Extremt dyr utrustning?

Sv: Extremt dyr utrustning?

Var hittar ni alla dessa människor som snackar skit om andra pga att de inte har det dyraste schabraket?

Jag har då aldrig träffat på någon IRL som gjort det, eller öht brytt sig om vilka märken andra har på sina saker så länge de inte skadar hästen.

Vanligare att folk, som ni gör här, snackar skit om människor som har fina saker och sätter någon sorts konstig likhetstecken mellan att ha ett dyrt kandar och att rida dåligt.

Det låter enbart missunnsamt, så skärp er nu. Ni är ju precis lika illa som de ni påstår snackar skit om er...

Här har vi en tjej som rider sååå dåligt, hon har nämligen båda ett OS kandar och Childeric sadel, så hon har tydligen inte råd att träna! http://www.hastmagazinet.com/pic/news/pic1706.jpg

Om någon vill köpa ett Hermes kandar för 30.000 kr så plågar väl inte det er? Folk köper en massa andra onödiga saker som dyra väskor, sprit, cigg, resor, möbler, bilar osv, varför är det värre när det är en häst med i bilden? Eller kollar ni snett på grannens nya BMW också?
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Jag har inte sagt ett enda ord av det som du skriver!!!
Så varför riktade du det svaret till mig??
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Men varför skulle man inte få försäras över så dyra saker? Är väl ingen i tråden som lagt ett likhetstecken mellan dyra saker och dålig ridning?

Jag har inte så extremt dyra saker. Min sadel iofs och jag tyckte att det var väldigt mycket pengar när jag köpte. Det ÄR mycket pengar med 9.000 för ett träns också-det gör väl inget att faktiskt sätta det i perspektiv? 9.000 är mer än vad en student får i månaden tex. Klart att man "får" köpa vad sjutton man vill om man har råd, men det går inte att förneka att det ÄR mycket pengar.
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Låt oss säga att en sadelmakare behöver plocka ut 500 kr/arbetstimme för att få en anständig timlön samt täcka lokalkostnader för sin verkstad. Och låt oss för enkelhetens skull säga att högklassigt vegetabilgarvat läder till ett träns kostar 850 kronor. Då vill man ha perfekta bitar med små porer och utan ett enda insektsbett.

Då kan sadelmakaren lägga 20 timmar på tränset, det vill säga 2,5 arbetsdag. De timmarna ska räcka till design, tillskärning, handsöm och finish.

Orimligt? Pja, det är ju inte för vem som helst. Men ett handsytt träns i kvalitetsläder är ett konsthantverk som kan hålla sig snyggt i flera decennier om man sköter det rätt. Det är en investering.

Jag har för mig att någon av de äldre svårklassryttarna fortfarande använder sitt kandar från 70-talet på tävling. Det kostade säkert ungefär så mycket i den tidens penningvärde.


Hög kvalitét kostar pengar! Hade jag haft råd så hade jag låtit tillverka sadel och träns till mig av sadelmakare som huserar här på Buke. Ska man har riktigt hög kvalitét så kostar det.

Men sen så får man många gånger idag betala för blingbling och ett häftigt märke. Man måste ha koll på vad som är bra och vad som bara är märke. Jag köper gärna begagnade äldre saker som jag vet håller. Jag skiter i att jag rider i ett par gamla Cavallostövlar som inte är moderna idag och har ett omodernt träns. (Tränset är dock nytt men helt slätt och stilrent som jag vill ha det, tyvärr inte av så hög kvalitét som jag kunde önska, tur det var till halva priset, märke säger jag bara ... ).
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Var hittar ni alla dessa människor som snackar skit om andra pga att de inte har det dyraste schabraket?

Jag har då aldrig träffat på någon IRL som gjort det, eller öht brytt sig om vilka märken andra har på sina saker så länge de inte skadar hästen.

Vanligare att folk, som ni gör här, snackar skit om människor som har fina saker och sätter någon sorts konstig likhetstecken mellan att ha ett dyrt kandar och att rida dåligt.

Det låter enbart missunnsamt, så skärp er nu. Ni är ju precis lika illa som de ni påstår snackar skit om er...

Här har vi en tjej som rider sååå dåligt, hon har nämligen båda ett OS kandar och Childeric sadel, så hon har tydligen inte råd att träna! http://www.hastmagazinet.com/pic/news/pic1706.jpg

Om någon vill köpa ett Hermes kandar för 30.000 kr så plågar väl inte det er? Folk köper en massa andra onödiga saker som dyra väskor, sprit, cigg, resor, möbler, bilar osv, varför är det värre när det är en häst med i bilden? Eller kollar ni snett på grannens nya BMW också?

Som jag skrev i mitt inlägg så har jag träffat flertalet personer som ser ned på dem som inte har den rätta märkesutrustningen, främst på tävling men även på en hel del träningar.
Säger dem det inte rakt ut till stackarn med "fel" utrustning så snackas det bakom ryggen.

Att du inte träffat dem personligen betyder ju inte att de inte finns.

Jag sätter inte likhets tecken mellan dyr utrustning och kass ridning, men det är inte ovanligt att de med den dyraste utrustningen faktiskt rider dåligt och jag har fler än en gång fått höra att det är så himla dyrt att träna, men att köpa tex schabrak för 1000kr st går bra det tycker jag är konstigt.
Du behöver inte tycka lika som jag men jag tycker fortfarande så.
 
Senast ändrad:
Sv: Extremt dyr utrustning?

Jag har inte upplevt några "privatstall" där det är märkeshets, och jag tror faktiskt att vi kan tacka kedjor som Hööks för det. Vem äger inte något köpt på Hööks liksom? Ingen hets på min ridskola heller, men det är en liten en med bara nordisar, det rids i gummistövlar och mjukisar och jag sticker ut för att jag har ett matchande set med ridbyxor-jacka-ridstövlar... ingen som är otrevlig om det dock.

Däremot så var det en hel del märkeshets när jag var yngre och gick på en stor ridskola, och det var så även i skolan gällande kläder, märke på skidorna, och så vidare. Så i mina ögon är det barnsligt att se ner på andra på grund av hur mycket det dom/deras hästar har på sig kostade. Vare sig det är dyrare än vad andra har, eller billigare.
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Nej, du läste inte fel. Jag blev också chockad när jag hörde de. Kan tillägga att de va en present, tror inte någon jag känner skulle lägga de på ett träns även om de hade råd. Inte var de något fantastisk läder, utan en ganska enkelt diskret träns. Mitt OS träns har minst lika fint läder för "bara" 3000.
Visa saker tycker jag de är värt att lägga pengar på. Ett utetäcke från HW Rambo håller hur många år som helt, i stället för att köpa nya halvbra varje år.
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Det var pulkaskurk som tyckte att de som hade fina saker red extremt dåligt.

personer som rider för jävla illa och borde lägga pengarna på träning istället för prylar..

Det är knappast det samma som att förfasas över att hästutrustning är dyrt...

Ser inte något samband mellan kostbar utrustning och kunskapsnivå, om det öht finns något så är det väl tvärtom att de som ridit länge och rider på högre nivå tenderar att ha mer och dyrare saker än någon som precis köpt sin första häst som hon bara rider i skogen med.

Missunnsamma och skrytsamma personer som måste lägga sig i vad andra har eller icke har av utrustning har jag enbart träffat på här på bukefalos, aldrig i verkliga livet. Jag umgås inte med så småliga människor och fattar inte att ni orkar umgås med personer som mobbar er för vilken kavaj eller schabrak ni tänkt tävla med. :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Extremt dyr utrustning?

Det är dyrt men kvalité kostar.
Tärnsjö tar 5500 kronor för ett huvudlag. Är nog lite avtrubba iom min sport. Där kostar selar 80.000 och vagnar likaså. Sedan så kan man såklart hitta billigare, men det är definitivt den dyraste hästsporten.
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Oj!!! Hade inte en aning om att (trav????) var så dyrt att hålla på med!!!!
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Precis så är det, och just när det gäller läder får man i regel det man betalar för. Bra läder är dyrt och bra hantverk är dyrt. Klart att ett träns uppsytt av en sadelmakare i Tyskland eller England av bästa tänkbara läder kostar mer än något som massproducerats av barnarbetare i Asien...

Men ett kvalitetsträns håller så länge hästen lever och lite till.
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Ok! Har själv inte råkat ut för dessa människor, men det är riktigt tragiskt om folk värdesätter varandra pga vilken kavaj man rider i! Speciellt när det gäller barn! Vuxna människor kan förhoppningsvis sätta sig över sådant.
Mig spelar det ingen roll om någon rider i kavaj från Hööks eller Animo.
Jag köper det som jag tycker är snyggt, vill inte bli dömd åt något håll.
Sedan vill jag inte alltid lägga pengar på vad som helst.
Men tycker för den sakens skull inte att någon är slut i huvudet om den köper något extremt dyrt. Undrar bara lite om folk verkligen gör det.
Och det gör de ju tydligen. Jag tror verkligen inte att pengar och kunskapsnivå hör ihop på detta vis. Och jag uppfattade det som att Pulkaskurk råkat ut för folk som inte kan rida så bra själva, men är snabba att döma andra pga deras utrustning. Då kan jag hålla med om att det kanske vore bättre att dessa personer lade ner pengar på träning istället för på dyr utrustning. Eller kanske tom på terapi för deras taskiga självkänslas skull?
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Missunnsamma och skrytsamma personer som måste lägga sig i vad andra har eller icke har av utrustning har jag enbart träffat på här på bukefalos, aldrig i verkliga livet. Jag umgås inte med så småliga människor och fattar inte att ni orkar umgås med personer som mobbar er för vilken kavaj eller schabrak ni tänkt tävla med. :crazy:

Var glad för det.
Jag umgås inte heller med sådant folk men jag har ändå haft "äran" att träffa/höra några. Enda hedern är väl att två har haft modet att säga det direkt så att jag kunde svara för mig :)
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Fast den extrema märkeshysterin när man tom påtalar vad andra har och borde ha, den måste vara väldigt lokal? Jag kan se sådana drag i vissa stall, klubbar och liknande men inte tycker jag att det talar för sporten i stort?

Jag står på en anläggning med 25 hästar. Många tävlar, blandat hopp och dressyr och hobbyryttare. Kanske är det mångfalden som gör det, men jag har aldrig hört nån klanka ner eller påpeka prylar som andra har eller inte har.
Vi har alla sorter representerade, både de som inte ens kan mocka skit i annat än senaste från KL till de som har gummistövlar och mjukisbyxor...

visst vet jag att det finns märkesfascister, men som numera vuxen känner jag inte att jag bryr mig så speciellt mkt om det? Värre måste det vara för de yngre kan jag tänka.

Själv ligger jag nånstans i mitten. Jag köper kvalitet, men jag vill hellre lägga pengar på träningar och bra begagnat, än att måsta räkna kronor och ören resten av månaden för att jag köpt nya benskydd i rätta märket. Framförallt så struntar jag fullständigt i vad andra har, och jag skäms inte det minsta för att jag inte har senaste utrustningen ens när vi är på bortaplan. Dock vill jag vara hel och ren och prydlig när jag ska visa upp mig, men om det står Veredus eller Showmaster på bensydden skiter jag fullständigt i.
 
Senast ändrad:
Sv: Extremt dyr utrustning?

Det är inte trav jag syftar på, utan klassisk körning (skolkörning). Men jo, så dyr är den. Ska du tävla på hög nivå måste du dessutom ha flera vagnar.
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Ja, det måste vara ett fenomen som enbart förekommer i vissa stall och då rör det sig förmodligen om samma sorts osäkra människor som mobbar andra på skolgården, på jobbet osv för hur de ser ut/vad de har.

Otroligt trist attityd.
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Det var pulkaskurk som tyckte att de som hade fina saker red extremt dåligt.

personer som rider för jävla illa och borde lägga pengarna på träning istället för prylar..

Det är knappast det samma som att förfasas över att hästutrustning är dyrt...

Ser inte något samband mellan kostbar utrustning och kunskapsnivå, om det öht finns något så är det väl tvärtom att de som ridit länge och rider på högre nivå tenderar att ha mer och dyrare saker än någon som precis köpt sin första häst som hon bara rider i skogen med.

Missunnsamma och skrytsamma personer som måste lägga sig i vad andra har eller icke har av utrustning har jag enbart träffat på här på bukefalos, aldrig i verkliga livet. Jag umgås inte med så småliga människor och fattar inte att ni orkar umgås med personer som mobbar er för vilken kavaj eller schabrak ni tänkt tävla med. :crazy:

Suck ibland är du bra dryg.

Ja det finns folk som har riktigt fin utrustning och rider för jävla illa och inte vill träna för att de anser att träningar är för dyrt men ett träns för flera tusen går bra att köpa.

Jag har ALDRIG sagt eller påstått att det gäller alla.

Men det är inte ovanligt att det förekommer.

Jag umgås inte med missunnsamma och skrytsamma människor, men det är liksom svårt att undvika dem när man är på samma träningar och tävlingar med gemensamma vänner och bekanta.
Då får man ibland höra mer än man vill.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Om en vecka ska jag på min första meeting- super nervös! Jag är så nervös så att jag redan börjat skriva en packlista. Jag behöver...
Svar
1
· Visningar
1 212
Senast: tundra
·
Utrustning Hejsan! Jag ska i höst köpa häst och känner att jag vill ha ny säkerhetsutrustning och även ridstövlar. Behöver något bra som inte går...
Svar
19
· Visningar
1 531
Senast: Louiisee
·
M
Utrustning Jag har verkligen nollkoll på sadlar har aldrig köpt någon och har aldrig ens tänkt att det ska vara en hel vetenskap runt det hela...
Svar
2
· Visningar
975
Utrustning Vad är det dyraste ni har köpt i häst- och ryttarväg? Skriv Pris? Märke? Nöjd/missnöjd? och gärna bild också! :D Så vad är det...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
40 180
Senast: Laguna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp