Elektriska apparater igång när man inte är hemma

Voeux

Trådstartare
Tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, sous vide, långkok i ugnen.. har ni sådant igång när ni inte är hemma? I så fall vilka, och gör det någon skillnad på hur lång tid ni lämnar hemmet?
 
Tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, sous vide, långkok i ugnen.. har ni sådant igång när ni inte är hemma? I så fall vilka, och gör det någon skillnad på hur lång tid ni lämnar hemmet?
Tvättmaskin, tumlare, diskmaskin, avfuktare i torkrum och robotdammsugare går nästan varje dag när vi inte är hemma. Livet hade liksom inte gått ihop sig annars på vardagarna och vi skulle inte göra annat än tvätta och diska på helgen om vi inte körde en maskin om dagen av varje sort typ.

Ugnen har ett "självrengörar-program" som vi bara kör när vi är vakna och hemma, rent allmän har jag mer respekt för just ugn och matlagningsprylar och skulle tycka det var läskigt med långkok i ugn som lämnades utan tillsyn. Där går min gräns alltså. Helt omotiverat annat än av magkänsla och kanske lite nödvändighet. Vi MÅSTE inte långkoka i ugn eller rengöra ugnen när vi inte är hemma eller sover, övriga maskiner har liksom "alltid funkat" och måste få stå och gå om logistiken ska fungera.
 
Jag kan nog ha igång allt, utom spisen. Men oftast är det igång när jag är hemma. Jag vill ju hänga tvätten osv. Men har absolut lämnat slowcookern och åkt hemifrån.
 
Slowcooker kan vara igång medan vi är på jobb, men ingenting annat. Absolut inte tvättmaskin och torktumlare. Har ingen diskmaskin men hade aldrig kört den om vi inte var hemma. Är alldeles för stor risk för brand, särskilt med torktumlare.
 
Aldrig nånsin spis och ugn på om jag inte är inne.

Kanske långkok och lågtemperatur i ugn samtidigt som man är ute och pysslar eller ugnen går över natten med lågtemp. Men där går gränsen. Lågtemp i ugnen kör vi ändå aldrig högre än 75 grader vilket ändå känns hyfsat safe, medan det på spisen är en helt annan sak. Det kan man ju inte lämna liksom.

Torktumlare och tvättmaskin och diskmaskin får gå både när vi är borta och under natten faktiskt.
Men har fått lite tankeställare där.

Ska jag välja så tänker jag att jag hellre har igång de här maskinerna när vi är borta än under natten pga brandrisken.
Hellre då att vi är borta ur huset än att vi sover...
 
Tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, sous vide, långkok i ugnen.. har ni sådant igång när ni inte är hemma? I så fall vilka, och gör det någon skillnad på hur lång tid ni lämnar hemmet?

Tvättmaskinen har ett par gånger fått spel vid centrigueringen och då riskerat att hoppa iväg och slita av en vattenkoppling - aldrig någonsin tvättmaskin eller torktumlare igång när jag är iväg. Diskmaskin är också sådant brandkåren varna för att åka ifrån.

Jag är generellt försiktig med att ha saker igång när jag inte är hemma. Nu bakades det snus i helgen, men i en separat ugn i verkstaden på 85-90 grader under tre dygn.

Robotdammsugarna däremot går bara när jag är iväg :D
 
Torktumlaren är bara igång när vi är hemma, är en så pass vanlig brandorsak. Hänger ändå större delen av tvätten så det är lätt att planera för.

Diskmaskinen lämnas bara kortare stunder.

Tvättmaskinen kan få gå, har ju golvbrunn i tvättstugan och inte så orolig för brand där, men vill helst hänga tvätten snarast så lämnas aldrig en hel dag ändå.

Vi har bara nya vitvaror men man vet ju aldrig. Har faktiskt lyckas få vattenläckage på både diskmaskin och tvättmaskin inom loppet av ett år från inköp.

Skulle aldrig lämna ugn eller spis.
 
Jag kan åka iväg en kortare sväng (typ på byn eller återvinningen) om tvättmaskinen är igång. Behöver jag tvätta på kvällen sätter jag den på timer så det är klart när jag vaknar (älskar timer!).

Ugnen går ofta med långkok över natten, inte ett dugg orolig (kyl och frys är ju alltid igång...). Riskokaren är jag väldigt försiktig med efter att en sådan inte slagit av som den skulle. Däremot skulle jag kunna sätta en sån på timer så riset är klart lagom tills jag kommer hem.

Jag äger ingen diskmaskin eller torktumlare :D
 
Torktumlare känns som en väldigt vanlig grej som blir överhettad/börjar brinna så den pausar jag om vi ska iväg (alltså även bara en kort hundpromenad) och kör igång igen när vi kommer hem. Aldrig igång under natten heller.

Tvättmaskin kan vara igång om vi är borta max 2-3 timmar.

Diskmaskin kan vi köra utan att någon är hemma men enbart om man vet att någon kommer hem om 1-2 timmar, om det läcker vatten vill jag inte att det ska dra in i parketten under en hel dag:crazy:

Spis skulle jag aldrig lämna på utan att någon är hemma, däremot händer det att jag ställer in något i ugnen och passar på att rasta hundarna medan det går klart, försöker dock alltid ha marginal så jag kommer hem innan det ska vara klart för att minimera att det bränns.

Robotdammsugare ska vi köpa snart och det kommer i huvudsak få gå när vi jobbar då det kommer vara hundfritt hemma då ;)
 
Ja tvätt och diskmaskin om jag kommer hem igen inom en timme men helst inte. Jag sätter inte på något och åker iväg utan isåfall är det oplanerade saker som måste göras nu, då får tvätt och diskmaskin fortsätta gå. Inte annars. Roboten är det enda jag kan tänka mig att lämna om vi är borta längre och hunden är med oss. Det finns inget den kan fastna i. I gengäld sätter jag inte på den om hunden är hemma själv.
Avfuktaren i sadelkammaren går även när vi inte är hemma men stängs av när hästarna är inne.
Ugn och spis helt klart nej.

Min tvättmaskin i stallet fick spunk för ett tag sedan. Vattenslangen släppte. Den maskinen tar tid på sig så det tog iallafall två timmar innan jag gick ut till den igen. Vattenmängden som mötte mig var enorm, den hade jag inte velat ha inne! Tvättmaskinen står i spolspiltan, trots det var det vatten överallt. Avloppet kunde inte svälja så stora mängder vatten under så lång tid.
 
Jag kör tvättmaskin när jag inte är hemma och kan köra typ en skinka i ugnen då den ska vara inne så länge.
Det sägs ju att man inte ska köra tvättmaskin om man inte är hemma och inte på natten så jag undrar när folk tvättar. Många nya maskiner har ju program som sträcker sig uppåt 4 timmar. Jag skulle aldrig kunna vänta så länge och få ihop mitt liv. Min tar bara 2h10min för en 60 tvätt men även det är besvärligt att passa in annat än under helgerna
 
Nej.
För många år sedan jobbade jag på hotell och där var jag med om både översvämning från diskmaskin och en torktumlare som gick bananas.
Att komma in i ett hus och se röken välla ut från tvättstugan var inte kul. Blev en lång kväll med besök av brandkår.
 
Tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, sous vide, långkok i ugnen.. har ni sådant igång när ni inte är hemma? I så fall vilka, och gör det någon skillnad på hur lång tid ni lämnar hemmet?

Jag försöker undvika det men tiden jag lämnar hemmet spelar stor roll. 2 minuter för att slänga soppor kan jag ta även om jag har något i ugnen (väldigt restriktiv med just spis och sådant annars.) Tvättmaskinen har jag haft igång underkortare promenad(under halvtimmen) men tycker det är bättre att köra den när jag är hemma.

Tillägg: förut har jag kört tvättmanskinen medan jag tex. åkt och handlat men det har jag bestämt mig för att sluta med.
 
Ugnen på lågtemp. Diskmaskinen om jag bara ska iväg en halvtimme eller så, inte annars. Har ingen egen tvättmaskin så det är inte aktuellt.
 
Lite OT men jag har kommit hem till verkstaden när det varit plusgrader en vinter enbart för att finna att islossning i delar av rörsystemet (tydligen) gjort att ett inkommande rör hoppat ur kopplingen. Det var 40 mm vatten i hela verkstaden.

Bara att sätta igång våtsugen och pumpa ut, röja ut grejor - efter att ha stängt vatten. Det är sådana händelser som gör att jag personligen bedömer det som mindre olägenhet att avstå från att tvätta medan borta, än att raka vatten ur hela utrymmet och fixa med sådant. Och det är ändå mindre än om huset brinner ner...

Diskmaskinen har också läckt en gång när jag var hemma, från luckan (inte där mattan tar det), det var ändå 30 minuter jag inte var i köket men riktigt trist att hålla på att mecka med utan att ha varit borta två timmar.

En f d arbetskamrat hade en brinnande torktumlare (hon var hemma, men märkte det inte förrän röken spred sig), det var också riktigt tråkigt att brandsanera och slänga alla textiler i tvättstugan...
 

Liknande trådar

Hemmet Använder ni diskmaskin, tvättmaskin eller torktumlare på natten eller när ni inte är hemma? Varför/varför inte?
5 6 7
Svar
122
· Visningar
3 858
Senast: Rie
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 189
Senast: TinyWiny
·
Hemmet Fler än jag som gillar att städa? Och resultatet av det! Själv har jag kommit ur rutinerna nu under sommaren (föräldraledig, och det är...
2
Svar
23
· Visningar
1 310
Senast: Helly
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 975
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp