Ett eller flera barn?

Bukefalos 30 år!

Jag är mest imponerad över er som har fler barn hur ni har råd. Tex sist vi köpte lite utrustning till dotterns ridning gick det på 10000. Hade vi haft två barn hade det ju varit 20000. Vi planerar ponnyköp inom 1-2 år. Jag räknar med att lägga ca 200-250 på det (ponny, ponny-sjukvårds-buffert, släp, utrustning). Det hade inte gått med flera barn. Samtidigt så ser jag ju familjer i vår omgivning med flera barn som idrottar, som har häst osv. Vi tjänar ändå jättebra men jag får inte ihop matten om vi skulle ha flera barn 😂

Sen fattar jag ju att vill man så löser man. För mig är det viktigare att vi alltid har en ny bil än fler barn haha.
Vårt barn har ridit på Ridskolan sedan 2018 jag tror inte vi lagt 10.000 kronor i utrustning totalt under de åren.

Vårt barn har ridit på Ridskolan sedan 2018 jag tror inte vi lagt 10.000 kronor i utrustning totalt under de åren.
Hur då? Ett par ridbyxor kostar ju 1500 idag och det räcker inte med ett par. Min dotter har typ 3-4. Plus jackor (vinter, vår, höst, softshell, regn), stövlar (vinter, vanliga), ridskor, chaps, handskar (också x antal olika sorter), väst, hjälmar, vinterridbyxor mm mm. Hon rider på ridskola + har medryttarponny. Det drar iväg. Sen absolut att vi köper märkesgrejer för att vi kan, det måste man ju inte göra. Jag fick typ inget sånt som barn om jag inte sparade och betalade det själv, det gick bra det med.

Är dock glad att dottern tagit efter mitt pedantskötande av utrustning, då känns det okej köpa dyrt eftersom vi vårdar det noga.

Det hade kunnat vara min mamma som skrev det där :heart

Mina föräldrar hade svårt att bli med barn och mamma hade flera missfall, så trots att de inte planerade det så blev det 7 år mellan mig och min lillebror. Nu är jag 54, lillebror 47 (och 1.94 lång så verkligen inte liten) och mamma och pappa borta sedan länge, men mamma beskrev resan med två barn och lite större åldersskillnad väldigt mycket på samma sätt som du gör. Hon älskade att ha "ett barn i taget" och ha tid och sinnesro att njuta av sina högt efterlängtade barn precis där vi befann oss i livet. Och jag minns vår uppväxt som väldigt harmonisk där både min bror och jag hade gott om tid med båda våra föräldrar när vi ville och behövde. Det var liksom aldrig någon konkurrens mellan oss om föräldrarnas tid och uppmärksamhet - vi behövde ju olika saker av dem (och jag var ett rätt självständigt barn som också gillade att få bli lämnad ifred ibland).

Min bror och jag har inte lekt i någon större utsträckning som barn, men vi står ändå varandra nära efter att ha vuxit upp i samma familj, delvis tillsammans (jag flyttade hemifrån när han var 12, så han var ju "ensambarn" som tonåring). Det finns ett band mellan oss, en sorts gemensam referens till livet, som jag inte har med någon annan.

Själv har jag valt att "bara" ha ett barn - eftersom det är vad som passar mig bäst :)

Ja, vad fint du beskriver om din och din brors uppväxt och din mammas upplevelse. Det är precis vad jag hoppas på, att jag kan få njuta av "ett barn i taget".

I både min och min mans familj har ändå de syskon med 8 års åldersspann emellan sig närmst relation nu i vuxen ålder, medan mellanbarnet i båda familjerna inte har så nära relation med nåt av sina syskon. Så i det långa loppet tror jag det är andra faktorer än åldersskillnad som avgör syskonrelationers djup och kvalité.

Hur då? Ett par ridbyxor kostar ju 1500 idag och det räcker inte med ett par. Min dotter har typ 3-4. Plus jackor (vinter, vår, höst, softshell, regn), stövlar (vinter, vanliga), ridskor, chaps, handskar (också x antal olika sorter), väst, hjälmar, vinterridbyxor mm mm. Hon rider på ridskola + har medryttarponny. Det drar iväg. Sen absolut att vi köper märkesgrejer för att vi kan, det måste man ju inte göra. Jag fick typ inget sånt som barn om jag inte sparade och betalade det själv, det gick bra det med.

Är dock glad att dottern tagit efter mitt pedantskötande av utrustning, då känns det okej köpa dyrt eftersom vi vårdar det noga.
Vi förlorade vår häst i somras och jag är nästan chockad över hur mycket pengar vi har kvar varje månad nu för tiden. Visste ju hur mycket alla fasta kostnader låg på men har inte hållit så noga koll på allt ”övrigt” det drog med sig… :angel:

Nu pausar vi hästägandet på obestämd framtid, inte för att spara pengar men få läka brustet hjärta och få lite mer fritid i vardagen. Det är som du skrev tidigare, man får det att funka med två barn trots dyra hobbies… men lite tur ändå att sonen valde att spela fotboll och inte hockey!

Antar att du inte direkt köper ridleggings på Hööks då?
Har väldigt svårt att se att man måste köpa 4 par 1500kronors ridbyxor till en typ 8-10åring...

Antar att du inte direkt köper ridleggings på Hööks då?
Har väldigt svårt att se att man måste köpa 4 par 1500kronors ridbyxor till en typ 8-10åring...
Nä det är Maya Delorez som gäller. Typ alla på ridskolan har det. Men hon har nått par ridbyxor från hööks, de kostade över 1000kr, jag fick typ en chock när jag skulle betala.

Ok. Möjligt jag var otydlig från början. Det var verkligen inte meningen att ifrågasätta någons familj/situation/tankar osv utan mer ett inputt i sin helhelt. Möjligt jag blev inspirerad av ditt inlägg men det var inget ifrågasättande alls.
Men i och med att tråden handlar om ensambarn vs syskon ville jag bara skriva det. Dock ingen djupare analys bakom allt utan mer som en inputt.
Vad gäller påhopp så har jag känt mig bitvis ifrågasatt ovanligt mycket på senaste tiden. Inte bara i denna tråden utan andra också. Det börjar bara bli lite tröttsamt.
Men ja vi släpper detta nu. Det blir bra.
Jag tänker att jag förstår vad du menar. Har ett barn, det blir inga fler, hade jag varit yngre kanske det hade varit aktuellt men inte nu. Trodde jag skulle vilja ha två men är väldigt nöjd med ett. Där vi bor är det ganska vanligt med ensambarn, flera av barnets kompisar har skilda eller helt ensamstående föräldrar, flera kommer aldrig få syskon. Vårt barn har växt upp tätt ihop med ett av de barnen, de bråkar som syskon, har sitt egna språk, sover hos varandra, är trygga med alla vuxna runt omkring och har verkligen fått öva på sin konflikthantering på varandra. De kanske inte kommer ha kontakt resten av livet, kanske tar någon annan den platsen när de blir äldre, men jag förstår helt hur du menar och jag tänker att det är en aspekt av det om man funderar på att skaffa ett till barn för barnets skull, den platsen kan fyllas av andra och är inte säkert att den skulle fyllts av ett syskon heller. Jag hade såklart utbyte av mina syskon som liten, men jag har mer minnen med två jämnåriga grannbarn där vi i princip satt ihop mellan 5-15 (sen gick vi på olika gymnasier och det där extremt tighta försvann även om vi har kontakt idag).

Nä det är Maya Delorez som gäller. Typ alla på ridskolan har det. Men hon har nått par ridbyxor från hööks, de kostade över 1000kr, jag fick typ en chock när jag skulle betala.

Trist att man känner att man måste köpa märkeskläder till småbarn.
Nu verkar ni ju fullt nöjda med ett barn och det är ju strålande. Men det känns skevt när du säger att ni inte har råd med fler pga dyra Ridkläder och ny bil. Inget av det är ju några måsten...

Trist att man känner att man måste köpa märkeskläder till småbarn.
Nu verkar ni ju fullt nöjda med ett barn och det är ju strålande. Men det känns skevt när du säger att ni inte har råd med fler pga dyra Ridkläder och ny bil. Inget av det är ju några måsten...
Äh kan man så kan man väl köpa, vill man inte/kan inte låter man bli. Viktigast är att man uppfostrar ungen att märkes/icke märkes inte definierar någon som person och att det inte spelar nån roll vad någon har.

Vi vill ju inte ha fler så det är ett icke-problem 😂 jag vill hellre fortsätta skaffa sprillans ny bil var tredje år som vi gjort länge nu. Och ponny och häst till mig osv. Det är värt mer för mig än ett barn till.

Plus att jag höll på att dö när barnet föddes, då blir man inte heller sugen på fler haha.

Finns det inte massvis med begagnade ridbyxor till växande barn? Tänker att det hade varit ett bra sätt att handla om man vill ha märkeskläder men inte betala fullpris!
Det gör det absolut, jag säljer av hennes kläder när de är urvuxna. Men jag har inte tid leta efter tex rätt brallor i rätt modell i rätt storlek så beställer/köper nytt. Men drar mitt strå till stacken genom att sälja av iaf 😄

Ja vi har inte köpt så mycket nytt förutom hjälmar. Vi kan också köpa nytt. Men det känns bättre att köpa redan tillverkat.

Äh kan man så kan man väl köpa, vill man inte/kan inte låter man bli. Viktigast är att man uppfostrar ungen att märkes/icke märkes inte definierar någon som person och att det inte spelar nån roll vad någon har.

Vi vill ju inte ha fler så det är ett icke-problem 😂 jag vill hellre fortsätta skaffa sprillans ny bil var tredje år som vi gjort länge nu. Och ponny och häst till mig osv. Det är värt mer för mig än ett barn till.

Plus att jag höll på att dö när barnet föddes, då blir man inte heller sugen på fler haha.
Jag kan hålla med om att det är en aspekt av det hela, vi behöver aldrig/sällan tänka på pengar annat än om vi köpt något riktigt dyrt så kreditkortet behöver betalas innan lön och då är det aldrig några problem att göra det heller. För mig är det värt mycket och hade ju såklart varit svårare med fler barn mtp inkomstbortfall/föräldraledighet/vab.
Nu kör vi förvisso en 10 år gammal bil och funderar på att avveckla bil helt då vi inte använder den så mycket och kommer köpa även en ev nästa bil kontant (dvs inte ny) för att inte känna att vi betalar för något vi inte nyttjar (skev tanke..), men i diskussionen om ett eller fler barn är ju ekonomi klart en aspekt att väga in. Gällande intressen är det ju inte bara ekonomi utan även tid, vi reser mycket båda två och har man 1-2 aktiviteter/vecka/barn och fler barn tar det tid också, iaf innan de klarar att ta sig dit själva. Jag tycker det är lite körigt med aktiviteter som det är nu när jag är ensam, skulle vi ha två eller fler barn hade vi knappt gjort annat. Men det beror ju också på hur man bor, vi har fotbollen på 15 minuter cykel men två stora vägar ska korsas i rusningstrafik mitt i stan, när jag växte upp hade jag också 15 min med cykel till fotbollen med en landsväg som skulle korsas, det redde jag ju ut som 7-8 åring (samma väg som till skolan) men har otroligt svårt att se att jag ska kunna släppa mitt barn (7) på många år att ta den vägen själv..

Jag kan hålla med om att det är en aspekt av det hela, vi behöver aldrig/sällan tänka på pengar annat än om vi köpt något riktigt dyrt så kreditkortet behöver betalas innan lön och då är det aldrig några problem att göra det heller. För mig är det värt mycket och hade ju såklart varit svårare med fler barn mtp inkomstbortfall/föräldraledighet/vab.
Nu kör vi förvisso en 10 år gammal bil och funderar på att avveckla bil helt då vi inte använder den så mycket och kommer köpa även en ev nästa bil kontant (dvs inte ny) för att inte känna att vi betalar för något vi inte nyttjar (skev tanke..), men i diskussionen om ett eller fler barn är ju ekonomi klart en aspekt att väga in. Gällande intressen är det ju inte bara ekonomi utan även tid, vi reser mycket båda två och har man 1-2 aktiviteter/vecka/barn och fler barn tar det tid också, iaf innan de klarar att ta sig dit själva. Jag tycker det är lite körigt med aktiviteter som det är nu när jag är ensam, skulle vi ha två eller fler barn hade vi knappt gjort annat. Men det beror ju också på hur man bor, vi har fotbollen på 15 minuter cykel men två stora vägar ska korsas i rusningstrafik mitt i stan, när jag växte upp hade jag också 15 min med cykel till fotbollen med en landsväg som skulle korsas, det redde jag ju ut som 7-8 åring (samma väg som till skolan) men har otroligt svårt att se att jag ska kunna släppa mitt barn (7) på många år att ta den vägen själv..
Ja alltså dottern har kulturskolan minst 3 ggr i veckan orientering minst 1 ggr i veckan ridning minst 1 ggr i veckan och luftgevär 1 ggr i veckan . Bara kulturskolan så hon kan ta sig dit på egen hand.

Jag tycker det är lite körigt med aktiviteter som det är nu när jag är ensam, skulle vi ha två eller fler barn hade vi knappt gjort annat. Men det beror ju också på hur man bor, vi har fotbollen på 15 minuter cykel men två stora vägar ska korsas i rusningstrafik mitt i stan, när jag växte upp hade jag också 15 min med cykel till fotbollen med en landsväg som skulle korsas, det redde jag ju ut som 7-8 åring (samma väg som till skolan) men har otroligt svårt att se att jag ska kunna släppa mitt barn (7) på många år att ta den vägen själv..
Nä men det var en annan trafik när jag växte upp än idag. Både bilar och framförallt lastbilar har ökat rejält.

Vissa barn går inte ihop. De kan ha en bra tillvaro ändå. Man behöver inte tvinga dem att umgås och vara bästisar.
Fast man ska ju ändå dela hus, aktiviteter, föräldrar och annat. Jag har också sett syskon som verkligen inte gått ihop och det är inte vackert. Konflikter är slitsamt.

du tänker att våra föräldrar uppfostrat oss till att ogilla varandra?

Absolut inte! Men jag tror jag och mina syskon på något vis blivit stöpta i samma form. Jag tycker det är spännande med arv kontra miljö och hur vi blir som vi blir. Jag är bara nyfiken på vad som gör det ena eller andra och föräldrar är en pusselbit. Ibland finns svåra upplevelser som antingen svetsar samman eller splittrar. Jag tycker det är intressant.

Absolut inte! Men jag tror jag och mina syskon på något vis blivit stöpta i samma form. Jag tycker det är spännande med arv kontra miljö och hur vi blir som vi blir. Jag är bara nyfiken på vad som gör det ena eller andra och föräldrar är en pusselbit. Ibland finns svåra upplevelser som antingen svetsar samman eller splittrar. Jag tycker det är intressant.
Vi har extremt olika personligheter, intressen och syn på livet, det finns liksom inget gemensamt. Mina syskon tycker inte heller om varandra och har ingen kontakt med varandra heller. Men visst, mitt ena syskon kan jag prata med ibland osv. Men fortfarande inget gemensamt etc som gör att man skulle vilja umgås.

Liknande trådar

• Särintressen hos barn
  • Mensskydd för barn
  • Barnsäkra hemmet
  • När har era barn börjat gå hem från skolan själva?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka