En liten fundering...

Mina leker också genom att bita varann i frambenen. Jag tillåter det för att de känner varann utan och innan och det blir aldrig mer än lek.

Har dock en bekant som fick åka in akut med sin hund, då en annan hund bitit av hundens framben. De hundarna hade aldrig lek med varann tidigare och leken blev hårdare och hårdare och ingen av hundägarna förstod att de skulle bryta långt innan.

Men jag tror att det är ganska lugnt om hundarna känner varann väl. Däremot så skulle jag aldrig acceptera om en främmande hund börjar leka dödsträning med min hund.
 
Ah. Nu är jag med. De leker oftast med rasfränder och lekarna med de hundarna går ju mest ut på att bara springa efter varandra. Då är det inte alls "dra omkull". Båda tjejerna är ju dessutom signalkänsliga så skulle nån sätta upp en gräns så skulle de acceptera och respektera det (vad jag vet idag iaf)

Men när de blir trötta efter att ha sprungit länge så tycker jag att lekarna blir hårdare (när de är med andra hundar) och då brukar jag kalla in de eller bryta leken. Sen när de lugnat sig och varvat ned så springer de mest och nosar på samma ställen :D
 
Efter en tids frånvaro är jag tillbaka.

Jag har faktiskt skrivit att det är okej att försvara sig, dock menar jag på att det är skillnad på att försvara sig och bita ihjäl.

Det jag svarade på från början var detta:
ibland blir jag bara stum av förundran om hur lite folk verkar bry sig om sina hundar. jag menar, min hund hade kunnat klippa en liten terrier på ett ögonblick, men ändå står ägarna där med fånig min och menar på att deras hund är ju snäll... *suck*. vet faktiskt en hund som satt kopplad utanför en affär när en liten ettrig sak sprang fram och skulle hälsa *tjoff* och så fanns den lilla hunden inte mera. tänk så onödigt.

Jag anser att en normalt funtad hund biter inte ihjäl en hund som springer fram för att hälsa. Den kan säga ifrån och den är fine, men biter den ihjäl direkt så är den inte riktigt funtad. Anledningen till att vi inte kan ha sådana hundar är just för att hundar inte förstår varandra perfekt från början. De har olika språk och de är olika fostrade. De hundar som inte har lärt sig att backa undan när en annan hund morrar måste få en chans att lära sig detta utan att bli ihjälbitna. Det är en fråga om tolerans, anser jag.

Tyvärr verkar jag vara ganska ensammen om den uppfattningen.
 
Då har väl Lars Fält fel och du har rätt. Inte bara Lars har fel utan även Anders Hallgren och Memea Mohlin. Eller så är du som har feltolkat allvaret i slagsmålet, dvs det var säkert allvar men inte på liv eller död. Du är säkert jättekunnig och har diger meritlista men jag tror nog att tex Lars Fält är uns kunnigare i området än vad du är.
 
Jag tror inte att någon av oss behöver ha fel. Båda kan mycket väl ha rätt. Lars Fält beskriver mycket generella saker som till viss del är baserade på studier av vargen. Jag tvivlar inte på att det ofta stämmer, men lika ofta stämmer det inte alls. Så brukar det vara med generaliseringar.
 
Min förra hund kunde gå lös i alla situationer. T o m om hon såg en katt sprang hon bara några steg, sen stannade hon till och kom ihåg träningen! :love:
Jag hade sällan koppel på henne, även i tätortsområden. Kopplet åkte på när det var mycket barn ute, bilar i rörelse eller främmande platser.

Varför jag hade henne lös, även bland folk? Jo, för då kunde hon gå iväg i skogskanterna och göra sina behov och slippa kissa/skita på alla gröna gräsmattor! :D Dessutom blev denna frihet en psykisk "avlastning" för min rumsrena tik, som faktiskt kunde välja att skita i skogen, istället för där kopplet tog slut...

Som du skrev tar ju vissa hundrädda omvägar trots koppel, så då bedömde jag att de 100 meter det tog för oss att komma till skogen kunde jag lika gärna ha hunden lös... :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 716
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 332
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 196
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 935
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp