Bukefalos 28 år!

Få tillbaka pengar men fel person ?

Alltså jag är helt med på att han får pengar då det är ifrån hans konto. Men det jag inte förstår är att företaget har dragit av den summan som fakturan var på och sedan betalat ut mellanskillnaden. För om det nu är så att de anser att pengarna är hans, vilket de är tekniskt sätt, så borde de väl inte bara betala ut mellanskillnaden?
Borde de då inte betala ut allt och skicka en påminnelse till mig om obetald faktura?

Själv tror jag att jag låst mig, för jag försöker fatta men min gravidhjärna som inte ansträngs allt för ofta slår bakåt :wtf:
Men det handlar om att företaget vill ha betalt för sina fakturor och företaget bryr sig inte ett dugg om vem som betalar, det kan finnas många orsaker till varför det är en annan än den som står på fakturan som faktiskt betalar. Men om någon nu betalar in för mycket på fakturan så måste jag enligt lag betala tillbaka det, och då givetvis till den som har betalat in.
Här är ett tanke exempel:
Du och kompis x går och fikar, x vill bjuda dig på fika och betalar i kassan, ni går och sätter er och kassörskan kommer på att X betalade fem kronor för mycket och kommer med det, självklart ska x ha de fem kronorna och inte heller behöver hela köpet gå tillbaka. :D
 
Fast de bryr sig inte om vem det är som betalat utan bara att de fått in rätt antal pengar, eller i detta fall för mycket = de betalar tillbaka den summan som blev "över".

Jag vet inte hur andra företag gör, men om något inte stämmer med våra betalningar så hanteras de manuellt och kollas upp mot banken. Det händer ganska ofta att betalaren skriver fel OCR och pengarna pekar mot en annan kund så jag måste gå in och manuellt boka om pengarna till rätt kund.
 
Alltså jag är helt med på att han får pengar då det är ifrån hans konto. Men det jag inte förstår är att företaget har dragit av den summan som fakturan var på och sedan betalat ut mellanskillnaden. För om det nu är så att de anser att pengarna är hans, vilket de är tekniskt sätt, så borde de väl inte bara betala ut mellanskillnaden?
Borde de då inte betala ut allt och skicka en påminnelse till mig om obetald faktura?

Själv tror jag att jag låst mig, för jag försöker fatta men min gravidhjärna som inte ansträngs allt för ofta slår bakåt :wtf:

Men för dem spelar det väl ingen roll varifrån pengarna kommer eller vem som betalat? Däremot så har någon betalat för mycket så betalar de tillbaka det som överskrider ursprungsbeloppet, till den som betalat?
 
Haha, det är lugnt! :) Jag jobbar med felinbetalningar så jag har sett det mesta.

Jag tror att den som betalat ut pengarna har tänkt såhär (det skiljer lite sig mot hur jag jobbar, men kan ändå tänka mig hur det gått till)
Pengarna hamnar på en error-lista, hen måste manuellt gå in på din kundbild och placera pengarna. Det finns en öppen faktura med samma OCR som det står på betalningen, men summan stämmer inte.
Hen kollar i infotorg/annan sida med personinfo, ser att betalaren och du bor på samma adress. Placerar då pengarna och återbetalar resten till den som betalat in pengarna (det syns på informationen från banken)

Kan tänka mig att om betalaren hade en annan adress än du så hade betalaren fått hela summan tillbaka, alternativt ett brev eller liknande där företaget frågade hur pengarna ska placeras. Så gör vi om vi är osäkra.

Tack för din förklaring, nu helt plötsligt blir det logiskt om de går efter att vi har samma folkbokföringsadress :bow:
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 935
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 658
Juridik & Ekonomi För att göra en lång historia kort. Jag hyrde ett rum hos en person under en kort tid, och nu när jag flyttat ut vägrar hyresvärden...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 216
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Svårt att veta under vilken rubrik denna tråd skulle placeras eftersom den rör alla djurslag, så fick bli allmänt. Vill moderator ha den...
Svar
13
· Visningar
1 937
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp