En till fråga om att välja uppfödare

cassiopeja

Trådstartare
Hur mycket jobb ska man lägga ner på att välja uppfödare tycker ni, om man inte är utställningsintresserad? Hur noggrann tycker ni att man ska vara?

Om man tittar på SKK hunddata och ser att vissa uppfödare har valt att avla på helt obedömda hundar, eller hundar som till och med har någon veterinärkommentar om någon defekt som "sannolikt" ej är ärftlig, tycker ni att man ska bry sig om det och välja bort dom kullarna/uppfödarna i så fall? Hur stor betydelse skulle ni lägga vid om en tik av sällskapshundsras enligt MH-test är skottberörd (tex 3:a?, 4:a?, 5:a?)?

Det känns som om det finns så himla mycket att kolla upp, bedöma och ta hänsyn till att jag blir alldeles snurrig... :crazy:

Det som egentligen känns viktigast för mig är att att uppfödaren är trevlig och känns bra, att valpkullen planeras vid den tid som vi helst skulle vilja köpa valp, att man tycker att tiken är trevlig att träffa och att uppfödaren följer SKK och rasklubbens regler.
Om man ser bara till dom "kraven", vad kan gå fel då, som man i efterhand kan tänka "DET skulle vi ha kollat upp innan"?....
 
Sv: En till fråga om att välja uppfödare

Uppfödare som notorisk avlar mot utseende är inte de bästa enligt mig. De kan ge avkall på lite vad som helst bara för att en hund är snygg. Lite HD och andra ärftliga sjukdomare är inte så viktigt om hunden vunnit många cert.

Jag skulle valt bort helt obedömda hundar. Varför är de inte utställda eller gått på nått prov? Har uppfödaren koll på sjukdomar och andra saker eller är det någon som tagit en kull för ro skull? Har de vetat hur valparna ska avmaskas, milötränas etc etc. Att ställa ut tiken ger rabatt på registreringen av valparna, så follk brukar gå på åtminstine en utställning för att få det billigare. Eller är det så att hundarna inte går att hantera eller är de så miljörädda eller avskyra andra hundar? Eller är så så otroligt orastypiska?

Tja jag skulle inte vilja ha en hund som är efter skottberörda föräldrar. Min kompis har en tik "bara till sällskap". Hon blir rädd om de slammrar hemma, en skåpdörr som åker igen, att gå under en bro och så åker det en bil över osv. Det finns så MYCKET i vårt vardagliga liv som hon reagerar över. För att inte tala om nyårsafton...

Det är inte så mycket man kan kolla upp själv. Men anvnd Hunddata och kolla på syskon, föräldrar, och nån generation bak etc etc. Det kanske är så att tiken är den enda som är HD/AD u.a. och resten är belastade och sånna saker. Sen kan man inte göra så mycket mer :)

Jag lägger största vikt vid arbetsmeriter och armbågar och visste redan innan pärlan kom hem att hon inte skulle bli så mycket att hänga i julgranen, å det blev hon inte heller :D Men hon var fri på alla leder och det var mitt mål för den här gången eftersom att alla mina hundar har haft armbågsfel!
 
Sv: En till fråga om att välja uppfödare

Jag tycker man ändå ska kontakta avelsrådet och tala om att man inte har några ambitioner att ställa ut eller tävla. Det skadar ju inte och säkert kan de tipsa om bra sunda hundar i vart fall. Sedan behöver man ju inte köpa därifrån för det. Men det är helt klart värt att höra sig för och sondera terrängen lite.. tycker jag.

Men som sagt det är inget som säger att en hund efter extriört eller prestationsmässigt fina hundar är en "vettigare" hund än någon annan.
En mer eller mindre vedertagen sanning är ju att blandraser ofta verkar bli bättre och stabilare menalt för att de inte är sönderavlade. Huruvida det stämmer låter jag vara osagt dock.
Men man ska absolut kräva att få träffa föräldrarna och h elst båda eller så många som möjligt ur deras avelslinje för att se hur valpen kan tänkas bli som vuxen. Nervös? Rädd? Trevlig? osv osv.
Sedan kan man ju alltid "råka" tappa plånboken eller liknande i närheten av valparna och se om de springer och gömmer sig eller om de går fram och undersöker vad det var som damp ner i golvet.
Om man ska ha en jakthund är det en idé att ta på sig jaktbrallorna och ta med sig en vinge, klöv eller tass från det vilt man ämnar jaga. MEN ALLTID fråga om det är okej med uppfödaren innan! Har denne tänkt sig harhundar är det ju inte så uppskattat eller intelligent att hiva in en rådjursklöv bland valparna.
För jag bryr mig inte om vad folk säger, man märker redan vid fyra veckor vilken av valparna som kommer ha mkt jaktlust, vilken som är tryggast i kullen osv osv.

Ett problem med att gå igenom avelsrådet är ju att uppfödaren förmodligen vill att man ska meritera sin hund och då gäller det ju att göra klart från början att det har jag inga planer på om man nu inte har det.
Själv blir jag så frustrerad varje gång jag köper hund och uppfödaren mer eller mindre kräver att jag måste tävla (jakthundar). Min första hund fick jag t.o.m skriva kontrakt om att jag skulle meritera hunden för att överhuvudtaget få köpa. Nu senast har jag tvingats skriva kontrakt om att ge uppfödaren och andra förvalsrätt på valpar om jag väljer att valpa min tik.
Sådana gånger vill jag bara häva ur mig att "men för f*n vill du sälja hunden eller inte!"
Samtidigt förstår jag dom eftersom hanhundarna inte får stå kvar på a-listan om inte valpar efter dom meriteras efter tre parningar och liknande regler i vissa rasklubbar och det gagnar ju absolut raserna i slutändan och deras jaktprestationer. Det bör ju finnas liknande regler med utställnings och brukshundar? Eller?

Summan av kardemumman; JAg tycker absolut man ska lägga ner noggrant arbete på val av uppfödare och detta är ju helt klart lättare om uppfödaren i fråga meriterar sina hundar. Men samtidigt skulle jag inte tveka att köpa en hund efter en tik jag vet fungerar bra i jaktlaget fast hon inte är meriterad.
En sak till med "seriösa" uppfödare är ju att man oftast kan lämna tillbaka valpen inom ett år om man inte är nöjd eller den visar sig ha dolda fel och få pengarna tillbaka.

Mvh
Björn
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: En till fråga om att välja uppfödare

Det är väl självklart att uppfödaren vill sälja till någon som meriterar hunden. Dom vill ju hellre sälja till någon som jobbar med hunden.
Köparna väljer vem dom vill köpa hund av och uppfödaren väljer vem dom vill sälja till.
Jag tycker att det är positivt när dom inte säljer till vem som helst.
MVH
Pitchi
 
Sv: En till fråga om att välja uppfödare

Jag kan ju bara svara för min ras, så i första, andra och tredje hand skulle jag välja en uppfödare som satsar på hundar som är sunda fysiskt och mentalt. Är de obedömda, fine, om föräldradjur är testade enligt hälsoprogrammet och mh-testade.
Sen tycker jag det är en bonus om uppfödaren också fungerar som "facit", dvs är någon man kan ringa till med alla konstiga frågor och funderingar man har.
 
Sv: En till fråga om att välja uppfödare

cassiopeja skrev:
Hur mycket jobb ska man lägga ner på att välja uppfödare tycker ni, om man inte är utställningsintresserad? Hur noggrann tycker ni att man ska vara?

Om man tittar på SKK hunddata och ser att vissa uppfödare har valt att avla på helt obedömda hundar, eller hundar som till och med har någon veterinärkommentar om någon defekt som "sannolikt" ej är ärftlig, tycker ni att man ska bry sig om det och välja bort dom kullarna/uppfödarna i så fall? Hur stor betydelse skulle ni lägga vid om en tik av sällskapshundsras enligt MH-test är skottberörd (tex 3:a?, 4:a?, 5:a?)?

Det känns som om det finns så himla mycket att kolla upp, bedöma och ta hänsyn till att jag blir alldeles snurrig... :crazy:

Det som egentligen känns viktigast för mig är att att uppfödaren är trevlig och känns bra, att valpkullen planeras vid den tid som vi helst skulle vilja köpa valp, att man tycker att tiken är trevlig att träffa och att uppfödaren följer SKK och rasklubbens regler.
Om man ser bara till dom "kraven", vad kan gå fel då, som man i efterhand kan tänka "DET skulle vi ha kollat upp innan"?....

Exakt den här diskussionen hade jag min väninna häromdagen! Hon vill ha en lagotto, är inte utställningsintresserad (men vill att hunden skall se ut som en lagotto och inte något högbent "staket").

Jag sade till henne, och jag skriver till dig - dra inte ned kraven bara för att inte du är intresserad!

Föräldrarna skall vara friska och de åkommor som visas på hunddata testas därför att man inte med säkerhet vet om det är ärftligt eller inte. Varför chansa bara för att du kanske inte vill avla själv? Att föräldradjuren är friska a och o. Ingen, inte någon, vill ha en sjuk hund!

Det jag tycker att du skall kolla är graden av linjeavel. Visst är det bra om båda föräldrarna är utställningmeriterade (om inga andra meriter finns, så är SUCH eller vad det kan vara i alla fall ett tecken på att hunden klarar att vistas i stora sammanhang alltid något). Men köp inte hund med fina titlar på bekostnad av att en mycket meriterad hund förekommer på flera ställen i stamtavlan.

Linjeavel är något som skall skötas med försiktighet. Att en hund som har en mamma som är hårt linjeavlad på och en pappa som är från en HELT annan linje - innebär inte att nu är allt frid och fröjd för att just den här kombinationen är utavlad. Mitt råd är att kolla det noggrant. Ju mindre inavel, desto bättre! Sedan är det mer eller mindre ofråkomligt i vissa raser att viss linjeavel existerar. I så fall, tänk på att det skall ligga så långt bak i stamtavlan som möjligt.

En annan sak som jag sade till min väninna är att hon faktiskt inte vet om hon gillar utställning eller ej. Att hunden är fin stör inte i skogen, det kommer aldrig vara ett "problem" att hunden ser bra ut. Dessutom så kanske hon (eller du) någon gång skulle vilja ställa ut? Det vet man inte alltid innan. Jag som tidigare haft ett svalt intresse har själv blivit mer intresserad. Det berodde på att jag råkade ha en hund som visade sig vara fin.

Ingen kennel vill sälja till bara utställningsintresserade, utan vill sprida sina valpar. I en kull där man kan förvänta sig en och annan stjärna, så kommer det alltid att finnas hundar som håller måttet, men som kanske inte är vinnare. Om du är ärlig och säger vad du vill ha, så kommer uppfödaren att visa dig den valp han/hon tror passar. Det är inte så enkelt att valpar ur en "utställningskull" alla blir champions, för givetvis är individerna olika.

Jag hade varit tveksam till det där med skottberördhet, men det bästa är i så fall (tycker jag) att fråga uppfödaren hur skottberörd hunden är, hur det yttrar sig och så vidare. Jag tycker du fick bra svar tidigare, så lyssna på dem som kan den biten.

Du skriver undrar vad som kan gå fel om du väljer en uppfödare som du trivs med... Tja, fungerar du med henne/honom så tror jag att du har de bästa förutsättningar om något skulle bli ett problem för dig. Jag hade hellre valt en uppfödare som jag fungerar ihop med än en som har de allra bästa meriterna på sina hundar.

Men framför allt, Cassiopeja - se till att du gillar tiken. Känns tiken som en hund "som du skulle vilja ha" (och som är frisk och sund) - då tror jag att du har god chans att få en valp som passar dig! :love:
 
Senast ändrad:
Sv: En till fråga om att välja uppfödare

Lägg ner lika mycket möda som om du har tänkt att tävla med hunden. 95% av en hunds liv är vardag med familjen, även om den är utställningsstjärna eller annan tävlingshund, så i praktiken är det ingen större skillnad. Även om du enbart skall ha en "sällskapshund" vill du väl ha en frisk och sund hund mentalt och fysiskt? En som kan följa dig många år, med lust på livet. Inte en som blir panikslagen när en bil baktänder, varje nyår och påsk. Eller drabbas av hjärtfel i unga år, eller HD, AD, diskbrock...... Gör listan så lång du vill med fysiska och psykiska problem, och leta sedan reda på en uppfödare med friska sunda linjer och trevligt bemötande, för visst är det vad du vill ha?!

Mvh,
Duvan
 
Sv: En till fråga om att välja uppfödare

Duvan skrev:
Lägg ner lika mycket möda som om du har tänkt att tävla med hunden. 95% av en hunds liv är vardag med familjen, även om den är utställningsstjärna eller annan tävlingshund, så i praktiken är det ingen större skillnad. Även om du enbart skall ha en "sällskapshund" vill du väl ha en frisk och sund hund mentalt och fysiskt? En som kan följa dig många år, med lust på livet. Inte en som blir panikslagen när en bil baktänder, varje nyår och påsk. Eller drabbas av hjärtfel i unga år, eller HD, AD, diskbrock...... Gör listan så lång du vill med fysiska och psykiska problem, och leta sedan reda på en uppfödare med friska sunda linjer och trevligt bemötande, för visst är det vad du vill ha?!

Mvh,
Duvan


:bow: :bow:

Mycket bra råd! Hunden skall finnas hos ägaren i kanske 10-15 år. Man kan inte vara för seriös - men sedan är klart, alla kan ha otur - trots de största ansträngningar. :(
 
Sv: En till fråga om att välja uppfödare

Kunde inte sagt det bättre...
 
Sv: En till fråga om att välja uppfödare

Tack för svaren och era intressanta åsikter, som har fått mig att fundera lite över på vilken nivå jag ska lägga kraven. Jag känner nog att jag inte har tillräckligt med kunskap och erfarenhet för att kunna bedöma eller ha åsikter och krav om vissa saker.

Som exempel kan tas om man tittar väldigt mycket på MH-testresultat, och en tik har höga poäng på rädsla. Då skulle man ju lätt kunna stryka den tiken direkt, för vem vill ha en rädd hund? MEN - enligt min begränsade erfarenhet så kan det väl även vara ett tecken på en väldigt uppmärksam, lyhörd och signalkänslig hund, som kanske upplevs som följsam och lätt att jobba med? Om nu rädslan i vardagssituationer inte är allt för framträdande, så skulle det ju kanske kunna vara en riktigt trevlig hund (här tänker jag på vallhundar jag har träffat).

Och jag vet egentligen inte hur mycket vikt man kan lägga vid ett MH-test, som visar hundens reaktioner under några timmar av hundens liv, eller hur stor inverkan föraren har på hunden, eller om det kan ha betydelse om hunden eller föraren hade en "dålig dag" just under testet. Jag har ingen aning om sånt. Och ska man överhuvudtaget titta på MH-test, när det inte är något krav inom rasen och det bara är ytterst få som - av eget intresse - har MH-testat sina avelsdjur (vad jag har förstått är det jättesvårt att ens att få möjlighet att testa en hund av sällskapsras).

Det är det jag menar med att jag egentligen kan alldeles för lite för att ställa höga krav.

För att ta ett annat exempel så är det inom rasen inget krav på att HD-röntga, men ytterst få gör det ändå. Om jag då skulle ställa kravet att jag vill att föräldradjuren ska vara HD-röntgade - bara för att jag kanske skulle tycka att det känns som en viktig sak pga jag tidigare har haft en hund av annan ras med höftledsfel - kan jag få vänta ett par år eller mer på att två HD-testade individer paras. Och då kanske det är något annat som inte stämmer, som tex att tiken är skygg eller att jag inte trivs med uppfödaren.... Så det känns som om det vore dumt om jag skulle ha det kravet.

Jag tror nog att jag får förlita mig på SKK och rasklubbens egna krav när det gäller vilka sjukdomar som ska testas och vilka meriter eller bedömningar en hund ska ha för att valparna ska få hänvisning. Så dom omeriterade föräldradjuren faller nog bort helt. Sen tror jag att jag får försöka koncentrera mig på att jag gillar tiken och att hon känns som en bra hund.
 
Sv: En till fråga om att välja uppfödare

rädsla har inget med följsamhet att göra, däremot är leklust det (rätta mig någon om jag har fel).

om det inte kontrolleras så mycket med HD och MH (AD?) så får du börja titta på vad uppfödarna avlat fram. välj en tik och titta på tidigare avkommor, hennes syskon och kennelns övriga hundars avkommor osv. sedan jämför du med andra kennlar. kanske finns det någon kennel vars hundar är mer meriterade än andras?
 
Senast ändrad:
Sv: En till fråga om att välja uppfödare

Du ser - varför skulle jag överhuvudtaget bry mig om att läsa ett MH när jag inte ens kan tolka det?!! ;)

Nångång måste jag lära mig att inte vara så jäkla överambitiös! Jag vill ha en trevlig hund. Jag ska nog skita i alla bokstäver och sånt, och inte ens försöka förstå, utan lämna sånt åt proffsen. Jag tar mig ju bara vatten över huvudet och gör bort mig om jag försöker. :idea: Jag är så jäkla jobbig ibland! :p
 
Senast ändrad:
Sv: En till fråga om att välja uppfödare

cassiopeja skrev:
Och jag vet egentligen inte hur mycket vikt man kan lägga vid ett MH-test, som visar hundens reaktioner under några timmar av hundens liv, eller hur stor inverkan föraren har på hunden, eller om det kan ha betydelse om hunden eller föraren hade en "dålig dag" just under testet. Jag har ingen aning om sånt. Och ska man överhuvudtaget titta på MH-test, när det inte är något krav inom rasen och det bara är ytterst få som - av eget intresse - har MH-testat sina avelsdjur (vad jag har förstått är det jättesvårt att ens att få möjlighet att testa en hund av sällskapsras).

.

Men man kan ju ändå se en viss tendens, tycker jag. Och visst är det svårare att få plats till en icke-bruksras på mh, men jättesvårt är det absolut inte! (att få plats till blandraser däremot...DET är jättesvårt! :crazy: ) I min ras är det heller inget krav, men klubben pushar för det och hjälper ibland till att anordna. Personligen tycker jag att det är i allas intresse, ägares, uppfödares och rasklubb.
Sen får man ju ha i minne att vissa egenskaper är mer eller mindre önskvärda, och jag tycker att det borde finnas en "mall" för varje ras så att även oinvigda har en chans att tolka resultaten.
 
Sv: En till fråga om att välja uppfödare

rädsla och sånt som inte låter bra ÄR inte bra. du ska undvika en skarp hund (defenitivt i kombination med rädsla). leklust är BRA! hög kamplust (arbetslust) underlättar om du tänkt jobba lite med hunden. en dådkraftig (modig) hund är enklare att ha och göra med (tycker jag).
 
Sv: En till fråga om att välja uppfödare

hej!

Du har redan fått en massa bra svar, jag vill bara berätta hur vi resonerade.

Först ringde jag till Svenska Kennelklubben och bad om en lista över godkända uppfödare inom rasen, sedan ringde jag valphänvisaren och pratade lite med honom. Därefter ringde jag upp ca 5 uppfödare och av dessa kände jag att jag fick bra dialog med två, den ena köpte vi vår valp av. Eftersom rasen är helt ny för oss ansåg vi att det var viktigt att ha någon man kan ringa dygnet runt när man har frågor. Dessutom får man väl någon slags känsla om man kan lita på personen eller inte.

Vi hade inga planer på att ställa ut, men bad ändå att få en helt korrekt hund eftersom man aldrig vet vad vi vill göra i framtiden. Tänk om hunden blir supermegaduktig och vi vill ha valpar efter honom? Vi var också tydliga med att berätta för uppfödaren vad vi vill göra med hunden och att hon själv fick välja ut den hund hon tror passar oss bäst, visserligen ville vi ha en hane men hade hon trott mer på en tik hade vi litat på henne (uppfödaren).

Vi besökte också uppfödaren ganska tidigt och fick en ganska klar bild över hur mamman och mormor var, hur de behandlades av familjen och hur de arbetar med hundarna. Jag ringde också den fd ägaren av pappan och ställde frågor.

Det där med MH-test och sånt är bra, men som du skriver kan hunden likaväl ha haft en dålig dag. Därför tyckte vi det var minst lika viktigt att se hur hunden klarar sig i det dagliga livet. Om hunden bor i ett hem med tre barn, är ute på sociala tillställningar och träffar mycket människor, bor i skogen där jakt förekommer, känner jag att det är lika bra om ett MH-test...

Pinglan
 
Sv: En till fråga om att välja uppfödare

Tyvärr känns det som om jag redan har gjort bort mig hos den första uppfödaren jag kontaktade, när jag började ställa korkade frågor om MH och HD och sånt. :o Jag har nog bränt mina skepp där... :crazy: Synd eftersom det kommer många bra hundar därifrån som har gjort bra ifrån sig i flera sammanhang, och flera som har rekommenderat den uppfödaren. Det är ju ingen idé att jag hör av mig igen och ber om ursäkt för mina korkade frågor, för då gör jag bort mig dubbelt. :angel: Fan också.
 
Sv: En till fråga om att välja uppfödare

äh, man kan aldrig göra bort sig för mycket. mitt motto (nej jag har ingen stolthet kvar i kroppen...). ta kontakt med uppfödaren igen! alla är vi nybörjare någon gång.
 
Sv: En till fråga om att välja uppfödare

åhå, jag läste bara sällskapsras och tolkade efter det... :angel:
 
Sv: En till fråga om att välja uppfödare

cillamuffins skrev:
rädsla och sånt som inte låter bra ÄR inte bra.
Men jag vill tex inte ha en hund med jakt i, så i mina ögon är stor jaktlust negativt. Men då var det någon som sa att stor jaktlust är positivt, för det är oftast samma sak som stor arbetslust.... :confused: (det var väl ungefär då som jag började tappa spåret) Och jag älskar ju vallhundar, men har fått höra att deras lyhördhet och signalkänslighet är det som ligger bakom att dom ofta är så rädda och nervösa av sig... :confused:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 218
Senast: geting
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 985
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 189
Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 531
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp