Ett eller flera barn?

Bukefalos 30 år!

Vi har ofta med oss det perspektivet med våra tvillingar, att de inte får lika mycket 1:1 vuxentid som en enling hade fått. Den omständigheten framhålls t ex ofta som bidragande till att tvillingar på gruppnivå har litet senare talutveckling än enlingar.

KL
Sedan, kläder och kostnader för tvillingar... begagnat är grejen, tveklöst. Det är fasen tufft att gå och köpa två av allt nytt.

Samma här. Jag tänker delvis som @Human, att jag umgås ju med dem båda två samtidigt så visst får dem inte hälften så mycket tid med mig. Är vi på badhuset, ute och leker eller busar hemma är det dessutom bara en fördel att de är två barn eftersom de har mycket utbyte av varandra. Hemma leker de även mycket med varandra utan att vi är med. Men vissa saker kan absolut vara mer värdefullt att få göra ensam med en förälder. När vi läser är exempelvis dottern väldigt fokuserad, och sonen rätt livlig, vilket kan göra det svårt att möta bådas behov samtidigt. Pratar de och berättar saker så avbryter de ofta varandra. Så vi reflekterar också över att 1:1 tiden kan vara svår att få till, och behöver nästan planeras in i förväg. I vår familj väger det absolut över att de är två, med råge, men det finns ju absolut nackdelar också.

Sen är det ju absolut dyrare, nästan precis dubbelt så dyrt skulle jag säga. Vi hade sannolikt bott likadant med 1 barn som 3 så för oss hade inte det gjort skillnad. Men mat, aktiviteter, försäkring, kläder, resor, förskola (även om just den inte blir dubbel men ändå mer) osv.

Samma här. Jag tänker delvis som @Human, att jag umgås ju med dem båda två samtidigt så visst får dem inte hälften så mycket tid med mig. Är vi på badhuset, ute och leker eller busar hemma är det dessutom bara en fördel att de är två barn eftersom de har mycket utbyte av varandra. Hemma leker de även mycket med varandra utan att vi är med. Men vissa saker kan absolut vara mer värdefullt att få göra ensam med en förälder. När vi läser är exempelvis dottern väldigt fokuserad, och sonen rätt livlig, vilket kan göra det svårt att möta bådas behov samtidigt. Pratar de och berättar saker så avbryter de ofta varandra. Så vi reflekterar också över att 1:1 tiden kan vara svår att få till, och behöver nästan planeras in i förväg. I vår familj väger det absolut över att de är två, med råge, men det finns ju absolut nackdelar också.

Sen är det ju absolut dyrare, nästan precis dubbelt så dyrt skulle jag säga. Vi hade sannolikt bott likadant med 1 barn som 3 så för oss hade inte det gjort skillnad. Men mat, aktiviteter, försäkring, kläder, resor, förskola (även om just den inte blir dubbel men ändå mer) osv.
Mina barn är lite äldre och jag tyckte nog också mest jag umgicks med dem tillsammans när de var små också. När de är lite större tycker jag det nästan är svårare att hinna med båda, de ska iväg på aktiviteter nästan samtidigt men åt olika håll, de behöver hjälp med läxor, var för sig, behöver följas till kompisar, behöver prata av sig, osv…Men är förstås ett övergående ”problem”, om 10 år kommer ingen vilja va med mig antagligen 😅

Mina barn är lite äldre och jag tyckte nog också mest jag umgicks med dem tillsammans när de var små också. När de är lite större tycker jag det nästan är svårare att hinna med båda, de ska iväg på aktiviteter nästan samtidigt men åt olika håll, de behöver hjälp med läxor, var för sig, behöver följas till kompisar, behöver prata av sig, osv…Men är förstås ett övergående ”problem”, om 10 år kommer ingen vilja va med mig antagligen 😅

Haha, ja men så är det verkligen. Man ska ju inte övertänka allt för mycket i livet, men det kommer ju en tid med vuxna barn också och eventuellt barnbarn. Min mamma har fyra barnbarn från sina två barn och jag tror att hon är väldigt nöjd över att hinna med att skapa en nära relation med alla. Min pappa däremot har fem barn och statistiskt blir det ju ett gäng barnbarn då. Han är ju dock lite "the more the merrier", uppenbarligen :D

Sen kan man också dö knallfall i morgon och de runtom en också. Så vem tusan vet.. hur livet blir! Själv har jag alltid velat umgås mycket med mina föräldrar, både som tonåring och vuxen. Min lillasyster är likadan.

Jag tycker ju generellt att barn är mycket billigare än jag trott. Mina har ju 3år emellan så den minsta ärver ännu mycket.
Sen får vi det mesta i prylväg från kusiner.

Försäkring, hobbys, det är pengar, men ännu väldigt små summor, lång långt under vad egen häst kostade.

Det enda som är dyrt är ju boendet. Stockholm och stor lägenhet är inte billigt! Men det är ju en prioritering att bo stort! Hade vi velat minska kostnaderna hade det varit lätt att flytta.

Liknande trådar

• Särintressen hos barn
  • Mensskydd för barn
  • Barnsäkra hemmet
  • När har era barn börjat gå hem från skolan själva?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Autistic meltdown
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka