En fråga om steriliseringsmetod och äggledare.

Jag har varit på det inledande besöket hos läkare, men det är väntetid på operation fram till jul ungefär...

Aha okej. Det var ett tag sen jag ansökte om det här med, i samband med en annan op på gyn i november förra året. Men behövde aldrig gå på något inledande möte utan skrev på pappret direkt på plats och gav till läkaren. Vi pratade ju en liten stund då så hon sa att jag inte behövde genomgå standardprocessen. Då sa hon att det är väntetid men eftersom jag har spiral så är det ju ingen panik. När hon ringde för en uppföljning i våras om op jag gjorde så frågade hon då med om jag fortfarande ville stå i kö till sterilisering så hon har ju dubbelkollat också.

Tillägg: Jag har egentligen inte väntat sen november eftersom jag var tvungen att vänta några månader innan första operationen, så väntetiden här har väl legat på typ 6 månader och inte 10-11 månader.
 
Det är Liseberg jag funderade över :p
Har lovat barnen att åka dit. Helgen samma vecka som jag ska göra op var ett av alternativen men då får det bli helgen innan. Kommer göra op på en tisdag och pluggar så får försöka plugga lite extra veckan innan istället.
Så vitt jag vet ska jag inte ha några sammanväxtningar eller annat som kan orsaka komplikationer så jag hoppas det går smidigt!
Men vad trist att du fortfarande får äta smärtstillande. Hur stora blir ärren när man tar ut äggledarna? Såg att de skulle bli lite större än om man tog den traditionella steriliseringen. Var på magen hamnar de?
Jag har två små på vänstersidan, ett i naveln och ett litet men lite större på högersidan. Alla strax ovan troslinningen.
Gäller det Liseberg hade jag åkt helgen innan. 😊 Skapade en tråd i ämnet till och med.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Och @lil-sis
Hur långt ut är det på sidan? Tar de alltid vänster sida? Tänker bara om min tatuering förblir orörd men den sitter en bit åt sidan på höger sida typ vid höften så låter som den klarar sig :)
På mig sitter snittet ungefär 1 dm ut från mitten av magen eller så. Jag minns faktiskt inte om det alltid är vänster. Det kanske varierar? Det snittet är bara några mm stort. Störst är i naveln, kanske 7-8 cm stort men hur stort snitt de gör har jag förstått varierar något men det är väldigt små snitt.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Jag har två små på vänstersidan, ett i naveln och ett litet men lite större på högersidan. Alla strax ovan troslinningen.
Gäller det Liseberg hade jag åkt helgen innan. 😊 Skapade en tråd i ämnet till och med.
Har tejp på de två som inte är riktigt läkta, det diagonala, som är störst sitter på min högersida. . Det minsta sitter 5 cm utåt från den upprättstående tejpen och syns knappt, typ max nån cm, som i ett kryss.
IMG_20190901_180946-02.jpeg
 
  • Gilla
Reactions: MM
På samma ämne - ni som steriliserat er, hur snabbt återhämtade ni er? Gick hem samma dag? Komplikationer? Hur lång tid tog det?
Ni får gärna berätta hur det var för er. Var ni lediga något från jobbet eller ni kunde gå tillbaka direkt? Smärta efteråt?

Hem samma dag. ONT i axlarna pga gasen samma dygn. Vidrigt ont. Ingen smärta av själva ingreppet.
Fick komplikationer med blödning I bukväggen I snittet och var sjukskriven i 10 dagar. Det hade dock kunna hända oavsett operation.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Angående snitt är mina nästan osynliga. Ett i naveln och ett precis i hårlinjen till pubeshåret. Syns inte om du inte vet om dem och verkligen tittar. Max 1 cm långa.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Hem samma dag. ONT i axlarna pga gasen samma dygn. Vidrigt ont. Ingen smärta av själva ingreppet.
Fick komplikationer med blödning I bukväggen I snittet och var sjukskriven i 10 dagar. Det hade dock kunna hända oavsett operation.
Blödning i själva såret alltså? Jag har fortfarande ont, dag 11 efter op, går inte obehindrat med smärtstillande. Var i kontakt med kliniken förra veckan som tyckte att det är normalt att jag har ont eftersom det var ett stort ingrepp. Lite osäker när man ska söka igen 🤔
 
Blödning i själva såret alltså? Jag har fortfarande ont, dag 11 efter op, går inte obehindrat med smärtstillande. Var i kontakt med kliniken förra veckan som tyckte att det är normalt att jag har ont eftersom det var ett stort ingrepp. Lite osäker när man ska söka igen 🤔

Under själva såret eller hur man ska säga. Det blödde mer än normalt första dygnen, kompresser blev genomdränkt och fick lägga om den hos distriktssköterska. Sen upphörde det men jag fick ont och magen var som hård och svullen. Det såg typ ut som jag var tidigt gravid.. Visade sig såret slutit sig men blödningen fortsatt så blod samlats i bukväggen. Gjorde ont, kunde inte ha byxor som satt åt eller bilbälte eller så över. Och fick inte jobba då jag hade arbete där det fanns risk för knuffar och våld. Fick inte hålla på med hästarna eller bära tungt heller. I övrigt väntade man bara på att kroppen skulle ta hand om blodet vilket den gjorde.

Enligt min kirurg så var det inte normalt ha ont mer än några dagar. Men kanske beror på val av operationsmetod osv? I mitt fall passade kirurgen på att "kolla runt" när de ändå var inne och kollade dels noga efter ev endometrios och dels på närliggande organ. Som tydligen såg fina ut ;)

Men utifrån min upplevelse och vad jag fick höra låter inte kunna gå obehindrat utan smärtlindring dag 11 inte alls normalt.

Tillägg: det var snittet I naveln som det blödde från och under naveln blödningen/blodet ansamlades.
 
Under själva såret eller hur man ska säga. Det blödde mer än normalt första dygnen, kompresser blev genomdränkt och fick lägga om den hos distriktssköterska. Sen upphörde det men jag fick ont och magen var som hård och svullen. Det såg typ ut som jag var tidigt gravid.. Visade sig såret slutit sig men blödningen fortsatt så blod samlats i bukväggen. Gjorde ont, kunde inte ha byxor som satt åt eller bilbälte eller så över. Och fick inte jobba då jag hade arbete där det fanns risk för knuffar och våld. Fick inte hålla på med hästarna eller bära tungt heller. I övrigt väntade man bara på att kroppen skulle ta hand om blodet vilket den gjorde.

Enligt min kirurg så var det inte normalt ha ont mer än några dagar. Men kanske beror på val av operationsmetod osv? I mitt fall passade kirurgen på att "kolla runt" när de ändå var inne och kollade dels noga efter ev endometrios och dels på närliggande organ. Som tydligen såg fina ut ;)

Men utifrån min upplevelse och vad jag fick höra låter inte kunna gå obehindrat utan smärtlindring dag 11 inte alls normalt.

Tillägg: det var snittet I naveln som det blödde från och under naveln blödningen/blodet ansamlades.
Okej, mina förband och sår är fina, det är inuti, på olika ställen jag har ont. De har skurit rätt mycket därinne vet jag, men tänkte att såren borde vara läkta även inuti snart ☹️
 
Blödning i själva såret alltså? Jag har fortfarande ont, dag 11 efter op, går inte obehindrat med smärtstillande. Var i kontakt med kliniken förra veckan som tyckte att det är normalt att jag har ont eftersom det var ett stort ingrepp. Lite osäker när man ska söka igen 🤔
Om du fortfarande har så ont tycker jag absolut att du ska söka igen. Det hör inte till vanligheterna. Man kan som jag fick få livmoderinflammation efter gynoperationer och den måste isåfall behandlas. Jag gick med det i åtta veckor, vid första återbesöket jag fick till fyra veckor efter operationen missades den just eftersom operationen jag hade gjort var så omfattande. Det är inte att rekommendera att gå med livmoderinflammation så länge.
 
Okej, mina förband och sår är fina, det är inuti, på olika ställen jag har ont. De har skurit rätt mycket därinne vet jag, men tänkte att såren borde vara läkta även inuti snart ☹️

Är det pga sammanväxningarna som de menar att det är normalt?

För jag hade inte ont så länge varken efter utomkveds, sterilisering eller gastric bypass (och då kan man ju verkligen prata om att röra om bland inälvorna).
 
Är det pga sammanväxningarna som de menar att det är normalt?

För jag hade inte ont så länge varken efter utomkveds, sterilisering eller gastric bypass (och då kan man ju verkligen prata om att röra om bland inälvorna).
Ja, eftersom det blev ett rätt stort ingrepp menar de att det är normalt att det gör ont ☹️
 
Om du fortfarande har så ont tycker jag absolut att du ska söka igen. Det hör inte till vanligheterna. Man kan som jag fick få livmoderinflammation efter gynoperationer och den måste isåfall behandlas. Jag gick med det i åtta veckor, vid första återbesöket jag fick till fyra veckor efter operationen missades den just eftersom operationen jag hade gjort var så omfattande. Det är inte att rekommendera att gå med livmoderinflammation så länge.
Får kontakta dem igen. Tarmen var ordentligt fastväxt också, så även den är skuren i.
 
Klippt via titthål. Det var så himla enkelt, och läkte snabbt. Tog bussen hem efteråt. Jag gjorde det tre månader efter kejsarsnitt, är helnöjd.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Klippt via titthål. Det var så himla enkelt, och läkte snabbt. Tog bussen hem efteråt. Jag gjorde det tre månader efter kejsarsnitt, är helnöjd.

Det ömmade dock och ”kändes” i en vecka ungefär. Inget som hindrade min vardag, men vissa rörelser var obehagliga.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Får kontakta dem igen. Tarmen var ordentligt fastväxt också, så även den är skuren i.
Ja gör det. Om inte annat så för att veta att det inte är något annat än just läkningen som spökar. Jag har tagit bort otaliga sammanväxningar, bland annat mellan tarm och äggstock, men har inte haft så ont så länge efter. Jag kanske är ett dåligt exempel visserligen för jag hade inte ont så länge efter kejsarsnitt heller men bättre att kolla upp så att du vet.
 
På samma ämne - ni som steriliserat er, hur snabbt återhämtade ni er? Gick hem samma dag? Komplikationer? Hur lång tid tog det?
Ni får gärna berätta hur det var för er. Var ni lediga något från jobbet eller ni kunde gå tillbaka direkt? Smärta efteråt?
Smärta i bröstet (gaser) efter någon dag, hemgång efter 2 dagar tror jag för jäkla blåsa vägrade komma igång efteråt (haft samma problem innan när jag varit sövd).
 
  • Gilla
Reactions: MM
Varför kändes inte det bra?
Precis som de skrivit före mig, äggstockarna producerar massa hormoner. Jag är inte ens 30 så att vara med i en studie som riskerar att stöka omkring de där funktionerna är jag inte pepp på. Om jag inte minns fel rörde studien något om att se hur mycket äggstockarna påverkar eller nåt sånt. Hade jag haft problem med hormonerna kanske jag hade gjort det, det är till och med ganska sannolikt att jag hade det då, men jag är väldigt glad i dem. Framförallt kryddar de mitt sexliv på ett bra sätt vid ägglossning :o
 
Har bestämt mig för att vara med i studien.

Har varit under narkos flera ggr varav senast var för 10 månader sedan och kände inte av det. Det enda som kändes då var den extrema smärtan där dom opererat men det är ju inte så konstigt. En rutinop men kräver en hel ommöblering. Tänker att smärtan borde vara bra mycket mindre denna gången eftersom ingreppet är så mycket mindre.
Lite nervös och känslorna går lite fram och tillbaka även om jag är helt säker. Men så är det väl för många tänker jag. Jag känner alltid så när någon ska mixtra med min kropp.
 
Vem kontaktar man om man vill sterilisera sig? Måste jag ringa vc? Min barnmorska säger att jag ska skriva en egenremiss men jag vet inte hur jag gör och barnmorskan vill inte hjälpa mej
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 664
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 541
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 072
Hundhälsa Min hund opererades i somras för "akut fistulerande analsäcksinflammation", båda analsäckarna togs bort. Jag reagerade på att det var...
Svar
3
· Visningar
2 663

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp