Extremt dyr utrustning?

Sv: Extremt dyr utrustning?

Ja, det måste vara ett fenomen som enbart förekommer i vissa stall och då rör det sig förmodligen om samma sorts osäkra människor som mobbar andra på skolgården, på jobbet osv för hur de ser ut/vad de har.

Otroligt trist attityd.

Håller med dig fullständigt. Jag har svårt att tro att dessa folk beter sig hyvens i alla andra delar av livet.

Dock går det ju inte att sticka under stolen med att hästar är så pass dyrt att hålla på med att det är oundvikligt att det även blir en materialsport. Och det burkar vara överrepresenterat med snobberi i hobbys som samlar många som har det extra gott ställt. Men det får man väl leva med.
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Jag skulle aldrig lägga så mycket pengar på ett träns eller kandar även om jag hade gott om pengar. Finns liksom ingen anledning. Har ingenting som är speciellt dyrt. Mina läderridstövlar kostade en del och hästens sadlar, men inte heller där är det frågan om de dyraste alternativen.
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Personligen betalar jag inte mer för märket i sig, däremot för kvalitet. Bra hantverk och bra råmaterial är värt en hel del, imo.
Sedan gör jag skillnad på utrustning som sys upp av en duktig sadelmakare, och ett träns i samma prisklass i butik. Runt 5-6k kan jag känna är ganska rimligt för ett välarbetat, handsytt huvudlag gjort av en skicklig hantverkare, men ärligt talat är jag tveksam till om jag skulle vara lika glad i att betala samma pris i ridsportsbutiken. Likaså tycker jag att 35-40k för en välgjord sadel eller sele (runt 30-35k tar de sadelmakare jag hittat för en engelsk sadel, Tärnsjö tar drygt 36k för en maratonsele) är fullt rimligt vid köp av en sadelmakare - de håller i en evighet om inget händer. Bara bommen till min westernsadel kostade ungefär lika mycket som jag betalade för förra hästens westernsadel (begagnad). Men så kommer den sadeln med största sannolikhet att överleva hästen och kanske t.o.m. mig själv, om den inte är inblandad i någon olycka. Sådan utrustning kan jag se som en investering. Dessutom är sadelmakeri ett hantverk som jag brinner starkt för.

Rynkade näsor för att jag inte har "rätt" modegrejer, har jag sluppit sedan jag lämnade tonåren. Tack och lov. Och vad andra väljer att lägga sina slantar på, det är ärligt talat deras sak såvida inte hästen far illa på något sätt.

//Liten, student som bara har råd med uppsydd utrustning tack vare utbildningen jag går (= gör själv..).
 
Senast ändrad:
Sv: Extremt dyr utrustning?

Jag har inte upplevt några "privatstall" där det är märkeshets, och jag tror faktiskt att vi kan tacka kedjor som Hööks för det. Vem äger inte något köpt på Hööks liksom?
Fast Hööks bygger ju hela sin affärsverksamhet på mode och på att hitta på egna "märken". De tjänar jättemycket på att kränga ut grejer i nya läckra färger två gånger om året, och på att folk är så galna i att matcha att de inte bara köper ett nytt poppigt schabrak utan även matchande lindor, väst och täcke när de ändå är igång. Och så får även de som inte har så mycket pengar chansen att köpa de senaste tränsen, pannbanden och benskydden till sina hästar.
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Det var pulkaskurk som tyckte att de som hade fina saker red extremt dåligt.

personer som rider för jävla illa och borde lägga pengarna på träning istället för prylar..

Det är knappast det samma som att förfasas över att hästutrustning är dyrt...

Ser inte något samband mellan kostbar utrustning och kunskapsnivå, om det öht finns något så är det väl tvärtom att de som ridit länge och rider på högre nivå tenderar att ha mer och dyrare saker än någon som precis köpt sin första häst som hon bara rider i skogen med.

Missunnsamma och skrytsamma personer som måste lägga sig i vad andra har eller icke har av utrustning har jag enbart träffat på här på bukefalos, aldrig i verkliga livet. Jag umgås inte med så småliga människor och fattar inte att ni orkar umgås med personer som mobbar er för vilken kavaj eller schabrak ni tänkt tävla med. :crazy:

Jag håller verkligen med !
Jag känner inte heller igen det ett dyft . Märkeshysteri osv tycker jag snarare är det omvända - de som inte köper dyra grejor är de som kacklar och tittar snett på vad de som spenderar mer pengar har i utrustning, märken osv - jantelagen när den är som bäst . Jag bor i Sveriges tredje största hästlän gällande tävlings ryttare och rör mig mkt ute sen 35 år med häst och jag hävdar det jag gör här . Problemet finns isåfall snarare i min Erf bland de som shoppar hööks typ (OBS fiktivt exempel i sammanhanget )och tittar snett på de som köper bland dyrare märken och sortiment .

Själv är jag totalt ointresserad av endera eller . Handlar aldrig på hööks då kvaliteten suger samtidigt som priserna faktiskt inte är särskilt jättebilliga, men handlar heller inte dyonträns eller petrie ridstövlar . Jag lägger gärna mer pengar på ngt med kvalitet dock jmf med ren budget rent prismässigt , är ekonomiskare för min del så som jag ser det . Tex handlar jag bara HW täcken , aldrig ngt annat .
Jag tycker man klarar sig bättre i längden med lite kvalitet , utan att för den skull ett träns ska behöva kosta ens 3000 . Jag tycker jag spar pengar rätt bra i helhetsperspektiv på det , behöver inte shoppa nya grejor särskilt ofta , och eftersom jag inte har ngn "måste shoppa lite" prylkänsla i mig , så blir det ekonomiskt och bra för min del .
Vad andra har bryr jag mig inte om - annat än om folk ser ut som de rest sig ur gödselstacken typ , eller hästens utrustning ser ut som den grävts upp ur en grav från dackefejden , dvs trasig och hafsig . Men det ser man ju i princip aldrig så inget större problem för min del ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Extremt dyr utrustning?

Väldigt intressant ämne! :) Själv tycker jag att ett träns eller sadel för en lite högre summa (dock kanske inte 9000 för ett träns) om det är kvalitén man betalar för är okej men som schabrak, benskydd, ridstövlar etc är det nästan enbart ett litet litet märke i ett hörn eller en liten annorlunda detalj du betalar för är egentligen sjukt men det är ju upp till var och en hur man väljer att spendera sina pengar! Men det här med att man kan bli nerklankad på för att de inte sitter något av dom "exklusiva" märkena eller finns dom detaljerna på utrustningen bland stallkompisarna eller på tävlingsbanan är fruktansvärt. Alla vill kanske inte lägga alla pengar på utrustningen utan istället träna mer eller för bättre tränare som kanske tar mer betalt och på så vis bli bättre och sen finns det dom som inte har möjlighet att lägga ut dom pengarna överhuvudtaget och man kan vara precis lika snygg i märkeslös alt budget utrustning och du vinner ju inte enklare för att du har dyrare utrustning;)

Jag ser själv som 16årig hästtjej som läser mycket bloggar och är väldigt mycket ute på internet hur stor påverkan det är just via nätet. Bloggare som nästan enbart köper ny dyrutrustning (då benskydd, schabrak framförallt) var och varannan månad och som gör långa listor med vill ha/ska köpa och inte är det 300 kr grejor och även har sisådär 10 olika outfits med mesta dels olika kläder/utrustning till varje! Sen är det onlinebutikerna, hur lätt är det inte att gå in på ridsportsbutikernas hemsidor och se senaste nytt och utan att tänka sig för klicka hem något!

Själv har jag 2 grejor med ett värde över 1000kr (förutom sadel men den fick jag med hästen), ett par stigbyglar och ett par ridbyxor men båda köptes begagnat för halva priset av ny pris. Stigbyglarna köptes enbart pga att dom är skonsamma mot lederna och med ett knä som hoppar urled och allmänt krånglar ville jag testa och det var en investering jag inte ångrat ett dugg med tanke på att jag inte får ont i knäna längre vid ridning. Ridbyxorna köptes mest för som var snygga och verkade sköna men dom hade funnits på marknaden ett tag och var ganska ute redan då men resten schabrak, täcken, träns etc är billiga från Hööks (både köpt nya och begagnade via hastnet) eller Ullared och det fungerar hur bra som helst! Nu har jag också tack och lov en häst som inte leker rövare i hagen eller har kompis som gör det så täckena håller trots lite sämre tålighet/kvalité! ;)
Billig utrustning hindrar absolut inte mig iaf från att se snygg och prydlig ut när jag tränar och rider!
 
Senast ändrad:
Sv: Extremt dyr utrustning?

Jag bryr mig inte i vad andra gör med sina pengar. Så länge de och hästarna mår bra får de slösa eller spara hur de vill.

Själv hade jag dock inte gett 30 000 för ett träns. Det hade jag bara inte förmått på något vis.
Även om jag har de pengarna och annars inte kommer ge dem till svältande barn eller något annat vettigt så kan jag inte riktigt motivera det för mig själv.
Tränar gör jag lika mycket oavsett. Den posten går först för mig.

Jag betalar gärna för kvalitet och köper mest märkesprylar. Men jag köper inte dyrt med kass kvalitet för att få ett märke.
Jag jobbar med hästar. Och att få ha snygga saker piggar upp i all lera, damm och svett. ;)
Det är inte så jäkla glammigt att hålla på med hästar. Så jag piffar till vissa delar av det.

Dock är jag inte så mkt för prestige och kan se ut som skit med.
Jag dömer inte kunskap efter kläder. Jag har två manliga tränare som inte direkt är kända för sina snygga kläder(även om den ena har stylats av frun en del nu). Dock vet jag att den av dem som håller på med dressyr mötts av förfärade dressyrkärringar då han kom i någon hemsk outfit för att ha clinic.
Dock fastnade de för kunskapen.

En av de Gp-ryttare och tränare vet jag sagt åt en mycket osäker elev att hen ser ut "som en jävla dåre till uteliggare" när hen red i thermobrallor en vinter. Det var inte på skämt utan för att trycka till. Jag hörde och såg själv..
Sånt är inte ok.
Men det försigår en hel del sånt i hästeriet.
Dock sägs det sällan av de riktigt kunniga. De är ödmjukare och säkrare i sg själv än så.

Jag vet att någon försökte sälja på en av våra största ryttare några fina stövlar att ha i stallet(annat än rida i). Hon replikerade då att "vad fan ska jag med de till? Gå och förstöra dem i leran.. Nej, ta fram något slitstarkare och billigare.".
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Men herregud, snacka om missunsamhet! :wtf:

Har man 20,000kr att "rent shoppa för" varje månad är kanske 9000kr inte så mycket, du har ju fortfarande 11,000kr kvar varje månad att spendera loss med! :)

MEN

Har man totalt 7000kr kan tom 50kr vara en stor summa!


Allt beror på vad man jämför med.

Jag själv brukar tänka att jag lägger ordentligt med pengar på basen (sadel & tillbehör, träns & tillbehör, täcken & benskydd + ridhjälm, byxor & stövlar för mig) eftersom att det är extremt viktigt för både mig och hästen att dessa saker fungerar korrekt.

Men schabrak och min ridjacka är jag inte lika noga med, bara det matchar och är snyggt och praktiskt. Visst, det är väl alltid lika roligt att beställa ett eget med massa läckert bling och miljader med passpoaler, men jag skulle aldrig hänga på låset för att vara först in till Kingslands nya kollektion tex, det är modeflugor som oftast bara är till för reklam och inte så klassiskt som jag vill ha det! :)


Jag tycker att man kan blanda lite, ena månaden är jag sugen på Kingsland och nästa har Hööks något nice osv! :)
Det är väldigt sällan jag är helt insöad på ett specifikt märke, jag älskar att plocka delar från olika märken och kan sitta i timmar o söka på bara en nosrem för att få den rätt! (Yep, NÖRD!) ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Extremt dyr utrustning?

Du har missuppfattat mig.
Jag är Inte missunnsam.
Jag kan köpa det tränset idag om jag vill.
Men jag vill inte, för jag förstår inte hur det kan vara värt de pengarna?
Så det handlar alltså inte om avundsjuka, utan helt enkelt om att jag inte fattar hur man kan vilja lägga 8.850kr på ett träns!
Och ja, det är väl klart att alla gör som de vill med sina pengar.
Men det var ju inte det som frågan gällde?
Jag förstår nämligen fortfarande inte hur man vill lägga den summan på ett vanligt jäkla träns i en ridsportsbutik även om man är ekonomiskt oberoende!
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Jag har inte köpt något träns för 8000 kr, men... Hur kan någon köpa en bil för 200 000 kr? Hur kan någon köpa ett hus för 10 miljoner, hur kan någon köpa en utsliten travhäst för 10 000 kr, hur kan någon köpa en hund för 15 000 kr? Hur kan någon betala 100 000 kr för att få huset målat bara för att man inte orkar måla själv? Hur har folk råd att bara jobba deltid? Osv osv. Alla har olika prioriteringar, jag tror att du köper grejer/tjänster som jag aldrig skulle göra. Men varför döma andra för att de gör andra prioriteringar än vad man själv gör? Orka bry sig?
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

VAR har jag dömt någon????
Jag skriver ju bara att jag inte förstår?
Är det samma sak som att döma någon?
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Men folk prioriterar olika! Jag har lättare att förstå någon som vill köpa ett träns för 8000 än någon som betalar 100.000 för att ta med familjen på en kryssning i Florida (höjden av tristess i mina ögon).

En sån här debatt ledar liksom aldrig någonstans pga att det är så olika vad man anser är viktigt. Tex har jag en vän som har TRE olika jättedyra ugnar i sitt kök (nej hon är inte kock) vilket jag tycker är helt galet! Då hade jag hellre haft en ugn och två OS träns. :p
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Du har rätt. Den leder ingenstans.
Blev bara väldigt nyfiken när jag såg det där tränset.
Tre ugnar!!!! Jag tänker inte ens gå närmare in på det :p
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Haha nej jag kan inte förstå hur någon kan ha behov av det. :D Jag gillar att baka men klarar mig finfint med min ensliga gamla ugn.
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Kl

Jag bryr mig inte ett dugg om vad folk köper eller inte köper, summor osv.

Däremot skulle jag personligen aldrig köpa träns ens över 1000-lappen för jag tycker att det är fånigt dyrt och att jag är av den inställningen, att jag hellre håller lite lägre prisklass men att det inte gör mig något om det inte håller alls så länge utan jag tar gärna att kunna byta ut/förnya och få variation på mina prylar. Så jag ser ingen fördel med ett träns som ska vara dyrt för att hålla i över 20 år för då har jag ändå hunnit tröttna på det/köpt nytt.

Jag är heller ingen märkesfantast och det beror allt som oftast på att jag faktiskt tycker att de flesta märkesprylar är så ofantligt fula/konstig design att jag inte rår mig på prylarna..och jag totalt avskyr att ha allt som alla andra har, därför håller jag min undan. Det tycker jag är vanligt hos de som föredrar märken, alla har samma och ingen har någon vidare unik eller egen stil - skittrist i mina ögon.

Jag bara älskar att hitta saker som är unikt/väldigt få andra har och det lyckas jag sällan med inom märkesramarna där det är skrikiga färger, stora fula loggor osv..Så för mig behöver det absolut inte bli bättre av att det är dyrt eller märkesvaror.
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Jag förstår inte varför endel bryr sig så mycket om vad andra spenderar sina pengar på. Jag vet hur jag vill använda mina pengar och vilken utrustning jag vill ha, sen får andra göra som de vill med sina pengar. Jag skulle aldrig lägga 5000 kr på ett träns, men vill någon annan göra det så är det deras sak. Inget jag behöver bry mig om. :)
Visst kan jag tycka att folk ibland gör konstiga prioriteringar, men de gör ju sina val utifrån sig själva och det kanske inte alls är så konstigt om man har hela bilden klar för sig. Man ska inte vara snabb att döma.
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Fast dömer man en annan människa bara för att man inte förstår?
Det gör inte jag iaf.
Jag värderar inte personen som köper tränset för 9000kr på något annat sätt än någon som köper ett träns för 200kr.
Men jag förstår det inte.
Jag tycker inte sämre om den personen pga av att vi gör olika val.
Men jag förstår det fortfarande inte.
Sedan måste man kanske inte alltid förstå heller.
Utan bara acceptera att saker är på vissa sätt.
Det är nog där mitt "problem" ligger isf.
Att jag alltid måste förstå! :D
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Jag tillhör dom som lägger pengar på ett bra handgjort träns i bra läder som jag kan ha till många hästar i många år, men 0 intresse av att köpa nytt var eller varnat år.

Sedan betalar jag inte fantasi priser.

Var förr mer intresserad av att köpa nytt än av kvalité.
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Jag jobbar med hästar och köper vissa dyrare saker som ex. skor! Jag har/haft problem med ryggen och lagt ut mycket pengar för att ha ordentliga stallskor och stövlar -så att jag ska klara ryggen bättre. Sadel har jag också tänkt till när jag köpt. Rider jag i "fel" sadel i några dagar så får jag svårt att gå sen... har jag däremot min sadel som är utprovad efter mig så klarar jag mig fint!
Träns har jag i lite olika prisklasser billigaste 600 och dyraste 1300kr, samma sak med hjälm. Den billigaste hjälmen kostade 800 och den dyraste 5999.
Ridkläder köper jag oftast märken och lite dyrare saker. Jag jobbar som sagt med hästar och har på mig ridkläder i stort sätt varje dag, så då köper jag sånt som jag tycker är snyggt och märkes saker. Som någon skrev är yrket som beridare/hästskötare/ridlärare ect inte så speciellt glamoröst yrke, så då försöker jag också "piffa till" vardagen :)
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Om en vecka ska jag på min första meeting- super nervös! Jag är så nervös så att jag redan börjat skriva en packlista. Jag behöver...
Svar
1
· Visningar
1 212
Senast: tundra
·
Utrustning Hejsan! Jag ska i höst köpa häst och känner att jag vill ha ny säkerhetsutrustning och även ridstövlar. Behöver något bra som inte går...
Svar
19
· Visningar
1 528
Senast: Louiisee
·
M
Utrustning Jag har verkligen nollkoll på sadlar har aldrig köpt någon och har aldrig ens tänkt att det ska vara en hel vetenskap runt det hela...
Svar
2
· Visningar
974
Utrustning Vad är det dyraste ni har köpt i häst- och ryttarväg? Skriv Pris? Märke? Nöjd/missnöjd? och gärna bild också! :D Så vad är det...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
40 180
Senast: Laguna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp