Bukefalos 28 år!

Få tillbaka,eller betala? Deklarationen

Kan lova dig att de inte släpper dig för en sån grej. De två sista åren har de dessutom granskat väldigt många som drar av för resor. Jag fick granskning första året och då ska du redovisa busstider, avstånd etc etc.

Men åh, snark! Frågan är om det rör sig om så pass mycket att det verkligen är värt det...

Nåja, borde inte vara jättesvårt att bevisa. Tror inte ens det går buss så pass tidigt som jag åkte till jobbet när jag började kl 6. Har dessutom 70 minuters resväg (med bil) enkel resa.
 
Som att riva av ett plåster ><. Ska betala tillbaka drygt 45000 :-.. Sålt fonder/aktier med vinst plus några tusen för statlig inkomstskatt (wtf? trodde inte gränsen var så låg). Får be jobbet att dra lite mer :/.
 
Kan lova dig att de inte släpper dig för en sån grej. De två sista åren har de dessutom granskat väldigt många som drar av för resor. Jag fick granskning första året och då ska du redovisa busstider, avstånd etc etc.
Det är första året jag kommer få göra avdrag för resor, i mitt fall finns det ingen kollektivtrafik som passar ihop med mina arbetstider. Åker jag bil tar det ca 20-30 min, om jag skulle ta bussen kommer jag en timme försent till jobbet (då är det ändå första bussen som går på dagen) och det tar 1 timme och 15 min i restid. Annars hade det varit rätt skönt att kunnat pendla med buss.
Lite spännande är det. Hur vill de att man ska redovisa om man blir granskad?
 
Får tillbaka ca 13000kr vilket är mindre än jag tänkt men har tjänat mer än planerat och med två arbetsgivare blev det fel med skatten. Jämkade 2 el 3månader också.

Drar nästan 90.000 för resor.
 
Det är första året jag kommer få göra avdrag för resor, i mitt fall finns det ingen kollektivtrafik som passar ihop med mina arbetstider. Åker jag bil tar det ca 20-30 min, om jag skulle ta bussen kommer jag en timme försent till jobbet (då är det ändå första bussen som går på dagen) och det tar 1 timme och 15 min i restid. Annars hade det varit rätt skönt att kunnat pendla med buss.
Lite spännande är det. Hur vill de att man ska redovisa om man blir granskad?

När jag har jämkat har jag fått ange mellan vilka tider jag arbetar kontra när kollektivtrafiken rullar och vilken bil jag kör.
 
Jag har ingen anledning att betvivla dig, men om formeln är korrekt så känns det som att de generösa reseavdragen för bil är en riktig förlustaffär för Skatteverket.

Jag räknade lite på det eftersom jag kommer börja veckopendla med bil istället för tåg.

2015 hade jag 17700 kr i kostnader för tågresor till och från jobbet - och då har jag inte räknat med resa till och från tåg (det är för krångligt med kvittona) som uppgår till ca. 3000 kr/år. Jag drar av för det exakta beloppet och får illbaka ca. 2300 kr. När jag istället reser med bil (en gång i veckan 43 mil t/r) så kommer bränslekostnaden att bli (högt räknat) 12500 kr. Trots det så blir avdragsschablonen - om jag räknat på antalet resdagar - 43*18,50*40=31820 kr-10000=21820*0,3=6546 kr. Det känns väldigt generöst! Visserligen blir det slitage på bilen, dyrare försäkring när bilen går mer, osv. Men ändå orimligt mycket. Och orimligt stor skillnad mellan tåg och bil. Med tåg och t-bana kostar resorna mig ca. 20000 kr per år och jag får tillbaka 2300 kr (nettokostnad 17700 kr). Med bil kostar resorna 12500 kr och jag får tillbaka ca 6546 kr (nettokostnad ca 6000 kr). Frågan är om det är vettigt att staten ska subventionera mig med 11700 kr (mellanskillnaden mellan tåg och bil) för att jag väljer att ta bilen istället för tåget? Eller har jag räknat helt jädra galet?

10.000kr får man alltid stå för själv.

Inkomsten de beräknar skatten på minskas med det belopp man drar av resor för och därför betalar man mindre skatt.

Innan avdrag har jag 9000kr i restskatt, efter avdrag på 88.800kr får jag tillbaka 13.000kr.

Periodkort kostar för mig 750kr/månad och skulle vara ren vinst jämfört med bilen.
 
När jag har jämkat har jag fått ange mellan vilka tider jag arbetar kontra när kollektivtrafiken rullar och vilken bil jag kör.
Oj, mina arbetstider varierar lite från dag till dag, ibland börjat 5, ibland 7, ibland 10, ibland 6, sen även jobbat natt och slutat sent med allt från 17 till 22. Vet inte alls hur ja ska fylla i...
 
Du sätter dig och räknar ihop hur långt du kör t/r till jobbet.
ex. jag kör 8 mil t/r * 18.50 (skatteverkets reseersättning) *(hur många dagar du jobbat på hela året exvs en heltids 40 h arbetstjänst ligger på ca 260 dagar) sen får du tillbaka 30% av allt som överstiger 10 000kr.

så för mig blir det: 8*18,50*260=38480-10000= 28480*0,3=8544 ca

Har inte kontrollerat om du räknat rätt på antalet dagar, men man får väl dra av bilresor 11 månader av 12? En månad är ju generellt semester.
 
Vad kan det vara att jag får sån enorm restskatt? Har inte sålt nåt, inga aktier, inga fastigheter inte ett skit. Har iofs haft flera arbetsgivare och tjänat bra under året. Kan det vara att jag har kommit upp över nån gräns där jag skulle skattat mer men eftersom de enskilda arbetsgivarna inte har koll på min totala inkomst så har det blivit knas?

Isf kan man säga att jag jobbat gratis typ...??? :banghead: Eller jag skulle ha tjänat på att jobba mindre. Fyfan kaoz
 
Jag har ingen anledning att betvivla dig, men om formeln är korrekt så känns det som att de generösa reseavdragen för bil är en riktig förlustaffär för Skatteverket.

Jag räknade lite på det eftersom jag kommer börja veckopendla med bil istället för tåg.

2015 hade jag 17700 kr i kostnader för tågresor till och från jobbet - och då har jag inte räknat med resa till och från tåg (det är för krångligt med kvittona) som uppgår till ca. 3000 kr/år. Jag drar av för det exakta beloppet och får illbaka ca. 2300 kr. När jag istället reser med bil (en gång i veckan 43 mil t/r) så kommer bränslekostnaden att bli (högt räknat) 12500 kr. Trots det så blir avdragsschablonen - om jag räknat på antalet resdagar - 43*18,50*40=31820 kr-10000=21820*0,3=6546 kr. Det känns väldigt generöst! Visserligen blir det slitage på bilen, dyrare försäkring när bilen går mer, osv. Men ändå orimligt mycket. Och orimligt stor skillnad mellan tåg och bil. Med tåg och t-bana kostar resorna mig ca. 20000 kr per år och jag får tillbaka 2300 kr (nettokostnad 17700 kr). Med bil kostar resorna 12500 kr och jag får tillbaka ca 6546 kr (nettokostnad ca 6000 kr). Frågan är om det är vettigt att staten ska subventionera mig med 11700 kr (mellanskillnaden mellan tåg och bil) för att jag väljer att ta bilen istället för tåget? Eller har jag räknat helt jädra galet?

Men den verkliga kostnaden per mil är betydligt högre än bara för bränslet. Motormännen till exempel räknar med att de billigaste bilarnas milkostnad ligger på 20 kr/mil.
 
Känner mig helt nollad, hur deklarerar jag mina sålda aktier? Har du koll?

På blankett K4, du fyller i vad du köpt aktierna för och drar det mot vad du sålt aktierna för. Glöm inte omkostnader som courtage. Vissa banker erbjuder sig att göra din K4 färdig för en liten slant. Vilken bank gäller det?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
24 167
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Jag misstänker att min nya arbetsgivare drar bort för lite skatt på min lön, skillnaden mellan min egen ungefärliga beräkning och vad...
Svar
18
· Visningar
582
Senast: MiaMia
·
Juridik & Ekonomi Scannade papper KU25 jag fick från Wolksvagen för mitt billån. Försöker lägga in den i deklarationen, men får felmeddelande "Kontrollera...
Svar
7
· Visningar
381
Juridik & Ekonomi Äntligen ställde vi av vår Plåtis över vintern och ska då slippa (hela?) fordonsskatten. Detta gjorde vi bara häromdagen, i december...
Svar
4
· Visningar
506
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundbeteende
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp