Bukefalos 28 år!

Erfarenheter av Rottweiler/labrador blandis?

T

The_Last

Våra nyinflyttade grannar hade med sig väldens läckrast hund! (tycker jag!)
STOR som ett hus va han! :)

Frågade va d va för blandning eftersom jag såg att det inte var en renrasig rottis, hade tippat på att d va labrador o d va d.
Hälsade iaf. på hunden och åh vilken underbar hund! :love: Verkade jättelugn och trevlig! Han hade tydligen ett kanonpsyke och älskar barn, det enda problemet dom egentligen har med honom är att han inte tål andra hanhundar tydligen...

Jag har alltid älskat Rottweilers o ska nångång i framtiden skaffa mig en rottis, men nu blev jag väldigt nyfiken på den här blandningen.
Nån som har erfarenhet av sånna hundar?
 
De som jag har träffat har alla varit som den hund du beskriver, men jag har aldrig varit med om att någon har varit hotfull, har visserligen bara mött 3stycken. :) Tycker de är helt underbara!

Har själv länge funderat på att skaffa en sådan, eller en rottweiler/blodhund korsning.
 
det är ju jätteroligt att deras hund blev så bra! kanske den fick det bästa från båda sidor? men vad händer om den får det sämsta? nej, skaffa du en renrasig rottis eller labbe, så vet du ungefär vad du får :)
 
Jag är bara nyfiken nu, men hur vet man att blandrasen blir sämre än en renrasig hund? Det kan väl hända samma sak med renrasiga hundar? Att valparna ärver föräldrarnas dåliga egenskaper?

Vet väldigt litet om detta ämne! :)
 
det har skrivits metervis av inlägg om detta men för att ta det lite kort: just rottweiler och labrador är två väldigt olika hundraser, avlade till vitt skilda ändamål. därför kan resultatet bli lite hur som helst. dessutom är uppfödarna i princip alltid hobbyuppfödare och deras hundar inga avelsdjur. därför kollas inte höfter, armbågar mm upp innan parning. väljer man en seriös uppfödare så är föräldradjuren av bästa kvalitet, testade på alla möjliga sätt och med offentliga resultat. många raser med ärftliga sjukdomar och defekter har dessutom ett bekämpningsprogram som gör att defekta individer, eller individer som lämnar defekta avkommor inte används till avel (som hd och ad som i princip alla större raser har problem med).
 
Okej, jag ställde mig själv den där frågan om korsningen just eftersom de e avlade (som du säger) för så olika ändamål.
Men jag antar att det kommer sluta med en renrasig rottweiler, men som sagt, jag blev väldigt nyfiken när en sån snygging dök upp i vårt område! :D
 
Jag har hört att man inte ska blanda Rottweiler med andra raser pga av deras "vaktinstinkt". Men det går nog bättre med lugnare raser, det är nog värre att blanda med tex en Bordercollie som är något stressigare i tempramentet. Då dom kanske inte tänker innan deras handlingen utan aggerar och sen tänker. Har dom då Rottweilerns "aggresiva" beteende så kan det lätt bli fel i vissa situationer. Rottweilerna har ju sitt lugna temprament och kan behärska sig och tänka om dom verkligen måste agera aggresivt.
Jag tycker det är bättre att skaffa sig en renrasig där man vet vad man får. Och eftersom du tycker om rasen så tycker jag ännu mer att du ska sattsa på en renrasig! :) då dom är mycket trevliga!
 
Hoppar in för att säga... Min renrasiga springer spaniel hane har samma psykiska störning som hans far hade och ändå avlade de på hunden :mad: Att en renrasig hund skulle vara så mkt bättre än en blandras liksom :mad:
Man vet inte alls vad man får när man köper en renrasig hund. Iafl inte på de raser där man inte mentalitets testar de innan avel...
 
Hoppar in för att säga... Min renrasiga springer spaniel hane har samma psykiska störning som hans far hade och ändå avlade de på hunden Att en renrasig hund skulle vara så mkt bättre än en blandras liksom
Man vet inte alls vad man får när man köper en renrasig hund. Iafl inte på de raser där man inte mentalitets testar de innan avel...

Eeh...om man köper en valp efter en hane som har psykiska störningar oavsett om den är renrasig eller inte så får man nog förvänta sig att det blir något knas på valparna också. :crazy: Får man fråga hur sjutton du kan gå och köpa en valp vars far är pyskiskt sjuk?? :confused:

Man vet mycket väl vad man får i en renrasig hund om det är seriös uppfödning (som det tydligen inte var på din springer) för de gör MH, kollar HD/AD, ögon och allt som de raser som ska avlas på behöver kolla upp.

Bara för att man köper en renras så innebär det inte att man kan lita på att det är en frisk valp, man måste även på renras kolla upp vilka som finns bakåt i ledet och deras ev. sjukhistoria.

Det är krångligt att köpa hund, men vill man ha en frisk och mentalt bra hund så får man anstränga sig lite.
 
Vi brukar träna ihop med en hund på brukshundsklubben som är just denna blandning. Tycker han verkar ha fått mer av labradoren, både utseendemässigt och mentalt, känns det som. En glad skit, helt enkelt! Busig och gillar att tetas med andra hundar. Men inte så dominant och betydligt vekare än min egen västgötaspetshane.
 
Men de som köper en springer för dess jaktegenskaper vet oftast precis vad de får. Springer är mer en jakthund än en ren sällskapshund.

Därför är det så viktigt att värna om "renrasaveln".. :smirk:
 
Hoppar in för att säga... Min renrasiga springer spaniel hane har samma psykiska störning som hans far hade och ändå avlade de på hunden Att en renrasig hund skulle vara så mkt bättre än en blandras liksom
Man vet inte alls vad man får när man köper en renrasig hund. Iafl inte på de raser där man inte mentalitets testar de innan avel...

Eeh...om man köper en valp efter en hane som har psykiska störningar oavsett om den är renrasig eller inte så får man nog förvänta sig att det blir något knas på valparna också. :crazy: Får man fråga hur sjutton du kan gå och köpa en valp vars far är pyskiskt sjuk?? :confused:

Man vet mycket väl vad man får i en renrasig hund om det är seriös uppfödning (som det tydligen inte var på din springer) för de gör MH, kollar HD/AD, ögon och allt som de raser som ska avlas på behöver kolla upp.

Bara för att man köper en renras så innebär det inte att man kan lita på att det är en frisk valp, man måste även på renras kolla upp vilka som finns bakåt i ledet och deras ev. sjukhistoria.

Det är krångligt att köpa hund, men vill man ha en frisk och mentalt bra hund så får man anstränga sig lite.

Vi fick veta först långt senare att hanhunden var psykiskt störd. Både min hund och pappan kommer från seriösa uppfödare eller de är iafl reggade i skk som uppfödare, eller vad man säger.. Min teori är att min hunds uppfödare bara parade hundarna för att hanen hade så mkt meriter.

Det var våran första hund :smirk: Uppfödaren sa att han förmodligen skulle bli enkel hund att tas med, men ack så fel hon fick... Kan tänkas att hon borde ha avrått oss från att köpa en springer, det hade nog vart det bästa. Men det gjorde hon inte...

Nu sitter man här med två springrar, den som vi köpte av henne är kvar, kastrerad och lugnare än i sin ungdom och en jätte smart och rättavlad springer tik.
Nästa hund blir absolut INTE en springer spaniel :devil:
 
Både min hund och pappan kommer från seriösa uppfödare eller de är iafl reggade i skk som uppfödare, eller vad man säger.. Min teori är att min hunds uppfödare bara parade hundarna för att hanen hade så mkt meriter.

Låter fortfarande som om din uppfödare är oseriös. Hon avlade ju på hanen trots att han var psykiskt sjuk bara för att han hade meriter. Det är inte seriös!

Och att hon inte avrådde Er från att köpa en ras som uppenbart inte passade Er tyder ju också på att hon är oseriös. Och med tanke på din andra springer som du säger är rättavlad säger ju också att något är fel.

Hur kommer det sig att Ni köpte ytterligare en springer trots problem med den första?
:)
 
Mentala defekter går i arv även på renraser. Varför köpa en hund efter en sådan förälder?

Med en seriöst avlad renras vet man med stor sannolikhet vad man får för hund.
 
Vi (host, jag) var kanonsugna på en till hund, en riktig hund :D
Hon var fodervärdshund, liten valp. Uppfödaren var glad att det var nån som redan hade springer som tog henne. Hon har ett lättare höftleds fel så när hon var två år fick vi henne permanent.
Nova är den bästa hunden en människa kan ha. En guda gåva :love:
novasitter_orig_se.jpg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har sett att det finns många sånna här trådar, men med väldigt bra svar så jag hoppas att även jag kan få lite små tips! :) Äntligen...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 176
Senast: Killaloe
·
Övr. Hund Ja som rubriken lyder, vad tycker ni ? Träffade igår mina kusiners förra granne som är en riktigt rottis människa, och hon sa väldigt...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
17 713
Senast: yennork
·
E
Övr. Hund Jag funderar redan nu på framtida hund. Har nu kommit in på Rottweiler men söker då en hund som inte är så stor och med atletisk...
Svar
7
· Visningar
1 656
Senast: crosswayssimona
·
E
Övr. Hund Läser trådar här där det ibland står om blandraser. Om folk som frågar om vilka som är dom bästa raser att blanda och vilka som inte är...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 716
Senast: Otter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp