Eurovision Song Contest 2018 - INFÖR Semifinal 2

voltis

Trådstartare
Nu när vi avhandlat semifinal 1 (tråden finns kvar, fortsätt gärna diskutera där!) så är det hög tid att gå igenom semifinal 2 (går av stapeln på torsdag)!

I denna semifinal tävlar ju vår egen Benjamin Ingrosso, och i denna deltävling får vi vara med och rösta!
De som då tävlar tillsammans med Sverige är:

1. Norge – “That’s How You Write A Song“, Alexander Rybak
2. Rumänien – “Goodbye“, The Humans
3. Serbien – “Nova deca“, Sanja Ilić & Balkanika
4. San Marino – “Who we are”, Jessika (feat. Jenifer Brening)
5. Danmark – “Higher Ground“, Rasmussen
6. Ryssland – “I Won’t Break“, Julia Samoylova
7. Moldavien – “My Lucky Day“, DoReDoS
8. Nederländerna – “Outlaw In ‘Em“, Waylon
9. Australien – “We Got Love”, Jessica Mauboy
10. Georgien – “For You“, Iriao
11. Polen – “Light Me Up“, Gromee feat. Lukas Meijer
12. Malta – “Taboo“, Christabelle
13. Ungern – “Viszlát nyár“, AWS
14. Lettland – “Funny Girl“, Laura Rizzotto
15. Sverige – “Dance You Off”, Benjamin Ingrosso
16. Montenegro – “Inje“, Vanja Radovanović
17. Slovenien – “Hvala, ne!“, Lea Sirk
18. Ukraina – “Under The Ladder“, MELOVIN

Här en en recap på semifinal 2 om ni inte orkar lyssna på hela låtarna, men det hoppas jag att ni gör! :D

Nå, vad tycker ni om dessa låtar? Betygsätt gärna från 1-5! :banana::banana::banana:
 
Här kommer mina betyg och kommentarer om semifinal 2!
Jag sammanfattar det med att jag tycker det är en mkt svagare semi än den första, där det var väldigt många bra låtar!
Här är det istället en liten del som står ut, medans det är en hel del som fått låga poäng av mig.
Detta är alltså vad jag tycker , inte vad jag tror ;)

1. Norge – “That’s How You Write A Song“, Alexander Rybak

-Det är inte Fairytaleklass på långa vägar. Samtidigt är det ju Rybak... Det är glatt och trevligt! Betyg: 3/5
2. Rumänien – “Goodbye“, The Humans
-Först var det lite spännande, stark röst... men sen var det mest skrik och ingenting hände egenligen med låten. Betyg: 2/5
3. Serbien – “Nova deca“, Sanja Ilić & Balkanika

-Är ju oftast trevligt med egna språket och lite etniskt så där... men här blir det bara en salig röra! Det är visst tre tjejer med på scen i semin och annan koeografi, kanske hjälper? Får ingen feeling tyvärr... Betyg: 2/5
4. San Marino – “Who we are”, Jessika (feat. Jenifer Brening)
-Det funkar inte för mig.... försökte gillade det till en början men nej... Känns som en yngre version av Valentina som annars alltid sjunger för SM ;) Betyg: 1/5
5. Danmark – “Higher Ground“, Rasmussen

-Gillade det redan vid första lyssningen, det är en av mina absoluta favoriter i tävlingen! Gillar rösten, melodin, temat.. allt! Ev att jag hade velat ha ännu mer dynamik på scenen?
Betyg: 5/5
6. Ryssland – “I Won’t Break“, Julia Samoylova

-I år fick iaf Julia komma in i landet ;) Men låten är inte stark nog, den glömmer man direkt efter man hört den. Betyg: 1/5
7. Moldavien – “My Lucky Day“, DoReDoS

-Många gilla tydligen detta men nej.... det känns daterat! Det enda bra var att videon spelats in på Santorini ;) Betyg: 1/5
8. Nederländerna – “Outlaw In ‘Em“, Waylon

-Känns som Nederländerna verkligen gillar country ;) Han sjunger bra och det är en helt ok låt. Men han charmar inte mig tillräckligt! Betyg: 3/5
9. Australien – “We Got Love”, Jessica Mauboy

-Härig energi och röst, men det känns som låten är max 1 min lång och det aldrig riktigt händer någonting? Svårt att förklara, den kom, hon sjöng om love och den var slut? Videon får högre betyg än live! Betyg: 2/5
10. Georgien – “For You“, Iriao
-Nej, jag lyssnade inte ens klart på klippet. Detta gav mig ingenting! Betyg: 1/5
11. Polen – “Light Me Up“, Gromee feat. Lukas Meijer

-Kluven! Låten i sig är inte dålig och den växer, ngt svag röst stundtals som drar ner det hela och jag skulle haft kören mer vid sidan av? Men ngt med låten tilltalar mig! Betyg: 3/5
12. Malta – “Taboo“, Christabelle

-Omtyckt låt i europa, men jag är tudelad. Refrängen och versen passar inte ihop? Och videon är jättebra, till versen! Som två låtar på ngt sätt. Refrängen sätter sig dock lätt.
Betyg: 3/5
13. Ungern – “Viszlát nyár“, AWS
-Mkt känslor känns det som... men ej tagit reda på vad de sjunger om? Inte min typ av musik men det väcker absolut känslor. Betyg: 2/5
14. Lettland – “Funny Girl“, Laura Rizzotto

-Fin röst, fin melodi, men det händer inte tillräckligt i låten eller på scenen. Låt man glömmer direkt. Betyg: 2/5
13. Sverige – “Dance You Off”, Benjamin Ingrosso

-Jag är sällan partisk i ESC, Benjamin är inte en av mina favoritartister i sverige. Dock är han proffsig, sjunger bra och har en låt som sticker ut. I detta startfält är han absolut en av de starkaste. Betyg: 4/5
16. Montenegro – “Inje“, Vanja Radovanović

-Efter halva låten undrade jag fortfarande när den skulle börja? Han sjunger bra men låten lyfter aldrig. Betyg: 1/5
17. Slovenien – “Hvala, ne!“, Lea Sirk

-Jag gillar Lea mer än själva låten, dock tycker jag om att hon sjunger på sitt språk och har attityd, det lyfter hela låten. Jag kan inte låta bli att gilla det! Betyg: 4/5
18. Ukraina – “Under The Ladder“, MELOVIN

-Melovin fångar mig på ngt konstigt sätt! Låten är inte en av de starkaste, men den är lättlyssnad och han ä så närvarande på ngt sätt... Betyg: 4/5
 
Håller med om att denna semin är svagare. Lite synd.

1. Norge – “That’s How You Write A Song“, Alexander Rybak
I början när jag hör den tänker jag "yes, dansa!", men sen händer inget i låten på något vänster. Den kulminerar inte riktigt för mig. Betyg: 3/5
2. Rumänien – “Goodbye“, The Humans

Inte min kopp te alls. Betyg: 1/5
3. Serbien – “Nova deca“, Sanja Ilić & Balkanika

De sjunger mest i mun på varandra och det blir lite hojtande. Verkligen inte för mig. Betyg: 1/5
4. San Marino – “Who we are”, Jessika (feat. Jenifer Brening)

Lite sött är det på något vänster, men känns lika daterat som vanligt. Betyg: 2/5
5. Danmark – “Higher Ground“, Rasmussen

Jag vet inte vad jag ska tycka här. Jag tror det blir lite för mycket vikinga-stuff, låten försvinner lite i clichén. Betyg: 3/5
6. Ryssland – “I Won’t Break“, Julia Samoylova

Vad jag har hört live så kan hon inte sjunga alls, och låten låter som gammal eurovision. Betyg: 1/5
7. Moldavien – “My Lucky Day“, DoReDoS

Man kan röra sig lite till den här låten iaf. Den är lite småudda och söt på något vänster. :D Betyg: 2/5
8. Nederländerna – “Outlaw In ‘Em“, Waylon

Blöh, de orange skickar sin country igen och jag är uttråkad på snark-country även om han är jätteduktig på att sjunga. Han får ett plus för sin kavaj och minus för sina dansare. Betyg: 2/5
9. Australien – “We Got Love”, Jessica Mauboy

Låter som om Australien försökt göra en låt som är Eurovision upphöjt till tio. Helt okej, men jag är lite besviken på dem. Betyg: 3/5
10. Georgien – “For You“, Iriao

Bakgrundsmusik i mina ögon. Men de är lite mysiga så jag blir lite tudelad. Betyg: 2/5
11. Polen – “Light Me Up“, Gromee feat. Lukas Meijer

Unts unts, sånt här gillar jag, även om det låter som Norge förra året. Han som leker dj dansar jätteroligt så det blir extra plus. Betyg: 5/5
12. Malta – “Taboo“, Christabelle

Det här låter så mycket Gson att det gör ont, men han kan uppenbarligen fortfarande göra en dänga. Betyg: 3/5
13. Ungern – “Viszlát nyár“, AWS

Verkligen inte min typ av rock/metal/vad man nu vill kalla det. Betyg: 1/5
14. Lettland – “Funny Girl“, Laura Rizzotto

Jag är lite svag för sådana här låtar om jag ignorerar texten. Hon har fin röst i bra kombo med musiken. Betyg: 3/5
13. Sverige – “Dance You Off”, Benjamin Ingrosso

Jag spelar inte alls denna på repeat och är lika odräglig i år som jag var när Måns vann. Älskade låten från första stund i Mellon med sitt funky house-vibe :heart Betyg: 5/5
16. Montenegro – “Inje“, Vanja Radovanović

Det här är sådär lite bombastiskt och det är något med hans röst som jag gillar. Betyg: 3/5
17. Slovenien – “Hvala, ne!“, Lea Sirk

Nej, refrängen funkar inte med resten för mig, och refrängen pajar allt för mig också. Betyg: 3/5
18. Ukraina – “Under The Ladder“, MELOVIN

Åh, det här bara är något underbart och jag vet inte ens vad! Vissa delar av låten låter daterat och tråkigt men han väger upp det på något vänster. Löv it! Betyg: 5/5
 
1. Norge – “That’s How You Write A Song“, Alexander Rybak
Vidrigt, hemskt, Måns Zelmerlöv-komplex som totalt misslyckas, usch, bläää, vad tänkte Norge på? osv osv... Får man ge minuspoäng?? Får man ge noll poäng? Annars 1/5 men det tar emot att ge en endaste liten poäng till det här :yuck::yuck::wtf:
2. Rumänien – “Goodbye“, The Humans
Tråkig. 1/5
3. Serbien – “Nova deca“, Sanja Ilić & Balkanika
Kommer nog gå hyfsat. Etnolåtar brukar göra det. Men den gör inget för mig. 1/5
4. San Marino – “Who we are”, Jessika (feat. Jenifer Brening)
Varför? 1/5 :banghead:
5. Danmark – “Higher Ground“, Rasmussen
Rätt bra låt. Han sjunger bra men jag tycker inte rösten passar låten. Jag hade velat ha en larger than life röst a la Pontare eller liknande. hans röst framstår som för tunn till låten.
6. Ryssland – “I Won’t Break“, Julia Samoylova
Nä, inget för mig och vulkanen de satt henne i på scenen är märklig. 1/5
7. Moldavien – “My Lucky Day“, DoReDoS
Lite kul låt. Livar upp stämningen. Men ingen favorit alls. 2/5
8. Nederländerna – “Outlaw In ‘Em“, Waylon
En av mina favoriter! Önskar att han fick vara själv på scenen istället. Han är så bra! Och rätt sexig! 5/5 :love:
9. Australien – “We Got Love”, Jessica Mauboy
Ok låt. Kompetent men lite trist. Hade hoppats på med från Australien. 3/5
10. Georgien – “For You“, Iriao
Årets etnolåt. Kan den plocka poäng på det eller är den för tråkig? 1/5
11. Polen – “Light Me Up“, Gromee feat. Lukas Meijer
Helt ok låt. Rätt bra men inte mer än så. 3/5
12. Malta – “Taboo“, Christabelle
Lite långsam start, sen känner jag igen den men kan inte placera den. Som oftast en rätt ok låt från Malta. 2/5
13. Ungern – “Viszlát nyár“, AWS
Rolig med lite olika genrer i ESC. Antar att den obligatoriska rocklåten ska vara med. Här kryddat med metalsång. Inte min grej. 2/5
14. Lettland – “Funny Girl“, Laura Rizzotto
Jag är rätt glad att det är just denna som är innan Sverige. Långsam. Benjamin kommer liva upp stämningen. Helt ok låt även om den inte fastnat. 3/5
15. Sverige – “Dance You Off”, Benjamin Ingrosso
Den växer faktiskt. Jag hoppas att Benjamin lyckas vara mindre stel än han var i Mello och slappna av mer och har roligt. 4/5
16. Montenegro – “Inje“, Vanja Radovanović
Årets Balkanballad. Brukar inte vara mina favoriter och den här är inte en av de mer spännande Balkanballaderna. 1/5
17. Slovenien – “Hvala, ne!“, Lea Sirk
Lite rolig. Sticker ut. 2/5
18. Ukraina – “Under The Ladder“, MELOVIN
Låten är rätt bra. Tror att han och scenshowen kan lyfta det. Borde vara solklart i final. 3/5
 
Nu är det knappt ett dygn kvar! :nailbiting:

Kommer Benjamin gå vidare?
Har bukefalisterna förberett sig tillräckligt?
Är skämten roligare denna gång?
Ser vi årets vinnare i detta startfält?

Och den viktigaste frågan:

Vad kommer alla smaska på framför tvn?


:banana::banana::banana:
 
N

Nu LJÖG jag! Lingon rebellerar igen och VÄGRAR poängsätta Danmark!

Skynda Skynda så får du vara med i sammanställningen ikväll :D
Hann ej sammanställa igår, blir i em efter jobbbet! Så in och betygsätt nu :D

Tippa gärna också! :bump:
 
Nu är det knappt ett dygn kvar! :nailbiting:

Kommer Benjamin gå vidare?
Har bukefalisterna förberett sig tillräckligt?
Är skämten roligare denna gång?
Ser vi årets vinnare i detta startfält?

Och den viktigaste frågan:

Vad kommer alla smaska på framför tvn?


:banana::banana::banana:

Ja, absolut. Svagt startfält.
Det tror jag.
Det hoppas jag!
Det hoppas jag inte! Tror inte Sverige har chans på segern tyvärr verkar Norge ha det och den avskyr jag! Som Markus Larsson på Aftonbladet skrev: "Det måste ha varit ”That’s how you write a song” som norske konstnären Edvard Munch lyssnade på när han målade ”Skriet”. "

Hmm... vet inte vad jag kommer smaska på ikväll. De stora planerna smids inför lördagens final! Fler små rätter som äts under kvällens lopp. Tänk förrätter fast många!
 
Just on time! :D
Snåla poäng dock ;) mvh ett Danmarksfan!

Med en annan sångare hade den fått mer. Tycker att hans röst är för ljus och tunn för den låten även om han sjunger bra. Skulle vilja ha en maffig, mörk larger than life röst och inte hans relativt ljusa/tunna.
 
Då har bukepanelen sagt sitt och vi kan analyser svaren! Kommer panelens topp 10 vara de vi även kommer se som segrare ikväll?
Har ni några andra favoriter än dessa 10?
Och det viktigaste: tippa! Hur kommer europa att rösta??

Blåmarkerade är bukepanelsens topp tio:

1. Norge – “That’s How You Write A Song“, Alexander Rybak
Betyg: 3 3 1 Totalt: 7

2. Rumänien – “Goodbye“, The Humans
Betyg: 2 1 1 Totalt: 4
3. Serbien – “Nova deca“, Sanja Ilić & Balkanika
Betyg: 2 1 1 Totalt: 4
4. San Marino – “Who we are”, Jessika (feat. Jenifer Brening)
Betyg: 1 2 1 Totalt: 4
5. Danmark – “Higher Ground“, Rasmussen
Betyg: 5 3 2 Totalt: 10

6. Ryssland – “I Won’t Break“, Julia Samoylova
Betyg: 1 1 1 Totalt: 3
7. Moldavien – “My Lucky Day“, DoReDoS
Betyg: 1 2 2 Totalt: 5
8. Nederländerna – “Outlaw In ‘Em“, Waylon
Betyg: 3 2 5 Totalt: 10
9. Australien – “We Got Love”, Jessica Mauboy
Betyg: 2 3 3 Toalt: 8

10. Georgien – “For You“, Iriao
Betyg: 1 2 1 Totalt: 4
11. Polen – “Light Me Up“, Gromee feat. Lukas Meijer
Betyg: 3 5 3 Totalt: 11
12. Malta – “Taboo“, Christabelle
Betyg: 3 3 2 Totalt: 8

13. Ungern – “Viszlát nyár“, AWS
Betyg: 2 1 2 Totalt: 5
14. Lettland – “Funny Girl“, Laura Rizzotto
Betyg: 2 3 3 Totalt: 8
13. Sverige – “Dance You Off”, Benjamin Ingrosso
Betyg: 4 5 4 Totalt: 13

16. Montenegro – “Inje“, Vanja Radovanović
Betyg: 1 3 1 Totalt: 5
17. Slovenien – “Hvala, ne!“, Lea Sirk
Betyg: 4 3 2 Totalt: 9
18. Ukraina – “Under The Ladder“, MELOVIN
Betyg: 4 5 3 Totalt: 12


Sverige leder bukeligan, tätt följt av Ukraina och Polen :D
 
Om jag ska tippa då, hur kommer Europa att rösta ikväll?

Utan inbördes ordning tror jag följande går till final:

Sverige
Ukraina
Danmark
Norge
Australien
Nederländerna
Rumänien
Moldavien
Georgien
Malta

Med Polen som bubblare!
 
Det var nog den svagaste semifinal någonsin som far. Fördelen är väl att det blir svårt för Benjamin att misslyckas i det här fältet.
 
Om jag ska tippa då, hur kommer Europa att rösta ikväll?

Utan inbördes ordning tror jag följande går till final:

Sverige
Ukraina
Danmark
Norge
Australien
Nederländerna
Rumänien
Moldavien
Georgien
Malta

Med Polen som bubblare!

Jag tror att Polen går vidare. Australien, Georgien och Malta hänger löst tror jag.
 
Jag tror att dessa går vidare:

Sverige
Norge
Danmark
Moldavien
Nederländerna
Polen
Ungern
Ukraina
Australien
Malta
 
Strax börjar det ! :banana:

Mkt nöje ni som kör live här inne, jag kikar in senare som vanligt!
 

Liknande trådar

Kultur Nu är det snart dax! Semi 1 på tisdag och semi 2 på torsdag. Jag tänker att vi kan ta semifinalerna i en gemensam tråd och finalen i en...
14 15 16
Svar
306
· Visningar
11 390
Senast: Rosett
·
Kultur Dags för den officiella tråden för ESC SEMIFINAL 1! :banana::banana::banana: Sverige deltar i semi 2, och de redan klara finalisterna...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
4 452
Senast: Lingon
·
Fritid I morgon kör vi igen! Semifinal 2 är det dags för, med vår egen Cornelia! Kommer Sverige ta sig till final? Vad troe ni om de övriga...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
5 576
Senast: Lingon
·
Kultur På tisdag smäller det, för mig är det i princip höjdpunkten på året om man inte räknar med semestern till Grekland eller kanske dotterns...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
5 967
Senast: voltis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp