Beror ju också på hur man bor. Jag växte upp i ett litet samhälle ”på landet” och vi bor mitt i en storstad. När vi är på landet hos kompisar eller släkt har jag i över ett år låtit mitt barn gå själv och handla bröd/gå till lekplats, hemma känns det inte aktuellt att ens gå själv till skolan 5 min bort än..
Det här har jag också tänkt på och tycker är tråkigt.
Förhoppningsvis ska vår väg byggas om nu, men det har det pratats om i 50 år så... Men byggs den om så får vi en cykelväg till fsk/skola samt en tunnel under vägen tror jag som möjliggör cykling till badplats på egen hand sen när bäbis är större. Det vore kul!
Det är lite olika sätt att resa (beroende på barn förstås) nu var det inte aktuellt för oss att resa med bebis, även om vi hade tänkte det, det var mässlingsspridning i Europa först (innan mpr vid 6 mån) och sen kom pandemin, men på många sätt är det nog lättare att resa med bebis än med större barn, lite beroende på vad man vill göra

ett litet barn som vårat var kan sitta i sele på konstmuseum, somna i vagn på uteservering osv osv. Ett större barn har lite högre krav på egen underhållning. Nu har det vänt lite för oss igen, men första året var det sällan problem att ha med barnet på allt vi gjorde, sen var det några år där det var mer viktigt att komma i säng i tid osv. Det finns för och nackdelar med allt
Jo, fast jag är inte intresserad av att resa med bäbis, utan jag vill isf resa sen med ett barn man kan uppleva resan mer tillsammans med liksom.
Tänker typ tågluff när han är tja... 6-7, 10? Vet inte, men typ så.
Men det var mest en parantes, tågluff är ju långt ifrån vår vardag och ger inte om det ens blir av.
Det beror så mycket på barnen skulle jag säga. Jag har rest mycket med min mormor själv när jag var liten och hade jättekul. Ofta finns det andra barn på platserna, så lekkamrater löser sig ofta. Man kan även försöka resa med bästa kompisen eller liknande. Men visst fanns det resor när jag hade glädje av mitt syskon, men det fanns också resor när jag inte hade
Det har du rätt i

. Det låter kul. Säkert utvecklande socialt också.
Jag köpte en ny bilstol till barnet. Utöver det la vi nog inte ens 1000kr på grejer till bebis innan bebis kom.
Tror mest det beror på intresse av saker, jag är skapligt ointresserad och köper gärna begagnat. Det har inget med råd att göra eller inte, både jag och maken tjänar över medel, så mest ointresse och miljö tänk.
Ja just det, det gjorde vi också, det glömde jag skriva.
Oj, skönt att ni kom undan med det

.
Jag räknar med allt gravidrelaterat, nåt annat hade känts konstigt för mig. Tror bara mina vitamininer gick på 2', jag äter inte fisk så ville ta omega 3 iaf (så blev en multivitamin, kändes lika bra) och sen behövde jag ta järn. Sen gravidförsäkring och RS-vaccin blev ju typ 3300:- bara det.
Sen apoteksgrejer ca 500:-. Begagnad barnvagn 2000:- beg badbalja 50:-, beg skötbord 80:-.
Sen lite kläder till mig (allt beg utom amningsbh:ar) och beg kläder till bäbisen. Tja, sen lite småsaker till och många bäckar små...
Så för vår del handlar det inte om intresse av saker tycker jag.
Jag har två pojkar som är helsyskon och så en dotter efter det. Jag har alltid varit noga med att mina barn är syskon. Vid något tillfälle när de var små påtalade en av bröderna att de var halvsyskon och jag tog ur honom direkt att i vår familj finns inte hel och halv utan här är vi syskon, det är vad som räknas, det är det viktiga, vi är alla lika viktiga och lika värdefulla. Efter det sa ingen något. De har fin kontakt med varandra alla tre och är som just syskon och inget annat. Något annat vore konstigt.
Precis såhär tycker jag också. Min pappa har två halvsystrar, jag har vetat om det hela tiden, men det slog mig först för nåt år sen varför systrarna är så olika sin tredje syster. Haha, jag tänker liksom aldrig på sånt. Samma med en annan släkting, han är inte biologisk pappa till två av deras barn, men herregud, vem tänker på det liksom.