Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning
Men samtigit KAN man bli lurad av det "lätta", det är lätt att det känns bekvämt och bra men hästen jobbar inte utan har slunkit ut nånstans, och att verkligen få till bra arbete kan vara en ganska knepig balansgång, tycker jag. Fullblodshästar är oftast smarta, eller smartare i alla fall, det finns variationer som med alla hästar och jag känner en del inte så smarta
Det här håller jag med om

Köpte en fullblodsvallack e Diaglyphard i augusti förra året, då sex år. Fick börja med att få upp honom i hull och kondition, eftersom han varit avställd ett tag. Gick sju löp som ung, men togs sen av banan och tränades fälttävlan. Han räckte väl inte riktigt till, så han skrotade ett tag innan jag köpte honom. En mycket trevlig herre, nu när han landat
Han hade en period i nov-dec när han flög i luften för allt, började väl komma i bättre kondis och kanske också en testperiod.
Nu tränar vi mer seriöst, och det mina tränare framför allt fokuserar på är att få honom att vinkla mer bak och jobba under sig, för som de säger "springa fort kan han, nu måste han springa långsamt och jobba".
Men jag upplever att han går gärna i ett "bekväm-tempo" och när vi nu börjar kräva lite mer springer han ifrån jobb istället. Biter i bettet när det börjar bli jobbigt, särskilt i vänster varv. men vi jobbar på.
Och graman sätter jag faktiskt på när jag rider ut, som säkerhet, (som på stranden på min avatar)även om han nu är mycket lydigare. Men i början körde han upp huvudet och bara drog. Och då gick det fort

Eg kanske det räcker med martingal nu, men jag är lite fegare nu för tiden, kommer kanske med åldern