Få tillbaka,eller betala? Deklarationen

Ja!! :love: bara du inte räknar med att din skatteåterbäring ska räcka till mat etc. Då är det nog bättre att ta spårvagnen till Majorna för mat alternativt pendeln till Kungsbacka och fika :up: Kungsbacka är ju dessutom söderut med en annan kultur :D

Du är full av bra idéer! Tänk vilka möjligheter skatteåtebäringen ger mig. Vet inte hur jag ska kunna bestämma mig? Att uppleva den exotiska kulturen i Kungsbacka hade varit fantastiskt. Tänk vilka minnen :love: Kanske borde backpacka? Ha en reseblogg?
 
Jag är lite besviken på att jag ska betala tillbaka 74 kronor :p Jag har inkomst från en arbetsgivare i en kommun som fr.o.m 2015 har en kommunalskatt som är nästan 2 kronor högre än min boendekommun. Så jag tänkte att nu jäklar får jag tillbaka på skatten. Men jag gissar att det är den statliga inkomstskatten som ställer till det?

Nåja, jag får göra avdrag för resor så lite plus går jag iallafall..
 
På blankett K4, du fyller i vad du köpt aktierna för och drar det mot vad du sålt aktierna för. Glöm inte omkostnader som courtage. Vissa banker erbjuder sig att göra din K4 färdig för en liten slant. Vilken bank gäller det?

Oj... En amerikansk i alla fall, har tidigare fyllt i nån blankett för att undvika dubbelbeskattning.
 
Att uppleva den exotiska kulturen i Kungsbacka hade varit fantastiskt. Tänk vilka minnen :love: Kanske borde backpacka? Ha en reseblogg?
Backpackning och resedagbok är ett måste! Jag kan fixa fram en infödd Kungsbackabo som guide åt dig så du får ta del av Kungsbackas alla gömda små pärlor. Vad sägs om Adeles gatukök, promenera över golfklubbarna böljande kullar, doppa fötterna i Kungsbackaån och ta del av det pulserande nattlivet på BlackPearl?

(Tar bara ut en liten förmedlingsavgift, men det borde rymmas i din budget)
 
Fast du ska ju bara dra av för arbetade dagar, så har du semester jobbar du ju inte. Så har jag förstått det iaf.

Exakt, du får dra av resor 11 av 12 månader, jobbar en 20 dagar i månaden så blir det 220 dagar på ett år (som jag antar är standard?). Det var det jag menade i mitt första inlägg också, man kan inte dra av för 12 månader eftersom en månad generellt är semester och då alltså inte använder en bil till sin arbetsplats.
 
Nej tänkte lite fort, mina hade gått med över 400% i vinst, då tjänar man på att använda schablonen, den räknar sidan ut. Det står beskrivet i "dags att deklarera" hur man räknar.

Ok. Ja, om aktierna har gått upp väldigt mycket så kan man tjäna på att använda schablonen men man måste ju ha koll på om man har sålt med stor vinst eller inte. Därför reagerade jag på ditt svar till @Hyacinth om att det är förtryckt, så man inte behöver räkna ut själv. Det gäller ju bara i fall som ditt, det är inte riktigt lika enkelt med vanliga aktiedepåer i allmänhet (om man inte är okej med att skatta en massa i onödan förstås...) Dock är det ju inte svårt på vanligt sätt heller, bara man vet hur man gör :D
 
Angående hur många dagar man jobbat på ett år är det lätt att fråga lönekontoret/den som har hand om lönen på företaget. Då får man ut exakt hur många dagar man ska räkna på för milersättning :)
 
Ok. Ja, om aktierna har gått upp väldigt mycket så kan man tjäna på att använda schablonen men man måste ju ha koll på om man har sålt med stor vinst eller inte. Därför reagerade jag på ditt svar till @Hyacinth om att det är förtryckt, så man inte behöver räkna ut själv. Det gäller ju bara i fall som ditt, det är inte riktigt lika enkelt med vanliga aktiedepåer i allmänhet (om man inte är okej med att skatta en massa i onödan förstås...) Dock är det ju inte svårt på vanligt sätt heller, bara man vet hur man gör :D

Det är prestationsaktier, jag får alltså aktier enligt ett schema beroende på prestation och outperform-mål.

Jag ska haffa en kollega på detta tror jag. Vågar inte gå på schablonbelopp i detta fall.
 
Det är prestationsaktier, jag får alltså aktier enligt ett schema beroende på prestation och outperform-mål.

Jag ska haffa en kollega på detta tror jag. Vågar inte gå på schablonbelopp i detta fall.

Aha, nä prestationsaktier har jag aldrig varit med om. Men nåt anskaffningsvärde måste väl framgått när du fick dem? Det är nog bäst att fråga någon kollega som har koll.
 
Exakt, du får dra av resor 11 av 12 månader, jobbar en 20 dagar i månaden så blir det 220 dagar på ett år (som jag antar är standard?). Det var det jag menade i mitt första inlägg också, man kan inte dra av för 12 månader eftersom en månad generellt är semester och då alltså inte använder en bil till sin arbetsplats.
Nu hänger jag med på vad du menar. Helt rätt, nu tog jag bara 260 som ex. Så det blir ju 260 - semesterdagar -vab och sjukdom.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
23 354
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Jag misstänker att min nya arbetsgivare drar bort för lite skatt på min lön, skillnaden mellan min egen ungefärliga beräkning och vad...
Svar
18
· Visningar
543
Juridik & Ekonomi Scannade papper KU25 jag fick från Wolksvagen för mitt billån. Försöker lägga in den i deklarationen, men får felmeddelande "Kontrollera...
Svar
7
· Visningar
359
Juridik & Ekonomi Äntligen ställde vi av vår Plåtis över vintern och ska då slippa (hela?) fordonsskatten. Detta gjorde vi bara häromdagen, i december...
Svar
4
· Visningar
494
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp