En kvart om dagen

Jag tänkte jag skulle försöka med det här att städa en kvart om dagen. Så idag satte jag timern på mobilen och satte igång. Jag plockade undan i badrummet och så dammsög jag. Väldigt välbehövligt :o. När det var gjort hade jag 5 minuter kvar så jag skurade toan och handfatet också. Hann inte riktigt. Men det blev gjort i alla fall.

Förutom att det blir fint när man städar så tänker jag också att hemmet då också blir mer presentabelt för eventuella airbnb-gäster. Jag kan ju inte ta emot folk om det ser ut som skit hemma. En vana att städa en kvart om dagen kan råda bot på det tänker jag.

Så var dag 1 av en kvart om dagen avklarad.

Och så har jag tagit in ved som jag skulle göra.

Bra kämpat.
 

Alltså wow @Wille , vilket otroligt flyt du har🤩. Blir riktigt impad😁. Det är ju jätteroligt att du lyckats hitta en fungerande metod och verkligen får se fina resultat. Kom dock ihåg att du bara är människa. Om det misslyckas en dag så får du alltid en ny chans nästa dag! Men roligt att följa, det ger andra och mig själv inspiration🙂
Ja, det fungerar! Men vissa dagar tar det emot mer än andra. Men nu har jag faktiskt ett hem som känns presentabelt. Visst finns det saker att fortsätta fixa med men på det stora hela så känns det bra. Och jag har märkt att när jag väl har gjort kvarten som är ett "måste", så fortsätter jag att småfixa efter att jag är klar. Kanske inte direkt efteråt men senare. Det är liksom helt kravlöst då.

Jag funderar på om den här kvarten går att applicera på annat än städningen också. Typ renovering.
 
Ja, det fungerar! Men vissa dagar tar det emot mer än andra. Men nu har jag faktiskt ett hem som känns presentabelt. Visst finns det saker att fortsätta fixa med men på det stora hela så känns det bra. Och jag har märkt att när jag väl har gjort kvarten som är ett "måste", så fortsätter jag att småfixa efter att jag är klar. Kanske inte direkt efteråt men senare. Det är liksom helt kravlöst då.

Jag funderar på om den här kvarten går att applicera på annat än städningen också. Typ renovering.
Det är klart det går, lite omständigare bara och du får kanske leva med att verktyg och annat ligger framme under tiden
 
Var det 40 dagar det tog att etablera en vana? Vet inte riktigt vad som sägs.

Jag har hållit på med en kvart om dagen i 3 veckor nu. Och det tar emot. Kanske släpper det så småningom om jag bara härdar ut.
Det är inte kul att städa. Även om jag har "vanan inne" tar det emot. Det är kanske en gång av tio som det känns enkelt och "kul". :)
 
Det är inte kul att städa. Även om jag har "vanan inne" tar det emot. Det är kanske en gång av tio som det känns enkelt och "kul". :)
Det måste ju inte vara enkelt och kul men det kan ju bli en ganska ointressant och neutral syssla istället för plågsam.

Själv så har jag kämpat en hel del med olika städvanor. Jag tycker att en vana börjar bli lyckad när det händer då och då att jag utför den utan att tänka på det. Jag försöker tömma köksbordet varje kväll. I början fick jag tvinga mig varje gång. Men efter ett par månader hände det flera gånger att jag upptäckte att jag gjorde det, utan föregående inre kamp. Händerna bara tog något glas och någon osthyvel och ställde dem på diskbänken.
Nu efter nått år så får jag tvinga mig ibland och ibland gör jag det automatiskt. Eftersom jag vet att jag måste göra det så händer det också att jag plockar undan saker direkt för att bespara mig problemet innan läggdags. Enkelt? -oftast. Kul? -aldrig.
 
Det är inte kul att städa. Även om jag har "vanan inne" tar det emot. Det är kanske en gång av tio som det känns enkelt och "kul". :)
Ett ställe där jag arbetstränade sa man inte "städa". Man sa "göra fint". Och jag gillar ju resultatet av att göra fint/städa. Men jag måste orka starta och genomföra det. Nu idag gick jag och la mig i sängen igen, i stället för att klä på mig och sätta igång. Jag har ju en tid att passa idag så det vore bra om jag kunde göra det jag borde göra, innan detta.
 
Det är inte kul att städa. Även om jag har "vanan inne" tar det emot. Det är kanske en gång av tio som det känns enkelt och "kul". :)
Vad är egentligen kul? Tycker det är ett så konstigt koncept. Jag tycker t.ex. att det är tillfredställande, trevligt och mysigt att städa. Mina hobbies är också tillfredställande, trevliga och mysiga. Men kul? Det tror jag inte att jag tycker något är.
 
Vad är egentligen kul? Tycker det är ett så konstigt koncept. Jag tycker t.ex. att det är tillfredställande, trevligt och mysigt att städa. Mina hobbies är också tillfredställande, trevliga och mysiga. Men kul? Det tror jag inte att jag tycker något är.
Jag tycker det är massor av aktiviteter som är kul! Vara ute på gården och pyssla osv. Många gillar att stöda, jag gör det oftast inte. :) städa i trädgården tycker jag iofs är roligt! :D
 
Jag har typ gått huset runt nu. Ungefär i alla fall. Nu skulle jag behöva hitta en rutin i att hålla ordning. Igår stökade jag till. Jag behövde en insexnyckel och lyfte ur mer än hälften från min bra-att-ha-låda så nu ligger det på köksbordet. Men tänkte i alla fall dammsuga och skura golvet i badrum och toa idag. Måste bara vänta ett tag då jag ätit för mycket och är proppmätt.
 
Jag har typ gått huset runt nu. Ungefär i alla fall. Nu skulle jag behöva hitta en rutin i att hålla ordning. Igår stökade jag till. Jag behövde en insexnyckel och lyfte ur mer än hälften från min bra-att-ha-låda så nu ligger det på köksbordet. Men tänkte i alla fall dammsuga och skura golvet i badrum och toa idag. Måste bara vänta ett tag då jag ätit för mycket och är proppmätt.
Du är grym @Wille !👏😀
 
Jag har typ gått huset runt nu. Ungefär i alla fall. Nu skulle jag behöva hitta en rutin i att hålla ordning. Igår stökade jag till. Jag behövde en insexnyckel och lyfte ur mer än hälften från min bra-att-ha-låda så nu ligger det på köksbordet. Men tänkte i alla fall dammsuga och skura golvet i badrum och toa idag. Måste bara vänta ett tag då jag ätit för mycket och är proppmätt.
Ja rutin att hålla ordning är bra! Men om huset är hyfsat i ordning kanske du kan använda din städkvart till att röja upp röran du ställde till med dagen innan? Och förhoppningsvis så kan det inspirera dig till att börja plocka undan direkt istället genom att smygstäda. Men om det inte gör det borde det i alla fall bli hyfsad ordning på en kvart om dagen nu när de stora sakerna är avhandlade.
 
Ja rutin att hålla ordning är bra! Men om huset är hyfsat i ordning kanske du kan använda din städkvart till att röja upp röran du ställde till med dagen innan? Och förhoppningsvis så kan det inspirera dig till att börja plocka undan direkt istället genom att smygstäda. Men om det inte gör det borde det i alla fall bli hyfsad ordning på en kvart om dagen nu när de stora sakerna är avhandlade.
Förra gången jag behövde en sak från lådan så plockade jag undan efteråt. Men vore bra om det sker varje gång.

Har dock plockat undan nu.
 
Jag har typ gått huset runt nu. Ungefär i alla fall. Nu skulle jag behöva hitta en rutin i att hålla ordning. Igår stökade jag till. Jag behövde en insexnyckel och lyfte ur mer än hälften från min bra-att-ha-låda så nu ligger det på köksbordet. Men tänkte i alla fall dammsuga och skura golvet i badrum och toa idag. Måste bara vänta ett tag då jag ätit för mycket och är proppmätt.
Tiden räckte även för att dammsuga och skura hallen, samt tömma skurhinken och skölja ur moppen.
 
@Wille din vedförvaring är SÅ fin, har du byggt dem själv? Här har jag googlat nästan hela eftermiddagen för att hitta snygga, praktiska vedställ så bara hittar jag helt superfina i din tråd. Wow!

Jag har vanliga sk äppellådor på högkant,2 stycken på varandra. Dom är lite bredare än dom Wille har men funkar utmärkt
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 692
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 049
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Den här dagen har varit osedvanligt seg. Jag sov länge i morse och jag tog en tupplur senare på dagen. Enligt väderprognosen igår så...
Svar
0
· Visningar
957
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 308
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp