En kvart om dagen

Jag tänkte jag skulle försöka med det här att städa en kvart om dagen. Så idag satte jag timern på mobilen och satte igång. Jag plockade undan i badrummet och så dammsög jag. Väldigt välbehövligt :o. När det var gjort hade jag 5 minuter kvar så jag skurade toan och handfatet också. Hann inte riktigt. Men det blev gjort i alla fall.

Förutom att det blir fint när man städar så tänker jag också att hemmet då också blir mer presentabelt för eventuella airbnb-gäster. Jag kan ju inte ta emot folk om det ser ut som skit hemma. En vana att städa en kvart om dagen kan råda bot på det tänker jag.

Så var dag 1 av en kvart om dagen avklarad.

Och så har jag tagit in ved som jag skulle göra.

Bra kämpat.
 

Jag var inte riktigt fit for fight idag. När jag skulle ta fram dammsugaren så fastnade jag med den, välte en lampa och glödlampan gick sönder. Fick sanera från glasbitar. Sen när jag dammsög farstun kände jag mig matt och darrig. Hann inte klart inom kvarten, men fortsatte så jag blev klar.

Nu tänker jag ligga på soffan resten av dagen.

Så här blev det:
Visa bifogad fil 106231

Det blev ju skitbra!! Grymt jobbat ☺️
Gillar verkligen denna tråden och hur ditt mindset verkar ha ändrats ❤️
 
Fast idag borde jag ha hoppat över städningen. Mår inte bra.
Det är ju en av de sakerna som är svårt, särskilt i förväg, att lyssna lagom mycket på kropp och knopp.
Men nu har du med erfarenheten från idag och kan kanske känna igen känslan nästa gång den dyker upp (eventuellt när boendestöd varit hos dig och ni har gjort en del?) och är bättre kalibrerad att tolka den korrekt. Njut av soffan!
 
Jag mår bättre och har smygstädat lite. Ytan bredvid vedspisen har varit ett sånt där område som jag inte reflekterat så mycket över, men nu tog jag bort alla prylar därifrån och skurade kakelplattorna som var gråa av sot. Skillnad direkt på bara några minuter!
 
Dagens kvart.

Före:
20221125_114350.jpg
 
Och efter:
Visa bifogad fil 106279

Jag hann inte helt på en kvart för jag behövde ju bära ut prylar också. Och det finns mer att pyssla med här.
SUPERBRA!!
Jag har missat den här tråden, men sådan här "en kvart om dagen" metoder är jättebra.

Det rimmar bra med en annan filosofi som ligger mig varmt om hjärtat- allt är värt att göra, är värt att göra dåligt - det vill säga att göra vad som helst är bättre än att inte göra något alls. Typ som att det är bättre att diska en tallrik, ett glas och ett set bestik än att inte få något diskat alls för att man tänker att man om man inte orkar diska all disk så är det ingen ide.
 
SUPERBRA!!
Jag har missat den här tråden, men sådan här "en kvart om dagen" metoder är jättebra.

Det rimmar bra med en annan filosofi som ligger mig varmt om hjärtat- allt är värt att göra, är värt att göra dåligt - det vill säga att göra vad som helst är bättre än att inte göra något alls. Typ som att det är bättre att diska en tallrik, ett glas och ett set bestik än att inte få något diskat alls för att man tänker att man om man inte orkar diska all disk så är det ingen ide.
Ja, jag har ju lyckats lära mig att diska min tallrik och mina bestick efter att jag ätit. Övrig disk har brukat bli stående men jag övar på att ta den disken oftare så det åtminstone blir nånting mer än bara tallrik och bestick.
 
Jag har varit till byn och uträttat ett flertal ärenden. Det tog energi. Så nu letar jag efter en ursäkt att slippa städa idag. Det blir i så fall mest småplock. Är liksom klar med de stora sakerna. Smygstädade faktiskt igår då jag plockade bort kläder från hallen som inte behöver vara där.
 
Jag har varit till byn och uträttat ett flertal ärenden. Det tog energi. Så nu letar jag efter en ursäkt att slippa städa idag. Det blir i så fall mest småplock. Är liksom klar med de stora sakerna. Smygstädade faktiskt igår då jag plockade bort kläder från hallen som inte behöver vara där.
Det blev städat idag också. Tog disken samt började plocka undan saker från vardagsrumsgolvet.
 
Det blev städat idag också. Tog disken samt började plocka undan saker från vardagsrumsgolvet.
Alltså wow @Wille , vilket otroligt flyt du har🤩. Blir riktigt impad😁. Det är ju jätteroligt att du lyckats hitta en fungerande metod och verkligen får se fina resultat. Kom dock ihåg att du bara är människa. Om det misslyckas en dag så får du alltid en ny chans nästa dag! Men roligt att följa, det ger andra och mig själv inspiration🙂
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 706
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 052
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Den här dagen har varit osedvanligt seg. Jag sov länge i morse och jag tog en tupplur senare på dagen. Enligt väderprognosen igår så...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 312
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp