Få tillbaka,eller betala? Deklarationen

Jag skulle bara betala 319kr men väntar nu nervöst på att sambon ska kolla! Vi sålde ju ett hus med stor vinst, undra om sambon får "stå" för den summan? Men vi sålde ju huset tillsammans? :confused:
Förmodligen men det kan ni ju sedan göra upp ihop. Kanske lättare för skatteverket att sätta det på en partner än att dela upp det.
 
Bonus följer inte samma regler som vanlig lön. Det är inte pensionsgrundande, höjer inte din sjukpenninggrundande inkomst samt beskattas högre än vanlig lön. Försök få ditt företag att undvika bonus och få det som löneökning varje månad istället! Dock vet jag att många företag föredrar julbonus för de behöver inte betala arbetsgivaravgifter för det. Vinst för företaget, minus för arbetstagaren.

Det finns inga såna regler (om jag mot förmodan skulle ha fel får du gärna visa var den regeln finns). Bonusutbetalning för att man är anställd beskattas på samma sätt och med samma ag-avgifter som all annan lön.
 
Var arbetsgivaren finns har ingen betydelse för din skatt. Arbetsgivaren betalar in skatt för dig efter den skattetabell du har, inte efter skatten i kommunen där arbetsgivaren har sitt säte.
Det är dock inte säkert att det sker automatiskt. När jag 2014 arbetade på en kommun (ej min hemkommun) såg jag att de automatiskt lagt mig på deras skattetabell. Jag fick höra av mig till lönekontoret så ändrade de till min hemkommuns skattetabell. Jag misstänker att samma hänt för mig 2015, men det gått åt det bra hållet, så jag får tillbaka en hel del.
 
Du sätter dig och räknar ihop hur långt du kör t/r till jobbet.
ex. jag kör 8 mil t/r * 18.50 (skatteverkets reseersättning) *(hur många dagar du jobbat på hela året exvs en heltids 40 h arbetstjänst ligger på ca 260 dagar) sen får du tillbaka 30% av allt som överstiger 10 000kr.

så för mig blir det: 8*18,50*260=38480-10000= 28480*0,3=8544 ca

Du får bara räkna med dom dagarna du faktiskt arbetat och pendlat.
 
Feta 225 kr tillbaka :D ! Blir nog lite mer efter avdrag för resor, men så länge det inte blir restskatt så är jag nöjd :up: !
 
Känns alldeles för bra för att vara sant, men jag ska få tillbaka 16.000?! Tror jag måste dubbelkolla det där lite närmare när jag sitter vid en ordentlig dator.... Har aldrig fått tillbaka så mycket! :confused:
 
Får min deklaration någon gång i början av april. Håller tummarna som fan att jag inte behöver betala något, men har noll koll pga var första gången jag betalade skatt i det däringa landet.
 
1516265_607717756057322_666184800_n.jpg


:meh::meh::meh::meh::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::wtf::wtf::wtf::wtf::wtf:
Hur mycket måste du betala din stackare? (Kan inte se bilden)
 
Betalade ca 122000 i kvarskatt för förra året (sålde ju gården) i år när man bara är vanlig "knegare" igen så blev de nästan 9000 tillbaka innan reseavdrag...
 
Det finns inga såna regler (om jag mot förmodan skulle ha fel får du gärna visa var den regeln finns). Bonusutbetalning för att man är anställd beskattas på samma sätt och med samma ag-avgifter som all annan lön.

Den regeln är jag också intresserad av att läsa om.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
22 629
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Scannade papper KU25 jag fick från Wolksvagen för mitt billån. Försöker lägga in den i deklarationen, men får felmeddelande "Kontrollera...
Svar
7
· Visningar
351
Juridik & Ekonomi Äntligen ställde vi av vår Plåtis över vintern och ska då slippa (hela?) fordonsskatten. Detta gjorde vi bara häromdagen, i december...
Svar
4
· Visningar
480
Senast: Kirre
·
Skola & Jobb Jag har jobbat med färdtjänst och det trivdes jag bra med. Roligt att göra något nyttigt och kunna hjälpa människor. Tyvärr var chefen...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 256
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp