ej planerad parning mellan två yorkshire utan stamtavla. Vad ska man ta betalt för valparna?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har god marginal för att jag prioriterar hundarna. Det är inte så himla svårt.
Att lägga upp en budget och hålla sig till den är inte direkt rocket science.
Jag ger mig, det finns inte en enda i detta land som inte har råd med en hund för @Fisherling vet att de som tror att de inte har råd har bara inte lärt sig prioritera.

Jag ska säga det till min syster så blir hon överlycklig, en sån massa pengar extra hon kommer att ha helt plötsligt.

Ja det är ironi, som jag tror jag påtalat innan så har du ju relatvit gott om pengar, alla har inte pengar över och jag syftar givetvis inte på dig eller någon annan specifikt utan jag påtalar realiteten, alla har inte råd att ha hund hur bra de än är på att lägga upp en budget. Du skulle heller inte ha råd om du när det inte finns några pengar över efter att du lagt upp en budget för det absolut nödvändigaste som mat och hyra.
 
Jag vill inte behöva lägga ut hela min ekonomi för att folk ska tro på mig.
Jag är bra på att leva billigt. Jag har gjort det väldigt länge; som 18-åring levde jag på 2800kr i månaden varav min far tog 30% i hyra. Jag lyckades ändå.
Ingen är intresserad av din budget, att du klarar det och har pengar över till hund är inget någon har ifrågasatt och det är inte det samma som det är en realitet för alla andra oavsett vad de har för inkomster/utgifter.
 
Jag ger mig, det finns inte en enda i detta land som inte har råd med en hund för @Fisherling vet att de som tror att de inte har råd har bara inte lärt sig prioritera.

Jag ska säga det till min syster så blir hon överlycklig, en sån massa pengar extra hon kommer att ha helt plötsligt.

Ja det är ironi, som jag tror jag påtalat innan så har du ju relatvit gott om pengar, alla har inte pengar över och jag syftar givetvis inte på dig eller någon annan specifikt utan jag påtalar realiteten, alla har inte råd att ha hund hur bra de än är på att lägga upp en budget. Du skulle heller inte ha råd om du när det inte finns några pengar över efter att du lagt upp en budget för det absolut nödvändigaste som mat och hyra.
Ingen är intresserad av din budget, att du klarar det och har pengar över till hund är inte det samma som det är en realitet för alla andra oavsett vad de har för inkomst/utgifter.
Ha! Det ska jag säga till alla som känner mig, att jag tydligen har "gott om pengar". 50% av min inkomst går till hyra.
Jag är bara bra på prioritering, budgetering och att handla billigt.
 
Ha! Det ska jag säga till alla som känner mig, att jag tydligen har "gott om pengar". 50% av min inkomst går till hyra.
Jag är bara bra på prioritering, budgetering och att handla billigt.
Ah alla som inte har råd att ha hund är sämre än dig på "prioritering, budgetering och att handla billigt".

Nej jag säger inte det till min syster, det är direkt elakt och dessutom inte sant.
 
Jag vill inte behöva lägga ut hela min ekonomi för att folk ska tro på mig.
Jag är bra på att leva billigt. Jag har gjort det väldigt länge; som 18-åring levde jag på 2800kr i månaden varav min far tog 30% i hyra. Jag lyckades ändå.
Men hur du lever och vad du har för utgifter är ju ganska ointressant ändå? Uppenbarligen har du råd?

Det är ju även intressant att veta hur länge man ska leva på något. Att leva några månader med tight ekonomi och att leva flera år med det är tex inte samma sak.

Har man skulder och lån gör det också skillnad. Ska man sen köpa nya vinterkläder, skor eller andra kläder blir det ännu värre.
 
Men hur du lever och vad du har för utgifter är ju ganska ointressant ändå? Uppenbarligen har du råd?

Det är ju även intressant att veta hur länge man ska leva på något. Att leva några månader med tight ekonomi och att leva flera år med det är tex inte samma sak.

Har man skulder och lån gör det också skillnad. Ska man sen köpa nya vinterkläder, skor eller andra kläder blir det ännu värre.
Uppenbarligen är det intressant eftersom det ifrågasätts om jag ens HAR en tight ekonomi.
 
Jag ger mig. Skulle bara få folk att förstå att de med en tight budget inte behöver vara dåliga hundägare.

Nu ska jag gå och kela med min hund.
 
Jag ger mig. Skulle bara få folk att förstå att de med en tight budget inte behöver vara dåliga hundägare.

Nu ska jag gå och kela med min hund.
Jag förstår det här med "tight budget". Jag har i stora delar av mitt liv haft två hästar utan fast arbete osv. Jag har löst veterinärbesök på olika sätt, för det MÅSTE lösas osv. Samma sak om bilen gick sönder, det måste också lagas. Det har inneburit att jag har varit tvungen att låna pengar för att klara av det bland annat. Jag var nog inte en sämre hästägare för att jag inte hade 40k i buffert för eventuella extra kostnader.
 
Jag ger mig. Skulle bara få folk att förstå att de med en tight budget inte behöver vara dåliga hundägare.

Nu ska jag gå och kela med min hund.
Man kan vara en utmärkt hundägare utan en stor lön, men man behöver ha pengar att hålla hunden för att kunan vara en bra ägare och även om du har råd gäller inte det samma för alla andra. Du är inte den med lägs disponibel inkomst i det här landet.
 
För övrigt tycker jag det är orimligt att blandraser (ja, jag räknar denna kull som blandras, de är inte registrerade) som kostar en spottstyver att tillverka kan kosta mer än renrasvalpar där uppfödaren gjort allt rätt, testat hela släkten, meriterat till höger och vänster och lagt massor av pengar på sin avel. Det är liksom nåt fel på det systemet. Det finns förvisso renrasvalpar som också säljs dyrt från oseriösa uppfödare fast de kostar typ noll att ta fram också - lika galet det.
Inte alla är så intresserade av meriter hit och dit och stamtavlor tillbaka till Hedenhös att de tycker det är värt enorma summor extra. De vill bara ha en sällskapshund, och de vill ha den nu och inte om två år när de "seriösa" uppfödarna betat av sina köer. Ungefär som att folk nöjer sig med en skoda när mercedes är så mycket finare, och tar sig dit de vill ändå. Ett liv är ett liv och det är den absolut största delen av en hunds värde.
 
Jag förstår det här med "tight budget". Jag har i stora delar av mitt liv haft två hästar utan fast arbete osv. Jag har löst veterinärbesök på olika sätt, för det MÅSTE lösas osv. Samma sak om bilen gick sönder, det måste också lagas. Det har inneburit att jag har varit tvungen att låna pengar för att klara av det bland annat. Jag var nog inte en sämre hästägare för att jag inte hade 40k i buffert för eventuella extra kostnader.
Fast om du inte lyckats lösa det? Om ingen velat låna dig pengar eller givit dig extrajobb eller vad det kan vara?
 
Fast om du inte lyckats lösa det? Om ingen velat låna dig pengar eller givit dig extrajobb eller vad det kan vara?
Om jag inte hade lyckats lösa det hade jag avlivat. Eller, om det inte gällde veterinär akut, utan löpande, så hade jag sålt. Men jag har en släkting som har ekonomi och vilja att låna ut pengar. Men JAG hade absolut inte en buffert som ung.
 
Om jag inte hade lyckats lösa det hade jag avlivat. Eller, om det inte gällde veterinär akut, utan löpande, så hade jag sålt. Men jag har en släkting som har ekonomi och vilja att låna ut pengar. Men JAG hade absolut inte en buffert som ung.
Så hade du inte haft släktningen och kunnat räkna med dennes budget hade du inte haft råd med häst.

Du hade buffert, din släktnings goda vilja.
 
Beror ju på vad man menar med tight?

Men har man inga problem med att spara till buffert, hund och kan slänga fram pengar till en ny hund bara sådär så har man ju ändå en ganska bra ekonomi tycker jag.
”Bara sådär”? De hundköp jag gör är noga planerade och jag ser till att spara för det. Jag impulsköper inte hundar.
 
Jag hade tagit samma pris som andra små fluffiga blandraser på blocket.

varför ska ts ta mindre betalt än alla andra? Blandrasmarknaden ser ut som den gör.
Tror i ärlighetens namn ts har lämnat detta kaos för länge sen. Bara när det kom upp som förslag att avliva helt friska valpar och ett helt gäng hejar på det förslaget så tror jag man som utomstående inser att detta är en värld för sig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 455
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till. Jag har inte...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 107
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hjälp mig bena ut detta. Vill jag egentligen ha två hundar? Min hund, en goldentik, är nu 5 år och jag har börjat fundera lite smått på...
2
Svar
39
· Visningar
4 133
Senast: Bexzor
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 232
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp