En annan rasväljartråd

Åh, tre raser som jag verkligen älskar!
Har dock mindre bra koll på collien, men har tyckt att de andra raserna kanske är lite för högenergiska för min typ. Känns som att de är raser som måste få mer än promenader till vardags och de enstaka träningstillfällena då och då. Jag har dock inte superkoll, det kanske skiljer sig mellan olika individer i dessa raser? Kommer som sagt förmodligen inte träna något särskilt ofta, utan det handlar mest om att jag vill testa olika saker. Så i huvudsak ska det vara en lättsam, sällskaplig första hund. :o
När du formulerar det som i det här inlägget så är nog en Berger alldeles för mycket.
 
Åh, jag har var förut på deltid dagmatte till en finsk lapphundsvalp. Så himla go, men en riktig liten energiknippe. Tydligen var han kullens djävul och den absolut mest krävande. :devil:
Just nu bor vi i lägenhet så skälliga hundar är inget vi direkt älskar, men långa hår gör mig inget. :up:
Kan nog vara värt att nämna att de två lapphundar jag kände båda bodde i lägenhet, utan klagande grannar :p Märkte också av skillnad i skällandet beroende på hur mycket aktivering de hade fått, båda hade ägare som inte direkt gav sina hundar någon direkt mental utmaning utan bara gick promenader och kanske lät dem sitta fint för att få en godis ibland.

Den ena fick gå kurs med sin ägare några gånger, rallylydnad tror jag att det var, då var den lugn och nöjd. Den andra såg jag aldrig efter någon typ av mental träning men efter att ha varit med mig och mina hundar på utflykt och fått göra "mer än vanligt" så var inte heller den skällig, den kunde även vara tyst om husse sa åt den att vara tyst och inkallningen fungerade klockrent även den gång som den började jaga ett rådjur (skuttade efter ca 10m innan husse kallade in den). Så ja, förutsatt att båda var rastypiska så skulle jag tänka mig att båda passat utmärkt i ett lite aktivt hem, med promenader och kanske lite spår, trickträning eller andra mentala utmaningar några gånger i veckan.
 
@Red_Chili Det är absolut en av den raser vi har tittat närmare på! I mer än ett år var jag bestämd för att det skulle bli en finsk lapphund, men började ändra mig lite när jag var på MyDog i vintras och upptäckte en annan ras som jag föll bladask för. :)
 
Tror dock att sambon min skulle vara mer förtjust i finska lapphunden än min drömras. Fast idag fick han tydligen för sig att han skulle ha en Bouvier. Inte alls den typen av hund vi hade tänkt oss arbetsmässigt och enligt sambon själv är den för stor så jag vet inte hur han tänkte där (förmodligen en hel del ironi) :D :confused:
 
Åh, tre raser som jag verkligen älskar!
Har dock mindre bra koll på collien, men har tyckt att de andra raserna kanske är lite för högenergiska för min typ. Känns som att de är raser som måste få mer än promenader till vardags och de enstaka träningstillfällena då och då. Jag har dock inte superkoll, det kanske skiljer sig mellan olika individer i dessa raser? Kommer som sagt förmodligen inte träna något särskilt ofta, utan det handlar mest om att jag vill testa olika saker. Så i huvudsak ska det vara en lättsam, sällskaplig första hund. :o

Aussie är ju en arbetande ras, så dom behöver mer än vardagspromenader och enstaka träningstillfällen. Min är supergullig och ligger som en matta hemma, men han får jobba en hel del också. :)
 
Efter att ha varit på en lapphundsspecial så känner jag bara :eek: mina öron dog. Tycker att lappisarna är fina och har en kompis med två men står inte ut med skallet.
Sen så tror jag att jag vet vilken ras du föll för, så jag ska nog inte gissa :p
 
Efter att ha varit på en lapphundsspecial så känner jag bara :eek: mina öron dog. Tycker att lappisarna är fina och har en kompis med två men står inte ut med skallet.
Sen så tror jag att jag vet vilken ras du föll för, så jag ska nog inte gissa :p
Kan det ha varit en "boll" TS föll för? :p
 
Efter att ha varit på en lapphundsspecial så känner jag bara :eek: mina öron dog. Tycker att lappisarna är fina och har en kompis med två men står inte ut med skallet.
Sen så tror jag att jag vet vilken ras du föll för, så jag ska nog inte gissa :p

Det gör du allt. Lapphundarnas skall är inte det vänligaste för öronen, det kan jag hålla med om :D
 
@isafore @almitra Åh, jag behöver inte hitta en ny ras som jag MÅSTE ha. Det är svårt nog att ha behov för en hund, men två stycken... :rage::rage::banghead:
Skulle inte påstå att dom kräver mycket så hemskt mycket ;) I våran rasklubbs tidning finns intervjuer med uppfödarna, många gör inget annat än ställer ut och låter hundarna gå lösa i trädgården. Sen tycker jag kanske att det är i underkant, men det funkar uppenbarligen för dem.

En långpromenad om dagen, gärna med möjlighet att springa lös, lite godissök på gräsmattan och sen en soffa att sova i, då har du en nöjd prick ;) De räknas trots allt som sällskapshundar idag, aktiva sällskapshundar. Jag skulle säga att de hänger med på allt, svårt att trött ut dem, men de kräver inte extrema mängder aktivering.

Perfekta allroundhundar, funkar till typ alla sporter på lägre nivå. Beroende på linjer på hunden och engagemang hos ägare så är det möjligt att tävla även högre klasser.

De ska inte ha någon jaktlust, dock så har många en del jaktlust ändå. Dock sällan problem att ha hunden lös om man vänjer den sen liten. Jag upplever att de kan tagga till lite på synretning men släpper det så fort djuret är utom synhåll. Däremot är dom ofta väldigt bra på blodspår! :)

Du nämnde hästar, dalmatiner är i grunden avlade för att bo ihop med hästarna i stallet och springa med häst o vagn. "Tyvärr" medför det lite vakt, men det är inte okontrollerbart. Mina vaktar mest när dom är understimulerade.

Lite beroende på vilka linjer du väljer så får du en hund som antingen älskar människor eller är reserverad, dalmatiner finns i båda upplagorna. Träffa föräldrarna så får du ett hum om vad du kan förvänta dig av valpen.

:D
 
Senast ändrad:
Skulle inte påstå att dom kräver mycket så hemskt mycket ;) I våran rasklubbs tidning finns intervjuer med uppfödarna, många gör inget annat än ställer ut och låter hundarna gå lösa i trädgården. Sen tycker jag kanske att det är i underkant, men det funkar uppenbarligen för dem.

En långpromenad om dagen, gärna med möjlighet att springa lös, lite godissök på gräsmattan och sen en soffa att sova i, då har du en nöjd prick ;) De räknas trots allt som sällskapshundar idag, aktiva sällskapshundar. Jag skulle säga att de hänger med på allt, svårt att trött ut dem, men de kräver inte extrema mängder aktivering.

Perfekta allroundhundar, funkar till typ alla sporter på lägre nivå. Beroende på linjer på hunden och engagemang hos ägare så är det möjligt att tävla även högre klasser.

Du nämnde hästar, dalmatiner är i grunden avlade för att bo ihop med hästarna i stallet och springa med häst o vagn. "Tyvärr" medför det lite vakt, men det är inte okontrollerbart. Mina vaktar mest när dom är understimulerade.

Lite beroende på vilka linjer du väljer så får du en hund som antingen älskar människor eller är reserverad, dalmatiner finns i båda upplagorna. Träffa föräldrarna så får du ett hum om vad du kan förvänta dig av valpen.

:D

Låter väldigt bra. Tusan:rage:
Vi vill gärna träffa fler raser så nu flyger dalmatiner upp på listan av raser att träffa.
 
Jag har ingen hund men funderar på att skaffa en de närmsta åren. Som jag uppfattat det så verkar många gilla den här typen av tråd så jag gör den delvis för skojs skull men även för att jag givetvis uppskattar lite hjälp.
Det är nämligen så att sambon och jag har kikat på lite raser (well, främst jag) och jag är rätt bestämd med vilken ras jag vill ha. Vissa här kanske vet vilken det är, men jag håller tyst om det för tillfället för att få era spontana reaktioner och tankar. Min sambo går med på rasvalet, men jag tror inte att han skulle välja den själv om han skulle köpa en egen hund. Därför skulle det vara kul att bara höra vilken ras ni tror skulle passa oss.

Själv har jag aldrig haft hund förut, så även om jag nördar all information jag kan så är jag nybörjare på det här med att ha hund. Jag vill testa olika typer på hundsporter som lydnad, sök, drag etc. men det är inget jag tror att jag kommer hålla på så pass mycket med att jag skulle vilja tävla seriöst. Alltså är det inte en brukshund jag är ute efter, utan snarare en friluftshund/sällskapshund. Jag rider och vill gärna att det är en hund som kan följa med ut på ridturer, därför ser jag helst att det är en ras med avsaknad jaktlust. Det främsta är att hunden ska vara en sällskapshund som gillar att hänga med på det mesta, men som inte ska kräva lika mycket som t.ex. en border collie. Långa promenader älskar jag, vinter som sommar (så länge det inte är allt för varmt).

Min sambo har lite hundvana sedan tidigare då de alltid haft flera hundar i familjen. Hans favorithund var deras gamla Kerry Blue Terrier, en ganska svår hund med taggarna utåt. Anledningen till att han gillade henne på senare dagar var att hon var en väldigt smart hund som var med på allt. Till skillnad från mig så vill min sambo gärna ha en hund som är väldigt framåt och inte så reserverad. För mig kvittar det om en hund är reserverad mot främlingar, så länge den inte är för skygg eller aggressiv.

I övrigt är vi ganska överens med vad för typ av hund vi vill ha. Sambon skulle inte vilja ha en hund lik den terriern de hade då han anser att den var för svår, speciellt de första åren i hunds liv. Han vill också ha en hund som främst ska ha sällskap som huvudsyfte men som ändå ska vara intelligent, det är nämligen något han verkar gillar hos vissa hundraser. När vi har träffat hundar och valpar har han alltid fallit för de som har lite framåt, busiga och inte för tillbakadragna. Sambon skulle kunna tänka sig att testa blodspår och lättare jakt, men det är något han uttryckt som bara ett svagt intresse och inget som han gör regelbundet utan kanske endast för skoj. Det är alltså inget som han prioriterar.

I övrigt är vi ganska överens med vilken typ på hunden vi vill ha. Ingen av oss vill ha en hund av mindre storlek. Han vill ha en hund av mellan storlek och för mig går mellan eller stor hund bra.

Så... vilka raser har ni att ge oss? Jag kan svara på fler frågor om det är så, det är så himla svårt att veta vad för information man ska ge.
Bring it on, buke :D:bump:
Förrutom drag så passar det in på Kromfohrländer ju!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 328
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 338
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 023
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 752
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp