Vi har ofta med oss det perspektivet med våra tvillingar, att de inte får lika mycket 1:1 vuxentid som en enling hade fått. Den omständigheten framhålls t ex ofta som bidragande till att tvillingar på gruppnivå har litet senare talutveckling än enlingar.
KL
Sedan, kläder och kostnader för tvillingar... begagnat är grejen, tveklöst. Det är fasen tufft att gå och köpa två av allt nytt.
Samma här. Jag tänker delvis som @Human, att jag umgås ju med dem båda två samtidigt så visst får dem inte hälften så mycket tid med mig. Är vi på badhuset, ute och leker eller busar hemma är det dessutom bara en fördel att de är två barn eftersom de har mycket utbyte av varandra. Hemma leker de även mycket med varandra utan att vi är med. Men vissa saker kan absolut vara mer värdefullt att få göra ensam med en förälder. När vi läser är exempelvis dottern väldigt fokuserad, och sonen rätt livlig, vilket kan göra det svårt att möta bådas behov samtidigt. Pratar de och berättar saker så avbryter de ofta varandra. Så vi reflekterar också över att 1:1 tiden kan vara svår att få till, och behöver nästan planeras in i förväg. I vår familj väger det absolut över att de är två, med råge, men det finns ju absolut nackdelar också.
Sen är det ju absolut dyrare, nästan precis dubbelt så dyrt skulle jag säga. Vi hade sannolikt bott likadant med 1 barn som 3 så för oss hade inte det gjort skillnad. Men mat, aktiviteter, försäkring, kläder, resor, förskola (även om just den inte blir dubbel men ändå mer) osv.