Eric Le Tixerant sadelgjord

Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Jag brukar spola/skura min efter varje ridpass, i alla fall sommartid, men tycker den torkar hyffsat snabbt. Är alltid torr dagen efter.

Har du det grå eller svarta tyget ? Själv har jag det grå så tänkte om de möjligen förbättrat den biten på det nyare svarta.
Jag brukar lägga min på badrumsgolvet med golvvärme (har inte vågat lägga den på handdukstorken med tanke på lädret) och trots det så är den inte helt torr dagen efter, hänger den kvar i sadelkammaren (uppvärmd men ju inte lika varmt som inne) när den blivit genomsvettig kan den vara blöt i 3 dagar :meh:.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Är det någon som har erfarenhet av både den med grått tyg och den med svart tyg ? Har bara känt på den svarta i affären men den känns ju ganska mkt stummare i resåren än den grå, hur stor skillnad är det egentligen vid användning ? Skulle behöva en fastare gjord så har funderat på att köpa en med svart också, har nu problem med att den jag har blir för lång till den ena frågan är är den så pass mkt stummare att det blir klar skillnad även i samma längd (vilket skulle vara bäst med tanke på de andra) eller skall man gå ner en storlek (blir då i kortaste laget till de andra om den både är stummare och kortare).
Så den stora frågan är hur mkt gör det på sig ang töjbarheten att det svarta tyget är stummare ?
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Konstigt, jag har också den gamla grå. Jag hänger den bara rätt upp o ner i stallet o den är torr dagen efter. Kanske inte om jag rider på kvällen och sedan morgonen efter, men på ett dygn är den alla gånger torr.

Låter krångligt som du håller på! :p
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Jag har båda.
Den svarta är som du säger redigt mycket stummare än den grå. Det blir mer känslan av att spänna en "vanlig" gjord.
Jag tog en i samma storlek som jag redan hade för jag ville ha den nya gjorden lite kortare. Men jag tycker inte att det är någon skillnad förutom känslan. Man vill gärna dra den svarta lite hårdare annars blir det lite svajigt.
Jag gillar den grå gjorden bättre men hästen går lika med båda.

Mina gjordar torkar också relativt snabbt även om jag föredrar att inte blöta ner dem mer än att spola av dem.
 
Senast ändrad:
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Hmm så den svarta håller sadeln stilla sämre menar du ? Var ju inte riktigt det jag var ute efter på mina rundryggade tunnor utan manke utan tvärtom att den skulle hålla bättre. Får spänna den grå så mkt det bara går när jag har den till hoppsadeln (som har kort gjord) likadant flexar den grå lite väl mkt på dressyrsadeln hade lite roligt i förra veckan när jag gav mig fn på att det skulle gå att sitta på en av hästarna som är så fruktansvärt svår att sitta ner på, satte på ett sadelhandtag tänkte nu skall jag hålla mig nere i sadeln, resultatet med elt gjord på istället för att det bara var jag som studsade i sadeln så studsade jag och sadeln ;) inte riktigt det jag hade tänkt.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Nej det är kanske inte riktigt det man strävar efter. ;)

Jag måste vara sämst på att uttrycka mig (jäkla amningshjärna!!).
Alltså, jag menar att man spänner den svarta mer som en vanlig gjord medan den gråa inte behöver sitta lika tight eftersom den är mer elastisk. Man får se upp så att man inte tänker "grå gjord" när man har en svart = risk för snurr på sadel.
Kan nog tänka mig att den svarta sitter bättre vid krumbuktande hästar eftersom den dras 'hårdare'.
Men jag har aldrig haft problem med sadel/gjord som flyttar sig även om hästen dragit en repa.
Den gråa satt jag dessutom upp med från marken ofta. Det har jag inte provat med den svarta (gravid-foglossning-pall)men kan tänka mig att det inte är några problem där heller.

Personligen tycker jag att den gråa gjorden skulle gillas bättre av mitt surtroll till häst eftersom den är snällare i resåren. Men jag kan som sagt inte uppleva någon skillnad.
 
Senast ändrad:
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Med andra ord spänner du en svart som är lika lång egentligen i samma hål som den grå så sitter den hårt, skulle du spänna den grå lika hårt hade den alltså behövt spännas upp något hål till. Har jag fattat rätt då.
Om jag då alltså spänner grå hårt redan nu så kan jag alltså köpa samma längd i den svarta och den kommer då vara kortare i spänt läge än den hårt spända grå.
Man behöver inte ha amningshjärna för att det skall bli snurrigt....
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

:D
Precis!

När jag var osäker på längd vid införskaffandet av svarta så sa hon jag pratade med att har du 60cm i vanlig gjord så ska du ha 60 cm i svart ETL.
När jag köpte den grå skulle man däremot ta en Kortare gjord, alltså 55 cm i det här fallet.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Kl
Ngn som har erfarenhet om sadeln glider bak? Kan denna gjord hindra det?
Min ser ut som en tunna som gärna går på bakbenen när han har en annan åsikt än mig och då glider sadeln bak eftersom han drar in magen så jäkla mycket när han ställer sig.

Finns det möjlighet att hyra/låna gjord någonstans så man vet om den funkar?
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Jag har den grå. Men rider ibland hästar med den svarta och ibland med den grå.
Jag tycker de svarta är hårdare i material och mindre elastiska.
Jag gillar nog den grå bättre. Men hästarna tycks skita i vilket. Många har jag haft min gjord på. Sen har de fått egen, svart oftast.
Det blir ingen skillnad.

Den svarta upplever jag vara lite plastigare i materialet. Så jag kan tänka mig att väta inte blir kvar lika länge i det materialet som i den grå.
Min tycker jag är blöt länge! Den torkar inte på ett dygn om den inte ligger på värme. Och det vet jag inte hur bra det är i längden(för både gunmiplatta, resår och läder).

Bison: svårt att säga.. Jag har aldrig varit med om att sadeln åkt bak ens på tunnor som reser sig faktiskt.
Du kan ju testa. Men jag hade nog hellre satt på brösta/förbygel eller jobbat bort stegringarna avsuttet.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Förbygel åker på nästa gång.
Hur jag ska jobba bort stegringarna avsuttet vet jag inte. Från marken är han superlydig och följsam.
Uppsuttet har han väldigt mycket egna åsikter om vilka vägar vi ska gå.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Inte helt sällan blir de lite osäkrare utan stöd bredvid på backen. Tömköra kan vara bra innan man sitter på såna om man inte är grym på att hindra/bryta stegringar.
En lydig häst reser sig ju så klart inte även om den är osäker. Men det vet du ju. :)

Då hamnar man en bit ifrån dem och de kan lära sig att gå fram själva.

En häst som rör benen kan inte stegra sig. Får man dem inte att gå fram kan man testa flytta rumpan. Bara de rör ngt ben kan de inte resa sig. Till det måste båda bak stå still. :)
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Antiglidpad + tixerantgjord kan fungera, annars är det väl bäst att säkra upp med en förbygel.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Ja det vet jag.
Är han osäker brukar jag leda honom förbi, han är inte så gammal.
Men ibland blir han bara galet obstinat, ingen osäkerhet, jag säger vänster stig och han höger. Då blir det stegrings krig, han reser sig inte högt och jag blir inte ett dugg rädd men lite störigt är det såklart.
Har inte haft honom så länge så det kommer reda upp sig med tiden.
Ska pröva att flytta rumpan nästa gång vi blir osams.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Lär in flytta rumpan innan bara. Så det verkligen funkar BRA i sas oskarp läge först. :)
Kör hårt! ;)
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Han är väldigt lätt att flytta för skänkeln, mjuk.och smidig med en väldigt bra kroppskontroll. Har aldrig varit med om något snubblande eller några felsteg.
Han vet precis hur han ska göra, rygga, resa sig och snurra åt det hållet han vill. Väldigt lugnt och försiktigt, har aldrig försökt få av mig.
Imorgon är det ridbane trim, då ska jag vi jobba på att flytta rumpa :-)
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Min häst är rakare än rakast under arbete, verkligen. Och sadlarna glider även om de är utprovade. Men jag har löst det genom en antiglidpad i gelé och ELT-gjord :) På hoppsadeln även förbygel :)
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Okej :-)
Min blir oxå väldigt rak vid arbete.
Tycker det är lite lurigt, när han är avspänd och inte bara tuffar på sitter sadeln på plats men när han arbetar eller går på bakbenen spänner han magmusklerna och blir väldigt slank och då sitter gjorden jättelöst.

Märkte det igår, gick in i stallet med gjorden spänd som jag brukar, satt fast ordentligt och allt låg still.
Så inne i stallet lyssnar han på sin kompis ute i hagen, höjer svansen och spänner magen och helt plötsligt sitter gjorden jättelöst! Kunde spänna flera hål på varje sida. Inte konstigt att sadeln glider som en hal tvål när han reser sig...
Tur att han inte blir arg när jag helt plötsligt sitter på länden...

Hur löser man det?
Kan en Elt gjord vara en vettig lösning?
Rädd att dra för hårt med en vanlig gjord, vill ju att han kan slappna av i skritt på lång tygel och kunna släppa ut magen eller hur man ska säga.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Ja, alltså jag drar lite efter hand. När den är "färdig" sitter den såpass att jag får in handen o kan dra ut den från sidan av magen lite. Inte massor, utan lite lagom. Den sitter ju stadigt iom att den är elastisk utan att vara dragen blåhårt. Men utan gelpad glider det om min hoppar åt sidan, reser sig eller går uppför... :P
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Hur lång gjord ska man ha?

Han har haft en 120cm gjord nu men den är för lång.
Red med en 110cm gjord idag utan resår som jhag spände ungefär i mitten på varje sida.
Ska jag välja en 110cm eller ska jag ta en 115cm?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
663
Senast: Oknytt
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 592
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 300
Senast: Vinur
·
Utrustning Jag har en islandshäst som är lite mer av sportmodellen, dvs byggd i uppförsbacke och inte så rund över ryggen. Han är tunn över bogarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 872
Senast: CarEr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp