Bukefalos 28 år!

En fråga om hästen får för mycket foder?

mysko

Trådstartare
En häst 21 år (inte min) promenadrids 3 dagar/v

ca 13 kg hö / analysen säger att man inte behöver ge annat foder pga att det är så fint och näringsrikt.
2 liter havrekross
5 dl krafft
plus att den äter halmen i boxen

Hästen har överskottsenergi och är ofta svår att rida vill bara rusa och studsar på stället om den hålls igen att galoppera är det inte frågan om för då går det inte att stoppa den.
Antingen får den för mycket mat mot hur mycket den ridas eller är den ovanligt pigg för att vara så "gammal"
 
Det låter verkligen som om han får för mycket energi i maten. Kan du inte skriva ut vad analysvärdena är i höet så går det bättre att svara på detta.
En häst som får för mycket energi mår ju inte bra av det. Han känner sig orolig etc....
Har du rätt foderstat så blir hästen mer i balans i hela sinnet.
 
Minska på kraftfoder, stärkelsen ur kraftfoder ger mer "hetta" än den ur höet eftersom den tas upp redan i tunntarmen och inte som höet jäser i blindtarmen. Balansera hettan med havre. Ge basbehovet av energi som hö, spetsa med havre till önskad gnista! Svårare behöver det inte vara. Halm gör honom inte pigg, tvärtom.
 
Oj låter ganska mkt för en häst som rids så lite och lätt. :confused:
 
Kan ju berätta vad min 22-åring äter, rids lite då och då, men går mest promenader eller i hagen....

8-9 kg hö
1kg müsli (för gammla och vilande hästar)
1 liter vetekli
1 liter mash
1kg lusernhack

Han är i gott hull.

Så jättemkt tkr jag inte att den hästen får, kross väger ju inte så mkt och en halv liter kraft är heller inte så mkt. Men om höet är väldigt bra så kan det ju vara så, han äter ju fyra kg mer än min.

Många gammlingar är jättepigga!! :) Hur ser han ut i hullet? Vore kanske en ide att byta havrekrossen mot t.ex Groov, som ger mindre "pigghet"? Dessutom innehåller det mer protein, vilket äldra hästar behövar.
 
haha, ojdå.. :crazy: lite mycket kanske... min häst är i full tävlingskonsition och äter 7 kg hö, 0,5 kg Groov, 0,25 kg hippo müsli och lite betfor... hon är i fint hull! :) men ska öka på höt så hon inte fryser, stackarn...
 
har analysen i stallet så jag ska se om jag hittar den i morgon.
Vad är det som du vill veta? det står ju en massa bokstäver & siffror :o
 
Vi behöver energi, smältbart råprotein, kalcium, fosfor och magnesiumvärdena/kg foder.
 
Jag hittar inte analysen pga att jag nyligen renoverat sadelkammaren och lagt allt där det inte ska vara, ska leta imorgon då jag är ledig.

Tack!
 
Det behöver ju inte alltid bero på maten, att hästen är het. Det kan ju vara en sån sorts häst.
Och inte låter det som om det är "ojoj" så mycket mat.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 163
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 692
Senast: ufot
·
Foder & Strö Är det någon somprovat ge Pavo Nervkontroll som foder? Har det haft nån effekt på en stressad nervös häst? Eller har nån anna nåt tips...
Svar
6
· Visningar
2 073
Senast: Lunketuss
·
Hästvård Hej! Min häst har sedan senaste igångsättning i november/decemer varit en pigg häst som gärna har tagit ett glädjeskutt i farten och...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 963
Senast: Jojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp