En till fråga om att välja uppfödare

Sv: En till fråga om att välja uppfödare

näe, jaktlust och kamplust är inte samma sak. en bra border är INTE rädd eller nervös. dock kan de uppfattas som nervösa eftersom de har svårt att "ta det piano".
 
Sv: En till fråga om att välja uppfödare

Äsch, ring igen! Alla har varit nybörjare på sina raser, och ofta har man sina referensramar från andra hundar. Jag tvivlar starkt på att uppfödaren tycker att du har gjort bort dig bara för att du har ställt en massa frågot. Tvärtom är kunskapstörst något man som uppfödare premierar. Hellre en som ställer 1000 "dumma" frågor (det finns faktisk inga sådana enligt mig) än en som inte vill visa sig dum och därför låter bli att fråga!

Mvh,
Duvan
 
Sv: En till fråga om att välja uppfödare

Ja, ring igen! Denna gången kommer det ju dessutom att vara uppenbart att du verkligen är intresserad, och att du har läst på och tagit reda på mer sen sist! Och som uppfödare måste det ju vara jättepositivt!
 
Sv: En till fråga om att välja uppfödare

Det enda man egentligen kan strunta i att kolla upp om man helt saknar utställningsintresse är hur pass snygga hundarna är. Resten bör man vara lika noga med.

Det är ju inte bara utställningsintresserade som vill ha en frisk och mentalt trevlig hund.
 
Sv: En till fråga om att välja uppfödare

Nä, vallhundarna har ofta kassa nerver och mycket rädsla i sig. Det är därför de är stressiga vrak. Tittar man på de hundar som dagligen jobbar med vallning och som gör det bra så visst är de mycket lyhörda och signalkänsliga, men de är också stabila och kryper inte ur skinnet för minsta lilla. Nerver, Cassiopeja, det är något mycket viktigt. Aldrig en nervös hund och aldrig en rädd. Absolut aldrig en rädd och nervös hund.

Jaktkamplust, som är det som mäts på MH och korning, är inte samma sak som jaktlust. Det är en del av kamplusten och visar på hur mycket jävlar anamma det finns i hunden. Hur mycket är den beredd att kämpa för att få den där jäkla trasan. Vill den ens ha trasan?
Kamplusten är det som gör att hunden går och går, likt en duracellkanin, om man kan rikta det rätt. Så visst är det en del av arbetslusten, men jaktkamplust är inte samma sak som jaktlust.
 
Sv: En till fråga om att välja uppfödare

cassiopeja skrev:
Tyvärr känns det som om jag redan har gjort bort mig hos den första uppfödaren jag kontaktade, när jag började ställa korkade frågor om MH och HD och sånt. :o Jag har nog bränt mina skepp där... :crazy: Synd eftersom det kommer många bra hundar därifrån som har gjort bra ifrån sig i flera sammanhang, och flera som har rekommenderat den uppfödaren. Det är ju ingen idé att jag hör av mig igen och ber om ursäkt för mina korkade frågor, för då gör jag bort mig dubbelt. :angel: Fan också.

Äsch, inte gör du bort dig!!

Ring igen och säg att du vill veta mera, att du inte riktigt hade koll på MH eller HD och att du är nybörjare och vill ha lite hjälp.

Det fattar säkert uppfödaren. Hon var också ny en gång i tiden!

Varför inte fråga om du kan få komma dit och träffa dem och deras hundar? Man lär sig alltid något - och du, inga frågor är för dumma. Dum är den som inte frågar!

Du fixar detta jättebra! :love:
 
Sv: En till fråga om att välja uppfödare

Jadzia skrev:
Det enda man egentligen kan strunta i att kolla upp om man helt saknar utställningsintresse är hur pass snygga hundarna är. Resten bör man vara lika noga med.

Fast inte kan man strunta helt i utställningsresultat.... En 2:a tycker jag att alla avelsdjur skall klara, så att de har en fysik som håller genom åren. Får hundarna en 3:a så skall det isåfall vara pga felfärgning eller något annat banalt som inte inverkar på hållbarheten och funktionen.

Mvh,
Duvan
 
Sv: En till fråga om att välja uppfödare

Tack igen för alla svar.
Det finns en intressant meningsskillnad inom rasen om MH-testens användbarhet på individnivå, som tillsammans med mina egna tidigare iakttagelser gör att jag är lite kluven till hur mycket betydelse man ska lägga på den enskilda individens testresultat. Tyvärr har än så länge ingen hel kull testats inom rasen. Nåja, det var bara en parantes. Jag tror att jag kan för lite om detta för att ha en åsikt.

Nu har det uppstått lite praktiska bekymmer, som har klurat till mina hundköpsplaner ytterligare, så nu känner jag mig bara helt totalt snurrig och jag vet inte hur jag ska lösa det hela... :crazy: :cry:

Jag är beroende av att min mamma och min sambo tar varsin semestermånad som dom tar hand om valpen. Men dom har bara möjlighet att ta semester under sommarmånaderna. Själv ska jag ta två månaders semester just när vi tar hem valpen. Min arbetsgivare har gett mig tillåtelse att ta långsemestern nån gång nu i vår, FÖRE den allmänna semesterperioden. Men - det finns ingen uppfödare som planerar valpar till i vår! (jag har ringt runt till nästan "alla" femton uppfödare som finns i sverige, eller hur många dom nu var, och frågat om deras planer, i och för sig har jag inte ringt till dom i skåne för jag vet inte om det skulle funka att åka bil 60-70 mil med en nybakad valpbäbis). :(

Det finns visserligen en kull som är leveransklar i februari/mars. Men jag är lite skeptisk till den kullen av flera orsaker. Jag har inte pratat med den uppfödaren än, vilket jag kanske borde göra först, innan jag dömer ut den helt (men jag menar vad ska hon säga? - klart hon kommer säga att det blir en jättebra kull av en jättebra kombination av föräldradjur, annars hade hon väl inte parat dom?)

Så i så fall måste jag vänta ett år till, till nästa vår. Men jag vill så himla gärna byta jobb, och jag kan inte söka nytt jobb innan jag har skaffat valp, för det är ju bara här som jag har möjlighet att ta flera månaders semester.... Och ska jag behöva vara kvar på det här jäkla stället i ett år till utan att ens ha börjat _försöka_ söka något annat, kommer jag ha hoppat framför ett tåg innan dess, så då skulle visserligen alla problem vara ur världen...

Gaaaahh!! :devil: Jag blir tokig!
(förlåt mitt mega-svamliga inlägg...!) :p
 
Sv: En till fråga om att välja uppfödare

nu tar du först och främst och ringer till skåne. 70 mil är ingenting om en stora kärlek väntar på andra sidan... annars kan du kanske höra med jobbet om du kan ta semestern EFTER sommaren, om det nu är någon som ska ha valpar lite senare?
 
Sv: En till fråga om att välja uppfödare

Det finns en intressant meningsskillnad inom rasen om MH-testens användbarhet på individnivå, som tillsammans med mina egna tidigare iakttagelser gör att jag är lite kluven till hur mycket betydelse man ska lägga på den enskilda individens testresultat. Tyvärr har än så länge ingen hel kull testats inom rasen. Nåja, det var bara en parantes. Jag tror att jag kan för lite om detta för att ha en åsikt
.

Ojojoj - du är verkligen seriös! :) :o Jag tycker att jag "gått till källorna". Precis som du, så har jag inte kunnat se en enda kull där alla gjort mh. Inom min nya ras så förekommer det knappt... Det är bara att inse att jag hamnat i tantträsket. :crazy:

När jag kom till den punkt, som jag antar att du kommit till - så bestämde jag mig istället för att besöka den uppfödare som jag gillade bäst. Väl där konsterade jag att de 10 hundar som mötte mig där, alla verkade vara av en kaliber som jag gillar. De skällde som galningar i ungefär två minuter, rusade fram för att hälsa - hälsade - och när det var klart, så var det dödstyst i trädgården.

Att ha tio hundar i trädgården, varav hälften var hanar i ungefär samma ålder 1-4 år, två främlingar med en ettårigt barn samt matte och en vän till henne och det är tyst - knäpp tyst (från en ras som jag hört kan vara bjäbbig i överkant), det kändes bra för mig.

Vidare hälsade jag på alla hundarna. En var väldigt kärvänlig, men de övriga hälsade vänligt - men visade integritet och det tyckte jag också om.

Vid ett möte så här så är det vårt att göra sig en uppfattning om hur dessa hunder skulle fungera på en lydnadsplan, eller agility - men det jag såg var vakna hundar, som reagerade snabbt mot varandra, men utan aggression.

Jag lade därför ned det där med att söka på MH resultat över hela Sverige, utan koncentrerade mig på en hane som hade parat den tik jag gillade bäst. Jag gick igenom och kollade hanens tidigare avkommor, men jag har tyvärr inte haft möjlighet att träffa honom.

Av ca 40 valpar fanns en lydnadschampion och en korad hund. MH hade bara några få gått igenom - men eftersom jag är urkass på vad MH egentligen säger, så kunde jag bara konstatera om de hade haft lekintresse eller ej. Jag skall erkänna att jag tröttnade på det, eftersom jag tror att man behöver vara mer kunnig än jag för att kunna läsa ut något, samt att fler valpar skulle ha testats. Nu vet jag att en blivit champion (kanske en kunnig ägare?), en korad (kanske en ovanligt bra individ?) och att några tävlat lydnad. Sedan fanns ett par utställningschampion också (intressant nog bara ur kullar där också mamman hade varit champion).

Så jag tycker att du skall ta det lugnt, cassiopeja! :) Jag har haft brukshund och detta blir min första småhund som jag väljer på det här sättet. Jag har utgått från tre saker: 1) jag gillar rasen - de flesta jag har träffat har varit trevliga (några väl reserverade för min smak), 2) jag hittade en uppfödare som har vettiga hundar, stabila och trevliga 3) jag konstaterade att man kan bara utgå ifrån om hundens föräldrar är linjeavlade eller ej (samt ögonlysta eller HD-testade). I alla fall med mina ringa kunskaper om mentalitet.
 
Senast ändrad:
Sv: En till fråga om att välja uppfödare

Nu har det uppstått lite praktiska bekymmer, som har klurat till mina hundköpsplaner ytterligare, så nu känner jag mig bara helt totalt snurrig och jag vet inte hur jag ska lösa det hela... :crazy: :cry:

Jag är beroende av att min mamma och min sambo tar varsin semestermånad som dom tar hand om valpen. Men dom har bara möjlighet att ta semester under sommarmånaderna. Själv ska jag ta två månaders semester just när vi tar hem valpen. Min arbetsgivare har gett mig tillåtelse att ta långsemestern nån gång nu i vår, FÖRE den allmänna semesterperioden. Men - det finns ingen uppfödare som planerar valpar till i vår! (jag har ringt runt till nästan "alla" femton uppfödare som finns i sverige, eller hur många dom nu var, och frågat om deras planer, i och för sig har jag inte ringt till dom i skåne för jag vet inte om det skulle funka att åka bil 60-70 mil med en nybakad valpbäbis). :(

Det går bra att åka - bara du tar lite rast! Sedan finns det möjlighet att stanna och sova över på vägen! ;)

Det finns visserligen en kull som är leveransklar i februari/mars. Men jag är lite skeptisk till den kullen av flera orsaker. Jag har inte pratat med den uppfödaren än, vilket jag kanske borde göra först, innan jag dömer ut den helt (men jag menar vad ska hon säga? - klart hon kommer säga att det blir en jättebra kull av en jättebra kombination av föräldradjur, annars hade hon väl inte parat dom?)

Vad är det för "fel" på dem? Kanske skall du träffa föräldradjuren först? Jag konstaterade att de hundar jag såg och upplevde hos kenneln gav mig mest. Men är felet att hundarna är alltför linjeavlade, så hjälper det inte hur trevliga de är...

Så i så fall måste jag vänta ett år till, till nästa vår. Men jag vill så himla gärna byta jobb, och jag kan inte söka nytt jobb innan jag har skaffat valp, för det är ju bara här som jag har möjlighet att ta flera månaders semester.... Och ska jag behöva vara kvar på det här jäkla stället i ett år till utan att ens ha börjat _försöka_ söka något annat, kommer jag ha hoppat framför ett tåg innan dess, så då skulle visserligen alla problem vara ur världen...

Men åk till skåne! :) Jag säger som de andra - det är inget avstånd om du tänker på att du skall ha hunden i kanske 15 år! :) :love: Dessutom finns det väl skåningar här på forumet som kanske kan hjälpa till?

Gaaaahh!! :devil: Jag blir tokig! (förlåt mitt mega-svamliga inlägg...!) :p

nejdå, såja, såja... :love: *tröstar*
 
Senast ändrad:
Sv: En till fråga om att välja uppfödare

Ja jo efter lite funderande så inser jag att det är lika bra att ringa och höra med skåne-kennlarna också. Det är i alla fall tre till, och kanske någon av dom kan tänkas planera en intressant kull till våren om jag har tur...

Det var faktiskt riktigt roligt att ringa runt och prata med kennlarna. Några hade kommit väldigt långt i sin planering och hade valt både tik och hane till kullar som planerades till nästa sommar. Medans andra nästan idiotförklarade mig och undrade varför jag ringde i så god tid - "Hur ska jag veta redan nu om jag planerar några kullar till i vår?" Några tog sig tid och pratade och frågade en massa om mig och min hunderfarenhet, medans andra bara skrek "NEJ VI HAR INGA VALPAR!!!" innan jag ens hade hunnit presentera mig...

Men en sak som oroar mig lite är att jag har hört att det kan vara ganska svårt att få köpa en valp överhuvudtaget. Uppfödarna har en masa krav på valpköparna och säger ofta nej till valpköparspekulanter. Jag är rädd att jag inte kommer "kvala in" i deras ögon. :crazy: Jag vet att flera inte säljer valpar till heltidsarbetande och tycker att hunddagis eller dagmatte är förkastligt. I slutändan kanske jag tvingas köpa en blandras ändå?... :crazy:

prinsessfeminist skrev:
Vad är det för "fel" på dem? Kanske skall du träffa föräldradjuren först? Jag konstaterade att de hundar jag såg och upplevde hos kenneln gav mig mest. Men är felet att hundarna är alltför linjeavlade, så hjälper det inte hur trevliga de är...
Tja, dels så är det hanens första kull. Dvs ingen vet vad han lämnar för avkommor. Sen är både tiken och hanen väldigt väldigt små. Och jag vill helst ha en lite större individ. Sen är det två olika färger som paras - den färgen jag vill ha och en annan. Så risken är stor att det inte blir så många av "min" färg. Sen har hanen en veterinärkommentar på SKK-hunddata: "retinopati - sannolikt ej ärftl". Jag har inte fått fram så mycket om retinopati mer än att det är någon slags ögonskada, och att man inom rasen Basenji inte alls får använda hundar med det dom kallar för "Basenji-retinopati" i avel.

OK, jag har inte pratat med kenneln än, men antar att uppfödarna vet något om sjukdomen som gör att dom är lugna och trygga med att använda en sån hane i avel. Men frågan är om jag vill ta den risken... Tänk OM det nu skulle visa sig att det är ärftligt och min hund med åldern blir blind?... :( Jag vet inte heller om jag törs prata med uppfödaren. Jag menar här kommer jag - en nybörjare och ett blåbär - och börjar ifrågasätta deras decenniers av erfarenhet av att välja avelsdjur? Jag skulle nog inte ens våga fråga varför dom använder en hane med den åkomman. Bara själva grejen att ställa frågan känns oartig och besserwissrig... (för det är flera som har rekommenderat denna kennel och säger att dom är jättetrevliga och har bra hundar). Så jag vet inte hur jag ska göra där, eller vad jag ska tro på. Det skulle vara enklast att bara avfärda den kullen...

prinsessfeminist skrev:
nejdå, såja, såja... :love: *tröstar*
Taaack, det känns faktiskt bättre nu! :love: :love:
 
Sv: En till fråga om att välja uppfödare

En 2:a innebär inte alltid ändamålsenlig fysik. Titta bara på Schäfer eller rottis. Där finns det skräckexemplar som aldrig skulle klara en mil i skogen utan att gå sönder. Min egen har bara fått treor, men om det är något hon har så är det ändamålsenlig fysik. Däremot är hon inte fet och bred som en ladugårdsvägg och då blir det inte ens en tvåa.

Jag struntar faktiskt i just utställningsresultat. Hellre tar jag med mig någon som kan bedöma om föräldrarnas exteriör är hållbar. Om dessa sedan motsvarar rasstandard är mig likgiltigt. Så länge jag kan se att det är en Schäfer, Pudel osv så är jag nöjd.
 
Sv: En till fråga om att välja uppfödare

i och för sig har jag inte ringt till dom i skåne för jag vet inte om det skulle funka att åka bil 60-70 mil med en nybakad valpbäbis).

70mil är ingenting ;)

Vi åkte 128 mil med vår bejbis. ( kom precis hem )

Det har gått bra och han har varit otroligt duktig.

Fast nu när vi kom hem så spelade buset över :crazy: :D
 
Sv: En till fråga om att välja uppfödare

Hejsan! jag har själv en mindre hunduppfödning (schäfer) och tycker att du ska lägga ner lite tid på att hitta en uppfödare som du verkligen gillar och kan lita på.
Ring och prata med alla ! Åk och besök flera uppf. innan du bestämmer dej och träffa deras vuxna hundar, det är ju inte så länge valpen är liten & gullig, så det är ju viktigt att du verkligen tycker att föräldrarna motsvarar din idealhund.
Hundar med sjukdomar/eller som nedärver defekter ska/får inte användas i svensk avel. Finns misstanke om sådant så välj bort valp ur den kombinationen!
Jag anser att avelsdjur ska hålla rasstandard (det är därför den finns!) men om du inte ska ställa ut din hund eller tävla så kanske det inte spelar någon roll hur den ser ut? /M
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 218
Senast: geting
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 985
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 189
Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 531
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp