Ej godkänd i vissa ämnen

Jag kan ingenting om extra läxhjälp, menar du att det kan finnas nu under sommaren på skolan ?
Jag har kontaktat rektorn som sagt och frågat om planer inför hösten, men jag kanske ska fråga om läxläsning även under sommaren ? Ja finns det bara någon läxhjälp att gå till så är det inga problem att skippa nätet en dag i veckan, men det är just det som är problemet, ingen verkar veta vad man ska göra, och man får inga direktiv. Jag känner mig helt ovetande själv i det här, men jag får forska. Kom in på BRIS hemsida och där stod lite som var värt att veta, som jag inte hade en aning om.

Tack
I våran kommun så erbjuder dom sommar-skola för barn med F i ett eller fler ämnen, från åk 7. Kolla med din kommun om dom har det.
Fast jag tycker också att ett samtal om att skolan inte fångat upp barnet i tid är på sin plats. Dom har helt klart brustit i sin meddelandeplikt till er. Dom måste kunna ge er en bättre handlingsplan med återkoppling till hösten så att det inte fortsätter.
Det är ju ingen katastrof - än!
Men det kan ju bli jättekämpigt att ligga efter från start sas, det måste till en förbättring nu.
:heart

Edit; ser i efterhand att jag är både tvåa och trea på bollen ;)
 
Vad gör man om barn ej blir godkända i alla ämnen i grundskolan ? vad är det för framtid som väntar ? Det gäller klass 7. Ganska många F. Barnet är lite tystlåten och ledsen över det, men vi stöttar såklart så gott vi kan.
Läraren hörde av sig för en månad sedan och sa att barnet troligen fallit mellan stolarna då han är tystlåten och timid, förstår han inte sitter han tydligen bara och drömmer istället. Han säger inte ifrån att han har fått hjälp. Extralärare har inte funnits nu under vårterminen.
Samtidigt har läraren sagt vid ett tidigare tillfälle att 7an är ganska lätt, det är i 8an som man måste plugga.
Det känns ju helt meningslöst att ens försöka om man då börjar 8an med flera F redan, varav minst ett kärnämne.

Vad ska man göra som förälder? vi har försökt hjälpa honom med läxa mm, han säger att han inte behöver hjälp.
Jag är orolig för honom. För hans låga självkänsla framförallt. Han är en sån fin människa.

Kan man klara sig utan godkänd grundskola? Hur då ?
Någon med erfarenhet?

Jösses vad jag känner igen mig i beskrivningen av ditt barn. Jag var exakt likadan i samma ålder. Nu gick jag iofs ut grundskolan med godkända betyg men dom var ju långt ifrån toppbetyg.

Jag tror att jag kan ha odiagnostiserad ADD, vilket gjort det svårt för mig att koncentrera mig när ämnet inte direkt intresserar mig. Vilket har synts i mina betyg genom både grundskola och gymnasietiden, väldigt högt och lågt om man säger så. Sen tog jag inte heller skolan på direkt allvar, jag såg absolut inte någon poäng med att engagera mig öht. I min värld skulle jag ju ändå bara skura toaletter på McDonalds resten av mitt liv ändå, typ.

Jag tror det bästa ni kan göra är att prata med ert barn. Försök få barnet att förstå att man inte behöver vara bäst i allt, men att det ändå är bra att anstränga sig lite och försöka. Fråga hur barnet ser på sin egen framtid, har han några drömmar eller mål? Vad vill han göra i framtiden? Så blir det kanske lättare att härda sig igenom det som inte är så himla roligt eller intressant, om man vet att man gör det av en anledning som ett delmål på vägen. Prata även med lärarna! Känns väldigt märkligt att han bara ”flugit under radarn” såhär, det är inte ok.

För egen del slutade det med att jag hoppade av gymnasiet och var på drift ett tag innan jag tog mig samman och pluggade upp mina betyg. Har även läst en lång utbildning på Uni som vuxen så jag kan ju uppenbarligen plugga, om ämnet intresserar mig eller om jag har ett tydligt mål att jobba mot. Men då var jag ju vuxen och det är ju ett helt annat läge då.
 
Han har inte så mycket kompisar i skolan, så det är också något som oroar. Han har egentligen bara spelkompisar på nätet, som han inte träffar IRL men genom spel. Jag märker att han lever upp då, skrattar och har roligt. Han har inte haft en kompis hemma på flera år. Det kommer han inte att ha i år heller, hela sommaren kommer enda kontakten med kompisar vara på nätet, befarar jag. Men han verkar tycka om att ha det så. Han leker en del med sina syskon men det är ju inte samma sak.

Jo det har märkts på proven att han ligger efter, vi träffade läraren i höstas och pratade om det då, han skulle få extra hjälp i skolan och vad vi trodde var det på rätt väg. Men så nu för någon månad sedan visade det sig att de hade glömt bort honom helt. Vi ser aldrig några prov eller provresultat. Frågar honom dagligen om han behöver hjälp med något, om han vill att vi pratar med läraren mm.
Läxhjälp vill han inte ha säger han, han gör det helst själv.

Vi har haft kontakt med läraren hela 7an men just nu känner jag att det har ju haft noll betydelse. Läraren är mycket för att prata men det händer inte så mycket.
Jag har kontaktat rektorn och frågat hur åtgärdsprogrammet ser ut för barnet i höst.
Nu måste ni kliva in i er föräldraroll och hjälpa honom. Det går dåligt i skolan och det är inte hans beslut att säga att han inte ska ta emot hjälp. Det är många ungdomar som fastnar i dataspel för de är så snillrikt gjorda att de klickar hjärnans belöningssystem hela tiden. Det blir som en drog, de kan säga vad som helst för att få vara ifred och spela. Det finns barn som spelar hela nätterna och sedan sover de istället för att gå till skolan, eller så släpar de sig dit och sitter som trötta vrak och gäspar. De behöver hjälp, de har tappat makten över sin tillvaro.
Ni måste ta tag i detta nu medan han fortfarande är ganska liten och det är lättare att hjälpa nu innan han missar 8:an också.
Erbjud läxhjälp eller säg att han måste ta emot skolans läxhjälp för nu har han försökt ett år på sitt sätt och det gick inte bra så nu gör ni på ert sätt. Dvs ni sitter tillsammans 1-2 timmar per dag och därefter är det fritt fram för dator fram tills en fast läggningars som ni gemensamt kommer överens om. Vägrar han så får ni förklara att det kommer inverka på datortiden. Man får sätta tidlås på nätverket osv, ni är föräldrar och ni måste göra vad som krävs för att klara skolan.
Börja med ett samtal där ni förklarar att om han vill ha er jobb som han själv väljer så måste man klara gymnasium och oftast högskola också. Det blir svårare om man måste gå komvux osv men det funkar också men då blir det mer tid i skolbänken.
Om han tex vill bli programmerare eller speldesigner eller något annat som han gillar så måste han gå i skolan. Annars får man ta jobb som erbjuds och inte kräver utbildning. Det går ju också men är det verkligen det han vill?
 
Även om det är viktigt med ledighet så undrar jag om det inte ändå kan vara lättare med sommarskola en vecka för att kunna ägna mycket tid åt ett eller par ämnen och komma väl förberedd till 8:an än att hinna med allt nästa år?
Jag skulle säga låt pojken vila från skolan under sommaren och ta med honom på utflykt er, bad osv. Hugg sedan tag i det med läxhjälp till hösten, kanske repetera gemensamt med honom två veckor innan skolan börjar, fokusera isf på sammanfattningarna och fetstilade stycken så det inte blir för mycket. Läs för honom och gör det muntligt men tillsammans. Rita gärna figurer och skriv nyckelord så att han är aktiv men inte behöver göra allt jobbet själv.
Gör sedan gemensam läxläsning dagligen, håll koll på portalen vilka läxor och prov de har.
Ett annat alternativ finns ju också eftersom han inte har någon särskild kompis på skolan är ju att han byter skola och börjar om i ny klass och går om 7:an. Då finns ju chansen att få nya kompisar och han ligger inte längre efter utan får ett försprång i 7:an. Om han själv vill det kan ju det vara ett alternativ. De brukar ju inte vilja gå om i samma skola där alla känner en men nu är det ju fritt skolval så nu kan man utnyttja det om man vill.
 
Senast ändrad:
Nu måste ni kliva in i er föräldraroll och hjälpa honom. Det går dåligt i skolan och det är inte hans beslut att säga att han inte ska ta emot hjälp. Det är många ungdomar som fastnar i dataspel för de är så snillrikt gjorda att de klickar hjärnans belöningssystem hela tiden. Det blir som en drog, de kan säga vad som helst för att få vara ifred och spela. Det finns barn som spelar hela nätterna och sedan sover de istället för att gå till skolan, eller så släpar de sig dit och sitter som trötta vrak och gäspar. De behöver hjälp, de har tappat makten över sin tillvaro.
Ni måste ta tag i detta nu medan han fortfarande är ganska liten och det är lättare att hjälpa nu innan han missar 8:an också.
Erbjud läxhjälp eller säg att han måste ta emot skolans läxhjälp för nu har han försökt ett år på sitt sätt och det gick inte bra så nu gör ni på ert sätt. Dvs ni sitter tillsammans 1-2 timmar per dag och därefter är det fritt fram för dator fram tills en fast läggningars som ni gemensamt kommer överens om. Vägrar han så får ni förklara att det kommer inverka på datortiden. Man får sätta tidlås på nätverket osv, ni är föräldrar och ni måste göra vad som krävs för att klara skolan.
Börja med ett samtal där ni förklarar att om han vill ha er jobb som han själv väljer så måste man klara gymnasium och oftast högskola också. Det blir svårare om man måste gå komvux osv men det funkar också men då blir det mer tid i skolbänken.
Om han tex vill bli programmerare eller speldesigner eller något annat som han gillar så måste han gå i skolan. Annars får man ta jobb som erbjuds och inte kräver utbildning. Det går ju också men är det verkligen det han vill?
Han får inte spela hur mycket han vill, absolut inte, och vi har tidsramar som är bundet till läxläsning där vi hjälper honom, oftast vill han dock göra det själv. Han måste lägga sig i tid osv, annars skulle han aldrig orka öht.
Angående framtidsdrömmar om arbete mm så har han inga drömmar alls, han vill inget särskilt.
 
Han får inte spela hur mycket han vill, absolut inte, och vi har tidsramar som är bundet till läxläsning där vi hjälper honom, oftast vill han dock göra det själv. Han måste lägga sig i tid osv, annars skulle han aldrig orka öht.
Angående framtidsdrömmar om arbete mm så har han inga drömmar alls, han vill inget särskilt.
Ok då kommer det väl rulla på som hittills då för du verkar också tycka allt gått bra.
Genomskådar ni verkligen inte att en skoltrött tonåring som vill göra läxorna själv med bestämda tidsramar men som ändå inte når resultat förmodligen inte gör sina läxor utan något annat under den tiden?
Det är er son, ni gör helt som ni vill, det hörs att ni inte vill ändra något. Det är ju hans liv, om han inte har några drömmar eller mål så är det väl inget fel att strunta i skolan antar jag. Då duger ju ett städjobb eller McDonalds fint, det är inget fel med det.
 
Det är er son, ni gör helt som ni vill, det hörs att ni inte vill ändra något. Det är ju hans liv, om han inte har några drömmar eller mål så är det väl inget fel att strunta i skolan antar jag. Då duger ju ett städjobb eller McDonalds fint, det är inget fel med det.

McDonalds kräver samma som för att komma in på praktiskt gymnasium. Dvs 3+5 godkända ämnen.
 
Ok då kommer det väl rulla på som hittills då för du verkar också tycka allt gått bra.
Genomskådar ni verkligen inte att en skoltrött tonåring som vill göra läxorna själv med bestämda tidsramar men som ändå inte når resultat förmodligen inte gör sina läxor utan något annat under den tiden?
Det är er son, ni gör helt som ni vill, det hörs att ni inte vill ändra något. Det är ju hans liv, om han inte har några drömmar eller mål så är det väl inget fel att strunta i skolan antar jag. Då duger ju ett städjobb eller McDonalds fint, det är inget fel med det.
Om dom inte ville ändra nåt hade ts väl inte skapat tråden?
 
Vad gör man om barn ej blir godkända i alla ämnen i grundskolan ? vad är det för framtid som väntar ? Det gäller klass 7. Ganska många F. Barnet är lite tystlåten och ledsen över det, men vi stöttar såklart så gott vi kan.
Läraren hörde av sig för en månad sedan och sa att barnet troligen fallit mellan stolarna då han är tystlåten och timid, förstår han inte sitter han tydligen bara och drömmer istället. Han säger inte ifrån att han har fått hjälp. Extralärare har inte funnits nu under vårterminen.
Samtidigt har läraren sagt vid ett tidigare tillfälle att 7an är ganska lätt, det är i 8an som man måste plugga.
Det känns ju helt meningslöst att ens försöka om man då börjar 8an med flera F redan, varav minst ett kärnämne.

Vad ska man göra som förälder? vi har försökt hjälpa honom med läxa mm, han säger att han inte behöver hjälp.
Jag är orolig för honom. För hans låga självkänsla framförallt. Han är en sån fin människa.

Kan man klara sig utan godkänd grundskola? Hur då ?
Någon med erfarenhet?

Men att barnet säger att han inte behöver hjälp stämmer ju inte. Det är tydligt att han behöver hjälp så jag hade aldrig släppt läxläsningen. Helt ok om han vill plugga själv men där kommer ni överens om en tid på kvällen där ni föräldrar sedan kan kolla hur det ligger till och kanske fortsätta tillsammans om det är svårt. Gör en plan och börja plugga 4-5 dagar före provet så blir det inte så mycket varje kväll. Vi har ”Infomentor” där vi som föräldrar kan läsa exakt vilka läxor/prov barnen har. Det borde inte vara ett problem att få tag på sådana uppgifter från skolan/mentorn. Det brukar också vara klart utmärkt vad man bör klara för uppgifter för att få E till A. Jag hade helt klart försökt använda delar av sommarlovet för att läsa ikapp med barnet.
 
Om dom inte ville ändra nåt hade ts väl inte skapat tråden?
Nä så tänkte jag med men när man läser svaret så är ju allt ok så jag förstår inte problemet då riktigt.
Ramar och rutiner finns, sonen pluggar och det finns inga framtidsmål som han vill uppnå.
Så vad var syftet med tråden?
 
Men att barnet säger att han inte behöver hjälp stämmer ju inte. Det är tydligt att han behöver hjälp så jag hade aldrig släppt läxläsningen. Helt ok om han vill plugga själv men där kommer ni överens om en tid på kvällen där ni föräldrar sedan kan kolla hur det ligger till och kanske fortsätta tillsammans om det är svårt. Gör en plan och börja plugga 4-5 dagar före provet så blir det inte så mycket varje kväll. Vi har ”Infomentor” där vi som föräldrar kan läsa exakt vilka läxor/prov barnen har. Det borde inte vara ett problem att få tag på sådana uppgifter från skolan/mentorn. Det brukar också vara klart utmärkt vad man bör klara för uppgifter för att få E till A. Jag hade helt klart försökt använda delar av sommarlovet för att läsa ikapp med barnet.
[/QUO
Ok då kommer det väl rulla på som hittills då för du verkar också tycka allt gått bra.
Genomskådar ni verkligen inte att en skoltrött tonåring som vill göra läxorna själv med bestämda tidsramar men som ändå inte når resultat förmodligen inte gör sina läxor utan något annat under den tiden?
Det är er son, ni gör helt som ni vill, det hörs att ni inte vill ändra något. Det är ju hans liv, om han inte har några drömmar eller mål så är det väl inget fel att strunta i skolan antar jag. Då duger ju ett städjobb eller McDonalds fint, det är inget fel med det.
[/QUOTE
Ok då kommer det väl rulla på som hittills då för du verkar också tycka allt gått bra.
Genomskådar ni verkligen inte att en skoltrött tonåring som vill göra läxorna själv med bestämda tidsramar men som ändå inte når resultat förmodligen inte gör sina läxor utan något annat under den tiden?
Det är er son, ni gör helt som ni vill, det hörs att ni inte vill ändra något. Det är ju hans liv, om han inte har några drömmar eller mål så är det väl inget fel att strunta i skolan antar jag. Då duger ju ett städjobb eller McDonalds fint, det är inget fel med det.
Jag tycker inte att det går så vidare bra, mer än att de sista veckorna innan lovet så har han pluggat någon timme varje kväll och kommit ikapp lite, men mycket saknas. Hade han gjort det varje dag hela vårterminen hade det kanske inte varit något problem, men vi trodde ju allt var under kontroll tills läraren plötsligt nyligen nämnde att han fallit mellan stolarna.
Dessutom (kanske du missade?) så har jag kontaktat rektorn angående extra stöd, och jag fick svar igår, att de kommer ha en stödgrupp med extraresurser för de som behöver det.

Jag försöker hjälpa mitt barn men jag vet inte hur. Jag googlade och hittade lite på BRIS hemsida, utifrån det kontaktade jag rektorn så något händer i alla fall.

Sen är det så - att om min son verkligen hatar skolan, och tycker att allt är pest och pina så kommer jag inte att ha som något krav att han ska klara av alla ämnen. Eller som krav att han ska plugga extra under sommaren. Han har rätt att vara ledig. Kan han ändå hanka sig fram genom livet, kanske McD eller vad som, ja då är det gott nog.
En dag kanske han vaknar upp och inser att han vill/kan plugga, då får han göra det då.

Syftet med tråden var ju lite det att vad händer om man inte har några betyg? kan man ens få ett McD-jobb ?
Men det är jättesvårt att hjälpa honom när man inte vet vad som ska göras. Vi föräldrar har inte sett ett prov eller en läxbok på hela 7:an. De detaljerna tänkte jag också försöka reda ut med rektorn i höst, med läraren är det ingen idé för det försökte vi i höstas och det hände absolut ingenting.
 
Senast ändrad:
Jag hade faktiskt inte nöjt mig med att barnet säger att den fixar läxorna själv. Uppenbarligen går det inte och då får man ta hjälp, sen om det är av en förälder, någon i skolan, vän eller betald hjälp får man nog försöka komma fram till med barnet.

Sen tror jag det är alldeles för stort att fråga en 7e klassare om framtidsdrömmar, tror bara det skapar mer ångest och uppgivenhet. Tror mer på att fokusera på kortsiktiga mål.

Tillägg: Jag hade själv urdåliga betyg i gymnasiet. Det började med lite enstaka skolk och sen var jag så mycket efter att det inte spelade någon roll längre. Jag önskar att mina föräldrar styrt upp det tidigare och inte bara accepterat att en skoltrött tonåring ändå bara ville jobba med hästar. Med facit i hand ville jag ha hjälp men jag var för uppgiven för att ta tag i det själv, det var lättare att bara blunda och ge upp.
 
Senast ändrad:
Jag skulle säga låt pojken vila från skolan under sommaren och ta med honom på utflykt er, bad osv. Hugg sedan tag i det med läxhjälp till hösten, kanske repetera gemensamt med honom två veckor innan skolan börjar, fokusera isf på sammanfattningarna och fetstilade stycken så det inte blir för mycket. Läs för honom och gör det muntligt men tillsammans. Rita gärna figurer och skriv nyckelord så att han är aktiv men inte behöver göra allt jobbet själv.
Gör sedan gemensam läxläsning dagligen, håll koll på portalen vilka läxor och prov de har.
Ett annat alternativ finns ju också eftersom han inte har någon särskild kompis på skolan är ju att han byter skola och börjar om i ny klass och går om 7:an. Då finns ju chansen att få nya kompisar och han ligger inte längre efter utan får ett försprång i 7:an. Om han själv vill det kan ju det vara ett alternativ. De brukar ju inte vilja gå om i samma skola där alla känner en men nu är det ju fritt skolval så nu kan man utnyttja det om man vill.
Det är en jättebra idé, men som jag förstått det så krävs det väldigt mycket för att en elev ska få gå om en årskurs. Inte "bara" att en elev har föera F. Plus att det fria skolvalet inte riktigt fungerar så.

Här fungerar det så att vill man gå i en annan skola än den kommunen placerar en i, får man söka till den skolan. Sen tar skolan in alla elever som "ska" gå där först och de som sökt själva kommer in i mån av plats. De "bättre" skolorna kan man mer eller mindre stå i kö till från att man föds utan att komma in, om man inte bor i "rätt" område. Nyligen gjorde de om systemet lite, så att det inte bara går efter område utan också vem som förlorar mest i resväg av att inte bli placerad på den önskade skolan. Så det fria skolvalet är alltså inte ett val där man kan blunda och peka och få vad man vill.

Om man bor i en lite mindre kommun så är det också vanligt att alla känner till alla. Då lär nyheten om att Pelle gått om 7an spridas fortare än blixten. Bor man i en större kommun kanske man måste välja en skola på andra sidan stan för att vara hyfsat anonym. I så fall får man överväga om den långa resvägen är värt det också, vilket den inte alltid är. Om man är skoltrött kan det bli en dealbreaker till att man inte alls orkar ta sig till skolan. Men skolan har så klart fortfarande skyldighet att sätta in extra stöd för elever som av en eller en annan anledning inte klarar kunskapskraven.
 
En del skolor/kommuner erbjuder lovskola. Andra gör det inte. Många skolor erbjuder läxhjälp på skolan under terminerna. Så länge barnet är under 18 så har jag för mig att föräldrarna ska ha rätt att bli uppdaterade kring barnets skolgång. Det borde i så fall gå att kräva.
Det är obligatoriskt för alla kommuner att anordna lovskola (sommarskola) för elever som slutar årskurs 8 och årskurs 9. Sedan finns det kommuner som ordnar lovskola även för yngre elever.

Skolverket skriver såhär

"Lovskola som huvudmannen anordnar i juni månad för elever som efter årskurs 8 i grundskolan riskerar att inte bli behöriga till ett nationellt yrkesprogram i gymnasieskolan och elever som efter årskurs 9 i grundskolan inte blivit behöriga till ett sådant program. "

https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/lovskola#h-Eleversratttilllovskola
 
Jag tycker inte att det går så vidare bra, mer än att de sista veckorna innan lovet så har han pluggat någon timme varje kväll och kommit ikapp lite, men mycket saknas. Hade han gjort det varje dag hela vårterminen hade det kanske inte varit något problem, men vi trodde ju allt var under kontroll tills läraren plötsligt nyligen nämnde att han fallit mellan stolarna.
Dessutom (kanske du missade?) så har jag kontaktat rektorn angående extra stöd, och jag fick svar igår, att de kommer ha en stödgrupp med extraresurser för de som behöver det.

Jag försöker hjälpa mitt barn men jag vet inte hur. Jag googlade och hittade lite på BRIS hemsida, utifrån det kontaktade jag rektorn så något händer i alla fall.

Sen är det så - att om min son verkligen hatar skolan, och tycker att allt är pest och pina så kommer jag inte att ha som något krav att han ska klara av alla ämnen. Eller som krav att han ska plugga extra under sommaren. Han har rätt att vara ledig. Kan han ändå hanka sig fram genom livet, kanske McD eller vad som, ja då är det gott nog.
En dag kanske han vaknar upp och inser att han vill/kan plugga, då får han göra det då.

Syftet med tråden var ju lite det att vad händer om man inte har några betyg? kan man ens få ett McD-jobb ?
Men det är jättesvårt att hjälpa honom när man inte vet vad som ska göras. Vi föräldrar har inte sett ett prov eller en läxbok på hela 7:an. De detaljerna tänkte jag också försöka reda ut med rektorn i höst, med läraren är det ingen idé för det försökte vi i höstas och det hände absolut ingenting.
Ok då förstår jag bättre hur du menar. Jo men självklart kommer han ordna ett liv på något sätt även utan skolan men det kommer ju bli tufft för numera finns det gott om ”okvalificerad”( i bemärkelsen att de inte studerat )arbetskraft i Sverige. Det blir ju någon typ av kroppsarbete kanske, en svetsarutbildning eller kanske montör eller liknande. Det underlättar jobbsöket om han kan klara gymnasiet iaf.
Min gissning är dock att han gett upp för när allt är övermäktigt då kan man lätt ge upp och därför tycker jag inte ni ska ge upp utan försöka ändå tillsammans med honom. Det är inte kul att känna att man får F i massa saker, han reder kanske inte ut det själv men tillsammans kan han säkert klara det om ni hjälper till. Läser högt ur böcker och ritar mindmaps tillsammans.
Det finns nog ingen som på riktigt inte vill ha valmöjligheter i livet, han har kanske inte tänkt på framtiden ännu, men när han är 16-18 kommer han säkert ha drömmar om vad han ska göra och då är det bra om inte hela högstadiet kraschat.
Ang skolans roll, har ni inte läst hans omdömen och har ni inte haft utvecklingssamtal eller tittat på hans prov? Nuförtiden är det inte möjligt att vara totalt ovetande om hur det går i skolan. Dessutom brukar ämneslärare ringa föräldrar och berätta om det går dåligt så det verkar konstigt om ingen har kontaktat er på ett helt år.
 
Det är en jättebra idé, men som jag förstått det så krävs det väldigt mycket för att en elev ska få gå om en årskurs. Inte "bara" att en elev har föera F. Plus att det fria skolvalet inte riktigt fungerar så.

Här fungerar det så att vill man gå i en annan skola än den kommunen placerar en i, får man söka till den skolan. Sen tar skolan in alla elever som "ska" gå där först och de som sökt själva kommer in i mån av plats. De "bättre" skolorna kan man mer eller mindre stå i kö till från att man föds utan att komma in, om man inte bor i "rätt" område. Nyligen gjorde de om systemet lite, så att det inte bara går efter område utan också vem som förlorar mest i resväg av att inte bli placerad på den önskade skolan. Så det fria skolvalet är alltså inte ett val där man kan blunda och peka och få vad man vill.

Om man bor i en lite mindre kommun så är det också vanligt att alla känner till alla. Då lär nyheten om att Pelle gått om 7an spridas fortare än blixten. Bor man i en större kommun kanske man måste välja en skola på andra sidan stan för att vara hyfsat anonym. I så fall får man överväga om den långa resvägen är värt det också, vilket den inte alltid är. Om man är skoltrött kan det bli en dealbreaker till att man inte alls orkar ta sig till skolan. Men skolan har så klart fortfarande skyldighet att sätta in extra stöd för elever som av en eller en annan anledning inte klarar kunskapskraven.
Ja jag har hört att de gjort om lite igen i antagningarna men inte hört alla detaljer. Nu menade jag inte att han skulle söka till en prestigeskola utan till nästa kommunala tex. Jo det är fullt möjligt att gå om en klass om man har många F. Jag skulle t.o.m. tro att det är enklare att ordna än att få extra stöd faktiskt. Särskilt om man vill börja åk 7.
Nej anonym blir man ju givetvis inte men det är ändå lättare än att se samma ansikten och gå om. Det är ju ingen skam att gå om så det behöver inte vara en ny identitet som krävs utan kanske bara lättare och roligare med nya kompisar och att inte alla vet det direkt.
Men det beror ju som du säger på vart man bor osv. Här i min stad finns det så många skolor att samhället jag bor finns det två kommunala högstadium med en km mellanrum.
 
Jag tycker inte att det går så vidare bra, mer än att de sista veckorna innan lovet så har han pluggat någon timme varje kväll och kommit ikapp lite, men mycket saknas. Hade han gjort det varje dag hela vårterminen hade det kanske inte varit något problem, men vi trodde ju allt var under kontroll tills läraren plötsligt nyligen nämnde att han fallit mellan stolarna.
Dessutom (kanske du missade?) så har jag kontaktat rektorn angående extra stöd, och jag fick svar igår, att de kommer ha en stödgrupp med extraresurser för de som behöver det.

Jag försöker hjälpa mitt barn men jag vet inte hur. Jag googlade och hittade lite på BRIS hemsida, utifrån det kontaktade jag rektorn så något händer i alla fall.

Sen är det så - att om min son verkligen hatar skolan, och tycker att allt är pest och pina så kommer jag inte att ha som något krav att han ska klara av alla ämnen. Eller som krav att han ska plugga extra under sommaren. Han har rätt att vara ledig. Kan han ändå hanka sig fram genom livet, kanske McD eller vad som, ja då är det gott nog.
En dag kanske han vaknar upp och inser att han vill/kan plugga, då får han göra det då.

Syftet med tråden var ju lite det att vad händer om man inte har några betyg? kan man ens få ett McD-jobb ?
Men det är jättesvårt att hjälpa honom när man inte vet vad som ska göras. Vi föräldrar har inte sett ett prov eller en läxbok på hela 7:an. De detaljerna tänkte jag också försöka reda ut med rektorn i höst, med läraren är det ingen idé för det försökte vi i höstas och det hände absolut ingenting.
Jag har själv jobbat med extra stöd i skolan så jag kan berätta att det också kommer kräva jobb av sonen. Det stödet sker i grupp och var och en jobbar enskilt och så finns läraren där och hjälper till när man fastnar.
ibland ordnas en grupp i matte och då är det ju som extra lektioner i liten grupp men nu var det ju många ämnen och det kan han inte ta igen på egen hand, ni måste hjälpa honom.
skolan har inte råd att ordna en lärare som hjälper en enda elev, det sker igrupper.

jag tycker också han ska vara ledig, därför föreslog jag att han först är ledig och sedan lägger ni några veckor tillsammans med repetition. Det finns tid att repetera tillsammans under terminen sedan också, man börjar oftast terminen med repetition och då kan ni hjälpa till löpande och se till att det blir gjort.
Nöj er Inte med att han säger att han gör det själv! Det är ert jobba att stötta på hemmaplan.
Dagena skola bygger mycket påeget ansvar, man läser på portalen som föräldrer och där håller man koll på prov och får du aldrig reda på hur det går så ringer man eller mailar läraren i ämnet. Det är inte ok att vänta tills sommaren för då är det för sent, man måste hålla kontinuerlig koll på sitt barn.
 
Jag tycker inte att det går så vidare bra, mer än att de sista veckorna innan lovet så har han pluggat någon timme varje kväll och kommit ikapp lite, men mycket saknas. Hade han gjort det varje dag hela vårterminen hade det kanske inte varit något problem, men vi trodde ju allt var under kontroll tills läraren plötsligt nyligen nämnde att han fallit mellan stolarna.
Dessutom (kanske du missade?) så har jag kontaktat rektorn angående extra stöd, och jag fick svar igår, att de kommer ha en stödgrupp med extraresurser för de som behöver det.

Jag försöker hjälpa mitt barn men jag vet inte hur. Jag googlade och hittade lite på BRIS hemsida, utifrån det kontaktade jag rektorn så något händer i alla fall.

Sen är det så - att om min son verkligen hatar skolan, och tycker att allt är pest och pina så kommer jag inte att ha som något krav att han ska klara av alla ämnen. Eller som krav att han ska plugga extra under sommaren. Han har rätt att vara ledig. Kan han ändå hanka sig fram genom livet, kanske McD eller vad som, ja då är det gott nog.
En dag kanske han vaknar upp och inser att han vill/kan plugga, då får han göra det då.

Syftet med tråden var ju lite det att vad händer om man inte har några betyg? kan man ens få ett McD-jobb ?
Men det är jättesvårt att hjälpa honom när man inte vet vad som ska göras. Vi föräldrar har inte sett ett prov eller en läxbok på hela 7:an. De detaljerna tänkte jag också försöka reda ut med rektorn i höst, med läraren är det ingen idé för det försökte vi i höstas och det hände absolut ingenting.
:heart F i åk 7 behöver inte betyda något i slutändan, det är helt klart mer oroande att skolan har låtit honom falla mellan stolarna. Bra att du har tagit kontakt med rektorn och jag hoppas att nästa år blir bättre! Sen kan det behövas annat stöd för sonen, om han inte mår bra behöver han få hjälp med det också. Har skolan någon kurator som kan vara en väg in?
Att anse att skolan är pest och pina är sorgligt, vad är det som gör att han tycker det? Är det på grund av miljön, på grund av undervisningen, för att han inte förstår? Skolan kan absolut vara jobbig och man behöver anstränga sig men E är inte någon omöjlighet om annat är bra.

Dottern fick till åk 9 stryka moderna språk helt och det gjorde att hon höjde sig rejält i alla andra ämnen, för henne var det spanskan som ställde till hela skolan och F i spanska höll på att knäcka henne.
Sonen har gått på lovskola en dag den här sommaren eftersom han nu efter åk 8 kom hem med F i tyska. Det var helt och hållet hans eget slarv och lathet som ställde till det. Det han lämnade in låg på C nivå men han hade missat flera redovisningar vilket gjorde att läraren kände sig tvungen att sätta ett F. Nyttig läxa för honom! Jag ser inga som helst behov av att stryka moderna språk för honom till nästa termin.
 
När vi har diskuterat läxhjälp säger han att han gör läxorna i skolan. Jag har faktiskt inte vetat vart jag ska vända mig eftersom att prata med läraren, som jag först litade på, inte hjälpte överhuvudtaget.

Sånt här är ju skitsvårt! Man tror att man får hjälp när man vänder sig till skola/lärare men icke.

Men det får bli till hösten, har som sagt kontakt med rektorn och jag tänker kräva att få se läxböckerna, annars får jag väl ta ut semester och helt enkelt tillbringa den i skolan med sonen. Då tror jag nog han kommer bruka allvar, för det vill han nog inte uppleva.
 
Jag har själv jobbat med extra stöd i skolan så jag kan berätta att det också kommer kräva jobb av sonen. Det stödet sker i grupp och var och en jobbar enskilt och så finns läraren där och hjälper till när man fastnar.
ibland ordnas en grupp i matte och då är det ju som extra lektioner i liten grupp men nu var det ju många ämnen och det kan han inte ta igen på egen hand, ni måste hjälpa honom.
skolan har inte råd att ordna en lärare som hjälper en enda elev, det sker igrupper.

jag tycker också han ska vara ledig, därför föreslog jag att han först är ledig och sedan lägger ni några veckor tillsammans med repetition. Det finns tid att repetera tillsammans under terminen sedan också, man börjar oftast terminen med repetition och då kan ni hjälpa till löpande och se till att det blir gjort.
Nöj er Inte med att han säger att han gör det själv! Det är ert jobba att stötta på hemmaplan.
Dagena skola bygger mycket påeget ansvar, man läser på portalen som föräldrer och där håller man koll på prov och får du aldrig reda på hur det går så ringer man eller mailar läraren i ämnet. Det är inte ok att vänta tills sommaren för då är det för sent, man måste hålla kontinuerlig koll på sitt barn.
Men jag har inte tillgång till något material? jobbar lärare under sommaren så att de kan hjälpa till att ordna fram det då ?
Det är ju det som krävs- material- konkret hjälp- uppgifter, prov, inte en massa bladder om hjälpa hit o dit.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 958
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Vi har fått information från skolan att ett av våra barn riskerar underkänt betyg i bild. Hen går i högstadiet. Vi är medvetna om att...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 558
Senast: EmmaN
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 413
Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
21 935
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp