Era senaste filmer, new edition!

Sv: Era senaste filmer, new edition!

Hästen ser ju jättefin ut!
Förstår vad du menar med sadeln, du får dåligt stöd för skänkeln va?!
Skänkeln ligger inte stilla och du får överkompensera för att komma med i sprången. Ser inte helt bekvämt ut :crazy:
I övrigt rider du riktigt trevligt :)
Hur högt tävlar du?
 
Sv: Era senaste filmer, new edition!

Tack! Vad roligt att du tycker det! :D
Det är ett ganska stort stöd ovanför knät så på henne som hoppar mycket med ryggen så blir det att sadeln "fäller krokben" för mig eftersom den puttar bak skänkeln när jag reser mig i sadeln...
Tusen tack!! :D Är på 120 ungefär men tanken är att vi ska upp på 130 i slutet på våren :)
 
Sv: Era senaste filmer, new edition!

Olympus
Trevlig häst.
Hon verkar ordentligt missnöjd med något, byter galopp även när du inte borde be om det och snärtar med svansen.
Har hon ont någonstans eller är det ryttarens hjälper som hon ogillar?
 
Sv: Era senaste filmer, new edition!

Olympus
Trevlig häst.
Hon verkar ordentligt missnöjd med något, byter galopp även när du inte borde be om det och snärtar med svansen.
Har hon ont någonstans eller är det ryttarens hjälper som hon ogillar?

Nä hon har varken ont eller ogillar mina hjälper. Det är en pigg häst med mycket attityd, ingen alldaglig ridskolehäst ;) Dessutom ett fuxsto :rofl: Hon är genomgången av veterinär senast 4 veckor innan filmen. Böjprov, tandkoll, kiropraktik, sadelkoll o.s.v helt ua med mycket beröm över sina jämna muskler och fina form.
Hon brukar vara så här i början av säsongen men det släpper när hon kommer in i sitt vanliga "arbete" igen :) Roligare häst att rida får man leta efter även om hon har sina perioder :)
 
Sv: Era senaste filmer, new edition!

*KL*

Sprillans ny film på Nilmar aka NIsse nu 3 år.

Tredje gången han löshoppar, 4 dje gången han är i ridhus.

Han fick en kraftig hovböld så han har inte gjort ngt de senaste 2 månaderna vi har precis börjat igen.

Jag är grymt imponerad av den här hästen och min röda mara här hemma får se upp för första platsen om bästa hästen är hotad :D

Mer bruna vallacker!! :D

http://www.youtube.com/watch?v=JBMPn9F72Ng
 
Sv: Era senaste filmer, new edition!

Olympus
Trevlig häst.
Hon verkar ordentligt missnöjd med något, byter galopp även när du inte borde be om det och snärtar med svansen.
Har hon ont någonstans eller är det ryttarens hjälper som hon ogillar?
Hästen är ett fuxsto som vill sköta allt själv. Som vill ha kontrollen.
Även hästar i världseliten gör så- för att man inte bryr sig så mkt- när den hoppar så fint.

Heja Olympus:bow:
 
Sv: Era senaste filmer, new edition!

Hon är riktigt fin din röding och du rider mycket mycket bra! Vad är det för stam på henne?
 
Sv: Era senaste filmer, new edition!

Haha

Det är bäst att ta det hela med ro!

Varför stressa när man måste hinna se alla pinnar på marken och i luften ;-)

Skön inställning!
 
Sv: Era senaste filmer, new edition!

En styck överladdad Loppan på dagens träning :p

http://youtu.be/1P1XoyC1PWk

Fin häst!

Jag tror du skulle ha bra hjälp av att inte "överdriva din eftergift" Att sitta upp mer efter hindren och vara snabbare tillbaka med ditt överliv för att blir övertydlig mot din häst, som i kombinationen blir du lite för länge där framme och då ligger hon på lite mot B hindret och får lite trångt.

Jag får nästan känslan av att det blir lite väl mycket i handen ibland?! Som någon skrev, Seg-stark... Tror att om du får hästen runt din skänkel lite till och framme för dina hjälper så kommer de bli mycket lättare =) Seg-starka hästar är sällan framme för skänkeln (man luras lätt av att de ligger på i handen men när man vill länga steget på dem finns det ofta inget att ta av, detta behöver ju inte gälla din häst )och behöver komma ihop utan att man måste hålla stenhårt i munnen =)

Lycka till !=)
 
Sv: Era senaste filmer, new edition!

Haha

Det är bäst att ta det hela med ro!

Varför stressa när man måste hinna se alla pinnar på marken och i luften ;-)

Skön inställning!

Ha ha ja precis :D

Håller på och laddar upp en ridfilm på lille Nisse. Första gången under ryttare i ridhus en annan häst inne samtidigt + min mamma på min röda mara. Hoppträning i stora ridhuset med bommar som far och hästar som springer. Tog 3-4 varv att leda sen var det bara att köra på.

Ursäkta men jag blir lite stolt när han sköter sig så bra :)
 
Sv: Era senaste filmer, new edition!

Så skönt med unghästar som har alla fötterna på jorden!

Min var likdan som unghäst (Han är lika filbunkig fortfarande sådär)
 
Sv: Era senaste filmer, new edition!

Tack!

Tror du har helt rätt! Är en ovana det där med att överdriva eftergiften över hinderna, och försöker att tänka på det och jobba på sitsen över :) Men som med de flesta ovanor så är det svårt att få bort :p Men jag jobbar på det.

Rätt även där! Har inte kunnat ha sporrar på henne då hon surar ihop totalt/sparkar/hoppar när jag la till skänkel och utan sporrar skiter hon totalt i mig :grin: Men har haft sporrar på nu i någon dag (även på kvällens träning) och då blir hon som du säger lättare att få runt skänklen men framför allt framme för den! Så det blir bättre även om det fortfarande är mycket att jobba på. Tränade även utan martingal och förbygel och kände redan där att hon va nöjdare, sto som hon e :D

Håller på att ladda upp film från kvällens träning så ska bli intressant om du/ni ser skillnad :)
 
Sv: Era senaste filmer, new edition!

Vilken fin häst du har, ser ut att finnas mycket hopp i henne! :d

När jag kollar på dina filmer undrar jag bara över några saker, och hoppas inte att du tar illa upp!

Det ser ut som att du placerar hästen i anridningen till varje hinder, och det känns lite som att hästen inte får träna upp sin taxeringsförmåga. Vad händer om du ställer upp lite längre serier, med olika avstånd mellan hindrena, och försöker störa hästen så lite som möjligt under anridning och när hon hoppar? Slutar det med att hon accelererar konstant, och till slut nästan kraschar, eller backar hon av själv?
Det känns nämligen som att du konstant har väldigt mycket i handen, och om du skulle lätta får jag känslan av att hästen kommer vara ganska förvirrad, eftersom den hela tiden har haft någon som har hjälpt den.
Det kan vara väldigt klokt att träna upp hästens taxeringsförmåga och lära den att backa av mot hindrena, inte minst för att ge er en vettig chans att prestera på högre höjder när avståndet helt plötsligt inte stämmer.

Min andra fundering handlade lite om samma sak, nämligen att mjukna i handen under det sista galoppsprånget, och ge hästen en chans att hoppa rundare.
På filmerna känns det som att du rider med väldigt mycket i handen fram tills det ögonblicket hästen hoppar av, och då slänger du fram hand och överliv istället.
Ett tips kan vara att under det sista galoppsprånget ta ett mantag ca 10 cm längre fram än händernas nomala position, och sedan behålla det mantaget under hela språnget.
Min gissning är att hästen på längre sikt kommer att hoppa rundare, dels på grund av att den inte får signalen att accelerera i varje språng som den får av att man slänger fram hand och överliv, och dels på grund av att den får chansen att välva överlinjen utan att någon stör.

Studs och kombinationer är två riktigt bra övningar att dels öva upp sin kroppskontroll (mjukna i handet det sista galoppsprånget - stilla hand - stilla överliv), och dels öva upp hästens taxeringsförmåga.
Jag kan även rekommendera kombinationer med galoppbommar, då måste hästen hålla koll på sina tassar utan att du hjälper den över huvud taget.


Detta blev ett väldigt långt inlägg, men jag hoppas att du förstår vad jag vill förmedla med det, och att du inte tar illa upp! :o

Lycka till, du har verkligen en fin häst med mycket potential!!
 
Sv: Era senaste filmer, new edition!

Är h*n väldigt stark? Ser så ut? Kan kanske vara en idé att betsla upp ett tag så det slipper bli att du har så mycket i handen precis innan språnget för det gör att sprången inte blir så bra som de kunde ha blivit. Sedan spontant känner jag martingal! Huvudet är väldigt högt hela tiden.
Skulle bli stor skillnad bara huvudet kom ner lite och h*n var mer med dig än mot dig;) Nu blir det lite stretigt ända fram till avsprångspunkten. Men bara en liten sak som är lätt åtgärdat:)
 
Sv: Era senaste filmer, new edition!

Som jag skrev i inlägget ovan så är det en ovana att överdriva så med eftergiften och jag jobbar på det :)

Hon är väldigt på hela tiden, skulle jag släppa henne så skulle hon antingen krascha eller stanna och jag vill inte riskera att hon kraschar. Jag vet att hon är väldigt hinderklok och kan backa av men hon kan inte riktigt "behärska sig". Sen är det mycket styrka och muskler som ska byggas upp fortfarande så hon orkar bära sig. Vi kör mycket studs, linjer mm hemma just för att hon ska tagga ner och börja tänka. Men hon är en stor häst med mycket attityd och vilja så det tar lite tid.

Jag försöker lätta några språng innan men jag blir för osäker emellanåt och vågar inte riktigt lita på henne. Detta är också en sak jag jobbar på, vet inte hur många gånger tränaren va på mig idag :p

Tack för tipset med mantaget, ska testa det nästa gång vi hoppar :)
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 605
Senast: Enya
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 414
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 180
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 837
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp