Elhalsband

Sv: Elhalsband

nja... eg. ar inte mina hundar svara ^^ sa lange jag kommer ihag vad de ar (blir ibland lite tjurig pa vissa, att ga fran schafern till catahoulan pa en gang kan vara vaaaaldans frustrerande :rofl:) De ar liksom vad de ar, och jag far snallt acceptera dom for det ^^ annars kommer jag ge mig sjalv en hjarnblodning.

Jo, men testa ett citronhalsband - men dar tror jag du kan gorma utan att riskera nagot egentligen. Det ar ju "bara" ackligt, och gor ju inte ont-ont. (ja jag vet.. finns elstotar som bara "killas") Att gora saker obehagliga ar ju (oftast) inget som staller till hunden for tid och evighet :)
 
Sv: Elhalsband

Haha ja, det låter bra att låta bli hjärnblödningen! :D

Ja men jag tror jag kör på det! Och hoppas på att det funkar :angel:
 
Sv: Elhalsband

nja... eg. ar inte mina hundar svara ^^ sa lange jag kommer ihag vad de ar (blir ibland lite tjurig pa vissa, att ga fran schafern till catahoulan pa en gang kan vara vaaaaldans frustrerande :rofl:) De ar liksom vad de ar, och jag far snallt acceptera dom for det ^^ annars kommer jag ge mig sjalv en hjarnblodning.

:bow::bow::bow:
 
Sv: Elhalsband

Det jag är ute efter är ett svar från de som tycker själva stöten är så hemsk att dom inte skulle utsätta sin hund för det. Om vi inte pratar om i vilket sammanhang. Många säger att det är djurplågeri att ge en hund en stöt. Det borde väl vara lika illa att ge en häst en stöt? Som jag sagt innan så finns det inga som helst måsten att ha elstängsel. Ärligt talat tror jag inte att dom själva har ett bra svar på det. Det är en inlärd åsikt bara. Elstängsel är accepterat för längesedan. Likaså med kastrering av hästar, men för inte allt för länge sen va det otänkbart att kastrera en hanhund.
Själva fysiska bestraffningen är ju samma för en häst som går emot staket som för en hund.
Tycker alla sådana här grejer är väldigt intressanta, hur mkt det påverkar vad man är uppväxt med och inte.
Jag har läst trådar om staket för hund som ger stöt om den går utanför gränsen. Detta var det ramaskri om. Vad är skillnaden mot häststaket?
Det är just skillnaden på vad som är okej för olika djurslag som är rätt intressant.

Kom på en annan grej med. I tex hästhoppning är det helt okej att rappa till hästen på bogen om den tex ska över en maffig oxer och avsprånget blir tokigt, är det någonstans okej på lydnadstävling att rappa till hunden med kopplet för att den ska ge extra?

Rappa till på bogen vad hjälper det? Nybörjarfasoner bara. Stor skillnad på att ha el i hagen och runt halsen.

Djuret lär sig fort att el är på, därför är den säker i hagen. Inga djur in inga ut. Ja en del håller på hade en som sprängde hagar, på foder. Han trivdes helt enkelt inte. Och sket fullständigt i om det var ström lr inte.

Elhalsband - tror oerhört lätt att öka och öka styrkan lite på måfå, skrämmande. Bara för att Cesar kör på detta tkr inte jag att det är ok, tkr han är bra med mkt men detta är bara så tråkigt å onödigt.

Tänker själv.. Hade jag suttit i en hage som ett litet föl å sen när jag blev tuff nog så undersöker jag allt. Det går nästan att krypa under staketet, ska testa, men nej vilken jävla smäll! Undviker detta! Fast kanske i morgon...

Ps. Minstingen sprätte runt utanför hagen och mor var så ängslig. Först fattar jag inte vad jag ser. En konstig hund? Nej en häst! :rofl:...

Men med ett elhalsband skulle jag få fnatt bara nån tog fram det. Hundarna borde väll rimligtvis reagera så med efter ett tag?

Edit: själv skulle jag dessutom inte skaffa mig en hund med mkt jaktinstinkt, utan välja en ras med mindre. Sen så går mkt att jobba bort men just detta med att hunden får syn på ngt å sprätter iväg kan vara svårt att hinna med. Men dessa så kan man börja med lång lina och inte ha lös dörren man vet 100% att hunden lyssnar på sin ägare. Även om en kanin skulle skutta förbi.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
10 863
Senast: Tranan
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 283
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 913
Senast: Snurrfian
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp