Era egna försäkringar

Chili

Trådstartare
Vi tjatar ju ofta om hur vi har hästarna försäkrade... men hur står det till med oss själva? Jag ska sätta mig in i detta nu då jag är osäker på min försäkring, då föräldrarna betalat detta och även var snälla nog att göra det när jag pluggade. Men det börjar bli hög tid att betala själv nu, och kanske lägga till något.

Trots allt lever ju vi hästmänniskor ibland lite farligt och lite extra försäkring skulle ju knappast skada? Själv har jag varit med om rejäla olyckor när jag var yngre, så hemska saker kan ju hända.

Likaså testamente. Hur många har skrivit vad som händer med hästen om man själv dör?
 
Sv: Era egna försäkringar

Livförsäkring och olycksfallsdito. En vårdförsäkring genom arbetsgivaren som garanterar mig vård inom 24 timmar oavsett vad det är (propp i örat eller benbrott spelar ingen roll). Separat försäkring som täcker upp inkomstbortfall och extrakostnader.
 
Sv: Era egna försäkringar

Har min försäkring i Trygg-Hansa, deras Trygg-Vuxen-försäkring (sjuk och olycksfallsförsäkring). Hade nyligen en oberoende försäkringsmäklare ute som gick igenom min familjs försäkringsskydd, och han ansåg att vi var ordentligt försäkrade. Jag har varit med om en ganska rejäl skada i samband med hästarna, och är helnöjd med försäkringsbolagets agerande.
Försäkringsvillkoren sågs över av mina föräldrar när jag fick egen häst i samband med att det var så mkt prat om att vissa försäkringsbolag inte ersatte alla skador i samband med ridning eftersom det klassas som en högrisksport. Mitt bolag var ett av få som ersatte ALLA skador, oavsett om de hände på stallplan eller under tävlingsmoment.

Hästen ägs av mig och min man gemensamt (även om det bara är jag som har intresset) så skulle jag dö så gör han vad han vill med henne (läs: då säljer han hästen mha någon kunnig hästmänniska)
 
Sv: Era egna försäkringar

jag har någon extra försäkring för mig om saker händer i samband med hästar. Har itne riktigt koll, mamma som har, men jag ska ha ganska heltäckande försäkringar tydligen.

har inget testamente, men mamma får hästarna om det skulle hända mig något. Har vi båda åkt bort till exempel har vi faktiskt skrivit något papper om vad som ska hända med hästarna, vem som skulle få vilken/ansvara för dem osv.
 
Sv: Era egna försäkringar

Jag har så vitt jag vet ingen försäkring alls och orkar inte heller skaffa.

Har inte skrivit något juridiskt godkänt testamente, men väl ett kort brev där alla mina viljor om framför allt hästen (i.e att hon ska avlivas) är framförda, som mina föräldrar fått.
 
Sv: Era egna försäkringar

Upptäckte att jag har tre olika försäkringar som gäller när jag nu bröt tummen i våras. Så jag har det nog något bättre förspänt än hästarna. De har ju bara en var.:angel:
 
Sv: Era egna försäkringar

Det var ungefär det som framkom på fikarasten :p Varpå jag kom på att jag aldrig har funderat över min egen försäkring. Varje gång jag skadat mig har ersättningspengar glömts bort trots att jag kunnat vara rik på dem vid det här laget... :cool:
 
Sv: Era egna försäkringar

Kolla upp om det gäller ridolyckor för de flesta försäkringar från facket tar inte sånt..
 
Sv: Era egna försäkringar

Är försäkrad i trygghansa har deras extremsport försäkring som täcker alla typer av skador när det kommer till hästar och evt tävling
 
Sv: Era egna försäkringar

Jag har privat liv och olycksfallsförsökring pluss egen hemförsäkring!
 
Sv: Era egna försäkringar

Jag har en olycksfall som täcker skador och om jag blir invalid osv. Sedan har jag en försäkring som täcker med 3000 kr per dygn som jga tvingas ligga på sjukhuset om jag skulle behöva göra det pga skador.
 
Sv: Era egna försäkringar

Nej den täcker inte om du skulle åka av på tävling tyvärr...
 
Sv: Era egna försäkringar

Tips!
Satsa på en heltäckande försäkring som gäller både sjukdom och olycksfall.

Det är fler som drabbas av sjukdom idag än ett olycksfall.

På dem kan man få ersättning för själva sjukdomen, periodisk ersättning (sjukskriven) och engångsbelopp. Det kan också ge engångsbelopp vid vissa sjukdomar och rese och behandlinskostnader mm.

Om du bara har olycksfall, kolla att den gäller på heltid, händer det något på jobbet så får du ersättning både från jobbets försäkring och den du har privat. Vissa bolag har tyvärr bara på fritiden.
 
Sv: Era egna försäkringar

Trygg Hansas försäkring Trygg Vuxen gäller för skador man får på tävlingar också. Förutom om man är "proffsryttare". Nedanstående är klippt från Trygg Hansas informationsblad om försäkringen (http://www.trygghansa.se/04Privat/Document/P00786_prodblad_TryggVuxen_final.pdf):

• Försäkringen gäller inte för olycksfall som uppstår i samband med något av följande:
(...)
Deltagande i sport, idrottstävling eller organiserad träning som professionell idrottsutövare. Med professionell idrottsutövare menas att mer än hälften av den förvärvsmässiga inkomsten kommer från den idrott som utövas.
 
Sv: Era egna försäkringar

Nej den täcker inte om du skulle åka av på tävling tyvärr...

Jo, det kan jag säga med 100% säkerhet, eftersom jag fick ut ett antal tusenlappar (5-siffrigt) när jag åkte av på just tävling för 9 år sedan. ;)
Ett av få försäkringsbolag som inte gör skillnad på tävling vs träning/ridning hemma, ersätter ALLA utlägg som relateras till skadan (även inom galoppsport och uthållighetsmomentet i fälttävlan)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 730
Senast: Gunnar
·
Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 787
Senast: Diabetikern
·
Hästmänniskan 1. Jag "ska bara" rida femtio meter längs stora vägen för att komma till bättre ridväg, så jag rider på vänster sida. Det känns bättre...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
5 820
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp