Få tillbaka,eller betala? Deklarationen

Fick skatta för sonens aktier han fick i doppresent som vi sålde med bra vinst innan dom störtade ☺ gick från 11.000 tillbaka till 2900 tillbaka så känns gött att ligga på plus iaf!
 
Vid första anblick skulle jag betala drygt 5000, så jag blev SKITSUR och fyllde i K4 (älskar K4!) samt påminde Skatteverket om min inbetalning på dryga 7000 från december (sålde fonder och satte in vinstskatten på skattekontot direkt), så nu får jag i stället tillbaka strax över 2000. :up:

Gött!
 
Jag får tillbaka 7 647 kr. Jävligt bra med tanke på att jag i princip bara jobbade 5 månader förra året... Här ska det fan sparas!
 
En fråga åt en annan, kanske någon som vet här.

Om en ber att lönekontoret drar extra i skatt, har det räknats in redan eller ska en ange detta som extra inbetalning? Det känns som att det redan ska ha räknats in, men vi blev osäkra när vi diskuterade det.
 
Jag är lite besviken på att jag ska betala tillbaka 74 kronor :p Jag har inkomst från en arbetsgivare i en kommun som fr.o.m 2015 har en kommunalskatt som är nästan 2 kronor högre än min boendekommun. Så jag tänkte att nu jäklar får jag tillbaka på skatten. Men jag gissar att det är den statliga inkomstskatten som ställer till det?

Nåja, jag får göra avdrag för resor så lite plus går jag iallafall..
Var arbetsgivaren finns har ingen betydelse för din skatt. Arbetsgivaren betalar in skatt för dig efter den skattetabell du har, inte efter skatten i kommunen där arbetsgivaren har sitt säte.
 
En fråga åt en annan, kanske någon som vet här.

Om en ber att lönekontoret drar extra i skatt, har det räknats in redan eller ska en ange detta som extra inbetalning? Det känns som att det redan ska ha räknats in, men vi blev osäkra när vi diskuterade det.
Har lönekontoret gjort det så är det redan inräknat.
 
får tillbaka 3179 :)
Mindre än vad jag brukar, men samtidigt har jag för första gången gjort ett ROT-avdrag på över 40 000 så jag är nöjd :)
 
Till min stora förvåning får jag tillbaka 7513 kr! Trodde att jag skulle få ungefär 2000 kr, men jag tackar och tar emot. :bow:
 
Får betala ca. 2000 kr, ganska exakt vad jag fick tillbaka förra året. Är ju inga astronomiska summor men som sjukskriven känns det :wtf:
Har aldrig fått restskatt så hur gör man nu, betalar in till skatteverket antar jag (innan 5 maj?) men vilket bg/pg har dom? hittade bara hur man får fram sitt personliga OCR-nummer. Kommer nån faktura med pappersdeklarationen?
 
Får betala ca. 2000 kr, ganska exakt vad jag fick tillbaka förra året. Är ju inga astronomiska summor men som sjukskriven känns det :wtf:
Har aldrig fått restskatt så hur gör man nu, betalar in till skatteverket antar jag (innan 5 maj?) men vilket bg/pg har dom? hittade bara hur man får fram sitt personliga OCR-nummer. Kommer nån faktura med pappersdeklarationen?


Betala kvarskatt


På ditt slutskattebesked kan du se hur mycket du ska betala och när pengarna senast ska vara insatta på Skatteverkets konto. Fram till dess kan du när som helst betala in pengar till ditt skattekonto.



När du betalar ska du ange bankgiro 5050-1055 och betalningsmottagare Skatteverket. Du måste också ange ett OCR-nummer. Du hittar ditt OCR-nummer på den preliminära skatteuträkning som följer med din inkomstdeklaration eller på ditt slutskattebesked. Du kan även ta fram ditt OCR-nummer i e-tjänsten OCR-beräkning.
 
Jag ska betala tillbaka nästan 600kr. :( Förstår inte riktigt hur det gått till, jag har samma jobb sen 5 år tillbaka och har aldrig fått restskatt tidigare. Fick bonus i december så borde fått tillbaka lite iaf tycker jag. :confused: Måste prata med "lönekontoret" tror jag.
 
Jag ska betala tillbaka nästan 600kr. :( Förstår inte riktigt hur det gått till, jag har samma jobb sen 5 år tillbaka och har aldrig fått restskatt tidigare. Fick bonus i december så borde fått tillbaka lite iaf tycker jag. :confused: Måste prata med "lönekontoret" tror jag.

Bonus följer inte samma regler som vanlig lön. Det är inte pensionsgrundande, höjer inte din sjukpenninggrundande inkomst samt beskattas högre än vanlig lön. Försök få ditt företag att undvika bonus och få det som löneökning varje månad istället! Dock vet jag att många företag föredrar julbonus för de behöver inte betala arbetsgivaravgifter för det. Vinst för företaget, minus för arbetstagaren.
 
Bonus följer inte samma regler som vanlig lön. Det är inte pensionsgrundande, höjer inte din sjukpenninggrundande inkomst samt beskattas högre än vanlig lön. Försök få ditt företag att undvika bonus och få det som löneökning varje månad istället! Dock vet jag att många företag föredrar julbonus för de behöver inte betala arbetsgivaravgifter för det. Vinst för företaget, minus för arbetstagaren.

Nej, det vet jag, men skatten som dras blir ju ganska stor den månaden så var det iaf de andra gångerna jag fått bonus och då har det i slutändan blivit för mycket skatt dragen om man kollar totalt för hela året. Vi får heller inte bonus varje år.
 
Nej, det vet jag, men skatten som dras blir ju ganska stor den månaden så var det iaf de andra gångerna jag fått bonus och då har det i slutändan blivit för mycket skatt dragen om man kollar totalt för hela året. Vi får heller inte bonus varje år.
Jaha. Det jag försökte få fram var väl att bara för att det dras mycket skatt på en julbonus är inte det samma sak som att du fått betala FÖR mycket skatt och borde få tillbaka, eftersom de beskattas olika jämfört mot vanlig lön.
 
Jaha. Det jag försökte få fram var väl att bara för att det dras mycket skatt på en julbonus är inte det samma sak som att du fått betala FÖR mycket skatt och borde få tillbaka, eftersom de beskattas olika jämfört mot vanlig lön.
Ok!
Nä, sant men jag var väl egentligen mest förvånad över att det blev restskatt eftersom jag inte haft det tidigare.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
22 637
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Scannade papper KU25 jag fick från Wolksvagen för mitt billån. Försöker lägga in den i deklarationen, men får felmeddelande "Kontrollera...
Svar
7
· Visningar
351
Juridik & Ekonomi Äntligen ställde vi av vår Plåtis över vintern och ska då slippa (hela?) fordonsskatten. Detta gjorde vi bara häromdagen, i december...
Svar
4
· Visningar
480
Senast: Kirre
·
Skola & Jobb Jag har jobbat med färdtjänst och det trivdes jag bra med. Roligt att göra något nyttigt och kunna hjälpa människor. Tyvärr var chefen...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 256
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp