Nej, det är ju ingen garanti.
Det är väl så jag känner att jag vill ge mitt barn ett syskon, en "garanterad kompis", men det behöver ju inte alls bli så nej...
Jag har tre syskon varav ett bor i himlen nu och ett jag inte pratat med på snart 30 år samt ett jag har bra kontakt med, det är 5 år emellan oss.
Så, det kan ju verkligen slå hur som det där. Och sen beror det väl också till viss del på föräldraskap/uppfostran hur det blir mellan syskonen också...
Jag tycker inte ni ska skaffa ett till barn för ert nuvarande barns skull, utan för att NI i så fall vill ha ett till barn
Med det sagt tycker jag (som har bara ett barn, en snart 6-åring) att livet med ett barn också är helt fantastiskt. Vi står så oerhört nära varandra och senste åren, efter småbarnstiden, har varit helt magisk. Vi föräldrar har balans mellan egentid och familjetid, är utsövda, balanserade osv och vardagen är så oerhört enkel nu. Bara så mycket kärlek och goa stunder. Vi kan vara närvarande och njuta av varenda stund, insupa varenda del av denna period i livet. Det är stor skillnad i hur mina vänner med flera småbarn beskriver sin vardag. Jag är på ett sätt också så glad över att jag fullt ut kunnat njuta av min dotters barndomsår och vara så "utvilad" (mentalt och fysiskt) att jag också kunnat se och uppskatta detta.
Nu längtar ju jag och min man att få känna samma kärlek och uppleva samma resa med ett till barn. Det är klart det finns fördelar med närhet i ålder, men jag ser många fördelar med en viss åldersskillnad också.
Och, vi visste inte att vi med säkerhet ville ha ett till barn förrän vår dotter var kanske 2-3 år. Eller, om vi skulle orka ett till barn snarare.