:- för en möhippa tycker jag är väldigt medel. Och jag går hellre på en möhippa som är dyr och välplanerad, än som är billig och långtråkig, för det finns inget värre än att vara kvar på ett ställe trots att det är tråkigt bara för att vara artig. Och man vill ju att den blivande bruden ska ha en bra dag!!

Men det är väl ändå inte så att det är likhetstecken mellan "dyr" och "kul" respektive "billig" och "långtråkig"?

Självklart ska den blivande bruden få en bra dag. Men den får hon väl främst genom att träffa många av sina vänner samlat? Om jag någon gång fick för mig att gifta mig skulle jag inte vilja att mina vänner fick äta blodpudding närmaste månaden efter möhippan.
 
De flesta möhippor jag varit på har kostat runt 500kr, den dyraste kostade 1000kr och då har det varit ink mat och aktiviteter.
Ingen har varit tråkig. Men gemensamt för alla har varit att de ansvariga har försökt att hålla kostnaderna nere för att alla ska ha råd att vara med.
De har även lyckats göra bra dealer så vi kunnat göra roliga saker för en liten peng.
Tex att prata med restaurangen och fråga om de inte kan lyckas göra en billig men god 3 rätters för vårt sällskap vilket de då kunnat bemöta för att passa en liten budget. Sånt gillar jag :)
1300kr hade jag betalat för en nära vän och riktigt bra aktiviteter men är det någon som inte är speciellt nära hade det ju svidit lite.
Jag tycker inte om att betala dyrt bara för att, jag vill ha valuta för pengarna.
 
@zassoo Vad har ni kommit överens om att göra? Eller är det en person som bestämmer allt? Kanske kan lägga fram lite fint och fråga om det finns några billigare alternativ?
 
@pulkaskurk - Precis, de är dealarna och guldkanterna tycker jag kan göra otroligt mycket.

Min mest minnesvärda möhippa var nog när en av mina närmaste vänner skulle gifta sig. Vi var inte så många och inte så stadda vid kassa, men tack vare en av mina stallkompisar hade jag lyckats fixa så att bruden fick flyga. Hon och (den sjukt snygge) piloten for iväg i en sådan där liten "flygmoppe". På annan plats hade hennes pappa jobbat som en slav hela förmiddagen med att räfsa klippt gräs på tomten. Så när de svepte in över hennes föräldrahem stod hennes namn + lyckönskning skrivet på gräsmattan med "klippet". Det pratar hon fortfarande om och det här hände sommaren 1997.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Tjatter Ikväll hålls Nobelfesten. De studenter som vann i lotteriet 2022 till att få köpa parbiljetter till Nobelfesten fick betala 8190 kronor...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
9 145
Senast: ameo
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 402
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 739
Senast: Hedinn
·
Katthälsa Finns det någonstans där jag kan hitta statistik på hur många kattfödslar som leder till komplikationer och liknande? Bakgrunden är...
Svar
6
· Visningar
582
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp