Fackliga representanter och löner

Thaliaste

Trådstartare
Jag jobbar på en relativt stor arbetsplats, där facket har representanter på avdelningsnivå. Får de fackliga företrädarna se löneökningarna för de enskilda personerna på deras avdelning? På andra avdelningar? (Om man godtar sin löneökning utan att blanda in facket alltså, annars får de ju förstås informationen.)
 
Sv: Fackliga representanter och löner

Jag jobbar på en relativt stor arbetsplats, där facket har representanter på avdel.ningsnivå. Får de fackliga företrädarna se löneökningarna för de enskilda personerna på deras avdelning? På andra avdelningar? (Om man godtar sin löneökning utan att blanda in facket alltså, annars får de ju förstås informationen.)

Det beror på avtal och arbetsplats. Generellt så tjänar arbetstagarna på att lönerna är öppna och att alla vet vad alla tjänar.

Annars sitter arbetsgivaren på ett enormt informationsövertag.

Du vet inte om du får mindre eller mer, fram för allt inte varför. Kan du inte jämföra dig med andra, vet du inte vad du ska göra för att tjäna mer.
 
Sv: Fackliga representanter och löner

Jag är generellt sett positiv till att vara öppen med vilken lön man har, det är det bästa verktyget vi anställda har för att matcha sin egen lön mot andras. (Framför allt eftersom jag är väldigt medveten om att jag är urusel på att värdesätta min egen arbetesinsats i pengar, fostrad i den ideella sektorn som jag är...)

Anledningen till att jag frågar är att jag fick en relativt hög löneökning i årets förhandling och häromdagen fick jag en märklig kommentar när jag träffade en person som är facklig representant. Jag blev väldigt förvånad och funderade lite över om min löneökning kunde vara en bakgrund. Men jag kan ju bara ha övertolkat kommentaren också, och personen kanske hade en stressad dag. Men det är därför jag frågar.
 
Sv: Fackliga representanter och löner

Jag jobbar på en relativt stor arbetsplats, där facket har representanter på avdelningsnivå. Får de fackliga företrädarna se löneökningarna för de enskilda personerna på deras avdelning? På andra avdelningar? (Om man godtar sin löneökning utan att blanda in facket alltså, annars får de ju förstås informationen.)

På min arbetsplats är den facklige representanten med i löneförhandlingarna från början. Han säkerställer att den av facket förhandlade lönepotten fördelas bland medlemmarna i första hand och att om arbetsgivaren t.ex vill lägga mer pengar på någon arbetstagare som inte är med i facket så får arbetsgivaren ta de pengarna från egen ficka.... och inte av den förhandlade lönepotten.... Den facklige företrädarens främsta uppgift är ju att tillvarata sina medlemmars intressen....
 
Sv: Fackliga representanter och löner

Hos oss får de inte veta. Däremot vet jag att de brukar fråga bland de som är med i facket. Jag är inte med i facket så min lön frågar de inte ens efter.
 
Sv: Fackliga representanter och löner

Vi har gemensamma lönelistor, så uppdaterar HR lönen på en medlem så får vi vetskap om det. Relativt stor arbetsplats (~400 pers) med tjänstemän (Unionen).
 
Sv: Fackliga representanter och löner

Du vet väl inte om facket fått ut listor från din arbetsgivare?
Vi får ut listor utan namn. Bara avdelning, kön, ålder och lön då. Inte så svårt att räkna ut vem som har vad i lön.
 
Sv: Fackliga representanter och löner

Hos oss får de inte veta. Däremot vet jag att de brukar fråga bland de som är med i facket. Jag är inte med i facket så min lön frågar de inte ens efter.

Är nog rätt övertygad om att facket vet om vad en specifik person har fått i lön. Sedan kanske ombudet är seriöst nog så han/hon låter inte dig ens ana att han/hon vet om på vilken nivå lönerna ligger. Vet inte det lokala ombudet om det så vet med 99% säkerhet ombudsmannen på central nivå om var lönerna ligger på för nivå.....
 
Sv: Fackliga representanter och löner

Va? Hur menar du nu?

Jag är övertygad om att de fackliga företrädarna med stor sannolikhet vet om hur lönerna ligger på företaget. I alla fall för de som är medlemmar i organisationen. Om inte annat så är ju den facklige representanten med när företaget gör sin lagstadgade lönekartläggning. Facket har dock ingen generell rätt att få veta allas löner, men de har rätt att få tillgång till den information de anser sig behöva för att aktivt kunna medverka och delta i lönekartläggningen och upprättande av handlingsplaner och analyser. Och då kan det innebära att man får ta del av enskildas löner (även för dem som INTE är med i någon organisation).... Så vart 3 år har man nog en rätt bra blick över hur löneläget är på företaget. Några politiska partier (framför allt S) vill ju att lönekartläggningarna skall ske oftare för att få en mer jämställd lönebild på marknaden
Och är man sedan anställd inom stat/kommun/landsting så är lönerna en offentlig handling, d.v.s vem som helst har rätt att begära ut en lönelista och arbetsgivaren är skyldig att skyndsamt lämna ut informationen utan att få ens fråga varför någon vill ha uppgiften.........
 
Sv: Fackliga representanter och löner

Jag är facklig representant och vet hur det ser ut på vårt företag iaf. Och så menar jag alltså att jag inte har en ANING om vad folk har för lön.

De enda vi vet är de som vill att vi företräder dem vid lönerevision. Och då är det bara vi som sitter i den gruppen som vet, inte ens hela vår styrelse.
 
Sv: Fackliga representanter och löner

Jag är facklig representant och vet hur det ser ut på vårt företag iaf. Och så menar jag alltså att jag inte har en ANING om vad folk har för lön.

De enda vi vet är de som vill att vi företräder dem vid lönerevision. Och då är det bara vi som sitter i den gruppen som vet, inte ens hela vår styrelse.

Det fungerar väl olika beroende på vilket företag man arbetar på hur man arbetar med löner kring löneförhandlingarna. Lönekartläggningen kommer dock inget företag från. Har man fler än 25 anställda skall man vart tredje år göra en skriftlig handlingsplan för jämställda löner. Och när den handlingsplanen gjordes/görs så skall den fackliga organisationen ha medverkat på något sätt.... Begär ut den för att säkerställa att ingen blir lönediskriminerad på er arbetsplats/företag....
 
Sv: Fackliga representanter och löner

Ja precis, det är olika på olika företag så man kan inte som du verkar tro utgå från att de fackliga representanterna har koll på folks löner.

Lönekartläggning gör vi såklart men den är inte individuell som du säkert vet.
 
Sv: Fackliga representanter och löner

På min arbetsplats är den facklige representanten med i löneförhandlingarna från början. Han säkerställer att den av facket förhandlade lönepotten fördelas bland medlemmarna i första hand och att om arbetsgivaren t.ex vill lägga mer pengar på någon arbetstagare som inte är med i facket så får arbetsgivaren ta de pengarna från egen ficka.... och inte av den förhandlade lönepotten.... Den facklige företrädarens främsta uppgift är ju att tillvarata sina medlemmars intressen....

Jag fick en rejält högre lönförhöjning än resterande i min "grupp", det är därför jag funderade över om kommentaren från kollegan kunde bottna i det. (Jag är dock med i facket, och beroende på hur man ser det så hade jag en betydligt lägre lön än övriga innan denna löneförhöjning)


Det verkar som att det är lite olika alltså huruvida de fackliga vet övrigas löneökningar eller inte. Jag förstår ju mekanismen i att andra kan bli sura om en får mycket större höjning än de övriga, men jag vill ju inte tacka nej till en bra lön heller :) Får väl se om det kommer fler kommentarer, det kan ju bara varit en dålig dag hos kollegan som resulterade i en kommentar som jag läste in för mycket i.
 
Sv: Fackliga representanter och löner

Du vet väl inte om facket fått ut listor från din arbetsgivare?
Vi får ut listor utan namn. Bara avdelning, kön, ålder och lön då. Inte så svårt att räkna ut vem som har vad i lön.

Jo är helt övertygad om det, då det är jag som sitter inne på den informationen och är helt säker på att jag inte delat med mig av den till facket. Detta är dock en mindre arbetsplats. Vet dock att de som sagt frågar runt bland de som är medlemmar.
 
Sv: Fackliga representanter och löner

Är nog rätt övertygad om att facket vet om vad en specifik person har fått i lön. Sedan kanske ombudet är seriöst nog så han/hon låter inte dig ens ana att han/hon vet om på vilken nivå lönerna ligger. Vet inte det lokala ombudet om det så vet med 99% säkerhet ombudsmannen på central nivå om var lönerna ligger på för nivå.....

Som sagt är jag helt övertygad om att de inte har den informationen.
 
Sv: Fackliga representanter och löner

På min arbetsplats (ca 400 anställda, offentlig sektor) lägger facket ut lönelistorna på sin interna hemsida efter lönerevisionen. Det är helt kompletta listor, dvs namn, ålder, kön, avdelning, besta-kod, lön förra året, löneökning i procent, löneökning i kronor, ny lön, anställd sedan år osv. Alla medlemmar i det facket (Saco i det här fallet) får se/ladda hem listorna.
 
Sv: Fackliga representanter och löner

Jag skulle bli skogstokig om någon som inte representerar mig eller AG får information om vad jag och arbetsgivaren avtalat om, utan att ha bett om lov.
 
Sv: Fackliga representanter och löner

Då skulle ju alla kommunalanställda vara skogstokiga, men det orkar vi inte bry oss om för vi har andra problem med lönesättningen än att den är offentlig.

Alltså en seriös fråga till dig Sjoberga.
Hur tycker du att det påverkar dig negativt att någon annan får reda på vad du har i lön och därigenom kan använda sig av det i sin löneförhandling?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 176
Hemmet Vi har en inmurad Keddy insats som har suttit här sedan vi köpte huset. Vi har aldrig varit riktigt nöjda med den. Förmodligen för att...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
8 442
Senast: CaisaCax
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 711
Juridik & Ekonomi Är ni med i facket? A-kassa? Jag funderar på att gå ur. Har aldrig haft svårt att få jobb, har aldrig varit arbetslös, har behövt...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
10 061

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp