Bukefalos 28 år!

ej planerad parning mellan två yorkshire utan stamtavla. Vad ska man ta betalt för valparna?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ö”Bara sådär”? De hundköp jag gör är noga planerade och jag ser till att spara för det. Jag impulsköper inte hundar.

Fast det var vad du skrev själv om din ekonomi?

Dom allra flesta, även de som jobbar. Måste ju spara för att köpa hund. Även om man behöver spara olika länge.
Fast det där stämmer inte. Jag lever på en rätt tight budget, men båda mina är högt försäkrade, får bästa fodret, fysioterapi, jag tränar och tävlar. Det handlar om prioriteringar. Jag väljer hundarna över andra saker så som resor, snygga saker, äta ute etc. Jag har inga problem att spara ihop pengar genom att hålla koll på min budget och prioritera det jag verkligen bryr mig om. Jag ser till att alltid ha en buffert och det har aldrig varit några problem. Men så köper jag ju inte hundar av raser som är kända för att ha en massa hälsoproblem; alla gånger jag varit hos veterinären har varit olyckor eller otur.

Jag tänker ju att någon med tight budget inte väljer mellan att ha lyxsaker, resa och äta ute eller spara ihop till en ny hund, tävla och träna och ha en god buffert.

Ursäkta? Småsummor? Asni kostade 15,500kr och jag hade inga problem att betala det, och då visste jag inte ens priset förrän jag skulle hämta henne.

Jag lever på bidrag, tightare budget får man leta efter. Det handlar om prioriteringar. Jag skulle kunna köpa Asni igen idag om jag behövde och ändå ha pengar över. Budgetering, buffert och rätt prioriteringar gör underverk.

Här menade jag. Att du skulle kunna köpa hund idag igen och ändå ha pengar över.

Min poäng är att folk som har en tight budget inte nödvändigtvis förlorar förmågan att kunna betala fullpris. Som sagt; det handlar om prioriteringar.

Det finns absolut de som inte vill ge upp sina lyxgrejer för att spara ihop till en valp, men det finns minst lika många som gladeligen gör det, mig inkluderat.

Alltså. Handlar det om lyxgrejor eller att köpa valp så har man det inte sååå tight ändå?

Får väl påpeka att jag absolut inte har några problem med att folk med dålig ekonomi har djur. I vissa fall kan det vara livsavgörande för den personen.

Har själv riktigt dålig ekonomi just nu och har haft under en stor del av min 20 års ålder pga att jag varit sjukskriven och levt på bidrag. Och inte en enda gång har valet varit mellan en valp eller semester. Snarare har det handlat om man har råd med det där godiset eller om man får skita i det.

Det låter liksom jättekonstigt för mig att säga att man har en tight ekonomi men har inga problem att betala för 2 hundar, tävla, träna, kunna samla ihop till en buffert och valp och ändå ha pengar över? 😅

Hundarna har det bra och går alltid först och jag har släktingar och vänner som skulle hjälpa till om något blir akut så behöver ingen oroa sig för det ;)
 
Det är sällan allt går enligt plan och det gjorde det inte för dig.
Va? Var har jag skrivit att det inte gick "enligt plan"? Jag har alltid kunnat betala för hästarnas veterinärräkningar. Jag har haft hästarna försäkrade och inte haft några större skador.
 
Va? Var har jag skrivit att det inte gick "enligt plan"? Jag har alltid kunnat betala för hästarnas veterinärräkningar. Jag har haft hästarna försäkrade och inte haft några större skador.
Svarar mig själv. Ett tag hade jag knappt råd att äta. Levde på största formfranskan med smör. Hade ibland råd med ett storpack med den billigaste skinkan. Men nog hade jag råd att sko hästen! Jag var extremt kräsen med mat, men den perioden åt jag det jag blev bjuden på, trots att jag i normala fall inte åt den maträtten.
 
Jag har inte föreslagit annat än att ta betalt. Självkostnadspris. Det jag vänder mig mot är att ta samma hutlösa priser som ”alla andra” tar

På vilket sätt bidrar man till en oseriös marknad genom att sälja kollade, avmaskade, chippade osv... valpar till ett marknadsmässigt pris?
 
Fast det var vad du skrev själv om din ekonomi?

Dom allra flesta, även de som jobbar. Måste ju spara för att köpa hund. Även om man behöver spara olika länge.


Jag tänker ju att någon med tight budget inte väljer mellan att ha lyxsaker, resa och äta ute eller spara ihop till en ny hund, tävla och träna och ha en god buffert.



Här menade jag. Att du skulle kunna köpa hund idag igen och ändå ha pengar över.



Alltså. Handlar det om lyxgrejor eller att köpa valp så har man det inte sååå tight ändå?

Får väl påpeka att jag absolut inte har några problem med att folk med dålig ekonomi har djur. I vissa fall kan det vara livsavgörande för den personen.

Har själv riktigt dålig ekonomi just nu och har haft under en stor del av min 20 års ålder pga att jag varit sjukskriven och levt på bidrag. Och inte en enda gång har valet varit mellan en valp eller semester. Snarare har det handlat om man har råd med det där godiset eller om man får skita i det.

Det låter liksom jättekonstigt för mig att säga att man har en tight ekonomi men har inga problem att betala för 2 hundar, tävla, träna, kunna samla ihop till en buffert och valp och ändå ha pengar över? 😅

Hundarna har det bra och går alltid först och jag har släktingar och vänner som skulle hjälpa till om något blir akut så behöver ingen oroa sig för det ;)
Så det är helt omöjligt för mig att bara vara bra på att leva och framförallt äta billigt? Jag klarar en månads mat för mig på 600kr. Det är ett val jag gör för att ständigt kunna spara. Mina vänner spenderar tusenlappar i månaden på mat. Jag åker till olika butiker för olika varor eftersom jag vet att vissa saker är bra så mycket billigare på ställe A än ställe B.

Jag skulle kunna köpa ekologiskt, köpa ost, smör, grädde, avokado, färsk ingefära, färsk chili, exotisk frukt, snacks och annat dyrt men det gör jag inte. Det sparar mig flera hundra kronor i månaden att bara köpa svenskt efter säsong, och bara köpa det jag behöver.

Varför är slutsatsen att jag är rik istället för att jag är väldigt fokuserad på min budget?
 
Enskilda personers privatekonomi känns rätt långt från trådens ämne?

Jag var svinfattig när jag köpte min första hund (för 500:- på blocket). Det tog år att spara till min första valp. Då hade jag familj som back up om det behövdes dyr veterinärvård. Det är först sen hundarna råkade bli min huvudsakliga försörjning som jag kan "unna mig" lyxen att köpa valp med bara några månaders varsel, tävla för tiotusentals kronor eller åka kors och tvärs och träna.
 
Genom att agera oseriöst. Att föda upp en oplanerad kull och sedan dra in så mycket pengar man kan utan att ha gjort det arbete seriösa uppfödare gör.

Men sure, ta marknadspris. Glöm inte att skatta för vinsten bara....
Men snälla någon det kostar även med oreggade valpar i 8 veckor med ledighet från jobb och allt vad valparna i sig kostar.
Allt handlar inte om utställning och parningsresor.
Ja du får väl ringa Skatteverket och hänvisa till denna tråd om du är orolig för att ts inte ska deklarera sin lilla kull på 2-3 valpar 🐶
 
På vilket sätt bidrar man till en oseriös marknad genom att sälja kollade, avmaskade, chippade osv... valpar till ett marknadsmässigt pris?
Marknadspriset för oregistrerade hundar/blandraser idag är helt enkelt inte skäligt. Genom att lägga sig på samma prisnivå accepterar man marknaden och knuffar för fler oseriösa valpproducenter, anser jag. Bättre göra sitt allra yttersta för att se till att eventuella valpar inte hamnar i samma uppfödningskarusell (mindre lockande om priserna går ner till någon slags vettig norm) och själv lägga sig på en resonabel nivå.

Edit: Runt tjugo tusen för en 'hoppsanvalp' till exempel, inte underligt att det blir så väldigt många 'hoppsanparningar'.
 
Så det är helt omöjligt för mig att bara vara bra på att leva och framförallt äta billigt? Jag klarar en månads mat för mig på 600kr. Det är ett val jag gör för att ständigt kunna spara. Mina vänner spenderar tusenlappar i månaden på mat. Jag åker till olika butiker för olika varor eftersom jag vet att vissa saker är bra så mycket billigare på ställe A än ställe B.

Jag skulle kunna köpa ekologiskt, köpa ost, smör, grädde, avokado, färsk ingefära, färsk chili, exotisk frukt, snacks och annat dyrt men det gör jag inte. Det sparar mig flera hundra kronor i månaden att bara köpa svenskt efter säsong, och bara köpa det jag behöver.

Varför är slutsatsen att jag är rik istället för att jag är väldigt fokuserad på min budget?

Fast har man valet att kunna lägga flera tusen på mat så har man ju inte en särskilt tight budget?

Jag kan inte heller köpa vad mat som helst. Men det är inte för att jag ska spara till en till hund utan för att det inte finns pengar att göra ett annat val. Inte om jag ska ha råd med Hundmat och försäkringar. Många människor lever så. De väljer inte mellan olika lyxsaker som att resa, äta dyr mat, äta utemat eller köpa en till hund. Jag skulle inte säga att det är att ha en särskilt tight budget.

Jag tror att vi tänker väldigt olika om vad en tight budget är 😅
 
Jag ger mig. Skulle bara få folk att förstå att de med en tight budget inte behöver vara dåliga hundägare.

Nu ska jag gå och kela med min hund.
Fast det är väl ingen som har sagt? Det är ju skillnad på att ha en tight budget som ändå medger att man kan bekosta det hunden behöver jämfört med att faktiskt inte ha råd hur man än prioriterar? Du är du och har dina förutsättningar, någon annan är någon annan och har andra förutsättningar.
 
Marknadspriset för oregistrerade hundar/blandraser idag är helt enkelt inte skäligt. Genom att lägga sig på samma prisnivå accepterar man marknaden och knuffar för fler oseriösa valpproducenter, anser jag. Bättre göra sitt allra yttersta för att se till att eventuella valpar inte hamnar i samma uppfödningskarusell (mindre lockande om priserna går ner till någon slags vettig norm) och själv lägga sig på en resonabel nivå.
Vem bestämmer vad som är skäligt? Marknaden eller folk på buke?
 
Så det är helt omöjligt för mig att bara vara bra på att leva och framförallt äta billigt? Jag klarar en månads mat för mig på 600kr. Det är ett val jag gör för att ständigt kunna spara. Mina vänner spenderar tusenlappar i månaden på mat. Jag åker till olika butiker för olika varor eftersom jag vet att vissa saker är bra så mycket billigare på ställe A än ställe B.

Jag skulle kunna köpa ekologiskt, köpa ost, smör, grädde, avokado, färsk ingefära, färsk chili, exotisk frukt, snacks och annat dyrt men det gör jag inte. Det sparar mig flera hundra kronor i månaden att bara köpa svenskt efter säsong, och bara köpa det jag behöver.

Varför är slutsatsen att jag är rik istället för att jag är väldigt fokuserad på min budget?
Vad äter du för 600 kronor i månaden :)
Du menar även i nutid detta år att man kan äta för 600 i månaden?
 
Så det är fult att tjäna pengar?

Jag har inga valpar att sälja.

Det är oseriöst att ta hutlösa summor för valpar som inte borde finnas. Utöver det är det skamligt att inte skatta på de fantasisummor en del drar in.

Tjäna pengar får man gärna göra, men inte på vad som helst. Att delta i den sjuka marknaden för blandraser som finns idag är ett djurvälfärdsproblem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 547
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till. Jag har inte...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 132
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hjälp mig bena ut detta. Vill jag egentligen ha två hundar? Min hund, en goldentik, är nu 5 år och jag har börjat fundera lite smått på...
2
Svar
39
· Visningar
4 217
Senast: Bexzor
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Häst
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp