Ej godkänd i vissa ämnen

Även om det är viktigt med ledighet så undrar jag om det inte ändå kan vara lättare med sommarskola en vecka för att kunna ägna mycket tid åt ett eller par ämnen och komma väl förberedd till 8:an än att hinna med allt nästa år?
 
Finns det någon vidareutbildning att gå sen om man inte har godkänt i alla grundämnen? Alla utbildningar kräver väl att man genomgått grundskolan med godkänt ?
Vet inte om individuella programmet finns kvar på gymnasiet längre, det var ju för elever som inte hade tillräckliga grundskolebetyg för att komma in på något annat program.
 
Även om det är viktigt med ledighet så undrar jag om det inte ändå kan vara lättare med sommarskola en vecka för att kunna ägna mycket tid åt ett eller par ämnen och komma väl förberedd till 8:an än att hinna med allt nästa år?

Om problemet bara är att komma ikapp så är det en bra lösning med sommarskola någon/några veckor. Men om inte så tror jag att det kanske är bättre med kontinuerligt stöd som rutin och över tid.
 
Om problemet bara är att komma ikapp så är det en bra lösning med sommarskola någon/några veckor. Men om inte så tror jag att det kanske är bättre med kontinuerligt stöd som rutin och över tid.

Uttryckte mig oklart. Självklart måste han få fortsatt stöd nästa år. Tänkte mest att det kan bli extra tungt att både läsa ikapp det han inte klarade i 7:ans kurser och 8:ans kurser samtidigt.
 
Uttryckte mig oklart. Självklart måste han få fortsatt stöd nästa år. Tänkte mest att det kan bli extra tungt att både läsa ikapp det han inte klarade i 7:ans kurser och 8:ans kurser samtidigt.
Du har helt klart en bra tanke! Min äldsta har det problemet, trots att han nu gått ut andra året på gymnasiet. Han kommer alltså ta studenten 2021 och sakna vissa betyg för att han helt enkelt inte har kunnat komma ikapp. Han hatar skolan och har gjort sedan han började förskoleklass, så länge han gick i låg- och mellanstadiet kunde jag hålla efter honom så att han inte kom efter så mycket, massor med möten, åtgärdsprogram, extrahjälp osv, men i högstadiet så kom det här jävla skitet som kallas "eget ansvar". Det är elevernas ansvar att ta reda på vad de har i läxa och deras ansvar att göra den, föräldrarna får ingen info, vissa skolor ger knappt någon läxa. Så jag hade en son som höll låda i skolan och bar sig väldigt tonårsaktigt åt ihop med sina klasskompisar och hade världens roligaste tid där och själv fick jag ingen info om läxor och prov och sonen struntade i vilket. Han fick sedan sista veckorna i 9an lägga ner sin själ i ämnen han missat för att komma in på gymnasieprogram för det var först då han förstod allvaret, först då tog han det till sig, det blev verkligt, alla våra möte, allt jag, andra vuxna, lärare, rektorn osv hade sagt. Han kom in på ett gymnasium men kunskapsluckorna är stora. Skoltrött sedan början insåg han ju att för att bli det han vill bli krävs ytterligare tre års pluggande så det var som att han började om 7an igen med skolk och fjant, han och ett gäng andra killar. Inte en enda gång har han varit ensam att bete sig tonårsaktigt och oansvarigt liksom.

Nu inför den här terminen insåg han att han var tvungen att förändra sitt beteende, men då var det för sent, han behöver läsa in någon kurs efter gymnasiet för att kunna jobba med sitt yrke. En mycket besviken kille.

Hela den här tiden så har problemet varit att ju längre tiden gått desto svårare har det varit att komma ifatt, det blir svårare och svårare. Och när det blir svårt blir det jobbigt och lättare att skolka eller strunta i det, som leder till mer att ta igen. Han svär över det nu. Nu har han ju också mognat ikapp, så inte konstigt att han dessutom klarar av att tänka längre fram på ett annat sätt än i 7an 8an ju.
 
Vad gör man om barn ej blir godkända i alla ämnen i grundskolan ? vad är det för framtid som väntar ? Det gäller klass 7. Ganska många F. Barnet är lite tystlåten och ledsen över det, men vi stöttar såklart så gott vi kan.
Läraren hörde av sig för en månad sedan och sa att barnet troligen fallit mellan stolarna då han är tystlåten och timid, förstår han inte sitter han tydligen bara och drömmer istället. Han säger inte ifrån att han har fått hjälp. Extralärare har inte funnits nu under vårterminen.
Samtidigt har läraren sagt vid ett tidigare tillfälle att 7an är ganska lätt, det är i 8an som man måste plugga.
Det känns ju helt meningslöst att ens försöka om man då börjar 8an med flera F redan, varav minst ett kärnämne.

Vad ska man göra som förälder? vi har försökt hjälpa honom med läxa mm, han säger att han inte behöver hjälp.
Jag är orolig för honom. För hans låga självkänsla framförallt. Han är en sån fin människa.

Kan man klara sig utan godkänd grundskola? Hur då ?
Någon med erfarenhet?
Fy vilken jobbig sits. Jag skulle bara vilja krama om honom och säga att allt blir bra och löser sig på ett eller annat sätt. Även om det inte känns så :heart
Finns det någon vidareutbildning att gå sen om man inte har godkänt i alla grundämnen? Alla utbildningar kräver väl att man genomgått grundskolan med godkänt ?
Som några redan nämnt, så kan man få gå ett tionde år i grundskolan. Dvs "gå om" 9an. Men det finns också vissa skolor som tar in elever med F i svenska/matte/engelska. Dock är den andelen väldigt liten och konkurrensen om den/de platserna brukar vara stor, framför allt på tex naturvetenskap och samhäll. Om han däremot vill gå något mer praktiskt är det inte krav på lika många godkända ämnen plus att de brukar ha fler platser för elever med F i svenska/matte/engelska. Antar att det finns en studie och yrkesvägledare på sonens skola? Du som förälder (antar att det gäller din son) kanske kan kontakta hen och be om ett möte för att se över möjlogheterna? De ska ha koll på vilka skolor och program som erbjuder intag för elever med F i vissa ämnen.
Jag kan ingenting om extra läxhjälp, menar du att det kan finnas nu under sommaren på skolan ?
Jag har kontaktat rektorn som sagt och frågat om planer inför hösten, men jag kanske ska fråga om läxläsning även under sommaren ? Ja finns det bara någon läxhjälp att gå till så är det inga problem att skippa nätet en dag i veckan, men det är just det som är problemet, ingen verkar veta vad man ska göra, och man får inga direktiv. Jag känner mig helt ovetande själv i det här, men jag får forska. Kom in på BRIS hemsida och där stod lite som var värt att veta, som jag inte hade en aning om.

Tack
En del skolor/kommuner erbjuder lovskola. Andra gör det inte. Många skolor erbjuder läxhjälp på skolan under terminerna. Så länge barnet är under 18 så har jag för mig att föräldrarna ska ha rätt att bli uppdaterade kring barnets skolgång. Det borde i så fall gå att kräva.

Angående läxhjälp igen så borde du kunna fråga rektorn på skolan om det finns eller planerar att erbjudas.


Vill avsluta detta något röriga inlägget med att säga att om det kommer upp några följdfrågor kring det jag nämnt nu, får du gärna ställa dem. Om det jag säger kan vara till minsta hjälp så delar jag mer än gärna med mig :heart
//godisklubba som gick ut 9an för drygt ett år sedan, efter en något kaosigt högstadietid.
 
Kan bara säga att jag känner igen mig, hoppas på ett mindre mirakel så att mitt barn får betyg nästa termin, ett godkänt hade varit en start även om jag vill mer.

Kämpa lugnt och stå på dig om stöd för din son från skolan! Det har han rätt till!
 
Finns det någon vidareutbildning att gå sen om man inte har godkänt i alla grundämnen? Alla utbildningar kräver väl att man genomgått grundskolan med godkänt ?
När jag jobbade i skolan fick man gå yrkespraktiken då. Man löste svenska, engelska och matte plus att man hade praktik på någon arbetsplats några dagar i veckan. Fick de godkänt i de ämnena kunde de fortsätta till gymnasiet. Jag undervisade i svenska där. Det var väldigt små grupper och lärartätt.
 
När jag jobbade i skolan fick man gå yrkespraktiken då. Man löste svenska, engelska och matte plus att man hade praktik på någon arbetsplats några dagar i veckan. Fick de godkänt i de ämnena kunde de fortsätta till gymnasiet. Jag undervisade i svenska där. Det var väldigt små grupper och lärartätt.
Hoppas det finns kvar någon sådan lösning sen då, om det behövs.
 
Kan ni satsa på att göra roliga saker i sommar som kan vara bra för skolan och ta nya tag efter sommaren? Typ se engelska filmer tillsammans eller läsa samma bok och prata om den.
Just engelska har han lätt för då han ofta spelar mycket onlinespel och det är engelska som pratas hela tiden.
Ja, han behöver göra något roligt, det känner jag också, han behöver leva ut.
 
Vad gör man om barn ej blir godkända i alla ämnen i grundskolan ? vad är det för framtid som väntar ? Det gäller klass 7. Ganska många F. Barnet är lite tystlåten och ledsen över det, men vi stöttar såklart så gott vi kan.
Läraren hörde av sig för en månad sedan och sa att barnet troligen fallit mellan stolarna då han är tystlåten och timid, förstår han inte sitter han tydligen bara och drömmer istället. Han säger inte ifrån att han har fått hjälp. Extralärare har inte funnits nu under vårterminen.
Samtidigt har läraren sagt vid ett tidigare tillfälle att 7an är ganska lätt, det är i 8an som man måste plugga.
Det känns ju helt meningslöst att ens försöka om man då börjar 8an med flera F redan, varav minst ett kärnämne.

Vad ska man göra som förälder? vi har försökt hjälpa honom med läxa mm, han säger att han inte behöver hjälp.
Jag är orolig för honom. För hans låga självkänsla framförallt. Han är en sån fin människa.

Kan man klara sig utan godkänd grundskola? Hur då ?
Någon med erfarenhet?


Jag blir så ledsen åt er sons vägnar att skolan brister så enormt. För mig är det en brist att inte se elevens behov och att det saknas en öppen kommunikation med föräldrar.

Jag själv fick ingen hjälp alls i skolan av lärare eller förälder. Var även stort mobbningsoffer så mina betyg i 9an är katastrofala. Kom in på gymnasiet efter 1 år med studier och praktik på gamla IV-programmet men hade svårt att hänga med ändå. Studerar idag på universitet, så det mesta är möjligt även med icke godkänd grundskola vid 15-16 års ålder.

Så när min son fick precis som din son, en massa F i 7an som t om ökade i antal från 6an så slog jag på stoppknappen direkt. Det blir onödigt svårt för dom att läsa upp betyg i 9an , och för att ge dom en rättvis möjlighet så behöver insats ske tidigt. Skolan såg inte riktigt problemet, så jag anmälde dom till skolinspektionen efter samtal till skolverket och BUP. Insatser på skolan gjorde, åtgärdsprogram gjordes var 3e månad och specialpedagogen ringde mig vid förändringar. Det var intensiva år på flera sätt men det har gett sonen en bra grund.
Det uppmärksammades ganska snabbt när sonen satt i ett klassrum med färre elever vart hans svagheter fanns och det sattes in en elevresurs på de ämnen som var svåra. Nu under våren fasades resursen bort. Vi föräldrar skulle fått mejl om läxor och dylikt regelbundet, det kom sporadiskt men specialpedagogen har istället gjort ett enormt jobb och skickat hem skolmaterial som vi fått arbeta med även hemifrån. Nu gick han ur 9an med ett enda F, och en blandning från E-B i betyg. F:et är pga läraren som vägrade uppge till specialpedagogen om vad som saknades för att nå E.

Det ger barn en låg självkänsla att se hur andra barn får höga betyg medan de kämpar för att kanske ens vara i skolan eller för att nå E. Min son har till skillnad mot din son haft sitt stabila gäng som består av 5 grabbar, vilket gjort att han aldrig riktigt haft motstånd att åka till skolan vilket såklart underlättat. Man kan klara sig utan godkänd grundskola, det finns bland annat IM-programmet där elever läser upp de ämnen som de saknar betyg i, och det finns 4 olika inriktningar som utgår efter den individuella eleven.
 
Det som är "skönt" med grundskolan är att man har utrymme att förbättra betygen. Det är slutbetygen i 9an som räknas när man söker in och för att gå en praktisk linje på gymnasiet kan man ha några F. Teoretiska linjer är ofta mer eftertraktade vilket gör att de har högre intagningspoäng, detsamma gäller populära linjer som tex frisör.

Din son har alla chanser i världen att förbättra sig till 9an om han bara får hjälp. Vi hade ett par i min klass i grundskolan som verkligen utvecklades, men då fick de ju stöd för det såklart. Jag mådde inte så bra och dippade rejält en period i 7an, det rättade till sig sen. På gymnasiet däremot läser man kurser, vilket innebär att ALLA betyg du fått (alla terminer/år beroende på hur lång kursen är) räknas när man söker vidare sen. På gymnasiet måste man alltså se till att få godkänt i de flesta ämnena från början (eller ta ansvar och rätta till det) för att få en gymnasieexamen.
 
Nedan, det här är det vi har gjort, eller försökt göra. Vi har sagt att vi vill ha svart på på vitt vad vi ska göra, men det har vi inte fått. Däremot har sonen varit noga med läxläsning och vi har försökt peppa honom nu det sista. Men det var ju inte så lätt att hinna med allt detta nu på en månad.
Vad du kan göra som förälder: Se till att du får kontakt med skolan om vad som skall göras/vilka läxor/prov/inlämningar är på gång. Vilka plattformar erbjuder skolan`? (Unikum, IT's learning osv). I värsta fall, be om veckobrev för att kunna hjälpa. Då hänger det inte på din son att "komma ihåg" vad som står på agendan.
Jag har ju inte erfarenhet av äldre barn men jag skulle nog letat efter om kommunen har sommarskola och om de inte har det letat efter en ung, men lite äldre, släkting, granne som kunde hjälpa. Eller i sista hand försökt hjälpa själv. Och såklart bara någon timma om dagen.

Min egen erfarenhet från skoltiden är att tex i matte kan man glömma mycket under sommaren och det räknar böckerna iskallt med i början av nästa termin. Så om man kan räkna ifatt under sommaren så kommer man att få en repetition på det i början sedan och ens kamrater kommer att ha glömt lite. Så då börjar man med lite startsträcka och det kan vara roligare än att ligga lite efter.

Och läsa böcker så läsningen håller igång över sommaren. Kanske någon biblioteksutmaning. Kanske kan man bara läsa ev kapitel historieböcker och annat som ingår i kurserna också.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Vad gör man om barn ej blir godkända i alla ämnen i grundskolan ? vad är det för framtid som väntar ? Det gäller klass 7. Ganska många F. Barnet är lite tystlåten och ledsen över det, men vi stöttar såklart så gott vi kan.
Läraren hörde av sig för en månad sedan och sa att barnet troligen fallit mellan stolarna då han är tystlåten och timid, förstår han inte sitter han tydligen bara och drömmer istället. Han säger inte ifrån att han har fått hjälp. Extralärare har inte funnits nu under vårterminen.
Samtidigt har läraren sagt vid ett tidigare tillfälle att 7an är ganska lätt, det är i 8an som man måste plugga.
Det känns ju helt meningslöst att ens försöka om man då börjar 8an med flera F redan, varav minst ett kärnämne.

Vad ska man göra som förälder? vi har försökt hjälpa honom med läxa mm, han säger att han inte behöver hjälp.
Jag är orolig för honom. För hans låga självkänsla framförallt. Han är en sån fin människa.

Kan man klara sig utan godkänd grundskola? Hur då ?
Någon med erfarenhet?
Ja man kan klara sig bra utan godkända grundskolebetyg. Men det går att ta igen saker och ting, det är två år kvar. Jag var borta större delen av 7:an och hade inte betyg i särskilt många ämnen men gick ändå ut 9:an sen med godkänt i allting.

Dock så är det nog ganska viktigt att fokusera på den dåliga självkänslan, det kan lätt leda till större problem, själva betygen i sej just nu är nog inte erat största problem utan att han drar sig tillbaka så.
 
Just engelska har han lätt för då han ofta spelar mycket onlinespel och det är engelska som pratas hela tiden.
Ja, han behöver göra något roligt, det känner jag också, han behöver leva ut.
Vilket grundämne ligger han efter i? Göra något roligt som uppmuntrar det temat vore ju toppen. Är det svenskan så kanske det går att hitta en bokserie han faktiskt gillar? Percy jackson har ju fått rätt många barn som inte gillar att läsa att entusiastiskt läsa.

Om han har lite ont om kompisar kanske det går att testa lite nya hobbys under sommaren? Vad har han för intressen utöver spelandet?
Finns ju mycket roliga sommaraktiviteter, finns tid och pengar att testa nya grejer? Klättring, scouter, någon lajv-läger, spelklubb, taekwondo?
Arbeta lite med självkänsla och ha roligt med andra människor är ju ofta en bra grej.
 
Ja man kan klara sig bra utan godkända grundskolebetyg. Men det går att ta igen saker och ting, det är två år kvar. Jag var borta större delen av 7:an och hade inte betyg i särskilt många ämnen men gick ändå ut 9:an sen med godkänt i allting.

Dock så är det nog ganska viktigt att fokusera på den dåliga självkänslan, det kan lätt leda till större problem, själva betygen i sej just nu är nog inte erat största problem utan att han drar sig tillbaka så.
Det håller jag fullständigt med dig om. Men jag tror att de dåliga skolresultaten kanske bidrar till hans dåliga självkänsla 😓 så inte minst för den sakens skull kanske han skulle behöva lite mer hjälp i skolan.
Han behöver leva ut, känna att allt inte är på allvar, att livet är roligt att leva. Så det blir väldigt dubbelt det här att tjata om läxor. Jag tycker det är skitsvårt. Jag vill hjälpa, inte tjata.
 
Vilket grundämne ligger han efter i? Göra något roligt som uppmuntrar det temat vore ju toppen. Är det svenskan så kanske det går att hitta en bokserie han faktiskt gillar? Percy jackson har ju fått rätt många barn som inte gillar att läsa att entusiastiskt läsa.

Om han har lite ont om kompisar kanske det går att testa lite nya hobbys under sommaren? Vad har han för intressen utöver spelandet?
Finns ju mycket roliga sommaraktiviteter, finns tid och pengar att testa nya grejer? Klättring, scouter, någon lajv-läger, spelklubb, taekwondo?
Arbeta lite med självkänsla och ha roligt med andra människor är ju ofta en bra grej.
Ja det låter bra att jobba med självkänslan men hur gör man det? han har ganska kul ihop med vänner på nätet och även med sina syskon, några andra träffar han inte.
Han har hobbys som han utövar hemma med syskon.
Han vill inte testa något nytt direkt, han är nöjd som det är. Jag tycker han saknar ett driv, en längtan efter att göra något kul.
Läger vill han absolut inte på , han är jättesvår att få hemifrån, vill bara vara hemma.
 
Situationen påminner om mitt barns situation. Hen har nu blivit diagnostiserad med add. Självklart behöver inte ditt barn ha det men det du skrev om att sakna driv, drömma sig bort plus ha svårt i skolan låter bekant. Add märks ofta senare än adhd och det är lättare hänt att de faller mellan stolarna eftersom de inte är överaktiva utan ofta lugna och tysta drömmare som "fastnar" i skoluppgifterna. De har svårt att komma igång och slutföra uppgifter och att koncentrera sig. De saknar ofta en "inre motor".
 
Jag tänker att det till stor del är skolans ansvar att ge barnen de verktyg som behövs för att de ska ha godkänt betyg i åtminstone alla kärnämnen. Kontakta skolan och fråga hur de kan hjälpa din son att nå upp till de resultat som krävs.

En av mina avkommor balanserar på gränsen mot F i framförallt idrott och musik. Och där är idrotten lite klurig, eftersom hen med lätthet fixar A-banan i orientering, medan hen vägrar dansa. Och utan uppvisade rörelser till musik kan det inte bli ett godkänt betyg. (att det sen kommer stanna vid ett E pga att hen inte har nån vidare talang för idrott, må väl vara hänt) Vi jobbar dock på att få till en video hemifrån där hen rör sig till musik, för att lösa den där knuten...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 967
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Vi har fått information från skolan att ett av våra barn riskerar underkänt betyg i bild. Hen går i högstadiet. Vi är medvetna om att...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 560
Senast: EmmaN
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 414
Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
21 965
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp