Bukefalos 28 år!

Ensilage med ganska högt värde

J

javill

Har fått tag på ett ensilage med ganska bra värden. TS halten är dock endast 48%. Jag brukar ge fri tillgång så det kanske inte är någon fara med värdena då? Räknar med att de äter mellan 10 och 15 kg/dygn beroende på tillgång till bete och hur kallt det är (förutom shettisen som nog får i sig ca 5-6 kg). De går på lösdrift.

Här är analysen i per kg torrsubstans,

TS 48%
Energi 10,8 MJ
smrp 98
Ca 4,7
P 3,1
Mg 1,3
K 31

och så något som jag inte vet vad det är mdfiber 584g, någon som vet vad det är?

Hästarna som ska äta är (uppskattad vikt inom parentes och deras arbete ligger inom promenadridning) ett digivande islandssto (375 kg), ett fullblod (400 kg), ett islandssto (375 kg) och ett halvblodsarabkorsningssto (425 kg). De två förstnämnda är jag inte bekymrad över alls. De andra två är kanske ok med tanke på att de är 19 och 21 år? Glömde förresten fölungen han diar och äter väl en del men, vet inte hur mycket han kan tänkas få i sig på ett dygn?
Kruxet är att det också är två valacker, en islänning (350 kg) och en shettis (150 kg) som ska äta av det. Vad tror ni om att låta de gå med de andra dagtid men, att de får gå på egen lösdrift på natten med fri tillgång till halm. Kan man ge den bra maten bara på dagtid?
Känns som om det vore bra om det kan funka. Får betala 50 öre/kg + moms. Jag kan behöva en billigare period framöver än det varit hittills i år.
 
Sv: Ensilage med ganska högt värde

Jag skulle ge fri tillgång till alla. Om en häst har mat hela tiden så äter den lite men många gånger under dagen. När hästen har insett att det finns mat hela tiden så "tokäter" den inte längre utan äter vad den behöver. Om man ger höhögar så måste dom ju äta tills det är slut annars äter någon annan upp maten. Så med de värden du har så skulle ca 10 kg vara lämpligt men det skadar inte med mera (det blir lite högt proteinvärde, men det gör inget eftersom att det kommer från grovfoder (farligt om det kommer från kraftfoder))
 
Sv: Ensilage med ganska högt värde

De två valackerna med lägre behov skulle jag inte tveka låta gå på "bara" halm på nätterna, om det inte blir ett enormt merarbete för dig. Halmen jämnar ut det höga proteinet också. Grattis till bra foder!
 
Sv: Ensilage med ganska högt värde

Tack! Ska klura lite på hur jag ska lösa halmfrågan för valackerna utan en massa extra jobb. Än så länge går de två på bete. De har rejält med hull sen sommarbetet så jag tänkte att i början får de bara silage en gång om dagen. Typ en skottkärra full. Ökar mer när det blir kallare och de blivit av med lite hull. Hade tänkt att ha dem med stona då för att underlätta fodringen men, med tanke på värdena så lutar det åt halmlösningen.
 
Sv: Ensilage med ganska högt värde

Jag hakar på här, eftersom mitt silage också har låg ts-halt.

ts 43%
smrp 50 g/kg foder
energi 4,5 mj/kg
kalcium 1,7 g/kg
Fosfor 1,4
Mg 0,7
Kalium 6,4

Det känns nästan som om det skulle räcka att bara ge grovfoder och mineraler, och inget kraftfoder alls? Ett halvblodssto i 5:e dräktighetsmånaden som är i bra hull och inte arbetas, samt shettis på 1,5 år som också är i bra hull.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 237
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 385
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hejsan allihop, ska skaffa D-ponny och den ska SJÄLVKLART gå på fri tillgång till hösilage i slowfeedingnät (förstår helt ärligt inte...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 493
Senast: Gimlan
·
Foder & Strö Sedan november 2011 har vi fodrat våra hästar med horsehage. Dels pga av att vi inte har varken förvaringsplats eller möjlighet att...
Svar
2
· Visningar
1 026

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • The Eras tour Stockholm
  • Vad läser du just nu?
  • SD:s trollfabrik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp