Eurovision song contest 2021 - FINAL

Och vad är det med detta med hårdrock och lättkränkthet egentligen...? Typ som att det är kränkande att bli kallad något som kan antyda att man inte är så hård som man själv ser sig som. I mina ögon liknar det mest en k*kmätartävling...

Men så är jag väl I detta sammanhang en mjukis 😊

Fast de rockers jag känner IRL är rätt avslappnade och har självdistans. Är det folk som syns i kommentarsfält är det ju oftast sådana som är lite stingsligare.

Jag är ju till viss del rocker själv ;)

Edit: Fanken vad jag skulle älska om Sabaton ställde upp :up: Jag skulle ruinera mig på röstningen :rofl:
 
Och vad är det med detta med hårdrock och lättkränkthet egentligen...? Typ som att det är kränkande att bli kallad något som kan antyda att man inte är så hård som man själv ser sig som. I mina ögon liknar det mest en k*kmätartävling...

Men så är jag väl I detta sammanhang en mjukis 😊
Haha, jag kan relatera! Även om jag är hela 35 år gammal så kan jag bli sjukt kränkt om något band kallas för goth när de ABSOLUT INTE ÄR DET, och då lyssnar jag ändå mest på synthpop numera... :angel:
 
Tjo, min orakelaktiga tippning (i kombination med Europas kloka röstning) har genererat en ren vinst på 1750 spänn! 3,75 i odds som vinnare när jag la min satsning, det sjönk lite senare i veckan. Fick en bonus på en extra hundring att spela för som Unibet-rookie för att de vill försöka dra in mig under spel-El Diablos kontroll. Men riktigt så lätt går det inte.

Jag är verkligen ingen gambler men efter att ha investerat min bonushundring och min egen femhundring på Måneskin så kan jag ju ändå konstatera att det här var roligare än aktier. Nog tur att det bara är ESC en gång om året!
 
Fast de rockers jag känner IRL är rätt avslappnade och har självdistans. Är det folk som syns i kommentarsfält är det ju oftast sådana som är lite stingsligare.

Jag är ju till viss del rocker själv ;)

Edit: Fanken vad jag skulle älska om Sabaton ställde upp :up: Jag skulle ruinera mig på röstningen :rofl:

Helt sant att de som hörs och syns mest vanligtvis inte är så representativa! :)
 
Är det någon som har koll på resultatlistan över enbart publikens poäng? Jag måste vara världssämst på att googla för jag lyckas då inte hitta ett skvatt :cautious:
 
Dagen efter är här!

Här är en bra sida om ni vill grotta ner er i lite siffror! https://eurovisionworld.com/eurovision/2021/semi-final-1#sweden

Lite intressant att Sverige fick fler poäng av tittarna än jurysarna, med tanke på att det har gnällts då mkt över att Sverige är juryns lilla gullegris typ ;)
Tycker 14 plats ändå är bra, med tanke på hur mkt sågningar Tusse och låten fått.
Han gjorde sitt livs framträdande igår, verkligen strongt!
Men förstod att det starka motståndet skulle göra det svårt, i mitt tycke ett av de bästa åren på länge sett till antal starka bidrag!

Och huuu vad nervöst det var när de läste upp resultaten! Hoppades in i det sista på Schweiz, även fast Italien varit så topptippade.... Är både förvånad och inte.
Jag ogillar inte låten, men det är inte min musiksmak och jag trodde faktiskt inte den skulle nå ända fram, tänkte att den och Finland skulle slå ut varandra lite.

Självklart vann rätt låt, den fick ju flest poäng tillslut :) jag hade önskat några andra men äh det svänger ju hehe.

Idag har jag nynnst på främst Norges och Schweiz låt på jobbet :D
 
Screenshot_20210523_173704_com.android.chrome.jpg


Intressant att se telefonröstningen!
Mest överraskad över att Sverige fick fler röster än Malta som ändå setts som en av av favoriterna. Vi slog även Bulgarien, Cypern och Azerbaijan!

Och att Finland kom 4 på denna lista, KUL :D
 
Ja, intressant att grotta lite mer i röstsiffrorna, tack @voltis ! Sveriges tittartolva till Finland, följt av 10 till Island och 8 till Norge. Italien en ynklig trepoängare från Sveriges tittare - känns som att flertalet kan vara mina röster där. :laugh:

Bara Ukraina är så sålda på Italiens bidrag att både jury och tittare har dem högst, men sedan är det ju väldigt många åttor och tior bland tittarrösterna som genererat så mycket som 318 poäng. Tror möjligen att Frankrike och Schweiz kan ha slagits om sina tittarröster sinsemellan och att de båda tappat en del på det.

Även om det inte är samma typ av låt på det sättet så känns det som om man hade plockat bort en av dem eller ersatt den med något avsevärt sämre, så hade de tittarna mycket väl kunnat lägga rösterna på den andra.
 
Tycker det finns en viss komisk ironi i att efter varje mello/eurovision är det alltid samma hårdrockare som innan sändning deklarerar att de AVSKYR den där skiten, och BARA ser för att de är tvingade pga någon annan, som sedan är mest engagerade i att dissikera och diskutera huruvida resultatet för "deras" låt(ar) var rätt eller inte. Har sett det så många gånger nu i mina flöden att det kan inte vara en slump :D

Min hårdrockare blev tvingad av mig 😂
Han hatade sig igenom allt utom Ukraina 😁
Sov under hela omröstningen och vill absolut inte prata om skiten idag 😂
 
Jag sympatilyssnar lite på Nederländernas Jeangu, lyssnade på en eftersnacksanalys när jag var ute att Englands och Tysklands och i viss mån Spaniens bidrag framstod sådär lite "ja, det här är vad vi har fått ihop, vi chansar på att det är lagom oförargligt och bra". Dvs att det finns liksom ingen riktig autencitet bakom och var begripligt att de nollades i publikröster och i Englands fall även jury.

Men att Jeangus poäng (som för övrigt gjorde mig också sorgsen, trots glädjen i övrigt) var de mer djupt och uppriktigt bedrövade över eftersom det var ett bidrag med mängder av äkthet. Och förklarade det mer med att han är före sin tid och att ESC-publiken är lite för dumma för att ännu lyckas ta till sig det genuina i låten och orkade inte ens fatta texten "yo no man broko mi" trots att den stod i "block letters" mitt framför dem, med översättning och allt. Lite deprimerande funderingar om ursprung också och ljushyade/mörkhyade artister mht låga tittarpoäng även för Malta och San Marino.

Men diskussionen mynnade i alla fall ut i analysen att Jeangus bidrag är en typ av låt som kommer att vinna Eurovision om några år när den tröga tittarskaran har kommit ikapp lite bättre. Så bra scoutat @voltis - din tid kommer! :)
 
Jag sympatilyssnar lite på Nederländernas Jeangu, lyssnade på en eftersnacksanalys när jag var ute att Englands och Tysklands och i viss mån Spaniens bidrag framstod sådär lite "ja, det här är vad vi har fått ihop, vi chansar på att det är lagom oförargligt och bra". Dvs att det finns liksom ingen riktig autencitet bakom och var begripligt att de nollades i publikröster och i Englands fall även jury.

Men att Jeangus poäng (som för övrigt gjorde mig också sorgsen, trots glädjen i övrigt) var de mer djupt och uppriktigt bedrövade över eftersom det var ett bidrag med mängder av äkthet. Och förklarade det mer med att han är före sin tid och att ESC-publiken är lite för dumma för att ännu lyckas ta till sig det genuina i låten och orkade inte ens fatta texten "yo no man broko mi" trots att den stod i "block letters" mitt framför dem, med översättning och allt. Lite deprimerande funderingar om ursprung också och ljushyade/mörkhyade artister mht låga tittarpoäng även för Malta och San Marino.

Men diskussionen mynnade i alla fall ut i analysen att Jeangus bidrag är en typ av låt som kommer att vinna Eurovision om några år när den tröga tittarskaran har kommit ikapp lite bättre. Så bra scoutat @voltis - din tid kommer! :)
Känns ju lagom nedsättande att folk bara inte skulle "se storheten i det". Jag fattade absolut budskapet för det var EXTREMT tydligt men samtidigt är det en musiktävling och låten sög röv. Troligtvis därför folk inte röstade på den och inte på grund av rasism eller att folk inte skulle vara woke nog eller nån annan löjlig ursäkt..
 
Känns ju lagom nedsättande att folk bara inte skulle "se storheten i det". Jag fattade absolut budskapet för det var EXTREMT tydligt men :banana: samtidigt är det en musiktävling och låten sög röv. Troligtvis därför folk inte röstade på den och inte på grund av rasism eller att folk inte skulle vara woke nog eller nån annan löjlig ursäkt..
Wow vilken trevlig analys....
 

Liknande trådar

Kultur San Marino: Senhit – “Adrenalina” Estonia: Uku Suviste – “The Lucky One” Czech Republic: Benny Cristo – “Omaga” Greece: Stefania – “Last...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
4 744
Senast: Otherside
·
Kultur På tisdag nästa vecka är det ÄNTLIGEN dags! För mig slår detta mello med hästlängder, det är så fantastiskt roligt och spännande med...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
6 601

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp