ej planerad parning mellan två yorkshire utan stamtavla. Vad ska man ta betalt för valparna?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vem har skrivit att den med sin tighta budget även tävlar och reser osv och prioriterar det?

Du vet att den lägsta pensionen ligger på ca 7700kr va? Detsamma gäller det om man är sjukpensionär, jag har 7700kr efter skatt och kan leva hyfsat bra på det faktiskt med hund. Även småtävlat emellanåt och gått kurser osv, hans mat kostar mig 900kr i månaden, försäkringen ligger på 379kr i månaden. Sen tillkommer påsar och godis osv.

Har jag en god marginal? Inte direkt men det går utmärkt att ha en hund på ett bra sätt med en tight budget. Jag har trots denna budget råd att lägga undan lite till honom i månaden, jag prioriterar hunden och köper inte dyra kläder och skor flera gånger per år osv.

Jag måste trots denna låga inkomst inte vända och vrida på varje krona, så jag förstår faktiskt inte vilka du menar har en för tight budget för att ha hund? Hundar behöver inte kosta hur mycket som helst i månaden att äga. Min hund hade kostat mycket mindre i försäkring tex om jag inte hade prioriterat livförsäkringen.

Och en sak till som är bra som du kanske inte vet om, det finns något som heter bostadstillägg så man får hjälp med hyran som alla med låg inkomst har rätt till. Detta gör det möjligt för dom flesta faktiskt att ha hund med rätt prioriteringar. Efter att allting är betalt när det gäller hyra och allt det där, så har jag ca 3300 kr kvar som då går till hunden och mat till mig och bensin till bilen.

Det mesta handlar om vad man prioriterar och hur man lägger upp livet, vad man har för vanor osv. Sen vill man inte det, och kunna köpa kläder när man vill osv så näe, då får man nog skippa hund på denna låga inkomst.

Har man massor av barn eller lever med stora skatteskulder och kämpar med att få ordning på livet osv så är hund kanske inte lämpligt just då iallafall.
Ehh... Nej, alla med låg inkomst får inte bidrag som hjälper till att täcka boendekostnaden.

Redovisningen av din budget blir missvisande när det framstår som du lever på 7700, men egentligen har en högre inkomst än det. I praktiken så hänger det på vilka möjligheter du har att få tag på ett billigt boende (och att du inte har några särskilda behov som kostar) om utrymmet för att prioritera en hund (annat valfritt valt intresse) finns. Det är inte så självklart som du utgår ifrån att andra har förmånen att kunna göra det samma som du på samma inkomst.
 
Tycker du vi ska dra det igen?
Det var du som drog upp existensminimum osv som exempel på vilka som inte hade råd att ha hund. Därför svarade jag från början på dina inlägg.

Vet du, vi släpper det. Jag orkar inte med cirkeldiskussioner. Det är som det brukar märker jag, och jag ska påminna mig ännu mer än vanligt att sitta på mina händer nästa gång jag känner att jag vill svara på ett av dina inlägg.
Nej jag har inte sagt ett ord om att existensminimum eller något annat skulle vara någon gräns för at ha råd att ha hund. Jag har inte berör ämnet vilken inkomst som behövs för att köpa hund. Det jag diskuterat är risken för att om man säljer billigt/ger bort gratis drar åt sig folk som inte har råd att hålla hund (framförallt pga dyra veterinärkostnader/försäkring), den risken minskar om man riktar sig till de som har ekonomi att betala en dyrare hund.
 
Men alltså seriöst.
Alla vet att du pratar om mig. Jag kan säga dig att det finns ingen som arbetar som tjänar mindre än vad jag får i bidrag, om de inte arbetar svart för alldeles för lite.
Du har dålig koll på folks ekonomi. Det handlar dessutom mycket lite om vilken inkomst man har utan hur mycket man har över för att lägga på hund eller andra intressen. Du har mycket mer över än många andra, det är inte inkomsten enbart som styr vad man får över till annat utan utgifterna spelar stor roll. Barn är exempelvis extremt dyrt och det är ganska egoistiskt att ha hund och lägga minimat på sina barns behov/intressen för att prioritera en hund som de kanske inte är intresserade av.

Och vad då arbeta för lite? En del har av diverse anledningar kort arbetstid, det kan vara alltifrån funktionsvariationer/sjukdomar till ofrivillig arbetslöshet som stoppar för att jobba många timmar. Och sen finns det fler än du som lever på bidrag.
 
Men alltså seriöst.
Alla vet att du pratar om mig. Jag kan säga dig att det finns ingen som arbetar som tjänar mindre än vad jag får i bidrag, om de inte arbetar svart för alldeles för lite.
Tight ekonomi handlar som sagt inte om storleken på inkomsten utan om vad dom finns kvar när allt (livs)nödvändigt är betalt.

Har man en buffert och pengar kvar att sätta undan till sparande, så har man inte tight ekonomi helt enkelt.
 
Vem har skrivit att den med sin tighta budget även tävlar och reser osv och prioriterar det?

Du vet att den lägsta pensionen ligger på ca 7700kr va? Detsamma gäller det om man är sjukpensionär, jag har 7700kr efter skatt och kan leva hyfsat bra på det faktiskt med hund. Även småtävlat emellanåt och gått kurser osv, hans mat kostar mig 900kr i månaden, försäkringen ligger på 379kr i månaden. Sen tillkommer påsar och godis osv.

Har jag en god marginal? Inte direkt men det går utmärkt att ha en hund på ett bra sätt med en tight budget. Jag har trots denna budget råd att lägga undan lite till honom i månaden, jag prioriterar hunden och köper inte dyra kläder och skor flera gånger per år osv.

Jag måste trots denna låga inkomst inte vända och vrida på varje krona, så jag förstår faktiskt inte vilka du menar har en för tight budget för att ha hund? Hundar behöver inte kosta hur mycket som helst i månaden att äga. Min hund hade kostat mycket mindre i försäkring tex om jag inte hade prioriterat livförsäkringen.

Och en sak till som är bra som du kanske inte vet om, det finns något som heter bostadstillägg så man får hjälp med hyran som alla med låg inkomst har rätt till. Detta gör det möjligt för dom flesta faktiskt att ha hund med rätt prioriteringar. Efter att allting är betalt när det gäller hyra och allt det där, så har jag ca 3300 kr kvar som då går till hunden och mat till mig och bensin till bilen.

Det mesta handlar om vad man prioriterar och hur man lägger upp livet, vad man har för vanor osv. Sen vill man inte det, och kunna köpa kläder när man vill osv så näe, då får man nog skippa hund på denna låga inkomst.

Har man massor av barn eller lever med stora skatteskulder och kämpar med att få ordning på livet osv så är hund kanske inte lämpligt just då iallafall.
Jag bor ruskigt billigt så jag skulle ha ca2700kr kvar efter bostaden och värmen var betald till att betala telefon, internet, kläder, mat, hygien artiklar mm med om jag fick 7700kr i månaden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 504
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till. Jag har inte...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 110
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hjälp mig bena ut detta. Vill jag egentligen ha två hundar? Min hund, en goldentik, är nu 5 år och jag har börjat fundera lite smått på...
2
Svar
39
· Visningar
4 136
Senast: Bexzor
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 248
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp