Hm? hade ju en 9-13 åring som red en gång i veckan och som även red på ett ställe till hyggligt ofta. (då i jeans precis som jag vilket befanns mycket bekvämt)Hur då? Ett par ridbyxor kostar ju 1500 idag och det räcker inte med ett par. Min dotter har typ 3-4. Plus jackor (vinter, vår, höst, softshell, regn), stövlar (vinter, vanliga), ridskor, chaps, handskar (också x antal olika sorter), väst, hjälmar, vinterridbyxor mm mm. Hon rider på ridskola + har medryttarponny. Det drar iväg. Sen absolut att vi köper märkesgrejer för att vi kan, det måste man ju inte göra. Jag fick typ inget sånt som barn om jag inte sparade och betalade det själv, det gick bra det med.
Är dock glad att dottern tagit efter mitt pedantskötande av utrustning, då känns det okej köpa dyrt eftersom vi vårdar det noga.
Det räckte med ett par ridbyxor, varför skulle man ha 3-4, om man rider varje dag kan man ju behöva två par. Rider man en gång eller två gånger i veckan räcker ju ett par (när jag red 7 dagar i veckan hade jag ett par för ridskolan och ett par (jeans) för medryttarhästen). För tjejer var ridbyxor dessutom ganska billiga, runt 500 kr. Men vi köpte begagnat så länge det var barnridbyxor. Det var oerhört lätt att hitta begagnade ridbyxor. Herridbyxor fanns bara fula över 1 500 så vi lånade av en bekant.
Ett par chaps räckte i många år. Ett par jodphurskängor är ganska varma för ridhus.
Jackor? vi tog en gammal att ha över ridvästen i stallet och sedan reds ju med ridväst över en träningströja. Man fick ändå inte rida i fina kappor och sådant. Vår och höst behövdes ju ingen jacka och de red inte ut i regn, men då hade ju en gammal regnjacka dugt.
(Sedan jag som tidigare red pappas häst + ridskola har två par stövlar, två hjälmar, två ridbyxor, två handskar, osv. och som vuxen kunde jag ju lägga pengar på det iom att jag har samma stövlar i 25 år. (200 kr om året paret) och samma två par ridbyxor varav äldsta 30 år. Men känner att för mycket märken för barn ökar hetsen.)