Dyr möhippa

Det låter rätt rimligt och är vad de flesta möhippor kostat som jag varit på. Bara en vanlig middag går loss på 500 spänn och så ska det drickas champagne och säkert vara någon aktivitet. Då drar det lätt iväg. Är den blivande bruden en nära vän unnar jag gärna henne en speciell dag.

Är det inte en nära vän kan man alltid välja att inte gå.
 
Intressant att läsa era svar. Det är en jämngammal kusin som ska gifta sig, vi umgås inte till vardags men träffas ett par gånger per år på familjesammankomster. Hennes närmaste vänner anordnar möhippan och vi har inte blivit tillfrågade om vad dagen ska innehålla utan bara informerade om vad vi ska göra och hur mycket det kommer kosta. Jag har redan avsagt mig dagens sista aktivitet och behöver då "bara" betala 1100 kr.

Jag vill inte tacka nej på grund av pengarna, det skulle kännas tråkigt, men samtidigt skaver det väldigt då jag ju får ännu mindre CSN än vanligt nu i maj, och efter det inte kommer få pengar igen förrän i september. En möhippa på över tusenlappen ingår liksom inte riktigt i min budget. Det är dessutom exklusive resor till och från Stockholm samt inom Stockholm under dagen.

Jag tycker liksom inte att dyrt = bra. Det borde väl gå att fixa en kul möhippa utan att det ska kosta skjortan, kan jag tycka. Känner bara att om jag fick reda på att mina vänner/släktingar fått börja nalla ur sparbössan för att ha råd med min möhippa så skulle jag få väldigt dåligt samvete.
 
Jag håller med. Jag kommer t.ex. inte ens att ha möhippa, och om någon vill ordna en i alla fall ska kravet vara att alla ska kunna delta utan att behöva äta nudlar resten av sommaren.
 
Det finns ju massor man kan göra utan att det kostar så mycket! Picknick, hemmaspa, matlagning tillsammans, vinprovning hemma (finns bra guider online) eller nåt annat :)
Förstår att du inte kan bestämma över aktiviteten men många tror att dyrt är bra och så behöver det verkligen inte vara.
 
Hur mycket pengar tycker ni är rimligt att lägga på en möhippa?

Jag har aldrig varit på någon förut men tycker att 1300 kronor är på tok för mycket :crazy: Speciellt när många är studenter...

Jag skulle nog säga att om det är dyrt eller inte beror egentligen på vad man själv får för pengarna. Är det "gemensamma" aktiviteter där alla deltar + middag på ett finare ställe ser jag det inte som dyrt (men självklart är det skillnad som yrkesarbetande jämfört med student!) men är det aktiviteter enbart för bruden och enklare middag hade jag nog tyckt att det var i högsta laget när man är så pass många som delar på kostnaden.
 
Det låter rätt rimligt och är vad de flesta möhippor kostat som jag varit på. Bara en vanlig middag går loss på 500 spänn och så ska det drickas champagne och säkert vara någon aktivitet. Då drar det lätt iväg. Är den blivande bruden en nära vän unnar jag gärna henne en speciell dag.

Är det inte en nära vän kan man alltid välja att inte gå.
Men enda sättet att unna någon en speciell dag är väl inte att betala rätt mycket? Vad har hänt med fantasi och personlighet?
 
Fast om ni inte är så nära och det är långt för dig att åka, och du egentligen inte har råd, så strunta i det. Man måste inte gå på möhippor, ni kommer ju att fira bruden ordentligt dagen som hon gifter sig!
 
Vad folk vill lägga på en möhippa verkar vara väldigt individuellt (jag har varit på "massor). Men jag har aldrig upplevt att det tagit för stora proportioner.

Den möhippan de var mest bråk kring kostnaderna var (vad jag tyckte) inte särskilt dyr. Den inkluderade en champagnemellis (champagne, croasanger och jordgubbar typ), chokladprovning som TOTALT för alla (12 st) kostade 500:- (alltså mindre än 100kr/person), laserdoome (alla betalade egen avgift + delade på brudens, kanske 100:-/person) och sedan åt vi middag på en tapasrestaurang där alla fick välja och betala för den egna maten, och så delade vi på brudens (egen mat + kanske 50:-/person). Hela kalaset kostade kanske 350:-/person plus egen mat på kvällen. Det var ändå ett väldigt liv på vissa om att det var ALDELES för dyrt. Och då var de som klagade mest ändå heltidsanställda med akademisk utbildning (dock inom en branch som kräver högre ingångslöner just nu).

Så det är inte alltid så lätt att hitta en prisnivå som passar alla.
 
Hur mycket pengar tycker ni är rimligt att lägga på en möhippa?

Jag har aldrig varit på någon förut men tycker att 1300 kronor är på tok för mycket :crazy: Speciellt när många är studenter...

Har bara varit på möhippor med folk som varit eller då var studenter. Runt 600 kr har de kostat. Aktiviteter har varit allt från glasblåsning till äventyr, paintball och häst och vagn genom Stockholm. Många aktiviteter dessutom per hippa. Det som gör skillnaden tror jag är att ha picknick och äta middag hemma hos någon eller centrera allt runt en hyrd kvarterslokal. Det är dessutom ganska kul att festa bara möhippan.

Några duktiga har lagat maten eller så har det blivit hämtmat (inte lika kul kanske).

Troor att om man skippar spa för alla och middag ute så är det det som gör skillnaden. Ännu bättre om man känner magdansösen och svärdsfäktarna osv och de gör det mest för att det är kul.
 
Fast om ni inte är så nära och det är långt för dig att åka, och du egentligen inte har råd, så strunta i det. Man måste inte gå på möhippor, ni kommer ju att fira bruden ordentligt dagen som hon gifter sig!

Nä du har ju rätt egentligen. Har känt från första stund att jag inte haft lust att gå, men man vill ju inte vara tråkig :crazy: Försöker komma på ett sätt att trassla mig ur, har tackat ja men inte betalat än.
 
Nä du har ju rätt egentligen. Har känt från första stund att jag inte haft lust att gå, men man vill ju inte vara tråkig :crazy: Försöker komma på ett sätt att trassla mig ur, har tackat ja men inte betalat än.

Säg som det är?
Du pluggar, får yttepytte lite pengar och möhippan är på tok för dyr för din plånbok.
Det är ju inte rimligt någonstans att du ska lägga lika mycket pengar på en möhippa som man lägger på mat för en hel månad.
Det är inte att vara tråkig, det är att vara realistisk.
Vill man anordna en möhippa där de flesta kan komma får man nog sätta en budget som väldigt många kan ha råd med.
Om man nu inte bara har höginkomsttagare till vänner.
 
Jo en fin restaurang kostar väl lätt 600 per person, där har du dina extra 600 som ger 1200 kr.

Frågan är om de bokat bord? om man kan smita både restaurang och restaurangkostnad men vara med på resten. Ibland har det också gjorts, att man kan plocka aktiviteter efter plånbok.

Men det kan lika gärna vara omöjligt och verka snålt att fråga istället för att bara tacka nej.
 
Jag har varit med och anordnat en mösexa (eller svenhippa om du så vill) och en möhippa.

Mösexan var alltså för båda två i relationen. Då de har gemensamma vänner och inte väljer sina vänner utifrån kön tyckte vi det var roligast att hänga allihopa. Vi valde att anordna den i tre etapper så att folk kunde vara med på det de ville/hann/hade råd med. Tycker inte om att exkludera folk på grund av pengar, utan vill att alla ska känna sig välkomna, varesig det är en student, en som har socialbidrag eller en som arbetar.

Först gick vi på fotboll och såg laget som paret (och halva umgänget) hejar på. De som var intresserade följde med.
Sen gick vi vidare till restaurangen där de förlovade sig och käkade middag. De som hade råd och ville följde med dit. (Vi valde att enbart äta varmrätt pga blir billigare)
Efter det åkte vi hem till min sambo och hade drinkfest med quiz om brudparet!

Allt det här blev max några hundra. Känns väldigt rimligt att inte låta det överstiga ca 500 tycker jag så att alla kan vara delaktiga och fira paret. Det blev hur lyckat som helst, även om vi inte hoppade fallskärm/badade i champagne/osv.

Den andra möhippan till min vän anordnades av oss som ett billigt alternativ till den andra som skulle ordnas. Den andra skulle kosta 1300kr ungefär och det kändes inte aktuellt överhuvudtaget att betala så mycket pengar, det var omöjligt för många av oss. Så vi lagade brunch, sjöng Singstar och hade 5-kamp istället med roliga teman (feminism, disney och pepsi max bland annat).


Öh. Så ja. Tycker några hundra är rimligt så att alla kan bli inkluderade. Plus det går ju göra apkul ändå!
 
pa min mohippa sa hyrde jag (och betalade sjalv) en bastuflotte, och vi grillade. Dem som ville komma fick ta med sig egen alkohol och mat till grillen ;) dopp i sjon i manljus, fotbad, ansiktsmask och lite bubbel gjorde kvallen annu battre. Det gick val pa 200-300kr pp for dem som kom beroende pa vad dem ville dricka eller ata.

helt sjukt trevlig kvall och valdigt avslappnat for mig som var oerhört stressad inför bröllopet :)

skulle ha kannt mig oerhört obekväm om en dyr middag och dyra aktiviteter skulle betalas av mina vanner sa ar valdigt glad att ingen fick for sig det :D det behöver inte vara dyrt for att det ska vara lyckat!

Till TS, personligen skulle jag inte ga om det kanns som att ekonomin inte klarar det, jag ska inte behöva vanda pa mina kronor for någon annans mohippa :crazy: oavsett om det anses vara inom normal pris! Sen behöver du ju inte saga att det ar anledningen till dem som anordnar om du inte vill.
 
Tack för alla svar :) Kul att höra att det går att ordna en lyckad möhippa utan att ruinera gästerna på kuppen.

Jag har nu tackat nej. Känns otroligt skönt. Förhoppningsvis blir det inga sura miner från de som anordnar, men skulle det bli det så får det vara så.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Tjatter Ikväll hålls Nobelfesten. De studenter som vann i lotteriet 2022 till att få köpa parbiljetter till Nobelfesten fick betala 8190 kronor...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
9 145
Senast: ameo
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 402
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 745
Senast: Hedinn
·
Katthälsa Finns det någonstans där jag kan hitta statistik på hur många kattfödslar som leder till komplikationer och liknande? Bakgrunden är...
Svar
6
· Visningar
582
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp