En hackamorefråga!

skuggan_

Trådstartare
Har köpt hackamore till mitt ridtravar sto och vi båda älskar det! Men! Sidostyckena kommer väldigt nära ögonen när man rider, så jag åkte in till butiken jag köpte det på (hööks) och fråga om dem hade någon rem man kunde fäst i sidostyckena och sen under gannaschen. Hennes svar blev att jag skulle spänna hackamoret så hårt jag kunde så skulle det fixa sig? :crazy: Jag tyckter det låter väldigt konstigt? Stämmer detta?

Skuggan_

Sv: En hackamorefråga!

Hej, Kolla så att du ej fått ett i ponnystorlek, då måste du byta till full. Om sidstyckena på tränset forfarande kommer för nära ögonen måste spänna ut nosdelen och evt göra nya hål, så att läderbiten över nosryggen blir längre/breddas. Sedan kan du spänna in läderremmen under käken. Jag har fått göra ett hål extra på vardera sida då min häst måste ha x-full i träns.

Lycka till !

Saltomortal

Det är i storlek full, men om jag spänner ut läderdelen på nosryggen mer så sitter det inte så bra! Men jag ska testa det också, har det just nu på innersta hålet hon är ganska liten i ansiktet:p

Skuggan_

1, se till att det sitter korrekt (45 graders vinkel som stångbett)
2. se till att nosremmen sitter bra i längden
3. sätt käkremmen runt sidostycket så håller det ner så dom inte dras lika mycket upp mot ögonen.

Nej det var ett konstigt råd. Det finns en "rem" som man trär som en extra käkrem för att förhindra att sidostycket far upp i ögat, kolla i andra ridsportbutiker.

Sweep: Om jag slänger in en bild på hur det sitter kan du säga om det sitter bra eller helt åt helv...?:laugh:

Bluefish: Tänkte väl det!

Skuggan_

På vilket vis skulle det inte sitta bra om du spänner ut nosdelen? För det är precis vad som behövs på de allra flesta för att de inte ska få in sidostyckena i ögat. Likaså så trivs de flesta hästar med att ha sitt hack lite längre ner än vad som står i "boken", likaså så brukar det uppskattas om det sitter ngt löst och inte stenhårt spänt.

Man måste se till att ögonen och dess närhet går fria när man tar i tygeln och hästen tar stöd, skänkelns övre del eller tränsets tjocka del där det sitter får absolut inte ta i och ge tryck eller skava på hästens kindbensspets och höjden utöver testar man sig fram på likaså hur hårt hästen vill ha det spännt.
Se även till att ha ett träns med rätt storlek på pannbandet till, har märkt att många har för korta och det stället även till det gällande sidostyckena. Ett väl sittande hack behöver inte ens ha käkrem för att hålla allt på plats.

Mitt hackamore sitter inte stenhårt det är endast framdelen som är inspänd på sista hålet, kedjan sitter inte hårt.
Jaha så pannbandet kan göra att sidostyckena kommer för nära? Kan man plocka bort det helt och hållet och strunta i det tro?

Jag ska ta bilder imorgon på det så kanske ni kan skänka en synpunkt eller två:)

Skuggan_

Antingen är nosdelen för kort eller så sitter det för löst.
Jag har aldrig haft det problemet o då har jag haft hack till många olika typer av hästar. Ett hack som passar sitter på plats.

Hej. Tyvärr så är H##ks hackamoore inte bra utformat. Du bör sy om nosremmen som är för kort till fullstl och så spänna den nedre remmen kortare (kedjan byter jag ut mot läder rem) och om pannbandet är för kort så byt. Hackamooret ska inte sitta för långt ned utan en bra bit upp å inte för glappt. Sätt en extra rem nedanför ganaschen om du behöver. Men som sagt, dålig passform på deras hackamoore. Jag anser även att skänklarna bör vara lite utåtböjda för att inte skava hästen i ansiktet.

Senast ändrad:

Hej. Tyvärr så är H##ks hackamoore inte bra utformat. Du bör sy om nosremmen som är för kort till fullstl och så spänna den nedre remmen kortare (kedjan byter jag ut mot läder rem) och om pannbandet är för kort så byt. Hackamooret ska inte sitta för långt ned utan en bra bit upp å inte för glappt. Sätt en extra rem nedanför ganaschen om du behöver. Men som sagt, dålig passform på deras hackamoore. Jag anser även att skänklarna bör vara lite utåtböjda för att inte skava hästen i ansiktet.

Börjar misstänka att det kan vara pannbandet, det är en stor häst men träns i storlek full kan hon inte ha det är jätteförstort för henne så jag använder cob och hackamoret är i storlek full!

KL
Jag ska som sagt ta bilder idag så ska ni få se hur det ser ut!:laugh:

Skuggan_

Man behöver inte ha pannbandet. Men enl det du skriver så har du nosdelen för kort. Troligen så kommer du att även behöva göra nya hål längst ut på remmarna vid nosplattan för att det ska bli bäst.

Man behöver inte ha pannbandet. Men enl det du skriver så har du nosdelen för kort. Troligen så kommer du att även behöva göra nya hål längst ut på remmarna vid nosplattan för att det ska bli bäst.

Om jag spänner ut nosdelen till sista hålet så formas den överhuvudtaget inte, den ligger liksom helt platt på nosdelen då. Hur kan ett full på en stor häst vara för litet? :crazy::p

Skuggan_

För att det kommer från Hööks. Ostabilt skräp med usel passform o dyrt. Har tappat räkningen på alla hack från hööks som gått sönder under ridning

Då får du använda det så att det formar sig alt byta till annat. Personligen så föredrar jag de med ludd på insidan då det är mycket mer formbara och risken för nypning av uselt läder som andra modellen har är övervägande. Nosdelens str tycker jag inte har så stor betydelse heller, utan ett välsittande hack bara fungerar och sitter...

Ta kort så får vi se hur det ser ut i de olika lägena.

Läste på en random blogg om en tjej som helt enkelt spände ihop sidostycket med övre delen av käkremmen med ett lädersnöre (borde funka med annat snöre också). Lite omständigt kanske men såg ut på hennes bilder som att det satt bättre än jag vanligtvis brukar se hackamore, även väl inpassade sådana. Kanske värt att prova? Billigare än att köpa specialgrejer eller ett nytt hack ;)

Eller bara snurra käkremmen runt sidostycket en gång på varje sida när man spänner :) Passar in mitt rätt men det sitter ännu bättre så.

Liknande trådar

Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad... 2 3
Svar
41
· Visningar
9 523
Senast: Ramona
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar... 12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 466
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 538
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 310
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka