Ett eller flera barn?

Bukefalos 30 år!

Hur då? Ett par ridbyxor kostar ju 1500 idag och det räcker inte med ett par. Min dotter har typ 3-4. Plus jackor (vinter, vår, höst, softshell, regn), stövlar (vinter, vanliga), ridskor, chaps, handskar (också x antal olika sorter), väst, hjälmar, vinterridbyxor mm mm. Hon rider på ridskola + har medryttarponny. Det drar iväg. Sen absolut att vi köper märkesgrejer för att vi kan, det måste man ju inte göra. Jag fick typ inget sånt som barn om jag inte sparade och betalade det själv, det gick bra det med.

Är dock glad att dottern tagit efter mitt pedantskötande av utrustning, då känns det okej köpa dyrt eftersom vi vårdar det noga.
Hm? hade ju en 9-13 åring som red en gång i veckan och som även red på ett ställe till hyggligt ofta. (då i jeans precis som jag vilket befanns mycket bekvämt)

Det räckte med ett par ridbyxor, varför skulle man ha 3-4, om man rider varje dag kan man ju behöva två par. Rider man en gång eller två gånger i veckan räcker ju ett par (när jag red 7 dagar i veckan hade jag ett par för ridskolan och ett par (jeans) för medryttarhästen). För tjejer var ridbyxor dessutom ganska billiga, runt 500 kr. Men vi köpte begagnat så länge det var barnridbyxor. Det var oerhört lätt att hitta begagnade ridbyxor. Herridbyxor fanns bara fula över 1 500 så vi lånade av en bekant.

Ett par chaps räckte i många år. Ett par jodphurskängor är ganska varma för ridhus.

Jackor? vi tog en gammal att ha över ridvästen i stallet och sedan reds ju med ridväst över en träningströja. Man fick ändå inte rida i fina kappor och sådant. Vår och höst behövdes ju ingen jacka och de red inte ut i regn, men då hade ju en gammal regnjacka dugt.

(Sedan jag som tidigare red pappas häst + ridskola har två par stövlar, två hjälmar, två ridbyxor, två handskar, osv. och som vuxen kunde jag ju lägga pengar på det iom att jag har samma stövlar i 25 år. (200 kr om året paret) och samma två par ridbyxor varav äldsta 30 år. Men känner att för mycket märken för barn ökar hetsen.)

Hm? hade ju en 9-13 åring som red en gång i veckan och som även red på ett ställe till hyggligt ofta. (då i jeans precis som jag vilket befanns mycket bekvämt)

Det räckte med ett par ridbyxor, varför skulle man ha 3-4, om man rider varje dag kan man ju behöva två par. Rider man en gång eller två gånger i veckan räcker ju ett par (när jag red 7 dagar i veckan hade jag ett par för ridskolan och ett par (jeans) för medryttarhästen). För tjejer var ridbyxor dessutom ganska billiga, runt 500 kr. Men vi köpte begagnat så länge det var barnridbyxor. Det var oerhört lätt att hitta begagnade ridbyxor. Herridbyxor fanns bara fula över 1 500 så vi lånade av en bekant.

Ett par chaps räckte i många år. Ett par jodphurskängor är ganska varma för ridhus.

Jackor? vi tog en gammal att ha över ridvästen i stallet och sedan reds ju med ridväst över en träningströja. Man fick ändå inte rida i fina kappor och sådant. Vår och höst behövdes ju ingen jacka och de red inte ut i regn, men då hade ju en gammal regnjacka dugt.

(Sedan jag som tidigare red pappas häst + ridskola har två par stövlar, två hjälmar, två ridbyxor, två handskar, osv. och som vuxen kunde jag ju lägga pengar på det iom att jag har samma stövlar i 25 år. (200 kr om året paret) och samma två par ridbyxor varav äldsta 30 år. Men känner att för mycket märken för barn ökar hetsen.)
Det beror ju helt på hur man rider, de vintrarna jag själv motionerade två hästar och en ponny i ett kallstall var jag väldigt glad över tjock dunjacka i god kvalitet och unnade mig ett par fodrade ridbyxor. Att inte rida ut när det regnar har aldrig varit ett alternativ för mig. Har man dessutom både ridskola och medryttarponny som @BernT verkar ha ska man ju helst ha minst två uppsättningar av allt mtp smittorisk. Plus att iaf jag gärna hade lagt mer pengar än minsta möjliga på väst och hjälm tex till mitt barn (tror min mamma köpte min sista säkerhetsväst till mig när jag var 25 för jag tänkte inte ha någon annars 🤣).
Sen är det ju så att ponnybudgeten är rätt rimlig, en välutbildad, inte alltför gammal (max 15-16) c-d-ponny som är bussig går på minst drygt 100 000, sen tillkommer utrustning och en buffert för ev skador utöver löpande kostnader, så 2-250000 är ganska rimligt att anse sig ha i rena pengar. Sen kan det såklart vara billigare men då kanske man får tumma på något som man inte är beredd att tumma på, tex utbildning.
Men nu handlade tråden inte om att inte skaffa fler barn för att man ville köpa en sjysst ponny till fler än 1 🤣

Det beror ju helt på hur man rider, de vintrarna jag själv motionerade två hästar och en ponny i ett kallstall var jag väldigt glad över tjock dunjacka i god kvalitet och unnade mig ett par fodrade ridbyxor. Att inte rida ut när det regnar har aldrig varit ett alternativ för mig. Har man dessutom både ridskola och medryttarponny som @BernT verkar ha ska man ju helst ha minst två uppsättningar av allt mtp smittorisk. Plus att iaf jag gärna hade lagt mer pengar än minsta möjliga på väst och hjälm tex till mitt barn (tror min mamma köpte min sista säkerhetsväst till mig när jag var 25 för jag tänkte inte ha någon annars 🤣).
Sen är det ju så att ponnybudgeten är rätt rimlig, en välutbildad, inte alltför gammal (max 15-16) c-d-ponny som är bussig går på minst drygt 100 000, sen tillkommer utrustning och en buffert för ev skador utöver löpande kostnader, så 2-250000 är ganska rimligt att anse sig ha i rena pengar. Sen kan det såklart vara billigare men då kanske man får tumma på något som man inte är beredd att tumma på, tex utbildning.
Men nu handlade tråden inte om att inte skaffa fler barn för att man ville köpa en sjysst ponny till fler än 1 🤣
Ja jag beskrev ju hur jag hade två uppsättningar när jag red i två stall. Men hade fortfarande inte 3-4 ridbyxor för 1 500 kr stycket.

Säkerhetsvästarna jag hittat på blocket var bra kvalitet och ganska lite använda.

Varm ridkappa när man rider kallt förstår jag absolut, det är ju fortfarande inte 3-4 jackor som är nya :)

Jag har växt upp som "praktiskt" endabarn (har två äldre halvsyskon men vi har aldrig bott ihop). Finns väl för och nackdelar som med allt. Är uppenbart inte traumatiserad av upplevelsen iaf eftersom jag själv valde att skaffa ett barn. Var aldrig planerat eller så utan bara som det blev. Nu när sonen börjar bli större kan jag väl känna ett sting av vemod ibland över att hans barndom snart kommer vara över men jag känner ingen direkt sorg över att det inte blev fler barn. Sonen verkar nöjd med situationen, han är social och har mycket kompisar som han umgås med på fritiden (varav somliga har syskon och andra inte).

Jag tror faktiskt jag börjar tänka om.

Ett barn = mindre utgifter = kanske möjlighet att jobba mindre = mer tid med barnet.

Jag träffar hellre bäbisen mer tid än jag har två barn som jag träffar kortare tid för jag måste jobba mer. Dessutom vill jag inte jobba heltid, inte där jag jobbar nu iaf. Jag trivs, men vill orka göra ett bra jobb, det orkar jag inte om jag jobbar heltid och det innan barn.
Så...

Min man vill ha två som han känner nu.

Vi får väl se hur det slutar :). Det är ju inget vi behöver bestämma imorrn. Kanske är det inte ens ett beslut vi får ta själva (fertilitet). Det får vi se.

Jag tror faktiskt jag börjar tänka om.

Ett barn = mindre utgifter = kanske möjlighet att jobba mindre = mer tid med barnet.

Jag träffar hellre bäbisen mer tid än jag har två barn som jag träffar kortare tid för jag måste jobba mer. Dessutom vill jag inte jobba heltid, inte där jag jobbar nu iaf. Jag trivs, men vill orka göra ett bra jobb, det orkar jag inte om jag jobbar heltid och det innan barn.
Så...

Min man vill ha två som han känner nu.

Vi får väl se hur det slutar :). Det är ju inget vi behöver bestämma imorrn. Kanske är det inte ens ett beslut vi får ta själva (fertilitet). Det får vi se.
Ni har ju en pyttebebis! Och du har dessutom haft en rätt tuff start på föräldralivet ❤️

Våran första var nästan 2år! Innan jag och maken ens pratade om att eventuellt skaffa ett till barn.

Som tur var blev jag snabbt gravid med andra, trots att jag var 39år gammal.

Så mitt råd är, andas, försöka njuta av små barnstiden och sen utvärdera vart du och maken står!

Ni har ju en pyttebebis! Och du har dessutom haft en rätt tuff start på föräldralivet ❤️

Våran första var nästan 2år! Innan jag och maken ens pratade om att eventuellt skaffa ett till barn.

Som tur var blev jag snabbt gravid med andra, trots att jag var 39år gammal.

Så mitt råd är, andas, försöka njuta av små barnstiden och sen utvärdera vart du och maken står!

Jovisst.
Är som sagt inget som behöver bestämmas nu. Jag njuter av bäbisen.
Men jag är nog en funderare också, funderar mycket.
Men det är ju just för bäbisen är så härlig också som jag vill ha tid med honom sen också.

Ja alltså jag har sex år emellan mina och då hinner man med rätt bra ändå tycker jag :) med livet och barnen och det där.

Fast jag fyller 39 om en månad, så så många år vill jag inte ha emellan (sen kan livet vilja annorlunda ibland, men helst inte).
Och faktum kvarstår ju att tiden jag är på jobbet är jag inte med barnet/barnen.

Men, vi får se :)

Med dessa elpriser får vi väl snart flytta så vi inte får plats med ett till barn ändå...😑

En reflektion på det där med att hinna umgås med sitt barn.

Jag som har två barn tänker inte att om jag har en timme ledig att umgås med mina barn så får storebror 30 min och lillebror 30 min, och hade inte lillebror funnits så hade storebror fått 60 min. Oftast umgås jag med båda mina barn samtidigt, så jag känner inte att jag fått mindre tid med dem bara för att de är två. Sen förstår jag att det kan bli annorlunda när de blir större och kanske vill göra olika saker, men än så länge ser jag inte det perspektivet.

(OBS, menar givetvis inte detta som ett försök att övertyga dig @strawberrysylt om att skaffa fler barn, utan det var bara en reflektion om barn, tid och umgänge)

En reflektion på det där med att hinna umgås med sitt barn.

Jag som har två barn tänker inte att om jag har en timme ledig att umgås med mina barn så får storebror 30 min och lillebror 30 min, och hade inte lillebror funnits så hade storebror fått 60 min. Oftast umgås jag med båda mina barn samtidigt, så jag känner inte att jag fått mindre tid med dem bara för att de är två. Sen förstår jag att det kan bli annorlunda när de blir större och kanske vill göra olika saker, men än så länge ser jag inte det perspektivet.

(OBS, menar givetvis inte detta som ett försök att övertyga dig @strawberrysylt om att skaffa fler barn, utan det var bara en reflektion om barn, tid och umgänge)

Oj, nej så menar jag inte.
Jag menar att om vi har x kronor i utgifter med ett barn kan jag kanske jobba 7-13 (vore ju drömmen). Får vi två barn och xy kronor i utgifter behöver jag kanske jobba 7-16.
=mindre tid med båda barn och tröttare mamma också.

Inte tänkt riktigt så innan konstigt nog.

Oj, nej så menar jag inte.
Jag menar att om vi har x kronor i utgifter med ett barn kan jag kanske jobba 7-13 (vore ju drömmen). Får vi två barn och xy kronor i utgifter behöver jag kanske jobba 7-16.
=mindre tid med båda barn och tröttare mamma också.

Inte tänkt riktigt så innan konstigt nog.
Iallafall för min del så kom de större utgifterna med första barnet. Med tvåan fanns ju redan alla grejer, vagn, kläder, leksaker osv. Det är väl nu när de börjar bli större om båda ska ha aktiviteter förstås, men annars inget hittills direkt. Men det vet man ju såklart inte, det kan ju hända saker som innebär att barn nr 2 "kostar mer" relativt ettan.

Iallafall för min del så kom de större utgifterna med första barnet. Med tvåan fanns ju redan alla grejer, vagn, kläder, leksaker osv. Det är väl nu när de börjar bli större om båda ska ha aktiviteter förstås, men annars inget hittills direkt. Men det vet man ju såklart inte, det kan ju hända saker som innebär att barn nr 2 "kostar mer" relativt ettan.

Det kan bli tvillingar tex 😂😂😅
(Jag tänkte absolut att "jävlar vad gött, har sparat allt!" 😅😂)

Det kan bli tvillingar tex 😂😂😅
(Jag tänkte absolut att "jävlar vad gött, har sparat allt!" 😅😂)
Haha, ja exakt 🙈😂
Jag tänkte förresten "skit också, ett vinyterbarn och ett sommarbarn, då blir det svårt att ärva kläder" men sen var vinterbarnet en krallig unge och sommarbarnet en tunnis så det gick hur bra som helst... :) (tills sommarbarnet ifråga utvecklade smak för att enbart iklä sig prinsessklänningar som inte hade ingått i storebrors garderob, vill säga 😂)

Vet inte om jag håller med, absolut att mycket kan återanvändas till barn 2 men tycker nog det är mkt dyrare med två barn än 1. Vi behövde tex flytta till större boende för att alla skulle få plats på ett bra sätt. Och våra barn har mkt aktiviteter som ggr 2 är mkt mer än för 1 och ca 25 barnkalas per barn, osv. osv.
Tycker ekonomi är helt rimligt att väga in när man funderar på syskon, nog mkt det som fått mig att stanna på 2 barn, för ett tredje skulle vi behövt flytta igen (vilket knäppt dyrt då vi bor i Sthlm innerstad och helst inte vill behöva flytta därifrån…)

Vet inte om jag håller med, absolut att mycket kan återanvändas till barn 2 men tycker nog det är mkt dyrare med två barn än 1. Vi behövde tex flytta till större boende för att alla skulle få plats på ett bra sätt. Och våra barn har mkt aktiviteter som ggr 2 är mkt mer än för 1 och ca 25 barnkalas per barn, osv. osv.
Tycker ekonomi är helt rimligt att väga in när man funderar på syskon, nog mkt det som fått mig att stanna på 2 barn, för ett tredje skulle vi behövt flytta igen (vilket knäppt dyrt då vi bor i Sthlm innerstad och helst inte vill behöva flytta därifrån…)

Jag tänker som @jeennnnyy.

Vi hade inte behövt flytta, vi köpte huset med tanke på att här finns två barnrum. Men ändå..

Vi har ofta med oss det perspektivet med våra tvillingar, att de inte får lika mycket 1:1 vuxentid som en enling hade fått. Den omständigheten framhålls t ex ofta som bidragande till att tvillingar på gruppnivå har litet senare talutveckling än enlingar.

KL
Sedan, kläder och kostnader för tvillingar... begagnat är grejen, tveklöst. Det är fasen tufft att gå och köpa två av allt nytt.

Bor man i Stockholms innerstad kan jag förstå att tex boende är en faktor. Här flyttade vi till hus på 160kvm redan innan barn och defintivt innan vi visste att vi ville ha två. Alla barn har heller inte aktiviteter som kostar, och inget av mina går på ens i närheten av 25 kalas per år :crazy: Men visst, jag förstår din poäng, och det är väl olika för olika familjer. Jag ville mest ge mitt perspektiv.

Går barnen på 25 kalas per år var? 😬 Så ett kalas i veckan året runt om man räknar bägge två? Hur är det ens möjligt 😅

Går barnen på 25 kalas per år var? 😬 Så ett kalas i veckan året runt om man räknar bägge två? Hur är det ens möjligt 😅
Ev. en liten överdrift kanske men tyvärr inte jättestor. De är ju 25-30 barn i resp klass. Den absoluta majoriteten har kalas och bjuder in hela klassen. Sen har rätt många tillsammans men behöver ju ändå en present per barn. Plus alla barn de känner utanför skolan som ibland också bjuder in till kalas. Periodvis har vi gått på kalas både lördag och söndag 😅

Liknande trådar

• Särintressen hos barn
  • Mensskydd för barn
  • Barnsäkra hemmet
  • När har era barn börjat gå hem från skolan själva?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka