Bukefalos 28 år!

ej planerad parning mellan två yorkshire utan stamtavla. Vad ska man ta betalt för valparna?

Status
Stängd för vidare inlägg.
För att inte göda en oseriös marknad? För att vara lite bättre än alla rövhål som bara försöker tjäna pengar på fulavel eller smuggelhundar?

blandrasmarknaden och renrasmarknaden är 2 helt skilda marknader, inte ens samma köpare (Försök att övertala någon som vill köpa en doodle att köpa en renrasig pudel till ett lägre pris, så kommer du stånga dig blodig)

nej, jag skulle aldrig uppmuntra denna typ av avel. Men nu är skadan skedd.

att ts säljer valpar till samma pris som likvärdiga kullar är inget konstigt.

att jag tycker att det är en oseriös marknad har inget med saken att göra.
 
Marknadspriset för oregistrerade hundar/blandraser idag är helt enkelt inte skäligt. Genom att lägga sig på samma prisnivå accepterar man marknaden och knuffar för fler oseriösa valpproducenter, anser jag. Bättre göra sitt allra yttersta för att se till att eventuella valpar inte hamnar i samma uppfödningskarusell (mindre lockande om priserna går ner till någon slags vettig norm) och själv lägga sig på en resonabel nivå.

Edit: Runt tjugo tusen för en 'hoppsanvalp' till exempel, inte underligt att det blir så väldigt många 'hoppsanparningar'.
Det värsta är ju att det inte räcker... Jag har skojkollat på Blocket (den dag det blir hund blir det en reggad via SKK) och hittade där t ex cockervalpar ej reggade och efter en reggad hane men undan en ej reggad mamma som kostade 28 000. På SKKs sida låg samtidigt en kull reggade cockervalpar från en kennel som kostade 20”. Har sett flera liknande exempel nyligen vad gäller t ex cocker, pudel och allehanda småhundar. Upp till 40’ verkar inte ovanligt för att någon har parat sina hundar och vill tjäna pengar 😱.
Till TS: Lycka till med valparna 😍! Hoppas allt går bra och att ni hittar fina hem!
 
Det värsta är ju att det inte räcker... Jag har skojkollat på Blocket (den dag det blir hund blir det en reggad via SKK) och hittade där t ex cockervalpar ej reggade och efter en reggad hane men undan en ej reggad mamma som kostade 28 000. På SKKs sida låg samtidigt en kull reggade valpar från en kennel som kostade 20”. Har sett flera liknande exempel nyligen vad gäller t ex cocker, pudel och allehanda småhundar. Upp till 40’ verkar inte ovanligt för att någon har parat sina hundar och vill tjäna pengar 😱.
Till TS: Lycka till med valparna 😍! Hoppas allt går bra och att ni hittat fina hem!
Jag tog i i underkant, det känns som ett 'normalpris' sådär, medan poppisblandnigarna förstås drar in mer. :meh:
 
blandrasmarknaden och renrasmarknaden är 2 helt skilda marknader, inte ens samma köpare (Försök att övertala någon som vill köpa en doodle att köpa en renrasig pudel till ett lägre pris, så kommer du stånga dig blodig)

nej, jag skulle aldrig uppmuntra denna typ av avel. Men nu är skadan skedd.

att ts säljer valpar till samma pris som likvärdiga kullar är inget konstigt.

att jag tycker att det är en oseriös marknad har inget med saken att göra.

Nej, marknaden idag är inte uppdelad i två helt olika marknader. Mellan renrasiga och blandraser finns en enorm zon med oreggade hundar och de som funderar att köpa ur den zonen kan absolut styras till seriösa alternativ.

TS har här en möjlighet att faktiskt hjälpa människor att förstå skillnaden mellan planerad och seriös avel, den oseriösa aveln och ”hoppsan-kullar”. Det går att förklara varför seriöst uppfödda valpar kostar så mycket som de gör och varför en själv väljer att bara ta självkostnadspris.
 
Agda, Sune, Pia, Gitt. Sven, Anton....
Givetvis kan jag inte räkna upp alla som lever på gränsen, men ja det finns en hel del som har det mycket tight, ensamstående låginkomsttagare med flera barn, vissa pensionärer och så en del som lever på existensminimum och samtidigt har stora skulder och drass med och kanske barn.

Vem har sagt at man måste tävla och resa? JAg bara konstaterade att om man kan göra det och har råd att ha hund (med försäkring och bästa hundfodret) då har man ganska god marginal.
Jag har levt på existensminimum pga arbetslös och sjukersättning, fått försörjningsstöd också till och med när jag jobbat eftersom jag tjänat för lite! Och har haft hund ändå hela tiden. I hela mitt liv utom under ett år. Det går det också, hunden går först bara. Bra mat och en försäkring har man råd med, å andra sidan är det ju olika vad folk anser vara bra mat.... Däremot hade jag inte råd att KÖPA hunden. Det skulle jag inte ha nu när jag ligger precis över gränsen. Det var en dubbellön när jag fick nytt jobb som gjorde att jag hade råd att köpa hunden jag har.
 
För att fortsätta ot; tight ekonomi har egentligen noll och inget med själva inkomsten i sig att göra.

Det som avgör om ekonomin är tight eller inte är vad som finns kvar när allt livsnödvändigt (hyra, mat osv) är betalt.

Har man liten inkomst och ändå har hyfsat med pengar kvar som man kan sätta undan och spara när allt sånt är betalt, så har man inte tight ekonomi.

Sen tycker jag överlag att tråden tagit en väldigt trist vändning med trist ton från olika håll vad gäller blandras vs renras och då är jag-som bekant- ändå en renrasmänniska ut i fingerspetsarna.
 
Jag har levt på existensminimum pga arbetslös och sjukersättning, fått försörjningsstöd också till och med när jag jobbat eftersom jag tjänat för lite! Och har haft hund ändå hela tiden. I hela mitt liv utom under ett år. Det går det också, hunden går först bara. Bra mat och en försäkring har man råd med, å andra sidan är det ju olika vad folk anser vara bra mat.... Däremot hade jag inte råd att KÖPA hunden. Det skulle jag inte ha nu när jag ligger precis över gränsen. Det var en dubbellön när jag fick nytt jobb som gjorde att jag hade råd att köpa hunden jag har.
Alla har inte samma förutsättningar och behov, om du tror att alla har råd att skaffa hund får du givetvis göra det. Jag håller inte med. Sen finns det säkert 1000-tals som har råd att ha hund även om de har försörjningsstöd/låga inkomster men alla har inte samma förutsättningar. Jag antar att du inte har 3 barn och en man som lämnat dig med skulder exempelvis. I så fall hade din dubbellön och varje annan extrakrona du kunde fått gått till kronofogden.
 
Alla har inte samma förutsättningar och behov, om du tror att alla har råd att skaffa hund får du givetvis göra det. Jag håller inte med. Sen finns det säkert 1000-tals som har råd att ha hund även om de har försörjningsstöd/låga inkomster men alla har inte samma förutsättningar. Jag antar att du inte har 3 barn och en man som lämnat dig med skulder exempelvis. I så fall hade din dubbellön och varje annan extrakrona du kunde fått gått till kronofogden.
Det var du som drog upp existensminimum. Då lever man på liten inkomst, men även om man inte har råd att köpa ens en 2000 krs hund rakt av så kan man mycket väl ha råd att betala för försäkring och mat för en hund. Den som har fått stryka på foten hos mig har varit jag, inte mina barn, och det som var beräknat att gå till mig gick till hunden istället.

Alla har inte samma förutsättningar oavsett inkomst, det är jag helt medveten om, men det har sällan att göra med om man lever på existensminimum eller ej, eller om man är ensamstående med tre barn eller ej eller har skulder (för Kronofogdens existensminimum är högre än kommunens existensminimum) eller ej, utan om helt andra förutsättningar och hur man lever.
 
Agda, Sune, Pia, Gitt. Sven, Anton....
Givetvis kan jag inte räkna upp alla som lever på gränsen, men ja det finns en hel del som har det mycket tight, ensamstående låginkomsttagare med flera barn, vissa pensionärer och så en del som lever på existensminimum och samtidigt har stora skulder och drass med och kanske barn.

Vem har sagt at man måste tävla och resa? JAg bara konstaterade att om man kan göra det och har råd att ha hund (med försäkring och bästa hundfodret) då har man ganska god marginal.
Vem har skrivit att den med sin tighta budget även tävlar och reser osv och prioriterar det?

Du vet att den lägsta pensionen ligger på ca 7700kr va? Detsamma gäller det om man är sjukpensionär, jag har 7700kr efter skatt och kan leva hyfsat bra på det faktiskt med hund. Även småtävlat emellanåt och gått kurser osv, hans mat kostar mig 900kr i månaden, försäkringen ligger på 379kr i månaden. Sen tillkommer påsar och godis osv.

Har jag en god marginal? Inte direkt men det går utmärkt att ha en hund på ett bra sätt med en tight budget. Jag har trots denna budget råd att lägga undan lite till honom i månaden, jag prioriterar hunden och köper inte dyra kläder och skor flera gånger per år osv.

Jag måste trots denna låga inkomst inte vända och vrida på varje krona, så jag förstår faktiskt inte vilka du menar har en för tight budget för att ha hund? Hundar behöver inte kosta hur mycket som helst i månaden att äga. Min hund hade kostat mycket mindre i försäkring tex om jag inte hade prioriterat livförsäkringen.

Och en sak till som är bra som du kanske inte vet om, det finns något som heter bostadstillägg så man får hjälp med hyran som alla med låg inkomst har rätt till. Detta gör det möjligt för dom flesta faktiskt att ha hund med rätt prioriteringar. Efter att allting är betalt när det gäller hyra och allt det där, så har jag ca 3300 kr kvar som då går till hunden och mat till mig och bensin till bilen.

Det mesta handlar om vad man prioriterar och hur man lägger upp livet, vad man har för vanor osv. Sen vill man inte det, och kunna köpa kläder när man vill osv så näe, då får man nog skippa hund på denna låga inkomst.

Har man massor av barn eller lever med stora skatteskulder och kämpar med att få ordning på livet osv så är hund kanske inte lämpligt just då iallafall.
 
Senast ändrad:
Det var du som drog upp existensminimum. Då lever man på liten inkomst, men även om man inte har råd att köpa ens en 2000 krs hund rakt av så kan man mycket väl ha råd att betala för försäkring och mat för en hund. Den som har fått stryka på foten hos mig har varit jag, inte mina barn, och det som var beräknat att gå till mig gick till hunden istället.

Alla har inte samma förutsättningar oavsett inkomst, det är jag helt medveten om, men det har sällan att göra med om man lever på existensminimum eller ej, eller om man är ensamstående med tre barn eller ej eller har skulder (för Kronofogdens existensminimum är högre än kommunens existensminimum) eller ej, utan om helt andra förutsättningar och hur man lever.
Men ingen har påstått att ingen med låg inkomst har råd att ha hund. Givetvis har även de med bättre inkomster olika förutsättningar, ingen har exakt samma. Jag hävdar att sannolikheten att hitta en ägare som har råd att ha hund är större bland de som har råd att betala omkring marknadspris för en valp och att det därmed är ett bra verktyg för att sålla.

Menar du att jag har fel och att de som har råd att betala marknadspris för en valp mer sällan har råd att hålla dän än de som bara har råd till billiga/gratishundar? Eller vad vill du visa med ditt inlägg?
 
Vem har skrivit att den med sin tighta budget även tävlar och reser osv och prioriterar det?
Här nedan, citerar inlägget. Jag citerade det och då påpekade jag att har man råd med allt detta så anser jag inte att det är en tight budget. Sen började allt tjafs med att flera menar att det visst går att hålla hund med en tajt budget. I min värld har man råd med det mest nödvändiga och inga pengar att prioritera till annat vad det än må vara.

Fast det där stämmer inte. Jag lever på en rätt tight budget, men båda mina är högt försäkrade, får bästa fodret, fysioterapi, jag tränar och tävlar. Det handlar om prioriteringar. Jag väljer hundarna över andra saker så som resor, snygga saker, äta ute etc. Jag har inga problem att spara ihop pengar genom att hålla koll på min budget och prioritera det jag verkligen bryr mig om. Jag ser till att alltid ha en buffert och det har aldrig varit några problem. Men så köper jag ju inte hundar av raser som är kända för att ha en massa hälsoproblem; alla gånger jag varit hos veterinären har varit olyckor eller otur.
.
 
Men ingen har påstått att ingen med låg inkomst har råd att ha hund. Givetvis har även de med bättre inkomster olika förutsättningar, ingen har exakt samma. Jag hävdar att sannolikheten att hitta en ägare som har råd att ha hund är större bland de som har råd att betala omkring marknadspris för en valp och att det därmed är ett bra verktyg för att sålla.

Menar du att jag har fel och att de som har råd att betala marknadspris för en valp mer sällan har råd att hålla dän än de som bara har råd till billiga/gratishundar? Eller vad vill du visa med ditt inlägg?
Vad jag vill med mitt inlägg? Visa att man kan ha råd med hund även om man har väldigt låg inkomst. Man kanske inte har råd att just köpa hunden, men kan ha råd att ha hund. Jag känner många. Men det är ett sidospår och jag tycker att det har gåtts igenom ordentligt nu.

Att sälja en oreggad hund för dyra summor i stil med vad renrasiga kostar är för mycket. Blandras och oreggade hundar kostar i dag för mycket, inte konstigt det är så populärt att ta valpar när man kan tjäna en massa pengar på det!
 
Vad jag vill med mitt inlägg? Visa att man kan ha råd med hund även om man har väldigt låg inkomst. Man kanske inte har råd att just köpa hunden, men kan ha råd att ha hund. Jag känner många. Men det är ett sidospår och jag tycker att det har gåtts igenom ordentligt nu.

Att sälja en oreggad hund för dyra summor i stil med vad renrasiga kostar är för mycket. Blandras och oreggade hundar kostar i dag för mycket, inte konstigt det är så populärt att ta valpar när man kan tjäna en massa pengar på det!
Varför svarar du på mina inlägg då, jag har aldrig påstått att ingen med låg inkomst har råd att ha hund? Varför anser du att du behöver upplysa mig om det uppenbara och argumentera som om jag påstått något jag aldrig berört?

I övrigt anser jag att marknaden får avgöra vad en hund är värd, om någon vill betala priset så antar jag att de anser att hunden är värd det. Däremot är det fel att smita undan skatter, avla på defekta hundar, behandla dem illa mm men det gäller alla avel oavsett om det finns stamtavlor, meritering etc.
 
Varför svarar du på mina inlägg då, jag har aldrig påstått att ingen med låg inkomst har råd att ha hund? Varför anser du att du behöver upplysa mig om det uppenbara och argumentera som om jag påstått något jag aldrig berört?

I övrigt anser jag att marknaden får avgöra vad en hund är värd, om någon vill betala priset så antar jag att de anser att hunden är värd det. Däremot är det fel att smita undan skatter, avla på defekta hundar, behandla dem illa mm men det gäller alla avel oavsett om det finns stamtavlor, meritering etc.
Tycker du vi ska dra det igen?
Det var du som drog upp existensminimum osv som exempel på vilka som inte hade råd att ha hund. Därför svarade jag från början på dina inlägg.

Vet du, vi släpper det. Jag orkar inte med cirkeldiskussioner. Det är som det brukar märker jag, och jag ska påminna mig ännu mer än vanligt att sitta på mina händer nästa gång jag känner att jag vill svara på ett av dina inlägg.
 
Tycker du vi ska dra det igen?
Det var du som drog upp existensminimum osv som exempel på vilka som inte hade råd att ha hund. Därför svarade jag från början på dina inlägg.

Vet du, vi släpper det. Jag orkar inte med cirkeldiskussioner. Det är som det brukar märker jag, och jag ska påminna mig ännu mer än vanligt att sitta på mina händer nästa gång jag känner att jag vill svara på ett av dina inlägg.
Nej det var inte lobelia som drog upp det utan en annan användare som var bidragstagare men verkar ha bättre ekonomi än flera som arbetar.
 
Nej det var inte lobelia som drog upp det utan en annan användare som var bidragstagare men verkar ha bättre ekonomi än flera som arbetar.
Men alltså seriöst.
Alla vet att du pratar om mig. Jag kan säga dig att det finns ingen som arbetar som tjänar mindre än vad jag får i bidrag, om de inte arbetar svart för alldeles för lite.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 545
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till. Jag har inte...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 131
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hjälp mig bena ut detta. Vill jag egentligen ha två hundar? Min hund, en goldentik, är nu 5 år och jag har börjat fundera lite smått på...
2
Svar
39
· Visningar
4 216
Senast: Bexzor
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp